Vilken bil?

Philosophia

Trådstartare
Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så jag vill ha en bränslesnål bil och jag vill ha någon form av hybrid. Har en diesel idag som jag gillar, men vill inte lita på att euro-6-bilar faktiskt kommer tillåtas i miljözoner. Mitt krav är också en rymlig kombi pga hundburar - dock inte så stor som Mitsubishi Outlander pga att parkeringen är snålt tilltagen. Vår Nissan Qashqai får med nöd och näppe rum. Bilen ska heller inte vara för dyr, så BMW, VW Passat och Volvo går bort. Bilen ska givetvis också vara säker. Den ska också kunna köras långa sträckor, typ till fjällen och kunna användas om det råder total brist på el (har man kört 60 mil till hundtävling så ska det även vara möjligt att ta sig därifrån).

Hur som helst, de bilar jag har tittat på som verkar uppfylla mina önskemål är VW Golf Sportscombi TGI (bensin/gas) eller en Toyota Auris Touring Sports 1,8 HSD (hybrid active). Någon som har erfarenheter av dessa bilar? För- och nackdelar med dessa? Auris har jag kört tidigare, men det var diesel.

Finns det andra hybrider som jag har missat som kan funka för mina ändamål? Jag har fri laddstation på jobbet, så även en plug-in är av intresse. Har kikat på Kia Niro men den har för litet bagage.
 
Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så jag vill ha en bränslesnål bil och jag vill ha någon form av hybrid. Har en diesel idag som jag gillar, men vill inte lita på att euro-6-bilar faktiskt kommer tillåtas i miljözoner. Mitt krav är också en rymlig kombi pga hundburar - dock inte så stor som Mitsubishi Outlander pga att parkeringen är snålt tilltagen. Vår Nissan Qashqai får med nöd och näppe rum. Bilen ska heller inte vara för dyr, så BMW, VW Passat och Volvo går bort. Bilen ska givetvis också vara säker. Den ska också kunna köras långa sträckor, typ till fjällen och kunna användas om det råder total brist på el (har man kört 60 mil till hundtävling så ska det även vara möjligt att ta sig därifrån).

Hur som helst, de bilar jag har tittat på som verkar uppfylla mina önskemål är VW Golf Sportscombi TGI (bensin/gas) eller en Toyota Auris Touring Sports 1,8 HSD (hybrid active). Någon som har erfarenheter av dessa bilar? För- och nackdelar med dessa? Auris har jag kört tidigare, men det var diesel.

Finns det andra hybrider som jag har missat som kan funka för mina ändamål? Jag har fri laddstation på jobbet, så även en plug-in är av intresse. Har kikat på Kia Niro men den har för litet bagage.

Jag pendlar 7 mil dagligen med min Toyota Auris hybrid (ej kombivarianten). Jag köpte den när den hade gått 6 900 mil och nu har den gått nästan 10 500. Jag är supernöjd! Den har gått som en klocka hela tiden och aldrig krånglat. Vet många andra som säger samma sak om Toyota.
 
Jag pendlar 7 mil dagligen med min Toyota Auris hybrid (ej kombivarianten). Jag köpte den när den hade gått 6 900 mil och nu har den gått nästan 10 500. Jag är supernöjd! Den har gått som en klocka hela tiden och aldrig krånglat. Vet många andra som säger samma sak om Toyota.

Hur ser du på rostskyddet? Det är min sambos värsta farhåga - jämfört med VW.
Mina föräldrar har kört Toyota sedan urminnes tider och de är också mycket nöjda. Liksom andra Toyotaägare också är. Det verkar vara bilar som inte krånglar. Som en bonus så är Toyota ett företag som arbetar mycket med företagsetik.
 
Hur ser du på rostskyddet? Det är min sambos värsta farhåga - jämfört med VW.
Mina föräldrar har kört Toyota sedan urminnes tider och de är också mycket nöjda. Liksom andra Toyotaägare också är. Det verkar vara bilar som inte krånglar. Som en bonus så är Toyota ett företag som arbetar mycket med företagsetik.

De var sämre på det förut när de först kom hit. En vän till familjen har en Avensis med några år på nacken nu som är mycket fin rostmässigt. Då går den i Dalarna främst där de saltat livet ur de större vägarna de senaste åren. Jag hade inte varit orolig för rost med en nyare Toyota.
 
Angående utrymme för hundbur, har nyligen beställt en Golf Sportscombi Alltrack, bagageutrymmet känns (och är, i liter sett) mycket rymligare än tidigare Subaru Forester där buren (MIM strl L) precis får plats så luckan går att stänga. Hela bilen känns allmänt rymligare än en klassisk SUV (hög, kort). Vi kommer till och med kunna göra buren lite större i den nya bilen så hunden får mer plats.

Vi valde dieselautomat då vi kör långt och inte befinner oss i närheten av någon storstad, men jag provkörde bensinvarianten också och den var riktigt trevlig. Bra pris också, mycket bil för pengarna känns det som. Väldigt trevliga bilar att köra!
 
Hur ser du på rostskyddet? Det är min sambos värsta farhåga - jämfört med VW.
Mina föräldrar har kört Toyota sedan urminnes tider och de är också mycket nöjda. Liksom andra Toyotaägare också är. Det verkar vara bilar som inte krånglar. Som en bonus så är Toyota ett företag som arbetar mycket med företagsetik.

Det har jag faktiskt inte funderat på, måste jag säga. Men jag har aldrig fått någon synpunkt varken från verkstad eller vid besiktning.

Jag tänker mest på reparationsbiten när det gäller bilköp - där vet jag flera VW-ägare som har stora återkommande kostnader medan min allmänna uppfattning är att Toyota är väldigt krångelfria.
 
Det känns som väldigt jämna puckar mellan Toyota Auris och Golf Sportscombi. Kul att höra.
Så då handlar det kanske mer om el+bensin vs. gas+bensin. Några synpunkter på det?

Tittar jag på vad en resa kostar med gas jämfört med elhybrid så verkar den senare billigare i drift. Golf SC drar 0,35 kg/mil om den bara går på gas. Gaspriset ligger på 17,75-18 kr/kg, vilket innebär 6,20-6.30 kr/mil, dvs. 37-38 kr för 6 mil till jobbet. Auris drar 0,36 l/mil vid blandad körning och samma resa kostar istället 30-31 kr lite beroende på bensinpriset. Sedan verkar man behöva tanka gas väldigt ofta eftersom tanken bara rymmer 15 kg gas. Och att tanka är tråkigt.

Men finns det andra fördelar med gas som jag missar?
 
En Passat GTE?
Jag håller både VW och Toyota högt i kvalitet, mitt intryck är att Toyota är svårslagna på strulfrihet och underhållskostnader men som bilmodell gillar jag Passaten mer än någon Toyota.

Passat GTE - väldigt gärna! Min sambo hade dessutom jublat. Men jag vägrar lägga så mycket pengar på en bil. Det är synd, för jag hade fått precis allt jag vill ha där - minus priset.
 
Jag och sambon var förresten och klämde lite på en Auris idag och den såg ju förnämlig ut. De hade kampanjpris på 2018-modellerna och 8000 kr extra i inbytespremie om man köpte hybrid. Frågan är hur dålig affär det egentligen är att köpa en helt ny bil?
 
Jag och sambon var förresten och klämde lite på en Auris idag och den såg ju förnämlig ut. De hade kampanjpris på 2018-modellerna och 8000 kr extra i inbytespremie om man köpte hybrid. Frågan är hur dålig affär det egentligen är att köpa en helt ny bil?
Dålig affär, men nybilskänslan är ju också värd en del.
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 540
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Jag har insett att min älskade bil börjar bli gammal.... :cry: Han är nu 13 år gammal och har rört på sig över 22k mil.... Har varit en...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 243
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp