Vilken hingst till Quite Easy sto??

W

Witzippa

Någon avelskunnig som kan tipsa mig om bra hingstval till ett Quite Easy sto? Hopphingst....:)

Hon hade 9:a på typ som föl (klass 1) och blev klass 1 både hopp och dressyr på 3 årstest. Hon är nu 4 år och anledningen till ev föl är att hon skadat sig lite oturligt efter bus i hagen....därmed ej tävlad ännu men visar god hoppteknik och är väldigt cool i hoppningen, dock en aning ängslig att hantera men snäll generellt.

Vill förbättra följande när det gäller hingstval:

Hon är en aning lågställd och har lite kort hals = söker högställd hingst med något längre hals

Gångarterna är ok men önskvärt är mer gest och luft

Temperamentet är ok men hingsten jag väljer bör nedärva ett mycket stabilt temperament

Hon blir ca 165 cm men mamman var inte så stor så hingsten jag väljer bör nedärva storlek

Hon är ganska kompakt så det gör inget om hingsten är mer åt det långlinjerade hållet.

Någon som har avkommor med QE som morfar? Hur blev avkomman, storlek och temperament? Kom gärna med förslag!!! Detta är lite hastigt påkommet pga skadan och jag är väldigt obeslutsam:confused:
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Jag rekommenderar: AERLINE H (snälla avkommor med både gång o hopp). CAMARO M (kraftfull men inte tung hingst som lämnar mkt fina avkommor). LAST LIBERTY (både gång o hopp) och ACACIO (både gång o hopp, men kanske lite lägre mankhöld på avkommorna).
Detta är alltså HOPP-hingstar. Lycka till med ditt val.
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Jag rekommenderar: AERLINE H (snälla avkommor med både gång o hopp). CAMARO M (kraftfull men inte tung hingst som lämnar mkt fina avkommor). LAST LIBERTY (både gång o hopp) och ACACIO (både gång o hopp, men kanske lite lägre mankhöld på avkommorna).
Detta är alltså HOPP-hingstar. Lycka till med ditt val.

Tack! för tipsen, camaro m har jag funderat på :) även areline h faktiskt men har än så länge inte träffat någon avkomma till dessa så jag vet hur de ser ut och hur de är att rida.
Vet du hur camaro m nedärver sig vad gäller temperament?
:bump:
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Min uppfattning, när jag pratat ägarna till dessa hingstar, är att Aerline H lämnar lite mildare avkommor och Camaro M har ett starkt psyke, men kanske lite mer krävande avkommor efter 3 års åldern.
Själv äger jag ett 4-årigt sto E: Aerline H. Hon är förstås underbar.
Hon fick 9-9 på löshoppningen vid 3-års testen. Hon VANN !löshoppningen vid Mälardalschampionatet. Hon har varit lätt att rida in. Alla uppgifter tycker hon är jättekul. Hon är lagom självsäker och ändå lyhörd.:love:
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Får jag bara fråga vad morfar heter?
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Camaro M är känd för att lämna rätt skarpa avkommor, så om du inte gillar skarpa hästar, ska du nog inte välja honom. Aerline H är däremot känd för att lämna trevliga allroundhästar med bra ridbarhet. Har du tittat på Hip Hop? Kika in på deras hemsida; http://www.mollerup.nu/
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Hej

Tycker om de camaro m avkommor jag sett och även han själv såklart men kanske är det som ni säger att det kan bli för skarpt.

Detta med vad som är skarpt är ju så olika också vad man kan tänka sig och inte, mamman till min 4 åring var hur snäll och stabil som helst, aldrig någonsin att hon var dum men hon hade ganska mycket energi och vilja fast på ett bra sätt, avkomman (4 åringen) fick tyvärr inte alls detta fantastiska temperament som mamman hade utan är lite lömsk i sitt sätt ibland, sur för jämnan i boxen men under ridning och hantering snäll och trygg om än lite mycket nerv ibland.

Aerline h, lämnar han någon gång i sina avkommor? Har sett en del och hört av andra att deras hästar varit lite medelmåttiga, någon som vet hur han nedräver gången?

Någon mer som har hingsttips till mig? =)
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Får jag bara fråga vad morfar heter?

Hej, om detta var en fråga till mig är Adept morfar:)
Ingen hingst som kanske lämnat några speciella avkommor men mamman till mitt sto var en fantastisk hopphäst med superteknik, plac i princip varje start hon gjorde och ett hopphuvud utan dess like. Vi har plac tillsammans t o m 1.40 och då hon hade så fins temperament också blev allt detta anledning till att jag ville avla på henne.

Hon fick en avkomma 03 e.cardento som nu är såld och hon hoppade riktigt bra! men blev tyvärr för liten för vad jag själv söker för typ av häst:crazy:
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

De hästar jag sett på film på nätet och i verkliga livet, har alla sett stabila ut i huvudet och haft både god gång och bra hoppteknik.
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

LAST LIBERTY, som jag sade i första svaret, lämnar både gång och hopp och förärver sitt trevliga temprament.:idea:
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Careful skulle jag också tipsa om. Men vet förlite om vad han gett för avkommor. Men higsten i sig gillar jag.
Jag gillar ju hingstarna på Tullstorp, men då tänker ni ju på dressyr direkt, eller??
Men de hingstar de har i programmet har ju gett bra hopp individer också:idea:.
Där är ju tex Chirlon som gjorde ett jätte bra bruksprov och för mig dubbel talang.
Briar har ju gett bra avkommor både hopp och dressyr. Han är ju egentligen hoppstammad.
Biggles har ju också gett både hopp och dressyr. Hans äldsta avkommor blir ju 5år i år. Och där är redan hästar som exporterats till grannländerna;).
Ta en titt på dem även om de står på ett dressyr stall....
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Tycker du har fått bra tips med hingstar som Careful och Aerline H.

Jag har själv ett sto e QE som det har varit lite fram och tillbaka med att ta föl på då hon varit skadad. Förra året friskförklarades hon dock så det har inte blivit någon betäckning. Men då funderade jag mycket på Aerline H! Har sett honom på tävlingar och visningar och jag gillar verkligen hästen! Han rör sig mycket trevligt, ser härligt ridbar ut och hoppar så klart kanon. Gillar också att han har Nimmerdor i stammen.

Om du hade velat förbättra grundgången mer så är nog inte Okeanos helt fel heller. Med all sannolikhet lämnar han storlek. Han är dessutom egentligen hoppstammad och kommer ur en väldigt säker stam. Gillade honom skarpt under Falsterbo men tyckte att han var lite sämre under hingstvisningen i år. Enligt hans ryttare har han också ett mycket bra temperament och ska vara mycket coolare och mer sansad än Briar.
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

har JM bra gång? Kanske passar i så fall

*OBS tips kommer från okunnig person :D*
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Tack, tack! Ska genast kolla in de nya förslag från er och begrunda vad som kan passa!

Vad tror ni om Manhattan då eller kanske t o m Burggraf? eeeh.. vet inte vad Burggraaf kostar men han ska väl lämna bra storlek och temp iaf =)
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Jag funderar febrilt på samma sak som du, dvs hingst till QE-sto. Det har jag ändå gjort nu i flera år men det år fortfarande lika svårt ;)

Mitt sto har hittills fått 2 avkommor som jag varit mycket nöjd med båda två, en e. Looping och en efter just Last Liberty som någon här ovan nämnde :) Hon fölar igen vilken dag som helst, denna gång med Cartier (detta blir dock inte mitt, jag har henne utlånad denna säsong till en kompis).

Jag har prioriterat hopphingstar med gång, då mitt sto själv är allroundbetonad men med superb hoppning (bedömd 9-10), och hennes väldigt förärvningsstarka möderne har lämnat både hopp och dressyrhästar.

I år väljer jag framför allt mellan Okeanos och Ludwigs Champion eller Cartier igen om den ungen blir bra.

LC bestämde jag mig egentligen för när jag såg honom på bruks förra året, att skullle han bli godkänd i år igen så skulle jag ta honom. Och jag står fast vid att han skulle passa mitt sto alldeles strålande, faktiskt så gott som perfekt (ingen är väl HELT perfekt ;) ) - MEN - det är det där med stoantalet :crazy:. Fast det lutar åt att strunta i det och ta honom ändå.

Okeanos skall jag ta någon gång, så är det bara, för det är också en kombination jag tror på med mitt sto. Frågan är om det blir i år? *funderar*

Annars så är Last Liberty helt klart ett alternativ igen, som jag lutar mer och mer åt, den ungen är något extra. Såld till en seriöst satsande köpare så det skall bli väldigt roligt att se vad det kan bli av henne om allt går "som det ska".

Här är lite bilder på damen i fråga (LL-ungen alltså);

Föl;

kajan.jpg


Åring;

kajanhuvud070513.jpg


kajan070513.jpg
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Jag hade helt klart valt Aerline till ditt sto! Jag har en avkomma efter honom och hon är extremt positiv och enkel i alla situationer. Hennes mamma var raka motsatsen. Jag har även träffat andra Aerline-barn och de har haft samma goda temperament. Avkommorna blir oxå väldigt kapabla tävlingshästar som både rör sig och hoppar bra!
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Jag funderar febrilt på samma sak som du, dvs hingst till QE-sto. Det har jag ändå gjort nu i flera år men det år fortfarande lika svårt ;)

Mitt sto har hittills fått 2 avkommor som jag varit mycket nöjd med båda två, en e. Looping och en efter just Last Liberty som någon här ovan nämnde :) Hon fölar igen vilken dag som helst, denna gång med Cartier (detta blir dock inte mitt, jag har henne utlånad denna säsong till en kompis).

Jag har prioriterat hopphingstar med gång, då mitt sto själv är allroundbetonad men med superb hoppning (bedömd 9-10), och hennes väldigt förärvningsstarka möderne har lämnat både hopp och dressyrhästar.

I år väljer jag framför allt mellan Okeanos och Ludwigs Champion eller Cartier igen om den ungen blir bra.

LC bestämde jag mig egentligen för när jag såg honom på bruks förra året, att skullle han bli godkänd i år igen så skulle jag ta honom. Och jag står fast vid att han skulle passa mitt sto alldeles strålande, faktiskt så gott som perfekt (ingen är väl HELT perfekt ;) ) - MEN - det är det där med stoantalet :crazy:. Fast det lutar åt att strunta i det och ta honom ändå.

Okeanos skall jag ta någon gång, så är det bara, för det är också en kombination jag tror på med mitt sto. Frågan är om det blir i år? *funderar*

Annars så är Last Liberty helt klart ett alternativ igen, som jag lutar mer och mer åt, den ungen är något extra. Såld till en seriöst satsande köpare så det skall bli väldigt roligt att se vad det kan bli av henne om allt går "som det ska".

Här är lite bilder på damen i fråga (LL-ungen alltså);

Föl;

kajan.jpg


Åring;

kajanhuvud070513.jpg


kajan070513.jpg

Den ser fin ut e. Last Liberty, nedärver han bra storlek? Hur stort är ditt Quite Easy sto? Hur är hon i temperamentet?:bump:
 
Sv: Vilken hingst till Quite Easy sto??

Jag hade helt klart valt Aerline till ditt sto! Jag har en avkomma efter honom och hon är extremt positiv och enkel i alla situationer. Hennes mamma var raka motsatsen. Jag har även träffat andra Aerline-barn och de har haft samma goda temperament. Avkommorna blir oxå väldigt kapabla tävlingshästar som både rör sig och hoppar bra!

Jo, temp tror jag blir bra på dessa men har sett några avkommor och inte tyckt de rört sig speciellt bra, självklart kan man kanske inte få allt men min avkommas mamma hade inte tillräckligt bra galopp i sig och ganska energiska gångarter generellt så jag anser att jag behöver få in luft, spänst och "längd" i kommande föl om det ska gå åt rätt håll, frågan är vilken hingst (om det finns någon) som nedärver detta verkligen generellt till sina avkommor??:confused:

Hoppkap o teknik tror jag inte jag behöver bekymra mig om så mycket då mamman och två avkommor visat sig ha väldigt god kap, teknik och huvud för hoppning. Dock inte sagt att jag vill ha en dressyrhingst för gångarternas skull men det vore trevligt med en ytterligare utveckling av gång, typ och temp i det nya fölet så att säga:d
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 663
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 437
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 092
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp