Vilken härstammning skall jag leta efter

O

Opi

Skall skaffa en unghäst född -03. Jag är ute efter en hopphäst med bra gångarter då jag även vill tävla dressyr o fälttävlan. Ser gärna att det är ue: fullblod. Vilka hingstar skall jag titta efter? Några tips. Jag har varit inne på Solos Carex, Aerline. Önskad mkh 164-168.
Sen vet jag väldigt lite om de fullblod som används. Något fullblod som någon vill varna för?
 
Tjena,

De flesta hingstar som verkar inom avel nu är relativt allround då detta krävs för att bli godkänd, om de inte godkänns på prestation förstås. Det säkraste är om du använder en hingst som verkat i avel några år. Du kan då kolla avkommestatistiken för att se vad som nedärvs. Angående fullblod så är mitt råd att använda hingstar som presterat inom ridsporten och inte bara har löpresultat att visa upp. Eftersom du vill ha fullblod som ue så tror jag att du lättast hittar hingstar från holland och tyskland då de har använt presterande fullblod längre än vi.

Mitt råd är nog att kolla statistiken för hingsten i fråga, hur har avkommorna blivit? Köper du en häst efter en ung hingst som är i början av sin karriär så blir detta svårt men samtidigt spännande.

Lycka till! :banana:
 
Är själv väldigt förtjust i Cortus avkommor. Han hade ju bland annat en som vann Breeders fälttävlan för 6 åringar nu i år. Många avkommor har gått bra både vad det gäller gångarter och hoppning på 3-årstesterna. Han ger hästar med supertemperament och med både bra gångarter, god hoppförmåga och hög ridbarhet. Dessutom är han (Cortus) prem. A och han är en av de yngsta hingstarna som fått A i Sverige. Hans hopp blup är 156 om jag inte minns fel. Har själv ett hingstföl efter honom som är toppen på alla sätt och vis (han är till salu förresten :)) Vill du ha mer info om Cortus så gör ett besök på http://www.hastak.se/html/cortus_920.html
Det finns ju givetvis många fler trevliga hingstar som ger mkt bra avkommor men jag har fastnat lite för Cortus inte minst pga hans härliga temperament som han nedärver. Har ett sto som är dräktig i år med honom och där bakom finns det en hel del fullblod så den lilla fölungen hoppas vi mkt på, får hoppas det går bra hela vägen :)
Lycka till med ditt letande efter fölunge! :) :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 120
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 372
Senast: Stina12
·
Avel Nästa vecka åker mitt sto till seminstationen och skall om allt går bra betäckas med Hip Hop. Men jag måste ju ha en plan B och det står...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 521
Senast: Emiro
·
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp