Vilken hane till korsningstik?

Status
Stängd för vidare inlägg.

AmandaA

Trådstartare
Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i början av sommaren så jag har sommarlovet på mig att ta hand om dem). Vi har haft många kullar valpar tidigare så vi vet vad som behövs och sådant.
Men nu till det jag velar mellan.
Min tik är helt svart, liknar en Schäfer i kroppen och exteriören men längre päls och lite mer spetsig nos. Lika stor som en mellanstor Schäfer.
Jag velar som f*n fram och tillbaka till om jag vill para henne med en Schäfer (isåfall rakryggad) eller med en Belgisk Vallhund. Jag tycker att båda raserna är superfina, jag kommer behålla två valpar, min mormor ska köpa en och min morbror vill ha en så fyra är redan "tingade" och jag känner fler i släkten som är intresserade.

Det ska bli aktiva valpar som gärna går långrundor och håller igång hela dagen men som inte blir sönderstressade utav att man tar det lugnt en dag. De ska vara snälla, lätta i psyket och inte "säga emot".

Min tik har gått ihop med alla hundar vi träffat, hon lägger sig direkt för alla hundar, hon kan gå långrundor men tycker mest det är skönt att få koppla av ibland med lugnare dagar, hon säger inte emot, hon lyssnar men har ibland lite svårt för att "ta till sig" det man verkligen säger så man kan få upprepa det ibland, hon är inte sådan hund som "fastnar" eller blir okontaktbar utan hon är rättså lätt på det sättet. Hon kan gå lös överallt, är snäll mot alla djur, jagar inte efter harar eller så. Följer med på uteritter och har respekt men är inte rädd för hästarna. Hon är svår att hålla i bra hull och hon är fortfarande lite tunn (fortfarande unghund ju) men hon äter Ekanuba och det är den hon håller vikten och går upp mest normalt på, annars rasar hon i vikt eller går upp helt för fort.
Jag har tränat lite agility, lydnad och lite påhittade saker med henne och hon lär sig väldigt snabbt, är väldigt smart och förstår sig på aktivitetsbrädor och "kluringar" för hundar om man visar henne en gång först eller låter henne ta ca 5-10min för att klura ut det.

Hon är väldigt social och slickar på allt och alla, även vår hamster.
Hon kan vara lite "valpig" av sig och blir rädd för fåniga saker som platspåsar och sådant som annars inte brukar vara där (lite som valpiga Fullblod ^^)! Hon är inte den tuffa hunden men är inte osäker.


Hon är röntgad för AD och HD men har inget, hon är ögonlyst och har aldrig varit sjuk! Hennes mamma är dominant (schäfer) och hon är den enda i hennes kull som inte blivit dominant men hon har inte visat några alls tendenser på att ens försöka vara dominant. Vi kommer ju såklart inte ta valpar på henne om hon visar dominans överhuvudtaget.
Jag vill också vänta tills hon är lite äldre (därför inte valpar förrens nästa sommar) och kunna se hur hon blir lite mer i psyket som äldre.
Jag är inte ute efter pengar utan jag älskar valpar och vi har i stortsett haft 1-2kullar per år när jag var mindre. Vi bor på gård så det är inga problem att släppa ut efter maten och redan som små försöka få rumsrena. De kommer flytta vid 10v ålder (tycker de är för små när de är 8v) och jag tror att det mest kommer bli till släktingar för jag gillar att veta vart valparna hamnar!

Jag kollar såklart så att hanen är frisk, röntgad och bra i psyket! Kommer inte träffa hanen en gång och sedan para utan jag vill "känna" hanen lite!

Så, Rakryggad schäfer eller Belgisk Vallhund?
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Varför avla vidare på en blandis?
Vad tillför just din tik i aveln?
Förlåt om jag låter negativ, men det går minst 14 på tjoget i avelsbranchen... Vem vill köpa grisen i säcken?

* Jenny *
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Hon menar att du inte ska ta några valpar på henne. Finns tillräckligt med valpar som föds upp och sälj för att "tiken är så snäll och vi vill ha valpar som blir som henne". Avel utan syfte/planering/grundtanke med andra ord.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Att det är en dålig idé att avla fram blandraser ur två krävande bruksraser. Om man bortser från det:

Hur ser höftleds/armbågsstatistik ut hos tikens syskon? Det är väldigt viktigt eftersom en hund kan bära anlag för höftledsfel utan att själv var drabbad.

Det ska bli aktiva valpar som gärna går långrundor och håller igång hela dagen men som inte blir sönderstressade utav att man tar det lugnt en dag. De ska vara snälla, lätta i psyket och inte "säga emot".

Tänk om man kunde bestämma sådant i förväg, så lätt avel skulle vara... Det kan lika gärna bli 10-12 extremt krävande individer som du ska hitta hem till, erfaret folk som vill ha en brukshund som de aldrig kan tävla med. Lycka till med det...

Du säger att tikens mamma och syskon alla är "dominanta", jag vet inte riktigt vad du menar med det men förstår att det är en dålig egenskap som du inte vill ha. Återigen kan du inte lita på att din hund inte för anlag vidare som inte visas hos henne själv, hennes valpar kan bli precis lika skarpa som övriga släktingar. Ett tänkvärt citat: ”Stjärnan i en dålig kull är genetiskt sett mer lik sina syskon än sig själv”

I och med att din tik är blandras kan du heller inte utvärdera henne mentalt med hjälp av MH eller MT, och en seriös hanhundsägare med en bra hund av de raser du är intresserad av kommer inte att släppa sin hund till blandrasavel. Du kommer vara hänvisad till hanhundar som kanske inte borde gå i avel alls.

Jag hoppas verkligen att du tänker om.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer
Vad ör en rakryggad schäfer?

Jag velar som f*n fram och tillbaka till om jag vill para henne med en Schäfer (isåfall rakryggad) eller med en Belgisk Vallhund.
Jag tycker att båda raserna är superfina, jag kommer behålla två valpar, min mormor ska köpa en och min morbror vill ha en så fyra är redan "tingade" och jag känner fler i släkten som är intresserade.

Ursäkta om jag låter fördomsfull, men vad ska mormor med en aktiv brukshundsblandning till? är hon en aktiv hundmänniska?

Det ska bli aktiva valpar som gärna går långrundor och håller igång hela dagen men som inte blir sönderstressade utav att man tar det lugnt en dag. De ska vara snälla, lätta i psyket och inte "säga emot".

Men du kan tyvär inte avla fram en valp som "inte säger emot" det är en valp och den bits, kissar inne och kommer vara trotsig precis som alla andra valpar.

Min tik har gått ihop med alla hundar vi träffat, hon lägger sig direkt för alla hundar, hon kan gå långrundor men tycker mest det är skönt att få koppla av ibland med lugnare dagar, hon säger inte emot, hon lyssnar men har ibland lite svårt för att "ta till sig" det man verkligen säger så man kan få upprepa det ibland, hon är inte sådan hund som "fastnar" eller blir okontaktbar utan hon är rättså lätt på det sättet. Hon kan gå lös överallt, är snäll mot alla djur, jagar inte efter harar eller så. Följer med på uteritter och har respekt men är inte rädd för hästarna. Hon är svår att hålla i bra hull och hon är fortfarande lite tunn (fortfarande unghund ju) men hon äter Ekanuba och det är den hon håller vikten och går upp mest normalt på, annars rasar hon i vikt eller går upp helt för fort.
Jag har tränat lite agility, lydnad och lite påhittade saker med henne och hon lär sig väldigt snabbt, är väldigt smart och förstår sig på aktivitetsbrädor och "kluringar" för hundar om man visar henne en gång först eller låter henne ta ca 5-10min för att klura ut det.

Du verkar ha fått tag på en hund som du trivs och har kul med, njut och fortsätt hitta på roliga saker med henne och spara avelsarbetet till skk registrerade uppfödare.

Hon är röntgad för AD och HD men har inget, hon är ögonlyst och har aldrig varit sjuk! Hennes mamma är dominant (schäfer) och hon är den enda i hennes kull som inte blivit dominant men hon har inte visat några alls tendenser på att ens försöka vara dominant. Vi kommer ju såklart inte ta valpar på henne om hon visar dominans överhuvudtaget.

Vad anser du är dominans?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Förutom allt som redan sagts, varför ta kull på en såpass ung hund? Hon kommer ju inte ens vara 2 år gammal när kullen föds?
Det innebär alltså att hon dels inte kommer vara vuxen mentalt innan hon själv ska fostra valpar, vilket dels gör det jobbare för er båda och dels att du inte kan utvärdera hur hon blir som vuxen innan du 1) bestämmer om hon är lämplig i avel och 2) ska välja en lämplig hane.

Med de raserna är risken väldigt stor att du får allt annat än en aktiv sällskapshund.

Och ja, de generella nackdelarna med blandrasavel orkar jag knappt ens gå in på.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Nu går jag inte in på blandras och allt annat, men jag håller med jenka att det är ungt.
Min gamla tik var världens snällaste vid ett, vid tre var hon ett skarpt hundätande monster. Så vänta med att bestämma dig innan hon har gått igenom hela unghundsfasen.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Jag tror inte att du kommer få några positiva svar till att avla vidare på en sådan tik, oavsett rasval på hane. Avel är väldigt mycket mer än EN tik och EN hane. Och det är som sagt dessutom mycket ungt, och tiken behöver inte vara "den hon egentligen är" än.

Belgisk Vallhund är i sig inte en ras, utan det finns fyra varianter av rasen. Groenendael, Laekenois, Malinois och Tervueren. Olika i både utseende och temperament (Oftast).
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Kastrera tiken istället. Finns massor av hundar på blocket och tyvärr får inte alla dessa ett nytt hem. Finns många omplaceringar till dina släktingar att köpa både på blocket och seriösa orginisationer.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Buke verkar krylla av tonårstjejer med svarta schäferkorsningstikar som är snälla mot hamstrar just nu :grin:
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Hon är helt frisk i lederna, ingen av hennes syskon har AD eller HD, hennes föräldrar har inte AD eller HD.
När jag menar dominant så menar jag inte att de går fram till närmsta bästa hund och trycker ner utan mer om någon annan hund också är dominant så de typ försöker "trycka" ner och ta övertaget.

Ni verkar ha mycket mot blandraser hör jag.. Jag är däremot tvärtom, jag gillar blandraser mer än renraser.
Varför skulle jag köpa hund på blocket? Jag hade inte tänkt sälja någon på blocket för det första.

Jag tar inte valpar på henne för att jag tycker hon är söt och snäll utan för jag vill helt enkelt älskar valpar och vill ha (och har tid) till en/två till hund/ar och vill veta lite om föräldrarna eftersom den valp jag skulle köpa före Ami visade sig vara allt annat än vad de sagt, träffade en som kände dem typ 3 dagar före jag skulle hämta hem valpen och hon berättade "sanningen" om valpens föräldrar som både var agressiva (mot andra hundar), ostabila i psyket och mamman hade höftproblem, pappan beskrev hon som ett psykfall. Fast jag träffade både mamman och pappan och de var som helt normala hundar! Träffade flera gånger och inte bara en gång. Så därför vill jag veta "vad jag får för hund".
Jag känner många som är seriösa med renrasiga hundar som vill avla med blandras eller renras så visst kan man hitta bra hanar fast man har en blandras.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Jag har ingenting emot blandraser men blandrasuppfödning däremot är en annan femma.

Om du vill ha en till hund så varför inte köpa en renrasig hund?.
Om du älskar valpar så köp dig isåfall en renrasig eller varför inte från ett hundhem?. Det finns även valpar på hundhemmen.

Jag älskar också valpar men skulle inte para min tik. Nästa gång jag ska ha hund blir det renras eller hund från hundhem. Man gör en god gärning också och hundhemmen kan ta in nya hundar. Du anar inte vad många herrelösa hundar det finns där ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Jag vill inte ha en renras, föredrar blandraser.
Jag kommer inte ha värsta blandrasuppfödningen heller, en kull och sen är det bra.
Jag vill inte heller ha från ett hundhem då jag vill veta hur föräldrarna är osv. vilket ofta är omöjligt på hundhem.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Du tar alltså inte valpar på henne för att "hon är snäll och söt" utan för att DU vill ha valpar...?
Alla är nog inte emot blandraser, utan unga oerfarna människor som parar hundar för sitt egna nöjes skull.
Du får aldrig tag i en bra hane av flera anledningar:
En seriös uppfödare parar inte sin hane med en blandrastik.
Bra hanar finns hos bra uppfödare.

Jag kan fortsätta i oändlighet men låter bli, jag önskar bara att du om du är intresserad av avel läser på massor, går kurser och sedan köper en skk reggad hund att först meritera och sedan avla på!

Jag har blandras köpte henne av flera anledningar men trots att jag älskar min hund kan jag inte förstår VARFÖR man avlar på blandraser..
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Jag vill inte ha en renras, föredrar blandraser.
Jag kommer inte ha värsta blandrasuppfödningen heller, en kull och sen är det bra.
Jag vill inte heller ha från ett hundhem då jag vill veta hur föräldrarna är osv. vilket ofta är omöjligt på hundhem.

Konstigt att jag sett många hundar med full stamstavla då på olika hundhem :angel:

Är det verkligen värt att riskera tikens liv bara för att du älskar valpar?
Du kan omöjligt veta hur din tiks valpar kommer bli.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Du vill inte en hund från hundhem av anledningen att du inte vet hur deras släktingar är.. Då antar jag att du har full koll på din hunds föräldrars MH resultat, HD röntgen, ögonlysning m. m
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 233
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 195
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
Övr. Hund Vi ska köpa oss en liten labrador valp. Hon hade 2 olika kullar hanen var 7 veckor och tiken 5 veckor. Men vi har lite svårt att...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp