Vilken hårddisk?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag ska installera om mitt operativsystem på dator, i samma veva tänkte jag även byta hårddisk som operativsystemet ligger på.

Jag blir lite kluven på vilken hårddisk jag bör köpa.

Kort info om datorn:
Moderkort: Asus Z87-A
Processor: Intel Core i7 4770K @ 3.50GHz
Grafikkort: NVDIA GeForce GTX 460
Nätagg: 750W eller 1000W

Nuvarande hårddisk 111GB, vet att det är någon SATA men ej säker vilken. Har inte mycket utrymme kvar på hårddisken och funderar på att byta upp mig till 1TB, datorn blir extremt seg när den hårddisken är nästan full och jag har rensat och rensat.

Nu tänkte jag att en ominstallation även kanske piggar upp datorn, då det kan ligga massa skräp kvar i den gamla hårddisken.

Om jag inte minns helt fel fanns det några här inne som kunde det här med datorer. Tacksam för all hjälp jag kan få. :)
 
Kanske även bör tilläggas att jag använder Adobe Premiere Pro, vilkas cachefiler tar extremt mycket plats. Sen har jag en hel hög med spel också och lite annat smått och gott.
 
Kanske även bör tilläggas att jag använder Adobe Premiere Pro, vilkas cachefiler tar extremt mycket plats. Sen har jag en hel hög med spel också och lite annat smått och gott.
Du vet kanske att Photoshop och Illustrator sparar kopior på alla filer, jag upptäckte det efter att ha undrat vart allt utrymme försvann. Kanske gör Premiere samma?

När det gäller hårddisk hade jag valt att en SSD, det gör otroligt mycket för prestandan och sen om jag behövde extra lagringsutrymme lagt till en HDD för arkivering av filer.
 
Du vet kanske att Photoshop och Illustrator sparar kopior på alla filer, jag upptäckte det efter att ha undrat vart allt utrymme försvann. Kanske gör Premiere samma?

När det gäller hårddisk hade jag valt att en SSD, det gör otroligt mycket för prestandan och sen om jag behövde extra lagringsutrymme lagt till en HDD för arkivering av filer.
Premier sparar kopior, det jag menade med cache. Om man inte rensar med jämna mellanrum är det flera GB. Har nog även andra bovar än kopiorna i och med att hårddisken hängt med i några år.

Jag har 4 eller 5 hårddiskar utöver C-disken (minns inte om D-disken är en partition av C-disken), har även funderat på att skaffa en portabel hårddisk. En man kan använda både i datorn och t ex till en TV, laptop osv.
 
Det standardmått 2,5" på de flesta SSD och de samma anslutning som en HDD, ditt moderkort har stöd för SATA 3 så du kan utnyttja överföringshastigheten med en SSD fullt ut.
 
Det är standardmått 2,5" på de flesta SSD och det är samma anslutning som en HDD, ditt moderkort har stöd för SATA 3 så du kan utnyttja överföringshastigheten med en SSD fullt ut.

En sak jag tycker är en trevlig funktion är inbyggd diskkryptering, en del SSD har det och då behöver man inte belasta processorn med ett extra krypteringsprogram.
 
Om jag vore dig så skulle jag köpa en större vanlig hårddisk för lagring och en mindre SSD hårddisk där du har operativsystem och program.

Tittade på Prisjakt och såg att du kan få helt ok 2 TB vanlig hårddisk för 700-800:-
och en 240 gb SSD för 700-800:-.
 
Det standardmått 2,5" på de flesta SSD och de samma anslutning som en HDD, ditt moderkort har stöd för SATA 3 så du kan utnyttja överföringshastigheten med en SSD fullt ut.
Oh, är det verkligen så enkelt? Wow, det hade jag aldrig trott. Dags att börja kika efter bra diskar nu då.
 
Om jag vore dig så skulle jag köpa en större vanlig hårddisk för lagring och en mindre SSD hårddisk där du har operativsystem och program.

Tittade på Prisjakt och såg att du kan få helt ok 2 TB vanlig hårddisk för 700-800:-
och en 240 gb SSD för 700-800:-.
Jag har ett x antal vanliga hårddiskar för lagring, vi får se vad jag hittar och har råd med. :)
 
Det är standardmått 2,5" på de flesta SSD och det är samma anslutning som en HDD, ditt moderkort har stöd för SATA 3 så du kan utnyttja överföringshastigheten med en SSD fullt ut.

En sak jag tycker är en trevlig funktion är inbyggd diskkryptering, en del SSD har det och då behöver man inte belasta processorn med ett extra krypteringsprogram.
SATA 3 är det samma som S-ATA 3Gb/s? Såg det nu på en sida när jag kikar runt.
 
SATA 3 är det samma som S-ATA 3Gb/s? Såg det nu på en sida när jag kikar runt.
SATA 3 är 6 GB/s har jag för mig, Sata 2 är 3 GB/s fast det är med ett annat sätt att ange än vanlig dataöverföring, man får alltså inte 6 GB/s om man mäter vanlig filöverföring. Trean i Sata 3 står alltså för tredje generationen och överföringshastighet.
 
SATA 3 är 6 GB/s har jag för mig, Sata 2 är 3 GB/s fast det är med ett annat sätt att ange än vanlig dataöverföring, man får alltså inte 6 GB/s om man mäter vanlig filöverföring.
Hmm, känns som det är bäst att göra en liten googling för säkerhetsskull, så det blir rätt. :) Gillar att dubbelkolla. :up:
 
Hmm, känns som det är bäst att göra en liten googling för säkerhetsskull, så det blir rätt. :) Gillar att dubbelkolla. :up:
Standarden är bakåtkompatibel så en dator som min som bara hade Sata 1 (numera efter ett BIOS hack Sata 2) kan köra även med nya Sata 3 SSD och omvänt, ett moderkort med stöd för Sata 3 kan använda äldre hårddiskar.

K
 
Standarden är bakåtkompatibel så en dator som min som bara hade Sata 1 (numera efter ett BIOS hack Sata 2) kan köra även med nya Sata 3 SSD och omvänt, ett moderkort med stöd för Sata 3 kan använda äldre hårddiskar.

K
Intressant. Vilket märke är bäst när det gäller SSD diskar? Ser att det finns flera olika eller spelar det kanske inte ens någon roll? :)
Vill minnas att det var så för de mekaniska hårddiskarna.
 
Intressant. Vilket märke är bäst när det gäller SSD diskar? Ser att det finns flera olika eller spelar det kanske inte ens någon roll? :)
Vill minnas att det var så för de mekaniska hårddiskarna.
Ingen aning, jag tror alla stora tillverkare gör bra produkter, att jag tog en Crucial var för att den modellen hade inbyggd diskkryptering och bra pris. Jag googlade på egenskaper och kollade prisjakt för bra pris :)
 
Oh, jag var inne och kollade i Enhetshanteraren, jag har tydligen två SSD hårddiskar redan, hade glömt bort dom. :eek:
Intel på 240 GB 6 Gb/s, nu funderar jag vilket som är C-disken.. kan vara så att C-disken redan idag ligger på SSD, men platsen är slut i vilket fall som. :cautious: Försöker kolla lite vilket som är vilket.
 
Oh, jag var inne och kollade i Enhetshanteraren, jag har tydligen två SSD hårddiskar redan, hade glömt bort dom. :eek:
Intel på 240 GB 6 Gb/s, nu funderar jag vilket som är C-disken.. kan vara så att C-disken redan idag ligger på SSD, men platsen är slut i vilket fall som. :cautious: Försöker kolla lite vilket som är vilket.
Haha, om du redan kör SSD lär det ju inte bli så stor skillnad med en ny :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
711
IT & mobiler Jag konstaterade igår att jag behöver ett nytt grafikkort. Det jag har klarar inte av spelen jag vill spela, det bara laggar. Spelet...
Svar
18
· Visningar
992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp