Bukefalos 28 år!

Vilken blandning?

Lelle

Trådstartare
Jag antar att det finns flera liknande trådar men då jag inte hittat dem så provar jag här...
Jag får hem en stor herre på 1,80 snart, 15 år gammal. Höet som jag har nu fram till sommaren är andrasortering så inte det bästa, men ändå fräscht och fint. Jag kommer rida honom normalt ca 60 min 3-4 ggr/vecka. Funderar på vad jag vill ge honom för mat. Landar i följande mix:
Havre (för att få lite pigg-energi, då han är en mycket lugn herre)
Betfor (för magens skull)
Lucernpellets (för proteinernas skull då höet inte är så bra)
Mineraler (Kraft blå)
Nyponpulver (har tidigare haft bra erfarenhet av det vid artros, vilket han har)
Äppelcidervinäger (för leder och blodkärl bla)
Gurkmeja (för sina anti-inflammatoriska egenskaper)

Detta låter dock som en salig blandning för mig... =D
Vad säger ni om blandningen ovan? Återstår dock att se hur fördelningen av det ska vara...Något som ersätter något annat, eller kompletterar det varann? Tacksam för reflektioner kring detta =)
 
Det är en blandning av första och andra skörden. "Fin-höet" är bara första skörden. Eftersom jag hämtar hästen i slutet av maj har jag valt att vänta med köp av hö tills jag kan köpa av årets skörd.
 
Det är en blandning av första och andra skörden. "Fin-höet" är bara första skörden. Eftersom jag hämtar hästen i slutet av maj har jag valt att vänta med köp av hö tills jag kan köpa av årets skörd.
Då är din fråga svår att svara på, då får du helt enkelt tillämpa ögat och palpering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp