Vilken försäkring har ni?

Annat

Trådstartare
Väntar in min 5e hund, första hanen. Har inte behövt bekymra mig om försäkring tidigare, alltid haft agria. Hade en väldigt skadefri hund sist så varit lyckligt lottad. Men nu när jag ska teckna en ny blir jag så förvirrad. Om man vill ha ett maxat skydd är man ganska snart uppe i 6000 kr om året? Är det vad det kostar nu för tiden?
 
Beror lite på ras men ja, försäkringar har blivit dyrare. Har haft Folksam på mina två första och varit mycket nöjd. Minus att de sänker beloppet med ålder. Har numera If och rekommenderar dem inte. Har en kroniskt sjuk hund men skulle tjäna på att inte ha försäkring. Dyra och krånglar med allt.
 
Tröttnade på Agrias höjningar av premien så köpte en ny försäkring hos Folksam som skulle vara 100kr billigare i månaden! Ringde och skulle säga upp agria men då sänkte de min premie så behöll dem..
När jag tecknade den nya försäkringen märkte jag vilken skillnad vilken skillnad på pris det är beroende på vilken ras man har.
 
Vissa bolag är dyrare än andra. Det jag tycker är bland det viktigaste är att ha en försäkring där försäkringsbeloppet inte sänks med hundens ålder utan är samma livet ut. Annars står man där med en sjuk 12-årig hund och 10 000 kvar i ersättningsbelopp...
 
Väntar in min 5e hund, första hanen. Har inte behövt bekymra mig om försäkring tidigare, alltid haft agria. Hade en väldigt skadefri hund sist så varit lyckligt lottad. Men nu när jag ska teckna en ny blir jag så förvirrad. Om man vill ha ett maxat skydd är man ganska snart uppe i 6000 kr om året? Är det vad det kostar nu för tiden?
Väldigt olika i olika bolag och beror på vilken ras det är. Jag har alla mina 10 BCs försäkrade för strax över 8000:- om året. (Drygt 10.000:- utan uppfödarrabatten).
 
Vissa bolag är dyrare än andra. Det jag tycker är bland det viktigaste är att ha en försäkring där försäkringsbeloppet inte sänks med hundens ålder utan är samma livet ut. Annars står man där med en sjuk 12-årig hund och 10 000 kvar i ersättningsbelopp...
Beror ju på bolag men om min hane blivit 12 hade jag haft 38.000 kvar, som lägst 22. Därmed inte sagt att jag inte tycker det är viktigt men det valet fanns inte tidigare.
 
Att det är fler och fler bolag som väljer att inte sänka veterinävårdsförsäkringen med stigande ålder men det har inte alltid varit så.
 
Att det är fler och fler bolag som väljer att inte sänka veterinävårdsförsäkringen med stigande ålder men det har inte alltid varit så.
Okej. Ja det är ju inte relevant att det var så förut när TS frågade om att teckna försäkring idag. Det finns dock bolag som fortfarande gör så, varför min första kommentar såg ut som den gjorde.
 
Det var en sidonot och jag skrev tidigare, tyckte inte det var oklart. Men huvudpoängen var att det är fel att säga att man kommer stå med bara 10.000 kr kvar när hunden fyller 12 år bara för att veterinärbeloppet sänks. Förstår du då?
 
Jag har Folksam, maximal veterinärvård, ingen liv. Betalar 170:- per månad. Har en pekingese född 2008.
 
Det var en sidonot och jag skrev tidigare, tyckte inte det var oklart. Men huvudpoängen var att det är fel att säga att man kommer stå med bara 10.000 kr kvar när hunden fyller 12 år bara för att veterinärbeloppet sänks. Förstår du då?
Fel och fel. Det beror ju på bolag, precis dom du själv skrev. Min familjs hund togs bort 2016, samma år som han skulle fylla 13. Då var veterinärvårdsbeloppet nere på precis över 10'.
 
Är en tollare, vilket jag haft tidigare. Svårt att se varför det kostar sådana summor även om de finns sjukdom i rasen tycker jag inte de är en hög risk hund som många andra raser kan vara.

Tycker inte det skiljer sig nämnvärt i pris mellan bolagen men är det så får man bara betala. Jag vill ha hög ersättning, sådan som inte sänks med åldern och täcker mycket. Höjer sig lite när man vill ha lägre procentuell självrisk men inte nämnvärt, vilket kan spara mycket pengar framåt.
 
Är en tollare, vilket jag haft tidigare. Svårt att se varför det kostar sådana summor även om de finns sjukdom i rasen tycker jag inte de är en hög risk hund som många andra raser kan vara.

Tycker inte det skiljer sig nämnvärt i pris mellan bolagen men är det så får man bara betala. Jag vill ha hög ersättning, sådan som inte sänks med åldern och täcker mycket. Höjer sig lite när man vill ha lägre procentuell självrisk men inte nämnvärt, vilket kan spara mycket pengar framåt.

Kollar själv på försäkring för vår kommande tollare, jag är faktiskt inte förvånad över priserna. Försäkringspremierna är ju inte lika höga som för "högriskerraserna" så att säga, men de är inte heller lika låga som för många andra raser som anses vara väldigt friska. Trots allt tycker jag ändå att rasen verkar vara sjukare än vad många vill framställa det som. De autoimmuna poppar ju trots allt upp lite överallt och inte alla verkar vara väldigt öppna med det.

Personligen vill jag ha ett bolag där man kan välja 15 % i rörlig självrisk, då jag tycker att 25 % är lite väl högt. Betalar hellre lite extra varje månad för 15 % istället, därav går bolag som exempelvis Folksam bort. Har haft Sveland innan med annan ras, men tycker de verkar ganska dyra för tollare så just nu väljer jag mellan Svedea och Moderna. Lutar mot att det blir Svedea.
 
Vi har IF, rätt dyr och kostar 6000 kr om året.

Då har han veterinärvård till 60 000 kr, som sjunker med 5000 kr per år efter 7 års ålder. Som lägst 15 000 kr. Det är inte den bästa försäkringen men för oss så var det viktigt med en fast självrisk. IF var enda bolag förra året som erbjöd det, i år är det borttaget för nya kunder. Vår självrisk är höjd, numera 2700 kr men den gäller i 100 eller 125 dagar. Ifs kundtjänst var lite osäker på vad som gäller för oss som vägrar byta till rörlig. Jag betalar hellre en hög månadskostnad än en dyr veterinärkostnad på plats.
 
Jag sitter och funderar på det här med försäkring, på den rasen jag vill ha i framtiden ligger månadskostnaden på 400-700kr beroende på bolag och då har jag ingen livförsäkring och högsta självrisken.
Är det ”värt” det? O_o
Funderar på om det skulle vara mer värt att ha en buffert..

Senaste gångerna jag har vart hos veterinär med nuvarande hund har jag inte kommit upp i självrisken..
Vad som helst kan ju givetvis hända!
 
Vi har IF, rätt dyr och kostar 6000 kr om året.

Då har han veterinärvård till 60 000 kr, som sjunker med 5000 kr per år efter 7 års ålder. Som lägst 15 000 kr. Det är inte den bästa försäkringen men för oss så var det viktigt med en fast självrisk. IF var enda bolag förra året som erbjöd det, i år är det borttaget för nya kunder. Vår självrisk är höjd, numera 2700 kr men den gäller i 100 eller 125 dagar. Ifs kundtjänst var lite osäker på vad som gäller för oss som vägrar byta till rörlig. Jag betalar hellre en hög månadskostnad än en dyr veterinärkostnad på plats.
Får jag fråga vilken ras du har?
IF var det billigaste alternativet när jag kollade för Leonberger.
 
Jag sitter och funderar på det här med försäkring, på den rasen jag vill ha i framtiden ligger månadskostnaden på 400-700kr beroende på bolag och då har jag ingen livförsäkring och högsta självrisken.
Är det ”värt” det? O_o
Funderar på om det skulle vara mer värt att ha en buffert..

Senaste gångerna jag har vart hos veterinär med nuvarande hund har jag inte kommit upp i självrisken..
Vad som helst kan ju givetvis hända!

Om du kan ha en rejäl buffert och snabbt spara ihop till en ny så kanske. Då pratar jag om en buffert på kanske 50-60.000 kr och möjlighet att snabbt kunna få fram mer pengar än så. Ett bukingrepp på jourtid med eftervård kan snabbt hamna på dom summorna. Sen kan det bli komplikationer eller tillkomma nya skador efter det. Även en ras som anses väldigt frisk kan bli påkörd...
 
Om du kan ha en rejäl buffert och snabbt spara ihop till en ny så kanske. Då pratar jag om en buffert på kanske 50-60.000 kr och möjlighet att snabbt kunna få fram mer pengar än så. Ett bukingrepp på jourtid med eftervård kan snabbt hamna på dom summorna. Sen kan det bli komplikationer eller tillkomma nya skador efter det. Även en ras som anses väldigt frisk kan bli påkörd...
Eller få ett stopp i tarmen...
 
Jag har två hundar av frisk ras, har maxat ALLT på deras försäkringar. Max vetvård, liv, medicin, rehab, avel mm. Allt.
Jag gillar hängslen och livrem, sen kan jag glatt plocka bort lullet när de är äldre. Ca 10 000/år tillsammans.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 034
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 352
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 359
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp