Vilken häst? Hjälp!

vilken häst?

  • Häst 1, varmblod

    Röster: 7 63,6%
  • Häst 2, halvblod

    Röster: 4 36,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    11

Sanneria

Trådstartare
Är spekulant på 2 hästar och bergverkstad lite råd och "hjälp"..

Häst 1
Varmblods sto, 9 år. Aldrig gått på travet och påminner inte om ett typiskt varmblod utan ser ut som en lite mindre halvblod. Har gått som sällskap hela livet och har haft folk på ryggen som bara "åkt med" - är alltså inte inriden eller utbildad. Förstår inte skänken t.ex. Har aldrig varit skadad.
- köp

Häst 2
Halvblods sto, 16 år. Varit tävlingshäst tidigare men fick en sensträck skada i bakbenet som gjorde att hon belastade frambenen och fick kotledsinflamation. Det hör var ca 1 år sedan och hon är frisk nu men inte igång. Så vet alltså inte hur hon kommer reagera när hon setts igång heller, om det kommer gå bra eller om det blir hälta igen (vågar man chansa?)
- på foder för senare köp.

Dom jag har pratat med tycker halvblodet men att man skrivet ett avtal om det skulle visa sig vara något att kostnaderna inte faller på mig och att jag har rätt att lämna tillbaka henne, jag tvekar för att halvblodet är i grund och botten en "bättre" häst men man vet inte hur det går att sätta igång henne. Mitt hjärta drar åt varmblodet men det kommer gå åt mycket tid för utbildning och inridning.

Vad tycker ni???
 
Vad ska du ha hästen till?

Jag skulle ha letat vidare. Eftersom du själv reser ett ganska allvarligt problem med vardera hästen (nr 1 är inte inriden och nr 2 inte igångsatt efter skada) så tolkar jag dig som att du känner viss tvekan inför båda. Det avtal som dina kompisar tycker du ska försöka få till på halvblodet är inte okomplicerat. Och att rida in (förstår inte skänkeln = ej inriden i min värld) en så pass gammal häst som inte är van att jobba är inte nödvändigtvis enkelt.

Problem dyker upp ändå, det är onödigt att köpa sig dem.
 
Vill du, och har du kunskapen, att utbilda och rida in hade jag satsat på en yngre outbildad/oinriden häst. Är det en prisfråga så finns det fortfarande massor av billiga såna hästar, som är yngre och har bättre förutsättningar (helst vill man ha en häst som är så lite förstörd som möjligt. Inte någon som folk ev kan ha misslyckats rida in av olika anledningar).:)

Vill du lära dig, ha en färdig häst, utvecklas framåt tillsammans och klättra i klasser osv så hade jag letat fram en friskare häst som inte hade någon osäker framtid. För din skull, skaffa en frisk häst. Skador får man ändå och de är aldrig roliga.
 
Ingen av dom, outbildad travare kräver både mkt tid och kunskap och du vet inte vad det blir skadad ej igångsatt , vet du heller inte vad det blir. Leta vidare du det finns enklare köp än dessa två såvida du inte är ute efter just ett projekt och har mycket tid mycket pengar och massor sv tålamod och erfarenhet?
 
Hästen ska används främst till skogsridning bara. Och ni har nog rätt att jag borde leta vidare men har förälskat mig lite i varmblodet.
 
Kom ihåg bara att en 9-årig häst som i stort sett gått och "skrotat" hela sitt liv mest sannolikt inte är en särskilt hållbar häst det hellre. Varför är den alldrig travtränad? Är du HELT säker att den inte haft en skada som unghäst....?

Å andra sidan så håller de flesta hästar för skogsridning, oavsett om de har mindre skador. Men gör en noggran besiktning innan köp/foderavtal, så du vet vad för problem de har innan du tar hem hästen.
 
Hästen ska används främst till skogsridning bara. Och ni har nog rätt att jag borde leta vidare men har förälskat mig lite i varmblodet.
Har du tidigare erfarenhet av inridning så du har koll på vad som krävs? Att hästen hänger med ut i skogen innebär inte att det kommer att bli enkelt att rida in henne och göra henne till en bra skogsmulle. Även om skogsridning kanske inte tycks vara så avancerat ska hästen ändå lära sig svara på hjälperna i alla gångarter. Därtill kommer en hel del miljöträning (=gå fram i skogen i all möjlig terräng) som hästen förmodligen inte fått eftersom hon inte tränats tidigare. En bra skogsridningshäst ska vara sansad och vara tittig och takta hela tiden. Och hur är det med trafiksäkerheten?

Det bör finnas en hel värd av hästar där ute som uppfyller dina behov.
 
Jag hade letat vidare. Det finns massor med hästar som är färdiga för dig att ha kul med, njuta av. Utan att du ska behöva oroa dig för ev gamla skador eller jobba onödigt hårt med inridning.
En sån hade jag satsat på. Du kommer bli minst lika kär i den!
 
Jag hade nog valt varmblodet mycket jobb men du kan forma den som du vill

Nja, det där är en sanning med modifikationer... Hästar är i stor grad resultat av avel på vissa egenskaper, så om man t.ex. vill ha en lugn och stadig skogsmulle för ridning så är det nog inte det lämpligaste att välja en som är avlad för att springa fort på en slät bana med vagn bakom....

Är man en duktig och erfaren hästmänniska så kan man absolut forma en häst ganska mycket, men alla hästar har ändå sin personlighet och sina instinkter rent genetiskt.

I detta fall så är det dessutom talan om en 9 år gammal häst, den har säkerligen redan blivit formad av sina erfarenheter hittils i livet även om den inte är mycket riden. Så det blir inte helt samma sak som att forma en grön unghäst.


TS - jag säger inte att du absolut inte ska köpa den (eller snarare få den, sådana hästar brukar väl inte kosta särskilt mycket??), men du får ha i åtanke att den kanske aldrig kommer bli så som du hoppast, oavsätt hur mycket jobb du lägger ner. Det vore säkrare att köpa en häst som åtminstonde är inriden... :)
 
Är spekulant på 2 hästar och bergverkstad lite råd och "hjälp"..

Häst 1
Varmblods sto, 9 år. Aldrig gått på travet och påminner inte om ett typiskt varmblod utan ser ut som en lite mindre halvblod. Har gått som sällskap hela livet och har haft folk på ryggen som bara "åkt med" - är alltså inte inriden eller utbildad. Förstår inte skänken t.ex. Har aldrig varit skadad.
- köp

Häst 2
Halvblods sto, 16 år. Varit tävlingshäst tidigare men fick en sensträck skada i bakbenet som gjorde att hon belastade frambenen och fick kotledsinflamation. Det hör var ca 1 år sedan och hon är frisk nu men inte igång. Så vet alltså inte hur hon kommer reagera när hon setts igång heller, om det kommer gå bra eller om det blir hälta igen (vågar man chansa?)
- på foder för senare köp.

Dom jag har pratat med tycker halvblodet men att man skrivet ett avtal om det skulle visa sig vara något att kostnaderna inte faller på mig och att jag har rätt att lämna tillbaka henne, jag tvekar för att halvblodet är i grund och botten en "bättre" häst men man vet inte hur det går att sätta igång henne. Mitt hjärta drar åt varmblodet men det kommer gå åt mycket tid för utbildning och inridning.

Vad tycker ni???

Ingen av dem. Det är VÄLDIGT skumt att ett varmblod inte gjort ett jota men skall vara "frisk". Jag hade dragit öronen åt mig direkt. Skall man köpa en ridhäst till sig själv och inte bara råkar vara unghästutbildare eller beridare, då skall de gå att provrida hästen och helst skall den ha grundkondis, annars är det "nej tack".
 
Ingen av dom, men en skadad häst vore helt uteslutet för mig. Det finns så många friska, igångsatta, mer hanterade hästar, så jag hade letat vidare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Andromedae
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 059
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp