Vilken dressyrhingst passar mitt sto?

smulan87

Trådstartare
Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke är således att betäcka henne till våren.

Hon är f. 05, 167cm hög, aldrig exteriörbedömd men är av modern typ, ganska så högrest och med sluttande kors. Biljarderade lite som yngre på båda fram men det är mer eller mindre borta nu. Hon är e. Florencio I (Florestan) ue. Pik Labionics (Pik Bube). Hon har ett blupindex i dressyr på 143, egna tävlingsmeriter upp tom. Intermediare I men målet var (och är) GP då hon gör alla rörelser men där skadan satte stopp tyvärr.

Hon har ett fantastiskt fint temperament oerhört vänligt sinnad men är känslig och reaktionssnabb (vilket jag gillar), väldigt ambitiös och arbetsvillig. Hon har tre bra gångarter där skritt och galopp är bäst. Jag hade gärna önskat lite bättre trav, mer framåtgripande med gest och knän. Väldigt fin i kontakten, bra mun men kan upplevas lite rak och styv så bättre bogfrihet och ridbarhet är ju alltid önskvärt, har som regel haft lätt för de svårare rörelserna, stor talang för piaff men haft lite svårare att hitta rätt i passage och samling i övergångar osv.

Detta är en fantastiskt fin häst som står mig oerhört varmt om hjärtat och en eventuell fölunge kommer behållas för att bli min påläggskalv. Jag vill ju givetvis att det kommer ut en blivande GP-häst, gärna sto, svart och tre vita fötter, stjärna och snopp....MEN det kan man ju förstås inte kryssa för i beställningen... Jag vill gärna ha en som det sprakar lite under fötterna men vill inte gärna att den springer iväg över 170cm.

Då hon är förstföderska gissar jag att man bör titta på de lite mer etablerade hingstarna så att man inte adderar två osäkra kort och man bör väl förstärka hennes goda egenskaper som galoppen tex. men för den delen inte försämra traven.. Jag är egentligen helt novis när det kommer till avel men har nu landat i att det är en häst väl värdig avelboxen och iom. att det är tid som hon behöver nu så känns det som ett vettigt beslut.

Jag har förstått att Johnson - Florencio ska vara en lyckosam kombination men jag har också hört att han ger stort. Vad tror ni och vad har ni för egna idéer?

image.jpg1_zpsj68brslx.jpg

image.jpg2_zpswqwuiyws.jpg

image.jpg3_zpsdoncwgkj.jpg
 
Ååhhh, vi har ju faktiskt tävlat mot varandra, för länge sedan när ni precis började ihop :) Ja Johnson - Florencio är ju ett fenomen. Kanske den finaste häst jag sett är resultatet av denna kombination (Firestone's helsyster). Jag hade dock även kikat på Zack eller andra med Rosseau nära i sig. Ska man tänka meriterat kommer även Sir Donnerhall I och Bordeaux upp på näthinnan
 
+1 på Bordeaux ;) Är själv sugen på att betäcka med honom.
Min 4-åring är e: Bordeaux och jag är överförtjust i temperament och ridbarhet. Gången är inte den största och flashigaste men god mekanik och det finns mer att hämta med tiden.
 
Vilket drömsto att avla på :love:
Kan du tänka dig lite mer sprak hade jag tittat på tex Apache, framgångsrik i unghästklasserna och går nu Grand Prix.
 
Det är verkligen ett underbart sto och jag tror att du kommer få en väldigt fin unge oavsett vad du väljer:). Ampére går inte att förneka att han nedärver sig otroligt starkt även om ungarna än inte är så gamla. Apache tilltalar dock mig mer, men har han lämnat lika bra som Ampére?

En beprövad hingst som borde kunna ge mer storlek och förhoppningsvis kunna ge ditt önskemål om färg är Negro. Och om du vill lägga ohemult mycket pengar på en unge så finns ju kungen Totilas, ungarna inte så gamla än men han verkar ha nedärvt sig mycket väl:).
 
Stort tack för alla era svar och er fina feedback om min tjej. Jag är just nu så oerhört glad att hon är sto och även om jag hoppas på att hon kommer tillbaka som tävlingshäst i framtiden så ser jag fram den här spännande resan också!
 
@Wine-tee
Ja vad kul då har du ju insideinfo om mitt sto. ;)
Det är Elfi B och ett par andra som jag har fått upp ögonen för.. kan man få en som rör sig hälften så bra så vore det ju fantastiskt! Så även om jag kanske inte blir helt överväldigad när jag ser Johnson själv så går det ju inte att förneka att den gett mkt bra i kombination med Florencio..
Jag är inte helt såld på Bordeaux hade velat ha lite mer lätthet och har även fått för mig att den typar ungarna ganska mkt också, men det låter jag vara osagt. Sir Donnerhall I är ganska så intressant då jag generellt har gillat det jag sett av avkommorna. Tack för tips, ska absolut ta med dem i funderingarna!
 
+1 på Bordeaux ;) Är själv sugen på att betäcka med honom.
Min 4-åring är e: Bordeaux och jag är överförtjust i temperament och ridbarhet. Gången är inte den största och flashigaste men god mekanik och det finns mer att hämta med tiden.

Det är något med Bordeaux som jag inte riktigt går igång på, tror jag tycker den är lite för krallig på något vis. Din häst ser ju jättefin ut och ni har garanterat en ljus framtid framför er men jag hade velat ha en unge med lite mer luft under magen liksom. Tack för tips!
 
@Pontevecchio

Låter och ser spännande ut men känns allt för grönt för att våga lägga på en som aldrig fått föl tidigare. Den blir spännande att titta på om några år för att se hur den har utvecklats och vad den gett! Tack!
 
@Fenestra @Fiorano @AW
Tack för era tips, Ampére hör man ju mkt om och han verkar ju ha en mängd fina ungar men av någon anledning så har jag liksom aldrig blivit nyfiken på honom. Jag får nog titta närmare på honom för att bilda mig en uppfattning!
Apache har jag alltid gillat och jag uppskattar om de har presterat i sporten också och inte bara i aveln. Dessutom har han en fantastiskt skicklig ryttare i sadeln så alla filmer på honom blir ju inte direkt sämre.. ;) Men jag är också lite osäker på vad han gett, måste kolla upp!

En annan som gett mycket bra är ju Skovens Rafael och rent krasst tilltalar egentligen inte hans typ mig alls, men ungarna ser ju fina ut... :angel:

Åh vad det är svårt, tur att jag har en bra stund på mig att bestämma mig!

Fortsätt gärna att komma med input, varje förslag tas i beaktning och youtube används flitigt! :D
 
@Fenestra @Fiorano @AW
Tack för era tips, Ampére hör man ju mkt om och han verkar ju ha en mängd fina ungar men av någon anledning så har jag liksom aldrig blivit nyfiken på honom. Jag får nog titta närmare på honom för att bilda mig en uppfattning!
Apache har jag alltid gillat och jag uppskattar om de har presterat i sporten också och inte bara i aveln. Dessutom har han en fantastiskt skicklig ryttare i sadeln så alla filmer på honom blir ju inte direkt sämre.. ;) Men jag är också lite osäker på vad han gett, måste kolla upp!

En annan som gett mycket bra är ju Skovens Rafael och rent krasst tilltalar egentligen inte hans typ mig alls, men ungarna ser ju fina ut... :angel:

Åh vad det är svårt, tur att jag har en bra stund på mig att bestämma mig!

Fortsätt gärna att komma med input, varje förslag tas i beaktning och youtube används flitigt! :D

Ja Bordeaux typar ju sina ganska starkt, tittar man på sönerna Barroso och Ferdeaux så får man en uppfattning.
Ampere på henne borde bli något väldigt fint, men det skulle med största sannorlikhet också bli väldigt elektriskt - inte något negativt så länge man kan hantera det.
Apache är fantastisk och har lämnat en del fint i holland, sonen Avicii till exempel. Också elektriskt, men till och med i unga dagar såg han ut som en hingst med en del självförtroende.
Vet inte om jag hade valt Skovens Rafael om jag ville ha mer knän i traven, har sett många avkommor med lite rakare frambensaktion, speciellt i unga år.
Varför inte Fürstenball? D + F är ju också en lyckad kombination, Fürst Heinrich till exempel.
 
Ja Bordeaux typar ju sina ganska starkt, tittar man på sönerna Barroso och Ferdeaux så får man en uppfattning.
Ampere på henne borde bli något väldigt fint, men det skulle med största sannorlikhet också bli väldigt elektriskt - inte något negativt så länge man kan hantera det.
Apache är fantastisk och har lämnat en del fint i holland, sonen Avicii till exempel. Också elektriskt, men till och med i unga dagar såg han ut som en hingst med en del självförtroende.
Vet inte om jag hade valt Skovens Rafael om jag ville ha mer knän i traven, har sett många avkommor med lite rakare frambensaktion, speciellt i unga år.
Varför inte Fürstenball? D + F är ju också en lyckad kombination, Fürst Heinrich till exempel.

I och med att jag avlar för egen del så blir jag inte avskräckt om det blir något som är hetlevrat och elektriskt, med rätt matchning så bör det kunna bli riktigt bra speciellt om stoets vänliga temperament och arbetsvilja går igenom. Drömmen är ju att få en häst med glöd under fötterna som bara vill vill vill, då kommer verkligen min ridskicklighet sättas på prov. :D :nailbiting:

Tack för input gällande Skovens Rafael, spontant känns hans inte alls aktuell då jag tycker han är av lite för 'gammal' modell men han har ju varit hyllad iom. dess avkommors fina framgångar så därför dök han upp som förslag.. men är det som du säger med frambensaktionen så är det inte alls aktuellt med mitt sto.

Fürstenball har ju också gett mkt bra som visar framfötterna nu, men hur är det med linjeavel egentligen? Vad rekommenderas? Min har ju också Florestan som farfar?
 
Eller kanske Vivaldi ;)
Tack för tips! Det var för mig mer eller mindre en ny hingst som jag gillade. Kanske inget jättewow men ändå en häst som tilltalar mig, riktigt fin modell och väldigt välbalanserad redan som tidig 3-åring. Tyvärr är den ju ganska ung så det är ju svårt att se vad det blir av ungarna. Men helt klart intressant att följa upp, bra stam också!
 
I och med att jag avlar för egen del så blir jag inte avskräckt om det blir något som är hetlevrat och elektriskt, med rätt matchning så bör det kunna bli riktigt bra speciellt om stoets vänliga temperament och arbetsvilja går igenom. Drömmen är ju att få en häst med glöd under fötterna som bara vill vill vill, då kommer verkligen min ridskicklighet sättas på prov. :D :nailbiting:

Tack för input gällande Skovens Rafael, spontant känns hans inte alls aktuell då jag tycker han är av lite för 'gammal' modell men han har ju varit hyllad iom. dess avkommors fina framgångar så därför dök han upp som förslag.. men är det som du säger med frambensaktionen så är det inte alls aktuellt med mitt sto.

Fürstenball har ju också gett mkt bra som visar framfötterna nu, men hur är det med linjeavel egentligen? Vad rekommenderas? Min har ju också Florestan som farfar?

Tankevurpa av mig, 3+3 florestan blir kanske lite mycket. Det är inte en linje som det har linjeavlats mycket på så det känns lite osäkert.

Angående Vivaldi, du kanske hittade hans son Van Vivaldi? Vivaldi själv är född 2002 och har många tävlande och godkända avkommor, tillgänglig genom Schockemöhle. Där får man ju räkna med lite drag under galoscherna.
 
Tankevurpa av mig, 3+3 florestan blir kanske lite mycket. Det är inte en linje som det har linjeavlats mycket på så det känns lite osäkert.

Angående Vivaldi, du kanske hittade hans son Van Vivaldi? Vivaldi själv är född 2002 och har många tävlande och godkända avkommor, tillgänglig genom Schockemöhle. Där får man ju räkna med lite drag under galoscherna.


Haha jaaa du har helt rätt, google tog mig till Lövsta, men jag gillade den så det gjorde inget. :D
 
@Fenestra @Fiorano @AW
Tack för era tips, Ampére hör man ju mkt om och han verkar ju ha en mängd fina ungar men av någon anledning så har jag liksom aldrig blivit nyfiken på honom. Jag får nog titta närmare på honom för att bilda mig en uppfattning!
Apache har jag alltid gillat och jag uppskattar om de har presterat i sporten också och inte bara i aveln. Dessutom har han en fantastiskt skicklig ryttare i sadeln så alla filmer på honom blir ju inte direkt sämre.. ;) Men jag är också lite osäker på vad han gett, måste kolla upp!

En annan som gett mycket bra är ju Skovens Rafael och rent krasst tilltalar egentligen inte hans typ mig alls, men ungarna ser ju fina ut... :angel:

Åh vad det är svårt, tur att jag har en bra stund på mig att bestämma mig!

Fortsätt gärna att komma med input, varje förslag tas i beaktning och youtube används flitigt! :D

Flambeau (e: Ampere).
Är ju ung -och modellen på just honom själv är jag lite skeptisk till -men har fått en del fina föl iår. Min tränares GP-sto (e: De Niro) fick en avkomma iår som belönades med 9 9 (8 10 9) 9 totalt 27p 90% (!) -Snygg liten tjej dessutom med bläs och fyra strumpor :d

Mitt Don Romantic-sto har ju en avkomma e: Florencio och kombon mellan bloden (blir ju tvärtom för dig) har blivit väldigt bra. Mycket drag i fötterna, gummi och känslighet.
 
Flambeau (e: Ampere).
Är ju ung -och modellen på just honom själv är jag lite skeptisk till -men har fått en del fina föl iår. Min tränares GP-sto (e: De Niro) fick en avkomma iår som belönades med 9 9 (8 10 9) 9 totalt 27p 90% (!) -Snygg liten tjej dessutom med bläs och fyra strumpor :d

Mitt Don Romantic-sto har ju en avkomma e: Florencio och kombon mellan bloden (blir ju tvärtom för dig) har blivit väldigt bra. Mycket drag i fötterna, gummi och känslighet.

Ah ska kika på Flambeau! Ja Hotties Florencio-unge har jag för mig blev väldigt bra väl?
 

Liknande trådar

D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 185
Senast: limona
·
Hoppning Jag kanske betäcker stoet i år trots allt, och nu är jag tacksam för lite åsikter och tips. Fakta om stoet: 1,74 cm i mkh. Rejäl...
2
Svar
31
· Visningar
2 479
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp