Vilken hästsyssla är den värsta för dig?

Diska ur vattenhink. Värst är den i hagen den är aldrig riktigt slut heller, så då måste man orka flytta pä den, tömma den och sen stå och diska och skölja. Den är också så vidrig på sommaren 😅
 
Tycker lite synd om hästarna när det tar sån tid att bli av med pälsen. Måste vara jobbigt för dem att vara så varma när våren och sommaren kommer!
Ja det måste klia något oerhört tänker jag. Jag har ändå hållt efter och borstat bort lös päls varje dag, men ändå tar det så lång tid. Märker särskilt att det kliar under manen och pannluggen där det blir extra varmt.

I höst blir det halvklippning i alla fall.
 
Fylla på vattenhinkar och sånt tycker jag med är dötråkigt, om jag inte har tillgång till slang. Då är det ganska kul :D speciellt sommartid!
 
Tycker lite synd om hästarna när det tar sån tid att bli av med pälsen. Måste vara jobbigt för dem att vara så varma när våren och sommaren kommer!
Min häst är inte nämnvärt påverkad på våren och såhär sent är det ändå bara lite "ludd" kvar, som nog stör mig (estetiskt!) mer än hästen. Sådär snygg-blank blir han först efter midsommar! Då har han fällt sedan början på mars...

Hösten är en annan historia - då är han mycket mer påverkad och kan bli seg och trött redan i augusti. Brukar börja fodra med lusern då och behöver oftast klippa någonting i slutet på augusti - början på september.
 
vår värmebalja på vintern har ingen propp! ☹️ den är dessutom upphöjd och står nerkilad i en ställning pga hästar som badar och välter den annars. Och den är stor.
När den ska göras rent måste man tömma ur den med hjälpmedel och ta det sista med tvättsvamp. Kallt i -20! 🥶
 
vår värmebalja på vintern har ingen propp! ☹️ den är dessutom upphöjd och står nerkilad i en ställning pga hästar som badar och välter den annars. Och den är stor.
När den ska göras rent måste man tömma ur den med hjälpmedel och ta det sista med tvättsvamp. Kallt i -20! 🥶
Jag köpte fodrade gummihandskar på typ en bygghandel. Det gjorde enorm skillnad när jag grejar vatten på vintern :)
Tömmer också med hink och svamp.
 
Jag tycker det är olidligt tråkigt att ha hovslagaren på besök. Hovslagaren själv är supertrevlig och duktig men att stå flera timmar och bara vänta på att det ska bli klart är inte min grej 🫣
Och jag tycker det är det roligaste som finns när hovis kommer, lär mig massor varje gång! 🤓
 
Upptäcker när jag läser här att jag har talang för att diska vattenhink utan att bli blöt😁. Använder riktig diskborste och skvätter inte runt med vattnet.

Slipper helst att packa höpåsar och jag planerar mitt packande så att jag inte behöver öppna nästa bal🙈. Är pissjobbigt att skära upp plasten.

Förr älskade jag att klippa men numera gör jag det helst så lite som möjligt. Kör en riktig bekvämlighetsklippning och lämnar magen nuförtiden 😅.
 
Jag tycker det är olidligt tråkigt att ha hovslagaren på besök. Hovslagaren själv är supertrevlig och duktig men att stå flera timmar och bara vänta på att det ska bli klart är inte min grej 🫣
Jag tycker precis tvärtom - jättetrevligt när han är här och jag lär mig massor genom att vara frågvis! :)
 
Ni som inte gillar att packa hö (same här) försök få tag på en höbjörn eller bygg en av slaktgalge och våg (blir inte helt samma sak). Då slipper man bocka sig och kan ta med hötjugan att hiva i påsen. Efter ett par gånger har man fått i snitsen.
 
Att packa mina egna höpåsar, 4st varje dag, är absolut överkomligt även fast man kanske behöver jäklas med en hösilagebal som krånglar.
Men att packa till ridskolans alla hästar……. Och släpa dem dit de ska förvaras…… Kan vara bland det värsta jag vet 😁 då vill jag helst ha lite tempo också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp