Vilken hästsyssla är den värsta för dig?

Schamponera och duscha, särskilt när hästen ifråga ser situtionen som oerhört förnärmande och onödig.
Ta på barfotaboots (även om jag älskar dem på) är åt det omständigare..
Men kanske min värsta; smörja läder regelbundet. Jag vet inte ens varför men jag drar mig för det så länge som möjligt 😅
 
Alla har sin egen verklighet att förhålla sig till.
Vi har medvetet valt bort egen traktor eftersom det är väldigt mycket billigare att betala grannar för att göra det som behöver göras. Det skulle garanterat underlätta med en egen traktor men vi har andra hål att stoppa våra pengar i, som är betydligt viktigare för oss.
Det jag tycker blir lite konstigt, för att använda dina ord, är när någon tar sig friheten att skriva folk på näsan vad de måste ha för att de råkar bo på en gård av någon storlek.
Jag står på en ridskoleanläggning där en traktor hade varit guld många gånger. Men det är billigare att betala kommunen att komma med sin traktor, och det fungerar.
 
Täcken. Jag hatar täcken. Jag för ett lågintensivt krig mot min dotter som hävdar att hon behöver klippa sina hästar (helst helklippa) för att kunna träna. Jag hävdar att det räcker att klippa LITE, så att de fortfarande kan gå utan täcke och kanske bara ha ett regntäcke när det på riktigt är dåligt väder. Inget gehör för det ännu, så jag står och svär över täckesjävlarna varje vinter!

Till saken hör att vi har islandshästar, så om man bara klipper lite (eller inte alls) så klarar de sig utmärkt utan täcke!
 
Täcken. Jag hatar täcken. Jag för ett lågintensivt krig mot min dotter som hävdar att hon behöver klippa sina hästar (helst helklippa) för att kunna träna. Jag hävdar att det räcker att klippa LITE, så att de fortfarande kan gå utan täcke och kanske bara ha ett regntäcke när det på riktigt är dåligt väder. Inget gehör för det ännu, så jag står och svär över täckesjävlarna varje vinter!

Till saken hör att vi har islandshästar, så om man bara klipper lite (eller inte alls) så klarar de sig utmärkt utan täcke!
Jag kontrar med att borsta på våren. Hatar när hästarna fäller. Min stora häst är ok, han har inte så mycket vinterpäls, men shetlandsponnysarna med enorm päls :arghh:
Den tar aldrig slut! :crazy:

I år har jag hjälpt till med att klippa (och fått nästa problem med massa små stickiga hår i kläderna :meh: glömde att man ska ha regnbyxor till den aktiviteten :banghead:)
 
Borsta bort päls. Svär bra mycket mellan februari och juni när mitt troll till häst ska fälla. Det tar aldrig slut!!! :rage: plus att pälsen hamnar överallt.

Har en islandshäst kan tilläggas. Kommer absolut klippa honom i höst :angel:
 
Jag kontrar med att borsta på våren. Hatar när hästarna fäller. Min stora häst är ok, han har inte så mycket vinterpäls, men shetlandsponnysarna med enorm päls :arghh:
Den tar aldrig slut! :crazy:

I år har jag hjälpt till med att klippa (och fått nästa problem med massa små stickiga hår i kläderna :meh: glömde att man ska ha regnbyxor till den aktiviteten :banghead:)

Borsta bort päls. Svär bra mycket mellan februari och juni när mitt troll till häst ska fälla. Det tar aldrig slut!!! :rage: plus att pälsen hamnar överallt.

Har en islandshäst kan tilläggas. Kommer absolut klippa honom i höst :angel:
Älskar att borsta när de fäller 😍 😂
 
Schamponera och duscha, särskilt när hästen ifråga ser situtionen som oerhört förnärmande och onödig.
Ta på barfotaboots (även om jag älskar dem på) är åt det omständigare..
Men kanske min värsta; smörja läder regelbundet. Jag vet inte ens varför men jag drar mig för det så länge som möjligt 😅
Putsar man av grejorna efter varje användning är det inte ens jobbigt.
/MVH hon som får ångest av att lämna tränset en dag.
 
Packa hö. Det känns som att hur länge jag än gjort det så blir jag inte bättre eller snabbare på det 😂
 
Mocka blöta/leriga/halv frusna hagar med djupa hovspår🙄
Hatar att mocka hagar!

Ska jag ha häst igen så vill jag flytta hem så jag slipper mocka hagar! Aldrig mockat en hage innan jag flyttade hit. (Betydligt mindre hagar här så förstår att der behövs)
 
Fram till en månad sedan var det att göra rent bettet vintertid. Vi hade inget varmvatten i gamla ridskolebyggnaden och att stå i kylan och skölja bett i fullkomligt iskallt vatten var inte jättekul. När vattnet frös helt fick man snällt hitta lite snö att göra rent bettet med. Eller gå iväg till toaletten i ridhuset och skölja.
Nu har vi varmvatten. Nu älskar jag att göra rent bett :D

När jag volontärar på SIHS är hatgörat definitivt när det regnar och sedan fryser på i uteboxarna. Detta innebär att man får stå i timmar och hacka och lyfta svintunga ihopfrusna klumpar av spån. Tyvärr är det oftast jag som åker på att göra detta iom att jag är ung frisk och stark typ :cautious:

Annars kan jag få psykbryt på när skiten liksom fastnar i skottkärran när man ska tömma den. Ingen aning om varför just den lilla detaljen gör mig tjurig, men det gör den. Annars älskar jag att mocka.
 
Hämta hästen när den är i stora hagen och hon står längst bort på andra sidan bäcken som rinner genom hela hagen. Det hela tar mig då minst 20 min.
Min dotter tar oftast med träns och rider hem. Det kan dessutom ta några extra minuter att övertala henne att låta sig ledas över bäcken. Sitter man på henne tvekar hon däremot aldrig. Men jag är inte så smidig längre så jag kommer inte upp barbacka från marken och på "fel" sida av bäcken är hagen helt platt utan stenar eller annat att stå på. Jag gjorde ett tappert försök i våras att komma upp barbacka en gång jag var ensam att hämta henne och hela flocken på 30 hästar radade upp sig och tittade intresserat på uppvisningen. Till slut lyckades jag övertala hästen att stå stilla i bäcken nära backen där det är smalt och lite djupare och jag lyckades kravla mig upp från kanten.
 
En stalltjänstdag på höst/ vinter när man ska täcka de flesta hästarna (ca 18-20 ridskolehästar och 7-8 privathästar, några ska ha benskydd/ boots) släppa ut ca kl 7, fodra, släpa dunkar med vatten till alla hagar, packa en miljard höpåsar, fodra dessa höpåsar 4 ggr/ dag, lägga in kraftfoder i krubborna (som måste göras rent innan om det behövs), mocka åt ridskolehästarna, släppa in vid 16 och vid behov spola av leriga ben eller slå ur styltor, täcka av, sopa stallgångarna, låsa och kontrollera att alla boxar är stängda, alla grimmor är av, nattlampan på, fläkten är av, sadelkammaren är låst och se till att min egen häst har fått mockat och kraftfodret uppmätt och serverat. Hinna/ orka rida är överkurs. Och låsa till omklädningsrummen/cafeterian ca klockan 21. Detta måste man göra en lördag eller söndag/ månad.
På vår ridskola har man jour oftare, men i gengäld bara halva dagen. Så då delar man upp sysslorna, morgon+ lunch släpper ut och mockar samt packar em-påsar och fodrar lunch. Em+ kväll lägger in em, tar in, kvällsmockar och packar kvällspasset och morgonpåsar. Lägg ett förslag om det till din styrelse, inte alls så mkt krångel med jourerna hos oss nu!
 
Mockar hellre boxar som har spån än halm (spån är lättare och påfrestar inte min rygg lika lätt).
Att fixa höpåsar är heller ingen hit.

Något jag också vill undvika är för många hästar/stall då det tar ett tag för mig att komma in i alla nya rutiner.. 😅 Har förvisso stått i 3 olika stall med förra hästen jag tog hand om men då var det bara nya stallrutiner jag behövde lära medan det i övrigt var samma rutiner kring hästen. Nu är jag i ett annat stall med en annan häst så nu ska jag lära mig både stall-och hästens rutin igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp