Vilken hästras passar mig?

W

Wobbler

Jag är 14 år, 1, 59 cm och väger 45 kg.

Jag siktar mest på dressyr.

Har inte så lång ridvana.

Vilken hästras skulle passa mig?
 
alltså jag kan inte så jättemycket, men jag tycker att det låter som att en new forest skulle passa dig...Kram
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Har du växt färdigt annars hur lång kommer du att bli?
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
en stor connemara, en liten arab, liten häst finns ju. vi är ungefär lika långa och ja rider mest små hästar..
 
hej, mindre lättare hbl, eller nån korsning. som är mellan 150-160. ja har ett hbl sto 155 cm, väldigt lätt i typen för jag är ganska kort 162.
så satsa på nåt sånt. man måste prova sig fram.
 
Ett litet, smäckert halvblod runt max 165 cm i mankhöjd skulle nog passa om du är dressyrintresserad.
PRE-hästar verkar ju också trevliga och är ofta ganska lagom stora.

Jag skulle nog ändå satsa på en "vanlig" häst, dvs en av halvblodstyp om du inte har ridit så länge.
Det kan vara svårt om man väljer en något udda ras för ändamålet och sedan blir lite låst vid det.
Ett halvblod har en bra bredd och man kan göra mycket med dom.
Ofta utvecklas man ju mycket när man precis skaffat häst och det kan ju vara kul att känna att man kan behålla hästen ett tag och ha utbyte av den.

Hur som helst ska ju hästen vara utbildad och inte vara alltför ung om du själv inte har så lång erfarenhet.

Lycka till med ditt hästköp!
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
kan personligen inte förstå hur man kan vilja lämna livet som ponny ryttare tidigare än nödvändigt...=) ja är 19 och kan inte släppa mina pojke ännu.. han mäter iofs 151 men är ändå väldigt mkt ponny.. han är en new forest och heöt underbar... men smaken är ju som baken *sss* skulle ja börja rida stor häst sp skulle det bli halvblod eftersom ja tycker de påminner mkt om min nf..
 
Men det är ju just det, man kan inte släppa dom.

Om man vill tävla är ju det nödvändigt då man fyller 19år. Trådskrivaren är kanske, precis som jag, en blödig människa som inte kan göra sig av med hästen för att man vuxit ur den. Då är det bättre att sattsa på en lagom liten/stor häst. :)
 
Kan väll dela av mej till dej om vilken ras jag köpte, men som inte var en nybörjar Häst!.
Jag är 15 nu!
Jag var 11 när jag letade efter en egen häst jag hade bara ridit 3 år på ridskola men hade en häst intresserad mamma som också rider. Jag hade inte en anning om vad jag ville ha eller vad jag va intresserad av. Jag red runt 20 hästar innan jag fastna för min lilla gumma. Men det är nog inte någon ras för en som bara ridit några år :smirk:. Jag köpte en arab. Jag har fått fler problem med henne men nu efter snart 5 år fått den pärlan jag drömt om.

Annars så har vi en lipizzanar korsning på 155 som värkligen skulle passa en som inte ridit så länge.


Som alla sagt varför inte en halvblod?
((har en fölunge som är halvblodskorsning och han e underbar!! :D :D))
 
Tycker att du ska kolla på många olika hästar, olika annser.. leta efter en häst som har den personligheten som du letar efter mer än att sikta in dig på någon speciell ras, för det är väl inte det som är det viktigaste?!
 
New Forest eller Connemara skulle nog kunna passa bra. Eftersom jag är tinkertokig kan jag ju rekommendera den rasen oxå. Min tinker är lika bra på dressyr som att dra timmer i skogen. :)

MVH/ Zanna :rofl:
 
Jag tycker du ska satsa på en Camarguehäst, de är lagom stora, lätthanterliga och allsidiga och en häst man aldrig växer ur :)

Kolla in på vår hemsida för mer info om rasen

mvh Elisabeth

www.masboulanger.com
 
Haka inte upp dig på en speciell ras.
Alla hästar är inte "rastypiga" utan välj din vän efyer dess personlighet.
Det jag menar är att bara för att en viss ras är känd för att vara "svår" t.ex så behöver inte alla vara det.

Välj inte första bästa häst för att du är så ivrig att få en.
Var öppen för förslag och låt hjärat välja :) :love:
 
Jag tycker en Större Connemara eller som alla säger en liten lätt halvblod. Eller Arab. Fast vissa araber ha rätt mkt humör. Lycka till! :rofl:
 
Nähä, man tar med sig ponnyerna upp till storhäst. Så länge man inte har siktet inställt på SM så spelar det ju ingen roll... :D
 
Det är ju ganska svårt att säga efterrsom att det är personligheten som måste passa in eller hur man ska förklara det. Det skulle ju inte gå om du hade en connemara på 7 år som du inte trivdes med utan då skulle det kanske vara bättre med en lipezzaner på 19år som du trivdes med och kom bra överänns med ?
Var bara ett exempel ;)
Annars om jag vore du skulle jag skaffa ridhäst/foder häst innan jag skaffade egen för då lär man sig lite mer om både skötsel och ridning, om det finns bra hästägare i stallet förståss, om det nu är det så får du säkert hjälp med ridning och massa annat, får jätte mkt hjälp av de som har häst i stallet där min rid häst och ponny står, både med ridning och annat. Har lärt mig mer där på 1 år än vad jag lärt mig på ridskola på 4 år... :p
 
Kanske ett litet halvblod eller varför inte en föredetta travare? De är hel mysiga! De kan vara 150 cm. det skulle vara lagom. Eller kanske en connemara
 

Liknande trådar

Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 314
Senast: sjoberga
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: linlar1
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 641
Senast: cirkus
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp