Vilken häst? Hjälp!

vilken häst?

  • Häst 1, varmblod

    Röster: 7 63,6%
  • Häst 2, halvblod

    Röster: 4 36,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    11
Förälskelse är ofta fel anledning att köpa en häst. Leta vidare!
Nog för att alla som svarat har kloka råd och erfarenheter men jag vill slå ett slag för förälskelsen också. Jag köpte min krake smal och omusklad och sönderstressad. Han var dock frisk och tidigare riden mycket. Men det kvarstår att jag inte visste vilket hästägande det skulle bli, jag köpte honom med inställningen att hans personlighet och vår kemi betydde allt, om det sedan blev promenader i skogen eller utveckling inom dressyr, det återstod att se. Med den inställningen från början vågade jag chansa. Är du beredd på att ditt varmblod kanske inte vill lunka i skogen med dig utan bara vill gå i hagen? Är det en framtid du kan tänka dig så varför inte, då blir allt annat bonus. Du verkar inte lika sugen på halvblodet som dessutom varit skadad så den skulle jag släppa om jag var du.

När jag träffade min häst sade det klick, det var ingen liten fling utan på alla sätt och vis den mesta häst jag någonsin mött. Han inte bara fungerar som ridhäst utan har blivit min bästa vän, lärt min sambo att rida och förgyllt våra liv. Men det fanns aldrig några garantier.
 
Nja, det där är en sanning med modifikationer... Hästar är i stor grad resultat av avel på vissa egenskaper, så om man t.ex. vill ha en lugn och stadig skogsmulle för ridning så är det nog inte det lämpligaste att välja en som är avlad för att springa fort på en slät bana med vagn bakom....

Är man en duktig och erfaren hästmänniska så kan man absolut forma en häst ganska mycket, men alla hästar har ändå sin personlighet och sina instinkter rent genetiskt.

I detta fall så är det dessutom talan om en 9 år gammal häst, den har säkerligen redan blivit formad av sina erfarenheter hittils i livet även om den inte är mycket riden. Så det blir inte helt samma sak som att forma en grön unghäst.


TS - jag säger inte att du absolut inte ska köpa den (eller snarare få den, sådana hästar brukar väl inte kosta särskilt mycket??), men du får ha i åtanke att den kanske aldrig kommer bli så som du hoppast, oavsätt hur mycket jobb du lägger ner. Det vore säkrare att köpa en häst som åtminstonde är inriden... :)
HMM , jag tycker travare är de bästa skogsmullar man kan tänka sig !! de flesta är trygga och går fram överallt och tycker dessutom det är kul att komma ut och jobba och motionera, och de brukar även slå knut på sig själva för att göra rätt !!
 
Nog för att alla som svarat har kloka råd och erfarenheter men jag vill slå ett slag för förälskelsen också. Jag köpte min krake smal och omusklad och sönderstressad. Han var dock frisk och tidigare riden mycket. Men det kvarstår att jag inte visste vilket hästägande det skulle bli, jag köpte honom med inställningen att hans personlighet och vår kemi betydde allt, om det sedan blev promenader i skogen eller utveckling inom dressyr, det återstod att se. Med den inställningen från början vågade jag chansa. Är du beredd på att ditt varmblod kanske inte vill lunka i skogen med dig utan bara vill gå i hagen? Är det en framtid du kan tänka dig så varför inte, då blir allt annat bonus. Du verkar inte lika sugen på halvblodet som dessutom varit skadad så den skulle jag släppa om jag var du.

När jag träffade min häst sade det klick, det var ingen liten fling utan på alla sätt och vis den mesta häst jag någonsin mött. Han inte bara fungerar som ridhäst utan har blivit min bästa vän, lärt min sambo att rida och förgyllt våra liv. Men det fanns aldrig några garantier.

Absolut, jag håller med angående förälskelsen just med förbehållet att man får ta det som det kommer. Jag har sett flera exempel på hur fel det kan bli när förälskelsen styr. Det man behövt och vill ha är en "stabil Volvo" men de har kommit hem med en Ferrari. Visst snygg, flådig, en jättefin häst men passar inte den ryttaren. Så jag vid håller att man måste ställa sig två frågor; vilken nivå är jag på som ryttare och vad vill jag med mitt hästägande?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Andromedae
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 876
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 566
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp