Bukefalos 28 år!

Vilken hingst till detta sto?

P

poll0i_

Har tänkt betäcka vårat sto, så nu undrar jag vad som skulle passa till stoet som har denna stamtavla http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid49ny?Intidnr=109538

Kan inte så mycket om bra hingstar men har tänkt på JAguar mail eller Quite easy.

Hon är en ganska så grov häst med stort steg. Och hoppar som en gud. : )

Men nackdelen är att hennes föräldrar är halvsyskon, men har hört att det inte spelar så stor roll om man tar en hingst som inte har något med hennes släktingar att göra.

Har tänkt att betäcka henne med en fullblods hingst så fölet blir lite av den lättare typen. Så är de hingstar som jag tänkt på bra att "förädla" kroppstypen? Eller finns det några andra hingstar som kan förädla som har fint steg och kan hoppa bra?

Bilder på Zellin:
http://images1.bilddagboken.se/23/_u5/_u5/_u9/_u8/_u3/u559830/98630_1192046504.jpg
http://www.bukefalos.com/g/files/1/8/6/3/8/zellinitravmindre.JPG
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

jag kan tyvärr bara se den undre bilden, den där hon travar och den bilden är inte så lätt att bedömma, men jättetung tycker jag inte att hon ser ut att vara där. Linjeavlad på Marino, det är väl inte så vanligt? Jag tänkte faktiskt inte på hopp när jag såg stammen, men det kan vi nog tacka Marinos som Martini för ;), det fanns ju en Madrigal också som var lite mer hopp, om jag inte missminner mig. Och hoppar hon som en gud så är det ju inte tråkigt. Du skrev att hon hade stor trav. Är hon tävlad/visad?
Intressanta hingstar i stammen kan jag tycka är Ramzes x (mycket intressant :)), Stern xx vill jag minnas var ganska betydelsefull i trakehneraveln.. Men av dem vill jag absolut sätta Ramzes högre, fast han föddes 1937, så någon linjeavel som kan räknas som något där verkar inte vara aktuellt.. ;)
Som du vet så är hon inavlad/linje på sin egen stolinje och det kan vara trevligt om det är en bra stolinje. Det kan bli riktigt bra om det är en riktigt bra stolinje.. Vad har den producerat, och gärna med vad?


U
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Lasandos!

A - Älskar sina Lasandos hästar :love:
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Jag tycker att Jaguar Mail är en intressant idé. Välhoppande med stort fullblodsinslag.
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

jag kan tyvärr bara se den undre bilden, den där hon travar och den bilden är inte så lätt att bedömma, men jättetung tycker jag inte att hon ser ut att vara där. Linjeavlad på Marino, det är väl inte så vanligt? Jag tänkte faktiskt inte på hopp när jag såg stammen, men det kan vi nog tacka Marinos som Martini för ;), det fanns ju en Madrigal också som var lite mer hopp, om jag inte missminner mig. Och hoppar hon som en gud så är det ju inte tråkigt. Du skrev att hon hade stor trav. Är hon tävlad/visad?
Intressanta hingstar i stammen kan jag tycka är Ramzes x (mycket intressant :)), Stern xx vill jag minnas var ganska betydelsefull i trakehneraveln.. Men av dem vill jag absolut sätta Ramzes högre, fast han föddes 1937, så någon linjeavel som kan räknas som något där verkar inte vara aktuellt.. ;)
Som du vet så är hon inavlad/linje på sin egen stolinje och det kan vara trevligt om det är en bra stolinje. Det kan bli riktigt bra om det är en riktigt bra stolinje.. Vad har den producerat, och gärna med vad?


U

Okej, hade inga fler bilder på denna här datorn så det blev bara två. Men ska försöka fixa bättre bilder så man ser hennes kroppsbyggnad.
Nej, inte så tung är hon väl men för mig blir hon väldigt "tung" då jag är ganska så kort och hon är stark. Speciellt när det är hoppningsdax. ;)
Hon är inte visad för min mamma är inte så speciellt intresserad av sådant, har tävlat några små klubbtävlingar men det är allt. Men har en som brukar rida henne och hon säger att hon har kapacitet för högre klasser både i dressyren och hoppningen.
Jag kan inte så mycket om stammar och vad vissa hästar har presterat i sina år. Men vad jag vet så är warrigall och Marino väldigt bra hingstar som har kommit långt och har gett bra avkommor.
Sen är väl många hingstar i hennes stam dressyrhingstar men har även gett bra hopphästar. Eller miss minner jag mig helt fel nu?
Vad menar du med producerat?
:crazy:
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Jag tycker att Jaguar Mail är en intressant idé. Välhoppande med stort fullblodsinslag.

Ja, jag tänkte just på det att han har mycket fullblod i sig. Så det var därför jag tyckte han var intressant.
;)
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Lasandos!

A - Älskar sina Lasandos hästar :love:


Okej, ska kolla upp honom. och se om han är nå intressant. ;)


Nu har jag kollat på honom. Och blev först lite avskräckt när jag läste att han inte hade någe bra skritt eller trav. Men sen när jag läste om att hans avkommor fick bra steg så lät det genast mycket intressantare. Men höjden, 169 cm i manken. Kommer inte fölet bli ganska så hög då? :crazy:Men iof zellin är också ganska så hög men vill gärna att fölet ska bli mindre än zellin. Men ska tänka på saken. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Jag tycker att Jaguar Mail är en intressant idé. Välhoppande med stort fullblodsinslag.

Jag tror också att Jaguar Mail kan vara ett intressant bud, om man vill avla hopphäst. Helt obesläktad, vilket jag inte tror gör något i det här fallet, och dessutom är det en väldigt intressant hingst och det är inte omöjligt att en så pass bra hingst kan kompensera en liten bit på att stoets far inte är godkänd. Inte i papperna, men i folks huvud.. Bara en teori.
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

med producerat menar jag vilka hästar som kommit ur den stostammen.
Jadu, vad jag vet så är bara zellin Zunrise avkomma, och zäta har fyra avkommor, två är ju zellins mor och far. Längre bak vet jag inte. Usch, nu känner jag mig ganska så obildad. :/ Som vet så lite om min hästs stamm. :/
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Brukar de inte vara vackra, kapabla att hoppa och skarpa? Har ingen erfarenhet, men det är vad jag hört..

U

Har två avkommor E. Lasandos. 8 åringen gick Falsterbo som 6 åring och har plac tom 1.30, helt klart en 1.50 häst, bara piloten rattar rätt :angel::D Han är inte "skarp" men känslig och med lite nerv och mkt vilja, men gudasnäll.
4 åringen är känslig med nerv men också gudasnäll och hoppar helt fantastiskt och rör sig underbart med +++ för galoppen. Har super bakbensteknik, dock är han lite sent tagen pga av sin storlek.
Jag har ingen dålig erfarenhet av Lasandos, men vet avkommor som blivit lite skarpa, men det är ju ett sto inblandat också, dock lämnar han "mjukare" hästar än Landlord = min personliga åsikt.
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Ja, jag tänkte just på det att han har mycket fullblod i sig. Så det var därför jag tyckte han var intressant.
;)

Men Jaguar Mail är ju en bra bit högre än Lasandos (om du vill ha en mindre avkomma alltså)

PS. Har Lasandos på min avatar DS
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Men Jaguar Mail är ju en bra bit högre än Lasandos (om du vill ha en mindre avkomma alltså)

PS. Har Lasandos på min avatar DS


Mjo, det är han. Men tänker också på det där med att förädla kroppstypen, så inte fölet blir så grovt som sin mor.

Lasandos är väldigt vacker det är han. :) Men det finns många fina hingstar men sen måste man ju även tänka på sin plånbok.
:angel: Nu är det så att jag har råd att betäcka zellin men inte med en sån dyr hingst. Hur mycket kostar det att ta Lasandos?
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Jag kan inte så mycket om stammar och vad vissa hästar har presterat i sina år. Men vad jag vet så är warrigall och Marino väldigt bra hingstar som har kommit långt och har gett bra avkommor.

Inte för att göra dig besviken, men Marino är sänkt till C och tagen ur avel pga dålig förärvning. Så "väldigt bra" kan man kanske inte kalla honom.

Så vitt jag kan se, om man ska tro blup-databasen, så är det arab och polska linjer bakom Zäta på mödernet (u Zurilla, e Prokaznik ox-Flatnik), så det är väl inte så lätt att dra några lärdomar från stammen kanske.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Det är faktiskt så att både Marino och Warrigall togs ur aveln för att deras avkommor inte motsvarade förväntningarna.

Marino har lämnat ett par trevliga fälttävlanshästar.

Warrigall tävlades upp till medelsvår dressyr. Jag vet inget om hans avkommor sprestationer.
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Inte för att göra dig besviken, men Marino är sänkt till C och tagen ur avel pga dålig förärvning. Så "väldigt bra" kan man kanske inte kalla honom.

Så vitt jag kan se, om man ska tro blup-databasen, så är det arab och polska linjer bakom Zäta på mödernet (u Zurilla, e Prokaznik ox-Flatnik), så det är väl inte så lätt att dra några lärdomar från stammen kanske.

Jasså, ajdå. Men det märks då inte på zellin. Visst hon har ett humör men det är ju också ett sto. ;)

Jo, har kollat på allbreed också och där står det att det är iaf arab blod i henne. och inte så långt bak i ledet heller. Iaf så jag kan se det.
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Fler bilder.

http://www.lunarstorm.se/mpl/mpl_view.aspx?id={881364F1-548A-40BB-A52F-E20D1F50A2C2}&userid={619FC1C0-5C78-4572-BCF1-0F85D3C4D02F}
http://www.lunarstorm.se/the_dark_future/galleri/193
http://www.lunarstorm.se/the_dark_future/galleri/217
http://www.lunarstorm.se/the_dark_future/galleri/171
http://www.lunarstorm.se/the_dark_future/galleri/221

Har bara bilder som jag rider eller när hon har utrustning på. Men man ser då lite hur hon ser ut i kroppen. Vissa bilder har hon sommarlovs mage. ;)
 
Sv: Vilken hingst till detta sto?

Snygg häst!

Hon har lite brant bog, så jag skulle vara noga med bogen hos hingsten. Och något högställt med långa ben vore inte heller fel.

Corlensky G?

Jaguaren är säkert också ett bra alternativ, jag blir kanske lite fundersam med tanke på hans framparti, som jag tycker har samma svagheter som ditt sto. Men det är ju en smaksak också.
 

Liknande trådar

Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
3 911
Senast: grimman
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren och undrar om det är någon som skulle vilja ge mig några tips på bra hingst till...
Svar
4
· Visningar
1 695
Senast: Yttik
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 570
Senast: Myelin
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp