Vilken hingst till en kallblodstravare?

alltidhvit

Trådstartare
Jag har ett kallblods travar sto som är efter lappello och hennes mamma är månkickan, stoet heter Månstrimma de går att kolla hela stammen på travsport. Fölet är tänkt till mig själv och den ska användas som ridhäst. Jag kan tänka mig att betäcka med ett kallblod men då vill jag ha en hingst som ger litet och ska ha bra benställning och ge hästar med mera ridkropp än trav, de är även bra om hingsten är själv bra att rida och ger avkommor med bra ridbarhet. Om jag ska korsa vad ska jag korsa med då?
 
Sv: Vilken hingst till en kallblodstravare?

Jag har en kbl-travare e. Svall Ivar. Ganska stor, och mycket hög ridbarhet. Långbent, lätta och väldigt fina rörelser för dressyr. Lätt för samling.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att en frieser korsad på kbl-travare kunde vara spännande utifrån rörelsemekanik. En del korsar ju på PRE eller Lusitano och är nöjda med det.
 
Sv: Vilken hingst till en kallblodstravare?

Kan du inte sätta dig ner och verkligen se över de kallblodstravarhingstar som finns? Det finns flera med god exteriör och trevliga gångarter, du har en sån fantastiskt fin modersstam på din så det är synd att inte satsa på en travare ändå, Månulla där bak har lämnat fina tävlingshästar!

Månjahn, Måntoddan, Månprinsen A.M. (Sveriges bästa 5-åring 2012). Alla är det hästar som har florerat i mina områden. Trevliga och mycket fina. Svall Ivar är pappa till Månprinsen som själv är lång i sin kropp, verkligen en exteriör för en topptravare. I stallet där jag jobbar har vi också en Svall Ivar-avkomma som är precis tvärtemot. 166 cm hög, mycket vacker att titta på och rör sig trevligt. Inget travämne då han är en aningens för stor och grov för att hålla.

Personligen tycker jag inte frieser är något att förädla med på en kallblodstravare. Friesern är i grund och botten en vagnshäst vilket märks på exteriörn. Har sett en del frieserkorsningar, alla dessa har längre svagare ryggar med ett toppigt brant kors. Dessa punkter är något en travare måste stärkas på om man ska korsningsavla. Rörelsemässigt finns det betydligt bättre raser att avla på...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 926
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
568
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 132
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 419
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp