Vilken hästbok är detta???

hinderhopparen

Trådstartare
Söker med hela min själ efter den bok jag alltid läste som liten. Fick den av min mamma som läst den när en var liten, så runt 1970-1980 kanske.

Detta är vad jag minns:
- Bild av ett föl på framsidan
- Kan den ha hetat Storm?
- Handlar om ett föl och en pojke (?) där fölets mamma blir sparkad i huvudet av en arg märr och dör. Hästen blir såld runt omkring och dåligt behandlad.
Minns verkligen inte mycket. Det är INTE vackra svarten/black beauty.
Hjälp mig!!!
 
Från wikipedia
6B83B47B-816A-44B8-857C-2256E6DB7841.png
 
Söker med hela min själ efter den bok jag alltid läste som liten. Fick den av min mamma som läst den när en var liten, så runt 1970-1980 kanske.

Detta är vad jag minns:
- Bild av ett föl på framsidan
- Kan den ha hetat Storm?
- Handlar om ett föl och en pojke (?) där fölets mamma blir sparkad i huvudet av en arg märr och dör. Hästen blir såld runt omkring och dåligt behandlad.
Minns verkligen inte mycket. Det är INTE vackra svarten/black beauty.
Hjälp mig!!!
Det är inte fölet Stormy du tänker på?
 
Kan du komma ihåg hur omslaget såg ut. Röd rygg som i Wahlströms böcker? Vit bok som var lite plastig? Storlek?
 
Vet ej om de gavs ut på svenska eller vad titlarna var isåfall, och omslag kan ju variera beroende på utgåva, men kan det kanske vara My Friend Flicka eller uppföljaren Thunderhead av Mary O'hara, eller Misty of Chincoteague eller dess uppföljare Sea Star: orphan of Chincoteague av Marguerite Henry.
 
Det var inte "Jag, en ponny", en liten ponny som bodde i många hem och stod ensam i ett skjul.

Jag läste den och grät och läste igen och grät, många gånger. 80-talsbok, tror jag.
 
Vet ej om de gavs ut på svenska eller vad titlarna var isåfall, och omslag kan ju variera beroende på utgåva, men kan det kanske vara My Friend Flicka eller uppföljaren Thunderhead av Mary O'hara, eller Misty of Chincoteague eller dess uppföljare Sea Star: orphan of Chincoteague av Marguerite Henry.
Böckerna är översatta och utgivna, men om de finns i handeln idag vet jag inte.
My Friend Flicka fanns i två översättningar, Min vän Flicka och Min vän Pike. ("Flicka" på norska, alltså).

Marguerite Henrys böcker läste jag på 60-talet men kommer inte ihåg de svenska titlarna. De gavs ut av Wahlströms, inte de små röd- eller grönryggade utan i större format.
 
Böckerna är översatta och utgivna, men om de finns i handeln idag vet jag inte.
My Friend Flicka fanns i två översättningar, Min vän Flicka och Min vän Pike. ("Flicka" på norska, alltså).

Marguerite Henrys böcker läste jag på 60-talet men kommer inte ihåg de svenska titlarna. De gavs ut av Wahlströms, inte de små röd- eller grönryggade utan i större format.
En av böckerna hette "Misty, hästen från havet".
 
En av böckerna hette "Misty, hästen från havet".
Och uppföljaren "Stormy Mistys föl" (Stormy, Misty's foal). Men såvitt jag minns (+ vad jag googlat mig till för att förstärka minnet) dör inte Misty i boken. Och själva huvudtemat är en översvämningskatastrof.

TS, din sammanfattning har drag av två av Elyne Mitchells böcker: dels "De vilda unghästarna" (Moon Filly) som handlar om ett föl som blir föräldralöst. Den boken har ett föl på framsidan. Men berättelsen utspelar sig bland vilda hästar, såvitt jag mins finns inga människor inblandade.

Dels "Unghingstarna från Taparoo". Där finns en pojke med och en ilsk märr som attackerar modern till fölet. Men jag är inte säker på att hon dödar henne. Inget föl på framsidan heller.

Dessa böcker är utgivna på 70-talet på svenska.

Det här var ju spännande...
 
Kan du komma ihåg hur omslaget såg ut. Röd rygg som i Wahlströms böcker? Vit bok som var lite plastig? Storlek?
Omslaget var vitt, med någon färg på ryggen. Om den var i rött eller annan färg minns jag inte. Den var inte plastig utan i mer "tyg"papper, som en riktigt gammal bok. Sidorna var i tunt tunt papper. Storleken var mindre än dagens vanliga lilla pocket.
 
Vet ej om de gavs ut på svenska eller vad titlarna var isåfall, och omslag kan ju variera beroende på utgåva, men kan det kanske vara My Friend Flicka eller uppföljaren Thunderhead av Mary O'hara, eller Misty of Chincoteague eller dess uppföljare Sea Star: orphan of Chincoteague av Marguerite Henry.
Det var inte "Jag, en ponny", en liten ponny som bodde i många hem och stod ensam i ett skjul.

Jag läste den och grät och läste igen och grät, många gånger. 80-talsbok, tror jag.
Det låter ju annars som rätt bok. Namnet, ett föl på framsidan, och handlar om ett föräldralöst föl.
Och uppföljaren "Stormy Mistys föl" (Stormy, Misty's foal). Men såvitt jag minns (+ vad jag googlat mig till för att förstärka minnet) dör inte Misty i boken. Och själva huvudtemat är en översvämningskatastrof.

TS, din sammanfattning har drag av två av Elyne Mitchells böcker: dels "De vilda unghästarna" (Moon Filly) som handlar om ett föl som blir föräldralöst. Den boken har ett föl på framsidan. Men berättelsen utspelar sig bland vilda hästar, såvitt jag mins finns inga människor inblandade.

Dels "Unghingstarna från Taparoo". Där finns en pojke med och en ilsk märr som attackerar modern till fölet. Men jag är inte säker på att hon dödar henne. Inget föl på framsidan heller.

Dessa böcker är utgivna på 70-talet på svenska.

Det här var ju spännande...
Tack för alla förslag! Tyvärr stämmer inte någon av dessa böcker in på den jag söker.
Minns väldigt tydligt att det var ett föl vars mamma blir ihjälsparkad av en märr och hans nya bästa vän var en liten pojke. Han blev någon gång körhäst vad jag minns, kanske riden på också.
Tack för att ni hjälper till! Jag har letat mig fördärvad :O
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 499
Senast: Masse
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 502
Senast: TinyWiny
·
Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 492
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 755
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp