Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

C

ChipsFancyCutter

Jag tänkte skriva en artikell i våran medlems tidning men hade behövt lite råd först så varför inte fråga er!
Finns det någon hästras som lämpar sig speciellt för western?
Ja...säger ni paint eller quarter.
Men om man inte har råd till en quarter el paint.
Har kanske ridit classict i flera år och vill nu rida western ev tävla om man blir duktig.
Vilken hästras kan då vara bra?

Tacksam för svar.
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Jag skulle tipsa om connemaran som jag tycker är en riktigt fin ras som passar till det mesta!
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

det beror väl mycket på vilken ren man ska rida också
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Beror ju helt klart mkt på. I reining och kogrenarna är det väl bara att falla till föga att quartern lämpar sej bäst... Tvåa på listan kommer väl araberna. Till de andra grenarna tror jag man kan komma långt även med andra raser.

Sen finns det ju alltid undantag!! :)
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Little_Cowgirl skrev:
Beror ju helt klart mkt på. I reining och kogrenarna är det väl bara att falla till föga att quartern lämpar sej bäst... Tvåa på listan kommer väl araberna. Till de andra grenarna tror jag man kan komma långt även med andra raser.

Sen finns det ju alltid undantag!! :)

Oj då!! Läste inte tråden ordentligt... :o

Men passar ju en arab bra... :love: De har ju helt ok förutsättningar för de flesta grenarna.
Sen är det ju mkt hästens fysik osv man får ta hänsyn till beroende på vilken gren man isf tänkt tävla i.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

korsningar med quarter brukar vara populära..
har själv än :love: 75% quarter, 25% new forest

new forest är en ras förresten som brukar passa sig bra, finns en hel del riktigt duktiga som tävlar på hög nivå.
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Beror på kroppsbyggnad och gren. Som all ridning ska man välja häst efter det arbete den ska utföra...QH är ju vanligast inom western men ingalunda ensam om att kunna göra jobbet på ett snyggt sätt. Per Larsson har en läckerbit som är QH x fullblod/welsh cob. Mycket framgångsrik. ;)
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Har tänkt träna min kallblodstravare i trail.
ev reining oxå men tror han funkar bäst i trail faktiskt
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

undefined

Heej..! Jag skulle vilja säga att Quartern lämpar sej bäst i alla grenar..! för finns ju olika hingstar å märar som e bra på olika saker så om man ex vill ha en reining häst bätecker man ju me två som e spec bra i denna gren..! men finns som sagt även andra bra raser..!
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Det vanligaste är ju quarter, paint och araber.
På tävlingarna ser man alla typer, kallblod, varmblod, russ, fjording, korsningar, halvblod och allt möjligt. Marie karlssons halvblod var suverän juh!
Jag tror med rätt fysisk förutsättning och rätt träning så har rasen ingen betydelse.
Men jag tycker man ska fråga:
Vilken HÄSTTYP lämpar sig bäst för western?
har du en quarter som är 165+ så är ju det ingen lämplig reining häst tex... Så därför måste man veta vilken gren man vill leta häst till.
I quarter aveln finns det ett syfte, precis som med all annan avel. En bra reininghäst har oftast en bra reiningstam bakom sig. osv osv.
Men det finns alltid undantag!!!
Min 4åring får bestämma sig själv vad hon passar till. Är det så att hon inte håller för reiningen så kommer jag inte tävla det trots quarterblodet... Hon drillas i allt möjligt just nu. Dressyr och western, även hoppning. Jag har en personlig åsikt om att alla hästar skall vara minst utbildade i msv dressyr. Förutom trav och galopphästen då... hehe. Just för att en lydighet och form och bärighet ska vara en grund. Men jag rider som sagt western lika mkt just nu. Det funkar alldeles utmärkt. Det jag har märkt är att: sen jag började dressyren har hennes ryggmuskler expanderat kollossalt, hennes bärighet och formjobb är bättre, och detta använder hon givetvis i westernridningen trots den mkt längre tygeln. Innan jag började dressyren på henne så bar hon sig inte lika bra, nu är hon mer inramad! men... om hon lämpar sig för reiningen fullt ut? det väntar jag och ser, för det är hästen som skall välja, inte vi, för då tvingar på hästen nåt den kanske inte vill... Fast hästen ska få välja med vissa restriktioner, annars skulle hon bara lata sig i hagen hela dagarna... så jag hoppas att Ni förstår vad jag menar utan dumma påhopp... ;)
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Hejsan!
Vilken hästras som passar bäst till Western, beror ju på hur långt du vill gå som tävlings ryttare. Ska du sikta in dig på dom stora tävlingarna med prispengar och poäng, då är det Quarter eller Paint som gäller. Där har tyvär dom andra raserna inte en chans.

Ska du däremot tävla på klubbnivå eller WRAS, så går det bra med andra raser, som lämpar sig exteriört och mentalt.

Så med andra ord....Vill du börja med western och vill tävla lite grann, så går det alldeles utmärkt med en lugn och trevlig häst av annan ras.

Jag själv tävlade i sommras med min islands valack, som jag tränade en vecka innan tävlingen på dom grenar vi skulle ställa upp i. Vi kom faktiskt fyra i Barrelrace :rofl:

Men så är det ju det...att när det gått bra och man börjar sikta lite högre. Då förstår de flesta ryttare, att det är dax att byta häst till Quarter eller Paint.

Jag har ett Paintsto som jag ska tävla "ko" klasser med så småningom.

Ha de bra!

Hälsningar
Tasoom
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Nordsvensk!!!! :idea: :love: ....Eller hur Christel... ;)
Eller en Chappe-häst.......... :rofl: Korsning mellan åsna och kamel..... :angel: :love:

/Carina :eek:
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

arab skulle jag helt klart välja...
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Man ser oftast quarter, paint och araber, men det finns egentlgien inget som säger att dem skulle vara bäst på western.
Jag tävlar med min nordsvensk (bruks) och vi har vunnit en hel del. Om man vill tävla barrelrace kanske man ska satsa på en smidig, snabb häst men i trail och sådant skulle du ha lika stor chans att vinna på en shire. Det handlar om träning och kommunikation.
Jag tycker det skulle vara jättekul med lite mer variation på tävlingsbanorna iaf. Korsningar kan nog även lämpa sig. :D
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Jag vet inte om det finns någon ras som är speciellt lämpad utan det är nog mest vad man själv tycker och givetvis vad man ska göra ska man tävla tror jag nog araberna eller quatrarna är bra
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Varför skulle inte trav eller galopphästen kunna dressyr? Själv har jag alltid tränat våra travare i dressyr och även galoppintervaller. Allt för att våra hästar ska få en så mångsidig träning som möjligt. I ridningen får dom träna lite andra muskler än vad dom gör när dom går för vagn, även hjärnmusklerna! Vad gäller val av häst till western håller jag med dig i dina åsikter. :)
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Hm, du har rätt i vad du skriver... Klart att alla hästar mår bäst av variation, men jag tror att en starthäst bör väl ha muskelgrupper som passar bäst för det den har sitt syfte på. Vad jag menade är att en travhäst/galopp behöver inte vara utbildad msv.
Kanske det blir problem i de olika musklerna om korta och långa muskler tar ut varandra?
Man ser ju goda resultat på travsidan att dessa hästar mår bra av att ridas. men kanske att harva i lite klasser är överkurs.
tex jag kan inte se framför mig att varenne, eller victory tilly & co. går bättre om de även drillas i dressyr på högre nivå. är du med nu i mitt tankesätt?
Men berätta, intressant, vad gör du när du rider lite dressyr på dina travare? vad har du sett för skillnader?
Jag är definitivt glatt överaskad av ditt inlägg!!! Antar att man blir lätt dömande vad det gäller såna saker. Att en starthäst inte kan/bör drillas i dressyr eller hoppning... :o


må gott
/cj
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Har aldrig satt mig in i vad tex svår/medelsvår klass är, när jag rider mina hästar rider jag dels i padocken, kör mycket volter, serpentiner, skänkelvikningar osv. allt för att göra min häst så smidig som möjligt. Jag rider även ut och bara myser. I bland åker vi in till Jägers och kör galoppintervaller på galoppbanan. För tillfället har jag bara en travare kvar ett sto som är dräktigt, henne rider jag nu i "westernstil", har nästan precis börjat. Fördelarna är som jag tycker det, en gladare smidigare, helare häst! Tänk dig själv att bara kuta runt med vagn alltid, verkar tråkigt tycker jag. :)
 
Sv: Vilken hästras lämpar sig bäst i western?

Vill börja med att tacka för alla svar. Mycket tänkvärt.
Men om man inte har råd med QH men är duktig ryttare och vill tävla.
Vilken ras då?
Arab?
Ja men om man har en bred häck som jag har :o
då är det synd om araben....

// Christel
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 338
Senast: Nepenthe
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 757
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 273
Senast: IngelaH
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
3 515
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp