Vilken färg till impregnerat virke

Ajda

Trådstartare
Här hemma byggs allt i impregnerat virke. Jag hatar den fula färgen och vill måla räcken osv i vitt. Har gjort det en gång men resultatet håller bara 1-2 år innan det flagnar (jag vet att man inte ska måla impregnerat). Men finns det någon färg som är bättre och får sitta längre än 2 år?
 
Här hemma byggs allt i impregnerat virke. Jag hatar den fula färgen och vill måla räcken osv i vitt. Har gjort det en gång men resultatet håller bara 1-2 år innan det flagnar (jag vet att man inte ska måla impregnerat). Men finns det någon färg som är bättre och får sitta längre än 2 år?
Precis som @em-pirre skriver så måste du vänta ett år innan du målar för att det ska fästa ordentligt, sen kan du använda nästan vilken färg som helst som är lämplig för utomhusbruk.
 
Som någon skrev, man ska vänta minst ett år med att måla impregnerat virke för att det ska bli bra.

Mina impregnerade hinderbommar målades nog för tidigt (jag har köpt dem av en kompis), de har tappat massor av färg och ser jättetrista ut nu.
Mina hinderstöd är också impregnerade och inköpta begagnade, är säkert minst 15 år gamla. Jag målade dem faktiskt igår, med "täcklasyr", har en känsla av att det kommer funka.
1525982125484.png

(hittade en oöppnad burk täcklasyr i förrådet, tror det är ett arv efter mormor, burken var oöppnad och inköpt på "Obs!", som bytte namn 2001... Det är förklaringen till den för hinderstöd kanske lite ovanliga färgen... :p)
 

Liknande trådar

Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
747
Senast: Bison
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 167
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: tuaphua
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp