Vilken bok vill du se som film eller serie?

Sel

Trådstartare
Det här är bara en ren tramstråd!
Det slår mig så himla ofta, särskilt när jag lyssnar på audioböcker och ibland till och med ljud-dramatiseringar att OJ vad jag skulle vilja se det här på film, eller herrejävlar vilken bra serie det här skulle bli!
Ibland önskar jag mig en anime och ibland en vanlig spelfilm.
Har ni några särskilda böcker ni väldigt gärna skulle vilja se filmatiserade (eller OMfilmatiserade för all del om ni inte var nöjda med första versionen.)?

Mitt förstaval är Richard Bachmans (Stephen Kings) "The Long Walk". Den är så mörk och grotesk och härligt engagerande, och politiskt kritisk också på sätt och vis. Jag har läst den på svenska och på engelska flera gånger och lyssnat på den ännu fler. Jag tror att den skulle kunna fungera som både en längre dramafilm och en miniserie.
 
Off to be the wizard (Magic 2.0) :love:
Den är så underbart töntig att jag bara älskar den. Den hade gjort sig bra som film eller serie.
 
För svårt tror jag att kunna göra det på något bra sätt men bokserien Rött uppror av Pierce Brown skulle kunna bli en intressant fantasy/science fiction serie.
"Alla människor är inte lika mycket värda", förklarar han. Reslig, imperatorisk, som en örn. "De svaga har svikit er. Enligt dem bör de saktmodiga besitta jorden. De starka bör ta hand om de svaga. Det är demokratins storsinta lögn. Cancern som förgiftade mänskligheten."

Darrow är Röd, en ung gruvarbetare i en underjordisk koloni på Mars. Hans uppgift är att borra efter helium-3 som är avgörande för att göra planetens yta beboelig för människor. Darrow och de Röda vet att de är mänsklighetens sista hopp. Tills han upptäcker att de lever i en lögn.

Mars yta är både beboelig och bebodd. Där lever människorna i en strikt hierarki, de Gyllene styr och frodas i lyx och överflöd. När Darrow förstår att de Röda är förslavade startas ett Rött uppror. Tillsammans med en grupp rebeller lyckas Darrow både byta identitet och utseende och bli en Gyllene - med målet att infiltrera Akademin där de kommande ledarna utbildas, för att försöka förstöra systemet inifrån...
Det skulle kunna bli en blodig och förrädisk tvserie.
 
Åh! Jag älskar den!
En vän har baserad hela sitt konstnärskap de senaste åren på den boken. Den här så otroligt mycket i sig.
Det förstår jag att din vän har! Den har verkligen massor i sig. Just därför skulle det vara jättespännande att se den filmad.

Jag älskade också Knausgård, den är bland det bästa jag läst - men vetefan om jag skulle palla den som serie. Åtminstone inte del 6 🙈 :laugh:
 
För svårt tror jag att kunna göra det på något bra sätt men bokserien Rött uppror av Pierce Brown skulle kunna bli en intressant fantasy/science fiction serie.
"Alla människor är inte lika mycket värda", förklarar han. Reslig, imperatorisk, som en örn. "De svaga har svikit er. Enligt dem bör de saktmodiga besitta jorden. De starka bör ta hand om de svaga. Det är demokratins storsinta lögn. Cancern som förgiftade mänskligheten."

Darrow är Röd, en ung gruvarbetare i en underjordisk koloni på Mars. Hans uppgift är att borra efter helium-3 som är avgörande för att göra planetens yta beboelig för människor. Darrow och de Röda vet att de är mänsklighetens sista hopp. Tills han upptäcker att de lever i en lögn.

Mars yta är både beboelig och bebodd. Där lever människorna i en strikt hierarki, de Gyllene styr och frodas i lyx och överflöd. När Darrow förstår att de Röda är förslavade startas ett Rött uppror. Tillsammans med en grupp rebeller lyckas Darrow både byta identitet och utseende och bli en Gyllene - med målet att infiltrera Akademin där de kommande ledarna utbildas, för att försöka förstöra systemet inifrån...
Det skulle kunna bli en blodig och förrädisk tvserie.
Jag har liksom bara utgått från att den är filmatiserad :D Känns dock som om det kan bli världens miss eller hur bra som helst beroende på hur dom gör det och vilka dom castar osv :)
 
Jag vill se Nevermoor som filmer, men bara om dom görs bra :D Det är ett helt fantastiskt universum så det finns så mycket potential :love:

Underfors tror jag också hade kunnat bli en helt fenomenal film - liksom, en stad under Helsingfors, troll, storslagen natur i Norrland. Det skulle kunna bli så bra!
 
Det förstår jag att din vän har! Den har verkligen massor i sig. Just därför skulle det vara jättespännande att se den filmad.

Jag älskade också Knausgård, den är bland det bästa jag läst - men vetefan om jag skulle palla den som serie. Åtminstone inte del 6 🙈 :laugh:
Fast jag är lite rädd att Väggen skulle bli platt som vanlig spelfilm. Hade gärna sett den mer som en konstfilm tror jag, hade kunnat fånga upp det mångbottnade bättre då. Men ja.. Jag vet inte. 🙂

Haha, jag har alltid hoppat över Hitlersidorna i bok 6. Aldrig orkat med dom.. Läst serien fem gånger (Sjukt då jag är less på manlig ångest egentligen) och hoppat över de sidorna varje gång. 😅
 
Jag har liksom bara utgått från att den är filmatiserad :D Känns dock som om det kan bli världens miss eller hur bra som helst beroende på hur dom gör det och vilka dom castar osv :)
:rofl:
Men ja, jag tänker likadant. Film skulle inte gå. Men tv-serie med bra castning, jo möjligt.
 
Fast jag är lite rädd att Väggen skulle bli platt som vanlig spelfilm. Hade gärna sett den mer som en konstfilm tror jag, hade kunnat fånga upp det mångbottnade bättre då. Men ja.. Jag vet inte. 🙂

Haha, jag har alltid hoppat över Hitlersidorna i bok 6. Aldrig orkat med dom.. Läst serien fem gånger (Sjukt då jag är less på manlig ångest egentligen) och hoppat över de sidorna varje gång. 😅
Ja, platt fick det inte bli. Men om det inte blev platt skulle det kunna bli fascinerande.

Fem gånger, är du galen? :eek: Du måste kunna dem utantill!

Hitlersidorna hoppade jag också över. Det kändes som omförlagsredaktörerna var så imponerande av honom i 1-5 att de släppte honom helt lös i sexan. Den var olidlig. 1-5 däremot var underbara.

Jag brukar säga att jag är skittrött på pretentiösa, självupptagna manliga författare och att jag därför bara läser kvinnor. Men så kommer jag att tänka på Knausgård 🙈
 
Jag tror nog att film skulle kunna fungera - Darrows gnäll blir lite tröttsamt om en måste ha det som bakgrund i en hel serie. Vad säger du @DressageNerd Film eller serie? :D
Jag har bara läst första och andra boken (om jag minns rätt) :o:angel: Så jag har egentligen inte så mycket att säga till om, tror bara att det skulle kunna bli en populär serie. Jag vet inte om man kan avsluta en film på bra sätt dock, var ska man göra det i handlingen - som där första boken slutar?

Det får inte bli som Eragon :mad::banghead: annorlunda slut som dessutom talar om att något mer kommer att hända i nästa film ... som aldrig kommer :banghead::banghead::banghead:
 
Jag har bara läst första och andra boken (om jag minns rätt) :o:angel: Så jag har egentligen inte så mycket att säga till om, tror bara att det skulle kunna bli en populär serie. Jag vet inte om man kan avsluta en film på bra sätt dock, var ska man göra det i handlingen - som där första boken slutar?

Det får inte bli som Eragon :mad::banghead: annorlunda slut som dessutom talar om att något mer kommer att hända i nästa film ... som aldrig kommer :banghead::banghead::banghead:
Men Eragon är skräp från start så det gör inget ;)

Nä men jag håller med angående slut osv. Jag tänker att det blir lite som Harry Potter/Sagan om ringen osv där böckerna får en film var (eller möjligen säsong) och där en generellt försöker hålla sig till böckerna just för att det ska bli rätt :)
 
Men Eragon är skräp från start så det gör inget ;)

Nä men jag håller med angående slut osv. Jag tänker att det blir lite som Harry Potter/Sagan om ringen osv där böckerna får en film var (eller möjligen säsong) och där en generellt försöker hålla sig till böckerna just för att det ska bli rätt :)
Talar du om böckerna eller filmen Eragon? :cautious:

Bäst för dig att du talar om filmen och inte böckerna :mad::p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp