Vilken hingst, hur ska man tänka?

Jag bor så långt norrut att det varken finns speciellt mycket unghästar eller hingstar att titta på tyvärr! :cautious:

Vad har du för favorithingstar hittills?:)
Många webbsänder :). Både hingstvisningar och bruksprovet webbsänds. Har suttit och kollat många timmar när jag skulle välja hingst. Sen är det alltid bra att råda med väldigt avelskunniga, som du fått tips om.

Tyvärr har jag lite dålig koll på hopphingstar, så det överlåter jag till kunnigare människor. Jag blev kär i Gisborne VDL när jag såg hingstvisning på Strömsholm förra året. Jag har dock minne av att jag såg härom dagen att han skulle lämna landet (?).
 
Jag bor så långt norrut att det varken finns speciellt mycket unghästar eller hingstar att titta på tyvärr! :cautious:

Vad har du för favorithingstar hittills?:)

Det du kan göra är att ta reda på stammen på varje häst du ser. Träffar du flera med samma hingst i första eller andra led kan du kanske dra slutsatser om vad du gillar eller inte gillar.
 
Jag bor så långt norrut att det varken finns speciellt mycket unghästar eller hingstar att titta på tyvärr! :cautious:

Vad har du för favorithingstar hittills?:)

Många :)
Vi är inne på försökt två, fick ett jättefint föl i våras men tyvärr bröt han benet.. (trampad)
Så när vi betäckte om körde vi på samma som sist Diarado, skall på dräktighetskoll i början av nästa vecka vågar inte hoppas för mycket, men på dag 40 var hon dräktig iallafall.

Första gången vi vald så var planen att sälja henne men vi fick separationsångest och behöll. Vi hade några intensiva veckor med hingstvisningar och så åkte vi på tävlingar och glodde. Skrev upp stammar vi gillade. Men det var skitsvårt för det var så många vi gillade.
Några gick ju bort för de fanns i henne redan.

Tråkigt för dig om du bort svårtillgängligt. Det kan ju också begränsa valen.
Men ta ett abbongmang på equisport och spana :) en månad eller två kostar ju inte mycket.
 
Det du kan göra är att ta reda på stammen på varje häst du ser. Träffar du flera med samma hingst i första eller andra led kan du kanske dra slutsatser om vad du gillar eller inte gillar.
Det var så vi gjorde. Blup är underbart för att kolla upp.
Slog upp de vi gillade, skrev lite kort vad jag gillade. Då kom jag fram till att det mesta jag gillade hade Diamant De Semilly, Cardento eller Cornet Obolensky i sig :)
 
Jag läser allt ni skriver och tar åt mig!
Jag ska försöka se breeders i efterhand, såg att man kunde skaffa ett abonnemang så det ska jag göra!

Ska försöka kolla upp unghästar jag gillar också. Ska anteckna varför jag gillar dom också, bra tips!
 
Canterbury https://www.blup.se/sv-SE/horses/230928-canterbury/indexes har som du ser väldigt låga gröna staplar vilket betyder att de avkommor som visats har varit medelbra. Det kan bero på att indexet baseras på visning av tre- och fyraåringar och hans avkommor kan vara sent utvecklade.

Är det inte så att en stor portion av indexet baseras på släktingar till själva hästen och i just Canterburys fall så har han ganska ovanlig stam - ungefär på samma sätt som att fullblod nästan alltid har urusla blup.
 
https://www.sprangrulla.se/cover_reports hittar man de hingstar som är i avel. Bu kan se vad de som varit i avel i år har haft för avgifter och villkor.

https://www.blup.se/ kan du hitta info om hingstarna och även blup för de som har sådant. För yngre hingstar kan du också hitta linjär beskrivning av bedömda avkommor.
Mr Vain som du fått föreslagen har inga bedömda avkommor eftersom hans äldsta föddes förra året https://www.blup.se/sv-SE/horses/249123-mr-vain-gj-swb du kan se honom testriden nu på Breeders.
Canterbury https://www.blup.se/sv-SE/horses/230928-canterbury/indexes har som du ser väldigt låga gröna staplar vilket betyder att de avkommor som visats har varit medelbra. Det kan bero på att indexet baseras på visning av tre- och fyraåringar och hans avkommor kan vara sent utvecklade.
Mitt förslag är Fetcher N vars avkommor både hoppar och rör sig bra. Dessutom är de bra i skallen https://www.blup.se/sv-SE/horses/159591-fetcher-n-swb/indexes
Tittar man verkligen på blup när man betäcker? Har jag aldrig hört från de som jag känner som avlar mycket.
 
Tittar man verkligen på blup när man betäcker? Har jag aldrig hört från de som jag känner som avlar mycket.

Är man mer erfaren (och framför allt känner sin stolinje väl) kanske man inte använder BLUP så mycket men är man oerfaren är det ju ett jättebra verktyg. Dessutom tror jag nog att även erfarna uppfödare kollar på BLUP men tar ut svängarna mer i sitt hingstval.
 
Är man mer erfaren (och framför allt känner sin stolinje väl) kanske man inte använder BLUP så mycket men är man oerfaren är det ju ett jättebra verktyg. Dessutom tror jag nog att även erfarna uppfödare kollar på BLUP men tar ut svängarna mer i sitt hingstval.
Använder ofta Blup när jag ska göra bredare selektioner till nåt sto. Listar de egenskaper jag vill behålla/förbättra och jämför med vilka hingstar som ligger högst i indexet. Tycker blup är ett suveränt verktyg på många sätt.
 
Använder ofta Blup när jag ska göra bredare selektioner till nåt sto. Listar de egenskaper jag vill behålla/förbättra och jämför med vilka hingstar som ligger högst i indexet. Tycker blup är ett suveränt verktyg på många sätt.

Rent praktiskt har jag mest erfarenhet av avelsindex på kosidan (araber har inga index...) och där används det alltid.

Det står i mitt arbetsbetyg från när jag jobbade på ett jordbruk att jag inhämtade information om avel väldigt snabbt :angel: Jag sorterade alla deras gamla kokort och gick igenom den befintliga besättningen... det visade sig att de hade en kviga som var efter en elittjur. Jag sa åt chefen (jag var 17 år gammal) att jag ville inte att hon skulle betäckas av deras fribetäckningstjur utan semineras. Jag fick som jag ville :D
 
Vad tycker du om Contant Q?
Ger ofta större avkommor som har bra temprament och hoppar bra.
Baloé är väldigt trevlig om du vill ha en yngre samt har väldigt hög ridbarhet. Sett hans första föl som blir fint typade och verkar trevliga i temp vad man kan se än så länge.

Fetcher N som tidigare är nämd är trevlig och ger trevliga avkommor.

Finns så många bra och fina hingstar men ska man ha hästen för "hobbytävling" så kanske man bör välja bort de allra skarpaste och "bästa"/ populäraste hingstarna.

Red hot chilli tycker jag också är trevlig förresten. Träffat fåtal avkommor som också varit fina.
Tror dock han endast verkar på fryst numera(?).

Är även förtjust i Crelido och Last Liberty.

Kanske ngn kan passa på ditt sto :)
 
Vad tycker du om Contant Q?
Ger ofta större avkommor som har bra temprament och hoppar bra.
Baloé är väldigt trevlig om du vill ha en yngre samt har väldigt hög ridbarhet. Sett hans första föl som blir fint typade och verkar trevliga i temp vad man kan se än så länge.

Fetcher N som tidigare är nämd är trevlig och ger trevliga avkommor.

Finns så många bra och fina hingstar men ska man ha hästen för "hobbytävling" så kanske man bör välja bort de allra skarpaste och "bästa"/ populäraste hingstarna.

Red hot chilli tycker jag också är trevlig förresten. Träffat fåtal avkommor som också varit fina.
Tror dock han endast verkar på fryst numera(?).

Är även förtjust i Crelido och Last Liberty.

Kanske ngn kan passa på ditt sto :)
Tack! Det är perfekt att ha några att läsa in sig på! :D
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
543
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp