Bukefalos 28 år!

Vilken gren blir nya trenden?

Lona

Trådstartare
Som en avknoppning på "Trendras-tråden" så kommer här en tråd om vilka hundsporter ni tror är på väg upp (och vilka är på väg ner)?
Vad blir den nya flugan och vad försvinner?

Minns när agilityn gjorde inträde, en sport som sågs över axeln av "riktigt bruksfolk" för det var bara en tillfällig sport för småtjejer :-D ...

Jag tror att det vanliga brukset och tävlingslydnaden får en allt större tillbakagång medan däremot de "friare" grenarna som rallylydnad fortsätter öka.
Det är ganska positivt med tanke på att det är en inkörsport där många nog blev lite tveksamma av "allvaret" i brukset och lydnaden - även om det är synd att våra gamla tävlingsformen minskar.
Tror även på mer skyddsgrenar nerifrån kontinenten som mondioring medan svenskskyddet minskar.

Frågan är vad som händer med utställningar, kommer de att fortsätta vara populära och SKKs stora kassako eller minskar de i takt med "sundhetstrenden" och att folk vänder sig mot extrem exteriöravel?
Går det måhända att vända skutan och få utställningarna till vad de var tänkta som från början - inte en tävlingsform utan ett sätt att bevara och belöna en funktionell och vettig rastyp? Jag tvivlar...
 
Tyvärr tror jag precis som du. Med tillägg om nosework som jag också tror kommer öka.

Jag tycker det är obeskrivligt ledsamt att brukset dör bort och i mångt och mycket skyller jag på brukshundklubben eftersom jag inte tycker att det gör sitt för att få folk mer insatt och nyfiken.

Det blir allt oftare man hör att bruksmänniskor börjar känna sig undanstött och att det kanske skulle behövas startas en helt ny bruksklubb eftersom sbk inte anses göra tillräckligt för brukset. De bruksgrenarna som är mest utsatt för tillfället är nog svenskskyddet och rapporten.

Att svenskskyddet håller på att dö ut helt är sjukt sorgligt, det är antagligen den tuffast hundgrenen vi har i hela Europa och kräver mer allsidighet av våra hundar en kanske någon annan sport men det är extremt svårt att komma in i skyddsvärden överhuvudtaget om du inte sedan innan har kontakterna (där jag bor är närmsta träningsansvarig över 10mil bort och dessa måste ju skriva på lämplighetsintyg för att man överhuvudtaget ska få ta licensen) och hur ska man kunna öka intresse för en sport som kräver så mycket av hund och förare om det inte ens värvas in fler till grunderna dvs de övriga bruksgrenarna?

Men ja tillbaks till frågeställningen. Jag tror att rallyt kommer öka ett tag till (bubblan spricker förr eller senare men tror det är en bit kvar) även nosework kommer öka.

Mondioring kommer garanterat fånga upp en del människor men tror tyvärr att det framförallt är IPO människor som går över och bara ett fåtal som kommer starta helt från grunden och tillföra skyddsvärden nytt blod.

Lydnaden kommer nog ta ett steg tillbaka genom de nya reglerna, åtminstone till en början.

Agilityn kanske kommer få ett uppsving igen genom den nya klubben.
 
Jag tror lydnaden kommer minska iaf tillflligt pga nya reglerna. Det blir nog ett par "mellanar" innan det satsas lika mycket igen.

Rally kanns som nya sporten som alla provar pa.
 
Lydnaden är fortfarande den gren som har flest ekipage och så tror jag det kommer vara ett tag till. Nosework kommer öka, tror att rallylydnaden kommer skärpa sin bedömning snart och då minskar nog ökningen.

Brukset kommer nog att minska, tror att skyddet tar mest stryk. Tror knappast det handlar om att det är SBK's fel utan att folk inte har tid helt enkelt. Att träna bruks tar väldigt mycket tid, och svenskskyddet är den mest tidskrävande av skyddsgrenarna. Att få folk att engagera sig ideellt är hopplöst. Så ser det ut "överallt", inte bara SBK som är drabbat.
 
Rallylydnaden känns otroligt populär, och den har ju blivit populär snabbt! Precis som @Milosari hoppas jag på lite skärpning i bedömningen snart. När jag tävlade med Aysu senast så hade de i en klass 3st ekipage med 100p och vi kom på plats 30(!) av 46 med våra 83 poäng.

Vid det tillfället så hamnade Aysus koppel under ett av benen vid ett av tillfällena, och det blev ganska trassligt. Trots det så stod det ingenting om "sträckt koppel" i pappret där (om jag inte minns helt tokigt). Så ja, det verkar finnas utrymme att bedöma lite tuffare även utan att ändra reglerna.. Sedan verkar det som om reglerna ska ändras lite också, vilket ska bli mycket spännande. Förhoppningsvis gör det även att utomstående ser lite mer seriöst på sporten och inte tänker "Jaja, det där klarar vem som helst som kan få ett koppel på sin hund". Även om det inte stämmer så har ju många en tråkig inställning till rallyn för att det inte måste vara tillräckligt svårt. Det går ju att göra svårt om man vill. Jag har sett ekipage med ett fotgående som hade imponerat även på vanliga lydnadsdomare tex, men i poängen syns det inte alltid skillnad mot de som går med en hand framför hundens nos och lockar med sig hunden runt hela banan, tyvärr.

Skulle inte bli förvånad om nosework blir populärt.

Vad gäller utdöende sporter så hoppas jag innerligt att utställningar tappar i värde hos folk. Jag hoppas också att tävlan om "bäst i show" osv försvinner. Exteriörbedömning? Ha det gärna, men håll det till "rastypisk/inte rastypisk" och låt det stanna där. När det börjar rotas i vilken av de rastypiska som är mest rastypiska så tror jag att problemen startar.
 
Jag såg någon siffra på antal starter i svenskskyddet. Det har inte gått ner så mycket som man kan tro. Däremot är rapporten ganska illa ute...
Jag tror (och hoppas) på att olika grenar som utnyttjar hundens näsa kommer att öka. För tillfället nose work.
Jag hoppas också på att Nordic Style ska locka till fler anmälda då det fokuserar mer på bruksarbete än lydnad.
I övrigt tror jag att agility kommer att öka än mer, liksom rallylydnad. Tyvärr tror jag inte att det nya lydnadsreglerna är gynnsamma för lydnadssporten.
 
Jag tror rallyn kommer minska när reglerna och kraven höjs.
Nosework tror jag däremot kommer öka ett tag framöver.
 
Lydnaden är fortfarande den gren som har flest ekipage och så tror jag det kommer vara ett tag till. Nosework kommer öka, tror att rallylydnaden kommer skärpa sin bedömning snart och då minskar nog ökningen.

Brukset kommer nog att minska, tror att skyddet tar mest stryk. Tror knappast det handlar om att det är SBK's fel utan att folk inte har tid helt enkelt. Att träna bruks tar väldigt mycket tid, och svenskskyddet är den mest tidskrävande av skyddsgrenarna. Att få folk att engagera sig ideellt är hopplöst. Så ser det ut "överallt", inte bara SBK som är drabbat.
Men nog måste till exempel agilityn ha fler ekipage än lydnaden?

Ja, en stor nackdel med brukset är väl att det tar tid - och kräver mark vilket inte alla har så stor tillgång till.
Skyddet kräver dessutom en mer ingående kunskap och är jäkligt svårt att som ny komma in i.
(Menar nu inte att man inte behöver kunna något för att köra spår/sök/rapport men det kan inte gå lika käpprätt åt fanders om man klåpar sig.)

Med ökade tillgångar till inomhushallar så tror jag dessutom att de grenar som går att utföra där kommer att växa - folk ÄR bekväma av sig!
 
Jag tror också att det kommer att öka med nosework, verkar ju bli en jätteboom!

Så länge inte vallningen blir mer populär är jag nöjd, det är redan för stor övervikt av rena tävlingsekipage.

Jag hoppas innerligt att ASCA/AKC/Arenavallningen dör ut redan i sin linda.
 
Jag hoppas innerligt att ASCA/AKC/Arenavallningen dör ut redan i sin linda.

Av ren nyfikenhet av någon som inte kan nått om vallning. Varför?
För att du inte vill ha rena tävlingsekipage i vallning? Hur det påverkar aveln? Eller av någon annan anledning?
 
Av ren nyfikenhet av någon som inte kan nått om vallning. Varför?
För att du inte vill ha rena tävlingsekipage i vallning? Hur det påverkar aveln? Eller av någon annan anledning?

För att det är en ren tävlingsform utan någon som helst anknytning till riktigt arbete med djur, som uppmuntrar användandet av hundar som inte avlas på vallning och dessutom har fruktansvärt dålig djurhantering som standard även på tävling. Det är helt enkelt ett koncept som helt och hållet utövas för skojs skull på vallningsdjurens bekostnad.
 
Rallyn kommer minska när det kommer krävas högre poäng för godkänd runda.

Nosework lär öka framförallt när sporten blir officiell vilket jag hoppas den blir snart.

Undrar hur det ser ut med freestyle? Tycker den sporten var väldigt poppis och trendig ett tag men har sedan fått känslan för att det avtagit, men har ingen direkt koll.
 
Monioring och Nose Work kommer bli "innesporterna".

Brukset håller på att kväva sig själv med dyra avgifter, "fyrkantiga" kurser. Tror fler vill ha en mer individanpassad utformning så det blir mer inne att ta hjälp av privatlektioner eller söka sig till mindre, privata klubbar.

Tror olika typer av drag kan öka också. Tänker då främst inte på hela hundspann utan singeldrag.
 
Glömde helt bort K9 Biathlon!
Jag hoppas att de ska slå igenom under de kommande åren!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp