Vilken hingst skulle ni välja?

MaRomer

Trådstartare
Till detta sto:

20563836.jpg

Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh.

RainDrop:
Född 2006
E: Fredriksbergs Dizney RNF 98 (140,0 mkh)
U: Stackarps M Linnea RNF 2453 (145 mkh)
Ue:Rodlease Dancing Gold RNF 132 (141 mkh)

Guldbelönad som föl med 24 p.

Underbart temperament och god sammarbetsvilja!

Men tanke på mankhöjder bör det bli en c-ponny=)

Fullständig tavla på Dizney:
http://www.newforest.g.se/hingstdisney.asp

Mammans 3-års test (riks final slutade med 3:e plac.):
3 Stackarps M Linnea S 34-01-1089
New Forest, brun, kat D
f. Rodlease Dancin Gold RNF 132 m. Stackarps Maja RNF 165
mf. Lorimer RNF 49 mmf. Silverlea Michaelmas NFS 2634
typ HHB ben skr trav gal hopp TH dressyr hopp diplom
8 8 8 - - 9 8 8 - 49 H

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta!

Jag ser gärna att Isabell anlaget ej går i arv om det skulle bli ett hingst föl. Men gärna mycket tecken!
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Har funderat på en hingst som stackarps stuteri har. Han fick väldigt bra resultat i somras! Kan dock ej komma på vad han heter. Eller om han är c eller d.

Sturevallens Gentleman eller Priory Dallas är ej av intresse.
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Har även funderat på att betäcka med storhäst. Men dock ej som första föl! Men kom gärna med förslag!
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Ser gärna att man skriver lite om hingsten och varför just den skulle passa till mitt sto!
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Ä r öppen för alla förslag men har nog mest tänkt på en ren NF ponny medhennes stam! Men ska absolut kolla upp honom. Dock lär det bli en medel d-ponnny om man betäcker med honom=/ (i höjd)
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Jag ser gärna att Isabell anlaget ej går i arv om det skulle bli ett hingst föl. Men gärna mycket tecken!
Du har 50% chans/risk att stoet lämnar sitt gula anlag till avkomman.
Det du kan göra för att ha störst chans att slippa få en isabell är att inte betäcka med en fux. Idealet för dig hade varit att hitta en homozygot brun hingst, som alltså inte kan lämna en fuxavkomma. Men jag har ingen aning om ifall det finns sådana inom NF-aveln. Välj alltså en brun eller svart hingst och håll tummarna att avkomman blir brun eller svart som grundfärg, då blir det gulsvart eller gulbrunt om stoets gulanlag nedärvs.
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Några homozygota New Forest-hingstar, som alltså ej lämnar fux:
Skattegårds Porter (mörkbrun, ev svartbrun)
Ängsgårdens Izzy (mörkbrun) -troligtvis
Rolökke Swallow (svart)
Miclas Activ (skm f.mbr)

Det finns säkert någon mer, men det var dessa jag kom på så här på rak arm.:)

Hlsn Helena
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Några homozygota New Forest-hingstar, som alltså ej lämnar fux:
Skattegårds Porter (mörkbrun, ev svartbrun)
Ängsgårdens Izzy (mörkbrun) -troligtvis
Rolökke Swallow (svart)
Miclas Activ (skm f.mbr)

Det finns säkert någon mer, men det var dessa jag kom på så här på rak arm.:)

Hlsn Helena

Testar man New forest hingstarna eftersom du säger att de inte har några fuxanlag ?

Mvh Mia
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

En fråga till! Är denna kropp färdig för att bära ett föl redan som 3-åring?


Här är de senaste bilderna på henne:
25376153.jpg

25376147.jpg

25376146.jpg
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Vad säger ni om denna hingst? Hoppenhof´s Jop RNF 180
http://www.newforest.se/hingstjop.asp

strider dock mot mina regler då det är en d-ponny och dessutom gansla ljus brun!

Jag vet INGET om honom så dela gärna med er om ni vet något!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Nej, du har förstås rätt, NF-hingstarna testas inte, så jag borde istället skrivit att ovanstående hingstar anses vara homozygota, då de hitintills inte lämnat några fuxar på ett stort antal avkommor :)
Inte heller Silverlea Buckskin, far till ovanstående Skattegårds Porter lämnade någon fux efter sig, trots att han betäckte ett stort antal fuxston.

Hlsn Helena
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

OK;)

Törs knappt skriva det här och jag kommer sitta med en alldeles bedårande fuxhings sen i vår när mitt sto fölar , men jag vill inte ha en fux:o

Och blev lite förvånad att du med sådan säkerhet kunde rabbla flera hingstar

som inte gav fuxfärgen :)

Tycker att alla hingstar har fux någonstans i sig stamtavlemässigt ,därav min fråga .

Mvh mia som nu hukar sig när Buke anfaller :crazy:
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Nä, det räcker ju med att EN fux skall komma efter hingsten så är det ju ett fuxanlag som spökar bakom...:crazy::)
Men för att vidareutveckla just de hingstarna som jag nämnde så har Rolökke Swallow 199 avkommor tom 2007 och Miclas Activ 102 avkommor tom 2007, så där får man väl säga att sannorlikheten är ganska stor, då de inte lämnat några fuxar hittills.;)
Ängsgårdens Izzy har enbart 12 föl tom 2007, så han är ju betydligt mer osäker, men han är efter ovanstående Rolökke Swallow och morfar till Izzy är Vernons Peeping Tom, en hingst som också ansågs vara fri från fuxanlag (110 födda föl tom 2003).
Inte heller Skattegårds Porter har särskilt många avkommor, endast 15 t o m 2007. Men hans far Silverlea Buckskin lämnade ca 80 avkommor i Sverige - och ett stort antal i Danmark, och ingen fux. Porters mor lämnade 15 föl, varav elva efter fuxhingst - alla femton med brun som grundfärg :)

Hlsn Helena
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Så väcker vi tråden igen!


Nya förslag? Ponnyn ska bli D-ponny. Så en hingst som ned ärver stort. Som inte ger gulanlag och som har BRA hoppbetyg.

Det ska vel inte vara så svårt;)??
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

Speyksbosch Dancer, helt klart! Har själv träffat och ridit honom, mycket trevlig hingst. :love:
Fast han är ju ingen New Forest.
 
Sv: Vilken hingst skulle ni välja?

känner till jop lite då han stod hos fam Logård tills nyligen. Han rör sig bra, är för sin ålder högt utbildad (gick i år elitaallsvenskan i dressyr, La P1 samt FEI inledande). Han är trevlig som individ, men kan karska till sig lite, inte mkt dock, skriker o viftar på svansen typ. Under betäckningssäsong kunde han dock vara lite jobbigare ute på tävlingsplatserna. Han är väldigt snygg, har mkt karisma trots att han inte har några tecken. Jag vet inget om New Forrest o om deras stammar, men som individ är han mycket trevlig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp