Vilken hingst?

muppia

Trådstartare
Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny.

Min häst har gått o skadat sig, hovledsvrickning och ev lite pålagringar på leden, skadan uppstod i hagen och har inget med hennes hållbarhet att göra. Jag vet inte om hon blir bra och jag känner att jag vill lägga undan mina ridplaner gällande henne och istället fundera på att låta betäcka henne så hon hinner läka och jag mår bättre av att ha ett annat mål och hästen fyller en annan funktion än att bara skrota i hagen på obestämd tid, hon skulle nog också må bra av att ha en annan uppgift i livet. Hennes uppfödare har sagt att de tror att hon blir en bra mamma.

Hon är ett halvblod, e: Landlord ue: Diamond Lad så jag söker hingsttips som inte har Ladykiller/Landgraf i sig, jag vågar inte mixtra med linjeavel.

Jag har fått förslagen på:
* Aerline H (Verkar bäst hittills)
* Fetcher N (funderar på hans fertilitet?)
* Feliciano (Nedärver inte så bra gångarter kanske?)

Mitt sto har inte jättebra gångarter, enorm arbetsvilja och är väldigt pigg, hon är i mina ögon en nätt typ, har segrar uppåt 130 och kapacitet för större klasser, ridbarheten är den att hon skulle kunna kvalificera sig för lättare MSV trots bristen på goda gångarter samt träna svåra rörelser utan problem.

Så jag vill ha en minst lika bra hingst med lite större mod, bättre gångarter och ha kvar den explosivitet som finns i mitt sto samt den underbara arbetsviljan. Sen är det ett plus om avkomman blir nätt i kroppstypen utan att vara för liten (helst minst 1.65 m som färdigvuxen)
Sen är det ju en annan fråga om fölet och jag passar ihop, men drömma kan man ju göra :idea:

Förutom de tre hingstarna jag radat upp, har ni fler förslag? Både hennes och mitt första föl i sådana fall.

Bilder - Facebookbilder, de blir så himla stora annars.
Taskig uppställningsbild, lillasyster på bilden också :D
19478_256207746197_613411197_3804076_5885622_n.jpg



Halvtaskig bild på oss på en träning.
19478_256207726197_613411197_3804072_6534999_n.jpg


Har tyvärr inga nyare ridbilder och uppställningsbild är inte nåt att tänka på nu pga hennes skada (hon ser ful ut pga omusklad...) och vi skulle tagit ridbilder med nya systemkameran men hon hann bli skadad så jag står lite förtvivlat utan några nya hoppbilder där hon verkligen visar kapacitet eller några bra ridbilder där hon utvecklats sen senaste bra ridbilder men det visar ungefär hur hon ser ut i typen.

-----------------------------------------------

Sen en annan fråga, kan man som student föda upp ett föl om man har sparkapital? Eller bör man ha ett fast jobb för att inte bli ruinerad? För tillfället är jag arbetslös men jag har råd med själva betäckningen om jag skaffar lösdriftsplats till henne eller får låg stallhyra (får också pengar av alfakassan retroaktivt, det blir 3-4 månaders summa på en gång, blir nog en hel del pengar som jag snabbt kan lägga undan till betäckningen direkt).

Jag har räknat på att ha kapital på 20 tusen till tillverkningen. Sen vet jag inte vad jag behöver räkna på till registrering av föl samt allt det där, berätta gärna! Så man har ett hum. På ett år hinner man ju också spara ihop pengar.

Tack Buke!
 
Sv: Vilken hingst?

Ser att det finns aktiva användare i den här forumdelen så jag puttar upp tråden.
 
Sv: Vilken hingst?

Titta på Cohiba årets bruksprovsvinnare - jätteintressant hingst, men fin Landgraf-fri stam, rör sig hyggligt och hoppar kalasfint, verkar också väldigt sansad.
 
Sv: Vilken hingst?

Hip Hop? Fille går nog bara på AI, så där måste du köra till Skåne, om jag inte är ute och cyklar;)
 
Sv: Vilken hingst?

Jag är väldigt förtjust i Careful. En hingst med mycket ridbarhet, okej gång och ett stort hopp. Hans första årgång är tre i år och det kommer förhoppningsvis visas en hel del avkommor på treårs i år.
 
Sv: Vilken hingst?

Hip Hop? Fille går nog bara på AI, så där måste du köra till Skåne, om jag inte är ute och cyklar;)

Fille? Vem?
Att köra till Skåne är inget problem om hon kan få vara kvar därnere på bete nån månad. Blir det Aerline så planerar jag ju en tripp ner...

Ni andra som svarat:
Cohiba ska jag kolla närmare på, fast jag tror det får bli någon äldre hingst där avkommorna visat sig vara bra...

Careful har jag kollat på, jag ska fundera på honom lite...

Aerline känns bäst i maggropen ska jag vara ärlig, jag vet inte varför men jag har fastnat för honom... :D
Fetcher var jag väldigt sugen på också men jag läste ju om den dåliga fertilitet så jag vet inte riktigt... Frågan är om det är någon idé att chansa, han kostade 2000 kr vid 18 dygns dräktighet, alltså som jag förstått ingen språng...?

Ni får jättegärna hjälpa mig igenom den här avelsdjungeln. Nu ska jag sova på saken, jag måste lösa en massa andra praktiska grejer som kostar mig onödigt mycket pengar, blir jag av med dem har jag större chans att ha råd med ett föl och på längre sikt 2 hästar.
 
Sv: Vilken hingst?

Fille är Feliciano:)

Har själv fött upp en avkomma efter honom som fick gångartsdiplom på treårstest, fast det kommer nog mest från morfar.
 
Sv: Vilken hingst?

Feliciano lämnar väl knappast lätta hästar? Och Hip Hop verkar lämna smått och TS vill ha en avkomma som är minst 1,65 cm hög. Jag gillar Aerline H och de avkommor som jag har sett har sett trevliga ut exteriört och både rört sig och hoppat trevligt. Jag tror att Aerline H hade kunnat passat TS häst jättebra!
 
Sv: Vilken hingst?

Vart någonstans står det att jag säger att Feliciano ger lätta hästar????
 
Sv: Vilken hingst?

Hihi, så nu passar Aerline? :D När jag föreslog honom så var han ju inte så intressant. ;)
Nej men jag gillar ju honom, så klart, annars hade jag inte använt honom själv. Hur han kompletterar Liostra kan jag inte säga något om, men det är en fin hingst!
 
Sv: Vilken hingst?

Aha, Fille :D

Nej han känns inte riktigt som något för min häst, han saknar det jag söker. Jag kollade runt och fortfarande står Aerline H som numero uno.

Har dock inte fått svar av hans ägare, får maila den andra adressen och se om jag får något svar så jag vet om jag har råd att betäcka min häst i år. Det skulle bli ett alldeles fint föl :love:


Fiorano - Careful tilltalade mig inte, kollade på youtube och hittade honom med i en hingstvisning och kände att det inte riktigt var vad jag ville ha, han rörde sig och hoppade bra men det var något som saknades...

*kl*
Förslaget Hip Hop var inget för mig heller, kändes inte riktigt rätt. Mitt sto är 168 så han kan nog ändå användas till henne. Storleken är inte viktigt egentligen men jag vill inte ha för liten häst (hindrena blir så hööööga då :eek: :D).
Coshiba känns inte riktigt som ett säkert kort iom att han är så ny.

Kul att höra att jag åtminstone inte är helt fel ute med vilken hingst :D Det visar resultat på det jag läst på och lärt mig. :banana:
 
Sv: Vilken hingst?

Hihi, så nu passar Aerline? :D När jag föreslog honom så var han ju inte så intressant. ;)
Nej men jag gillar ju honom, så klart, annars hade jag inte använt honom själv. Hur han kompletterar Liostra kan jag inte säga något om, men det är en fin hingst!

Jag är fortfarande irriterad på att han är skimmel ;) :D

Fast det goda uppväger det negativa med råge och då får man ju bortse färgen.
Dessutom hoppas jag på ett brunt föl, det kan ju bli så, precis som med din :idea: Om han nu inte skimlar av men det kan jag inte minnas. ;)

Liostra har inte mycket negativt i sig, bara att hon inte har så fina gångarter som man kan önska plus grå papper. Jag vet inte riktigt om det går att få gröna papper på fölet men det spelar ingen roll egentligen, inte för mig iallafall.
 
Sv: Vilken hingst?

Men enligt principen om alltings jävlighet så får du en skimmel bara för att jag ville ha en och du inte vill :D Min har inte blivit vitare, men har fortfarande en massa vita hår på sidorna :p
Dock skulle jag inte vilja byta bort min bruna med 4 höga strumpor, bläs och stickelhår! :love: :D
 
Sv: Vilken hingst?

Tyst nu, ska jag ha Aerline till Liostra ska det bli ett BRUNT STOFÖL! *sådeså* :cool:

Blir det hingst är det inte lönt att ha kvar den som hingst pga grå papper... Eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Vilken hingst?

Har hon grå så kan inte fölungen får gröna papper, dock ev. vita beroende på vilken raskod stoet har. (04 är "renrasigt" och lämnar vita, vita lämnar sedan gröna)
 
Sv: Vilken hingst?

Avkomman får väl vita papper... eller?
Men det är ändå ingen idé att spara som hingst då, så du är rätt ute :)
 
Sv: Vilken hingst?

Morfar är vär Irish Draught?
ID är inte godkänt av ASVH så då blir det grå papper ävern på avkomman.
 
Sv: Vilken hingst?

Okej, var osäker på om det var i tredje eller fjärde led som man fick vita papper istället, men då är det fjärde?
Eller är jag helt förlorad i feberyran? :crazy:
 
Sv: Vilken hingst?

Tack för svaret! Kommer det alltid bli grå papper, även om vi säger, mitt sto får avkomma, grå papper och jag tar föl på avkomman, blir det grå eller är det möjligt med vita papper?

Vet faktiskt inte om morfadern är Irish Draught, jag vet inte riktigt var man hittar info om rasen?
Hur många leder måste det vara innan hästen kan reggas som SWB?
 
Sv: Vilken hingst?

För gröna papper krävs godkänd pappa, morfar och mormorsfar.

För vita papper krävs godkänd pappa, morfar och/eller mormorsfar kan vara icke godkänd men behöver vara av godkänd ras.

Tittade lite närmare på stammen och åtminstone morfars far är ID, en oerhört bra hingst!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 097
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 295
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 314
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 663
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp