Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Om jag vore dig skulle jag först och främst kika på anonser där hästen är westerntränad. Sen skitisamma vad det är för ras. Det är ju omöjligt att säga vad en unghäst kommer bli när hon/han blir stor.
Men ska du prompt ha förslag är mina val nog...
Korsning quarter/arab "Quarab"
Korsning paint, app eller liknande...
Litet halvblod
kallblod, tex nordsvensk
Stor connemara
Stor new forest
Fjording korsning eller fjording
varmblod

Asså, det beror ju på vilken gren du är intresserad av... Det har så mkt med det extriöra att göra... Ta kontakt med nån bra tränare... Josefsson tex... Prata med han eller nån annan och få deras erfarenheter...

Min inte lista är (tyvärr) arab/halvblod... Det är en poppisblandning men jag har en extrem dålig erfarenhet av de hästarna... Jag har f.n 2 i stallet... har haft o göra med 5 andra... Den ena som står i stallet är en av de mest trevligaste nykastrerade valacker jag träffat, så det finns undantag, men resten är helt enkelt helt vidriga... sorry, om jag förargar nån, men det blir stora, tunga djur med arabens dåliga egenskap i mentaliteten. Jag har träffat många underbara araber och har inget emot dem, men det verkar som om korsningen mellan dem blir lite fel. Eller så har jag träffat de enda 6 i hela världen som är riktiga as.


/cj
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Jag har Camarguehästar till westernridning! :) De passar alldeles ypperligt och används i Frankrike för att arbeta med boskap och det finns också liknande tävlingar men där kallas det Camarguisk ridning. Som boskapshäst är de oerhört modiga, snabba, smidiga och lättlärda! Dessutom är de billigare än en quarter :)
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

men ååååååååååååååååå, förlåt, hur kunde jag glömma camarguen...
Det är ju inte den första rasen man tänker på med tanke på det lägre antalet. Men vad ligger dom i pris ungefär? Runt 30-35tk för en 3-4åring? Kanske mer?
Jag har ingen aning, men det landar där omkring om man tar in en egen...

/cj
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

seejii skrev:
Min inte lista är (tyvärr) arab/halvblod... Det är en poppisblandning men jag har en extrem dålig erfarenhet av de hästarna... Jag har f.n 2 i stallet... har haft o göra med 5 andra... Den ena som står i stallet är en av de mest trevligaste nykastrerade valacker jag träffat, så det finns undantag, men resten är helt enkelt helt vidriga... sorry, om jag förargar nån, men det blir stora, tunga djur med arabens dåliga egenskap i mentaliteten. Jag har träffat många underbara araber och har inget emot dem, men det verkar som om korsningen mellan dem blir lite fel. Eller så har jag träffat de enda 6 i hela världen som är riktiga as.
Och jag har då lyckats få det bästa från två världar tyckte en tränare: Arabens klokhet och halvblodets rörelser! ;)
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Det var verkligen kul o höra! :)
För man tycker ju att en kombination av två bra o trevliga raser borde bli bra. Det är lite pitbulls över dom jag träffat, fast ingen agressivitet.

/cj
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Tasoom skrev:
"Hejsan!
Vilken hästras som passar bäst till Western, beror ju på hur långt du vill gå som tävlings ryttare. Ska du sikta in dig på dom stora tävlingarna med prispengar och poäng, då är det Quarter eller Paint som gäller. Där har tyvär dom andra raserna inte en chans."

Nja, sanning med modifikation.
Americana i Tyskland, som ju nog är bland det största
man kan vinna i Europa, hade för tre-fyra år sedan en outsider som vinnare i trail.
Han hette "Fritz from the green valley" och var en tysk fjording.

Så visst går det med andra raser i stora tävlingar med.

Fast visst, det är inte enkelt :smirk:

Hug your horses!

/Mike - Wild Bunch Skåne :devil:
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Ja de får inte glömmas bort de kommer nog att synas i westernsammanhang i framtiden och säkert slå en och annan quarter ;) Tja, priserna varierar beroende på uppfödare osv. Det finns även hästar till salu som har börjat användas bland boskap och som är välridna för 40tk. Priser är med transport och allt annat... Så jag tycker de är billiga! Man får mycket häst för pengarna. Dessutom tjänar de in sina pengar snabbt, de är ju både långlivade, har bra hälsa, behöver ej skos, äter lite och behöver ej stall ;)
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Araber brukar väl förekomma ofta inom western?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Zindy16 skrev:
det beror väl mycket på vilken ren man ska rida också

hon undrade över hästraser. renar får ju bara samerna ha :devil:
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Äh, det finns renar på Skanser också... Så samerna har inte alls ensamrätt...

:angel:
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Läst alla era tips om vilken ras som lämpar sig.
Måste bara fråga, om man är fullblodsfrälst då och gärna vill rida western? Alla fullblod är ju inte nerviga. Min egen är en riktigt "cooling"...med sitt fina temperament och smidig rörelser borde de väl gå bra med? För övrigt har många trott han är en Quarter när vi varit ute hopptävlat. :)

:) Plingelan
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Har själv ett arabiskt fullblod (rysk) som jag rider i trail, pleasure och reining han är mycket cool och mångsidig. :banana:
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

seejii skrev:
Det var verkligen kul o höra! :)
För man tycker ju att en kombination av två bra o trevliga raser borde bli bra. Det är lite pitbulls över dom jag träffat, fast ingen agressivitet.

/cj

Pitbull skulle jag nog inte kalla min, men hon är tuff och envis samtidigt som hon är arbetsvillig och energisk när man fått henne att förstå vad det är man vill! Och atletisk som tusan :bump:
 
du borde använda en quarter eller appaloosa om du frågar mig. Det är dom raser som jag har använ när jag har ridit western (Mest Barrel Race)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 180
Senast: IngelaH
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 418
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp