Vilken galopp?

S

Sirisiri

Jag funderade på en sak... Vilken galopp känns mest naturlig att fatta när man rider på t ex en rak väg i skogen? Naturligtvis ska man variera, men jag kom på mig själv med att oftast fatta vänster galopp. Tänker jag efter är det nog nästan alltid den jag börjar med annars också!

Hur är det för er??
 
Vänster, men det är för att det är den enklaste för min häst. Utan att man märker det så blir det lätt så.
Förr när jag red en häst som hade enklast för höger galopp så fattade jag alltid det :smirk:
 
jag är ganska liksidig, likaså hästen min, så jag tänker inte på det.
 
Fattar nästan alltid högergalopp, Har lättast för högervarv annars också och sen så har hästen oxå lättast för höger galopp så... Men jag försöker att komma ihåg att variera mig... :smirk:
 
Vänster. Nästan alla hästar/ryttare har en "bra" och en "dålig" sida. Det brukar vara väldigt lika. Vänster tror jag är den "vanligaste".
Själv fattar jag(och hästen) naturligast vänster.
 
Höger brukade det bli om jag innte tänker på att variera mej men hästen har lättast för höger på träningarna i alla fall men ute märker jag inngen skillnad.

Kram
 
Vänster. Och pållen är likadan, så jag måste tänka på att variera lite. Nu har han svårt för galopp över huvud taget, så jag är glad bara han fattar :)
 
Vänster absolut, på alla hästar.....alltså fel på mig :mad:.

MVH Madde
 
Tidigare tyckte jag helt klart att vänster galopp var lättast. Men sen började jag träna mer höger galopp, så att hästen skulle bli bättre på det och nu har det blivit tvärtom!
 
Men då fattar du ju höger galopp om du drar bak vänster ben litegrann.. :smirk:

Själv tar jag helst vänster galopp, men fattar givetvis höger galopp också! :smirk:
 
Jag tycker vänster , men Günther höger. Det brukar bli höger, fast jag ger vänsterskänkel. :o
Sen byts det galopp hej vilt i varje kurva och helst laddar han upp tempot lite efter varje byte. :eek:
Mycket olydig och odresserad häst med andra ord! :o :D
 
Höger. Jag måste vara högergaloppad, :bump: för jag måste verkligen tänka på att variera mig när vi är ute och rider kusen och jag.
 
Sv: Vilken galopp?

Jag brukar försöka variera mig. Rider en fd travare så hon har helt klart lättare för vänster, därför är det ju viktigt att inte bara ta vänstergalopp...
 
Sv: Vilken galopp?

Så tänker jag med,
pållen har svårast för högergaloppen därför
tar jag alltid den när vi är ute så vi tränar på den,
o eftersom tempot är högre så är det inte så jobbigt för henne
att gå i den svåra galoppen som om vi skulle vara i paddocken.
 
Sv: Vilken galopp?

Jag har lättast för vänster, likaså pållan.
Måste vara bestämd mot mig själv så jag fattar höger galopp också
ibland. Fattar vänster automatiskt..
 
Sv: Vilken galopp?

*lånar knapp*

Jag fattar höger eftersom jag är högerhänt..
Men när vi rider ut på ridskolan behöver jag oftast inte fatta galopp själv, hästen följer hästen framför... ;) Och jag brukar då faktiskt inte tänka på om det är höger eller vänster galopp. Det är bara galopp, helt enkelt.
Om det är mycket galopp på uteritten så brukar jag dock växla lite. Första galoppen vänster, andra höger osv. Har fått för mig att det är bra att variera sig för hästens skull... Sen om det är viktigt eller inte vet jag inte, men det känns så...
 
Sv: Vilken galopp?

Jag fattar alltid olika, börjar aldrig med samma. Växlar sedan varannan galopp under hela passet i skogen. Min häst är väldigt liksidig också kanske pga att jag alltid gör alla rörelser spegelvänt, gör jag öppna åt ena hållet så byter jag och gör åt andra strax efter, även när jag rider ute längs en väg.
Rider jag på ett fält och gör volter/serpentiner försöker jag göra lika många varv åt varje håll.
Idag gjorde jag dock bara en galoppiruett åt ena hållet, men det var bara för att prova och eftersom det gick så bra så ville jag inte försöka med en till eftersom det är såpass ansträngande. :crazy:
Men annars försöker jag variera hela tiden.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 192
Senast: Skrämd
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp