Vilken häst ska jag rida???

Mirraya

Trådstartare
Imorgon går starten för Rönningeritten och jag står fortfarande som en åsna mellan två hötappar och vet inte vilken häst jag ska rida... :confused: :confused: ?
Planen var naturligtvis att rida min häst, men under en ritt förra veckan så gick hon inte helt rent i traven, hon var inte jättehalt eller så men hon kändes inte helt ok. Dagen efter det var hon heller inte bra, var allmänt låg och inte alls frammåt så då tänkte jag att här blir det inge Rönninge!
Då sa vi att jag kunde ju rida en annan häst i stallet i stället... Igår när vi skulle ut och rida visade det sig att den hästen hade två skor som satt löst och båda framskorna var helt AV! Jahapp... då blir det väl inge rida av alls tänkte jag... Så red jag ut på min häst som nu var pigg som en furie och inte minsta antydan till hängighet eller hälta!!
Då tänkte jag att "ja.. då tar jag min häst så får vi se hur det går.. ska ju bara rida en mycket lugn CR"
Så ringer de och säger att "nu är lånehästen nyskodd, nu går hon att rida imorgon.."

Vad gör jag nu?? :confused: Vill ju så klart rida min häst, men jag vet ju fortfarande inte varför hon var hängig förra veckan eller vart denna antydan till hälta tog vägen?? Vill ju inte bli komma dit med en häst som inte är helt ok? Men igår var hon ju helt ok och mer därtill... vi ska ju rida lugnt.... ååå...? Hur skulle ni göra??
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

Jag skulle ABSOLUT inte rida en häst som varit halt så nära tävlingen. Även om just den hälta var obetydlig så finns risken att den förvärras markant av att utsättas för en distansritt. Hur många hovnedslag blir det på 5 mil...?
Jag skulle välja den andra. (eller inte, jag vill inte rida mina hästar när de är så nyskodda.)
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

Hade en annan häst på g som jag också kunde låna - men även hon hade igår en lös sko... Det verkar inte som att det är meningen att jag ska rida alls?!?!?!:mad:

Men... om jag rider en och har två handhästar så kan jag lixom byta häst under banan.... :idea: :D Då kanske det räcker med 4 friska ben i kontrollen och DET ska vi väl skrapa ihop...
Eller så stationerar jag ut dem längs med banan.. galopperar upp jämsides och gör en västa zorro-hästbytet... dagdrömmer?? jag?? :p
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

Mirraya skrev:
Nä precis...... av två onda ting......

... skulle jag välja den nyskodda.
Även om risken finns att den blir ömfotad är det ju inte alls allvarligt. Det skulle nog kännas värre om den nyss halta hästen får kotledsinflammation efter tävlingen.
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

Ja.... *suck* det är klart att du har rätt... Man hoppas ju bara in i det sissta att man ska rida sin egen häst ju!
Men.. det är ju bättre att låna häst nu så man kan vara med i alla fall och låta egna hästen ta det lugnt ett tag och sikta på nästa tävling istället...
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

Jag skulle också valt den nyskodda, speciellt med tanke på att du inte vet vad som är felet med din häst. Har skott om dagen innan tävling förut, det har inte varit några som helst problem. Men jag föredrar att sko om några dagar innan. :)
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

HUr länge har din häst varit OK förresten? Du vet absolut inte vad hältan berodde på??
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

Jag skulle tagit lånepållen.... som ck säger är det dumt att riskera att din pålle blir ordentligt halt...
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

neywaz skrev:
HUr länge har din häst varit OK förresten? Du vet absolut inte vad hältan berodde på??

Hon haltade förra fredagen (26 maj..) inte jättetydligt, mer som en "rörelsestörning" då man ökade traven, vi kom fram till att det var höger bak som hon inte lyfte på samma sätt som vänster.. Hon var helt OK först igår... så det var VÄLLDIGT nära inpå....

Har ingen aning om var det skulle komma ifrån, ingen värme eller ovanlig svullnad.. hon har mycket gamla knölar och bulor på bakbenen - men ingen ny... :smirk:

Men det får nog bli så som ni säger, får bli lånehästen så får jag försöka utreda hemma sen vad det kan ha varit..

Jag har EN liten misstanke.. Hade ju en tråd här för någon månad sedan då hon fått en hovböld, tjejen som tog in henne från hagen sa att det såg ut som hon gått omkull... Sen när hovbölden hittades så glömde jag lixom bort det, men det kan hon ju ha gjort i alla fall och då kan det ju vara något som behöver rättas till i bakdelen eller så... Ska ringa min hästbehandlare snarast!!
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

Ja det är ju svårt när man inte vet vad det beror på, och då är det ju bättre att avstå. Min häst har trampat på en liten sten och haltat en dag, sen försvann det. Eller att de råkat vricka till sig lite.

Eftersom du säger att hon var Ok först igår så är det nog klokt att ta lånehästen. Hoppas det går bra för er på rönninge, kanske syns där! Jag rider 10 milen :) Före och efter ritten har jag på mig en svart jacka det står distansritt.nu på baksidan och Camilla därfram så du känner igen mig, säg gärna hej! :)
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

Ja!! Det ska jag göra 10 mil.. känns sååå avlägset :eek: Här sitter jag och oroar mig för 5mil CR :D

Ses där då!! :D

Vad som skulle kännas riktigt surt är väl om lånehästen blir öm av skoningen och halt i första kontrollen så åker man hem å har en kärnfrisk häst som hjular runt å flick-flackar i hagen, haha! Fast.. då är hon ju frisk i alla fall!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken häst ska jag rida???

Det klarar ni fint! :bump:

jag var också jättenervös inför min första 5 milare, och det var inte såååå länge sen så jag vet precis hur det känns ;) :)
 
Sv: Vilken häst ska jag rida???

Hi hi hoppas det!! Red Rönninge 2004...... Så tanken var att jag skulle rida CR i år igen och sedan T50 på Rimbo.... Nu får vi se hur planen blir..?
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 342
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp