Bukefalos 28 år!

Vilken hingst?

hannaaengstrom

Trådstartare
Jag har ett sto på 6 år. Hon går och längtar efter föl och brunstar riktigt ofta. Om jag inom snar framtid har eget stall vill jag ge henne ett föl. Hon är en korsning mellan Arabsikt fullblod och Varmblod. (tjuvparad).
Jag skulle vilja korsa henne med någon "grövre" hästras. Men också mindre. Kanske få fram en stadig d-ponny?
Mitt sto är 163 hög. Är det någon som har koll på någon lite grövre ponny-hästras? (måste vara ponnyras, fölet blir för stort annars). Har kollat på den brittiska fell-ponnyn. Men vill se om det finns bättre förslag? :D:banana:
 
Sv: Vilken hingst?

Alla ston brunstar, om det inte är fel på dem. Det innebär inte att de längtar efter föl, utan bara att de är friska.
 
Sv: Vilken hingst?

Det kommer att bli väldigt svårt att avla fram det föl du vill ha när inte stoet själv har de egenskaperna. Om du verkligen ska ta föl på henne så bör välja en hingst som har samma bra saker som hon har men inte de dåliga. Vilket bör innebära en stor hingst av lite lättare modell.

Att försöka få fram en mindre och kraftigare ponny av ett stort ädelt sto kommer att bli väldigt väldigt svårt.
 
Sv: Vilken hingst?

Kolla på B-sekt welshponny istället för någon grov ponnyras, du har 2 ädla raser i din häst och just arab/welsh är ofta mycket lyckade korsningar, även sett en del travarkorsningar med welshpappa som blivit mycke trevliga i både exteriör och gångarter så tror det kan vara ett mycket bra alternativ :)
 
Sv: Vilken hingst?

Jag är medveten om att ston bör brunsta. Men jag ger munkpeppar och när hon brunstar brunstar hon väldigt mycket. Och hon brunstar även ofta.

Tack för tipsen på hingstar.. :)
 
Sv: Vilken hingst?

Att hon brunstar väldigt mycket beror på hennes hormoner. Kanske läge att kolla upp med en veterinär att hon inte har något fel på hormonproduktionen?
 
Sv: Vilken hingst?

Måste säga att just att stoet "längtar efter ett föl" kan vara den sämsta anledningen någonsin att betäcka.
 
Sv: Vilken hingst?

Ditt sto låter inte det minsta lämpad för avel. Vissa ston brunstar mer andra mindre.
 
Sv: Vilken hingst?

Din stackare, du får lära dig den hårda vägen att det finns saker man inte får fråga om på Buke, bl a detta ....

Det där med welsh tycker jag låter som en bra ide. Bra ras att korsa med, som ju också araben är.
 
Sv: Vilken hingst?

Att korsa en varmblodstravare/arabkorsning med en welsh lär inte ge en grov D-ponny som TS önskar sig.

Det vi skakar på huvudet åt är mest tanken om att stoet längtar efter föl när hon brunstar...det är inte ett föl hon vill ha just då:devil:
 
Sv: Vilken hingst?

Jag skulle tro att alla normalt fungerande ston, med normala brunstcykler, längtar efter föl. Det finns inbyggt hos dem. Vissa får det behovet tillfredsställt, andra inte, beroende på vad vi vill ha stona till.

Jag ser på mina ungston här hur intresserade de är av fölen, och hur de äldre, erfarna, gärna vill ta över nyfödda föl om de inte har något eget det året.

Ett äldre sto vi hade, som nu är död, kunde adoptera ettåringar och behandla dem som sina föl, t om låta dem dia, och även mot mina barn var hon mammig och beskyddande, fölhummade åt dem och hade sig.

Så nog är det behovet och den längtan stark hos ston! Även om det är något annat de längtar efter just under brunstdagarna ....:rofl:
 
Sv: Vilken hingst?

Att korsa en varmblodstravare/arabkorsning med en welsh lär inte ge en grov D-ponny som TS önskar sig.

Och det har hon ju även fått information om att det inte går med en sån korsning som stoet är av, därav andra förslag.
 
Sv: Vilken hingst?

Även om det är något annat de längtar efter just under brunstdagarna ....

... och så får merparten bara träffa en veterinär med ett strå ...:p
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 990
Senast: mackan
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
1 979
Senast: Heloise
·
Avel Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög. Shainy är en otroligt smart häst med...
Svar
17
· Visningar
2 580
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp