Vilken hästras passar mig?

Jag skulle nog tro att det är från häst till häst om man tänker på hur lugna de är. En fd. travare skulle jag kunna tro är lite stressig eftersom att de flesta är "röststyrda" för en kusk skänklar ju inte riktigt på hästen.
Därför kan vissa fd. travare lätt bli stressiga när man skänklar för de vet inte vad de ska göra och det beror inte på vilken ryttare som sitter på heller, eller jaa, skulle kankse bli någon skillnad om en som var väldigt(då menar jag väldigt, VÄLDIGT!) van vid stressiga hästar satte sig upp på hästen....
Men det är inte alltid så lätt att veta om man inte har ridit så många fd. travare men nu är ju inte alla travare så å andra sidan.
Det tar också ett bra tag att bygga upp nya muskler på en fd. travare för att den ska kunna användas som ridhäst.
Sedan så är dessa hästar inte avlade för att vara ridhästar och kan därför ha lite mindre tåliga leder, dvs. de håller inte lika bra som lederna eller vad man ska kalla det på en lipezzaner som är avlad för att vara en ridhäst och har förmågan att samla sig väldigt mkt och så kan de lära sig skolorna ovan mark mm. :banana:
 
Kanske en arabkorsning ? Men i såfall måste den vara korsad med ngt kraftigare häst tex. Nordsvensk eller så. Eller kanske en stor connemara eller ett smäckert halvblod runt 160cm
 
Sv: Re: Vilken hästras passar mig?

Hej hej, vet inte hur man lägger ut "stådar" eller "konversationre" eller vad man nu ska säga. Jag är 15 år, är 160 lång har ridit i7 år. Har bra hästvana. Vilken hästras skulle passa mig som första häst? Gillar modiga hästar som är LITE eldiga och framåt. jag hade tänkt mig
Connemara?
Svenskt halvblod?
Camargue häst?
Lipizzaner?
New forrest?
Ni som vet lite mer om raserna, snälla hjälp !? KRAM:heart
 
Sv: Re: Vilken hästras passar mig?

hej
till vänster ovanför diskussionstrådarna finns en ruta där det står "Posta ny tråd".
Klicka där för att starta en ny tråd. Jag låser den här tråden från 2003 och inväntar din nya - som kanske passar bättre på avelsgnägg än på avel.
 

Liknande trådar

Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 314
Senast: sjoberga
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 641
Senast: cirkus
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp