Vilken dag åka och para?

Lenis

Trådstartare
Behöver bolla lite med er erfarna bukare känner jag :)

Min ena tik är i löp nu och jag har fått lov att låna en hane på hyfsat långt avstånd bort, ca 45 mil. Så jag har lite funderingar över när jag ska åka med tiken, då jag måste ta ledigt från jobbet etc så vill jag ju görna optimera chanserna att åka rätt dagar (kommer stanna iaf två dagar). Har tänkt på att ta prov hos vetten men de tar lika mkt för ett prov som det kostar mig att åka..

Min andra tik har klockrena löp och är i höglöp iaf en vecka (rätt drygt när det sker men bra iom att hon ska gå i avel ;) ) men den här tiken har varit lite annorlunda. Första löpet gick hon in i höglöp runt dag 10 och höll på kanske 4-5 dagar, höglöpet kom när det började komma mindre blod. Andra löpet verkade hon gå i höglöp dag 7 till 9 och var helt ur det dag 10, från då kunde alla hundar vänligen dra åt h-ete. Lite småunderligt löp var det allt. Nu är det dags för tredje löpet och hon ska då paras.

Är idag på dag 5 och började ställa upp sig för min hane igår, ställer sig jättefint med svansen åt sidan etc. (De får bara ses en liten stund, med tikskydd på, så jag kan bedöma hennes beteende- så ingen sätter kaffet i halsen..). Men visst finns det de tikar som ställer sig redan innan det är rätt dag? Blev så fundersam. De uppfödare jag talat med brukar para runt dag 12 oftast och jag tänkte testa med rätt hane fr.o.m. dag 10 eftersom hon verkar kunna vara lite tidig. Vad tror ni? Jag är övertygad om att jag vet vilken dag hon är på då min hane är avelshane och signalerar väldigt tydligt så fort det är ngt på gång, möjligen att han signalerar redan ngn dag innan löpet är igång ordentligt om man räknar löp från första dag med synligt blod. Men hon kör hela racet med att kissa överallt osv när det är dags så det är svårt att missa.

Förstår att ingen sitter med "facit" men undrar mer hur ni hade gjort och tänkt :) Vilka dagar ni åker och parar etc.
 
Sv: Vilken dag åka och para?

Jadu. Det blir klurigt också när du har hanen så långt borta. Dem som har hanen är det någon du litar på så du kanske kunde lämna tiken där för parning ?

Det är svårt om dem är tidiga och man inte riktigt vet. Kan hända att hon är som förra löpet och då borde väl dag 10 vara försent att para ?

Min tik har korta löp och går i höglöp tidigt och när hon parades så parade vi henne första gången på dag 8 och det var inga problem för henne. Vi parade även dag 10 men sen var hon ur höglöpet.

Håll koll på henne som du redan gör och så håll tummarna att någon annan kan ge dig bättre råd än vad jag kan :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 791
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp