Vilken hästtransport är bäst?

Ponnyryttaren_02

Trådstartare
Vi ska köpa en ny (eller i alla fall nyare) hästtransport, så jag skulle vilja ha lite idéer på märken/modeller som skulle kunna passa... Vår budget är max 100 000 och vi tänker oss ett bättre begagnat eller möjligtvis nytt. Frågan är hur man ska tänka, vilka märken är värda att satsa på? Vill helst ha ett lättskött släp som inte kräver allt för mycket underhåll, med genomtänkta lösningar och som känns säkert och stabilt. Ett annat önskemål är att släpet ska ha sadelkammare. Vad har ni för släp, fördelar/nackdelar?
 
Vi ska köpa en ny (eller i alla fall nyare) hästtransport, så jag skulle vilja ha lite idéer på märken/modeller som skulle kunna passa... Vår budget är max 100 000 och vi tänker oss ett bättre begagnat eller möjligtvis nytt. Frågan är hur man ska tänka, vilka märken är värda att satsa på? Vill helst ha ett lättskött släp som inte kräver allt för mycket underhåll, med genomtänkta lösningar och som känns säkert och stabilt. Ett annat önskemål är att släpet ska ha sadelkammare. Vad har ni för släp, fördelar/nackdelar?

Vad behöver ni för vikter? Vilka behörigheter har förarna och vad får bilen dra? Lättare att börja i den änden, inte alla får dra 2500 kg och då är det ju meningslöst att tipsa om de släpen.
 
Vi ska köpa en ny (eller i alla fall nyare) hästtransport, så jag skulle vilja ha lite idéer på märken/modeller som skulle kunna passa... Vår budget är max 100 000 och vi tänker oss ett bättre begagnat eller möjligtvis nytt. Frågan är hur man ska tänka, vilka märken är värda att satsa på? Vill helst ha ett lättskött släp som inte kräver allt för mycket underhåll, med genomtänkta lösningar och som känns säkert och stabilt. Ett annat önskemål är att släpet ska ha sadelkammare. Vad har ni för släp, fördelar/nackdelar?
Under förutsättning att ni har rätt bil och körkort för ett lite tyngre släp så vill jag tipsa om Thule grand prix. Stort och rymligt, två sadelkammare, två skötardörrar samt smarta easy lock-bommar.
 
Slipper man tänka på trånga marginaler med vikterna så tycker jag Boj Classic (med efterföljare) är trevligt. Sadelkammare, garderob, gott om plats framför bommen. Vi hade dubbla skötardörrar och kombibakläm. Möjlighet att ta bort mellanväggen (hel bom fram om vi ville byta). Gillar också bakdörrar istället för bakbommar.
 
Om ni inte har ngn begränsning på körkort och vikter så har ume och boj/forsab många roliga varianter på sadelkammare.

Jag är en stark motståndare till sadelkammare direkt framför bommen så har man råd med ett lite tyngre släp så är det värt att leta efter modeller med riktig sadelkammare :).

Personligen tycker jag att ifor och fautras är bäst men de har bara sadelkammare i hästdelen. Thule är också toppen men tillverkas inte längre :(...
 
Om ni inte har ngn begränsning på körkort och vikter så har ume och boj/forsab många roliga varianter på sadelkammare.

Jag är en stark motståndare till sadelkammare direkt framför bommen så har man råd med ett lite tyngre släp så är det värt att leta efter modeller med riktig sadelkammare :).

Personligen tycker jag att ifor och fautras är bäst men de har bara sadelkammare i hästdelen. Thule är också toppen men tillverkas inte längre :(...
Thule verkar vara i produktion igen. Hittade en hemsida förut när jag googlade. 😊
 
Om ni inte har ngn begränsning på körkort och vikter så har ume och boj/forsab många roliga varianter på sadelkammare.

Jag är en stark motståndare till sadelkammare direkt framför bommen så har man råd med ett lite tyngre släp så är det värt att leta efter modeller med riktig sadelkammare :).

Personligen tycker jag att ifor och fautras är bäst men de har bara sadelkammare i hästdelen. Thule är också toppen men tillverkas inte längre :(...
Tack för svar, lite samma som jag har tänkt då. Jag trodde också att Thule hade slutat tillverkas men om jag inte har missförstått så tillverkas de fortfarande men av ronbe istället👍
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 797
Senast: _Taggis_
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 571
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 242
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 968
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp