Vilken hopphingst?

S

SanchoPancho

Leker lite med tanken att betäcka min dam, inte aktuellt just nu men om ett tag. Funderar på vad för sort som skulle kunna passa. Här är lite info.
E. Stanford-Elfenspuk. 171 cm, ganska ädel, lång rygg, höga bakben..hm. Lugn och snäll men lite tittig. Bra skritt och trav.
Fått råd om en något kortlinjerad hingst som inte är allt för grov. Skall ha bra galopp och stor hoppfömåga och teknik.
 
ROBIN Z!! utan tvekan skulle jag lägga på han, han ger super avkommer. jag har själv ett sto e Feliciano som är kort o liten. henne lägger ja cardento på!! lycka till!!
 
Varför inte Feliciano?

Har tyvärr erfarenhet av att Robin Z kan ge avkommor som ser ut som små traktorer :D trots fullblodsmamma :(
Men hoppa kan dom!!!
 
Robin Z kan ju inte tillräknas som de ädlare hingstarna tyvärr ... och avkommorna kan bli ganska så grova.... håller med Görel att en del kan se ut som "små traktorer", fast hoppa kan de!

Skulle nog använda mig av en hingst som är mer åt det ädlare hållet, kanske med fullblodsinslag i stammen.
Exempelvis Quite Easy är en fin hingst, hoppblod och ädel.
En annan är Aerline H.
Feliciano är kanonfin, ger trevliga avkommor, fast personligen är jag mer förtjust i brodern Chess. Av de avkommor jag har sett, är dessa högresta, bra gång och hoppar kanonbra!
Annars är jag mycket förtjust i Landraf blodet, Landlord Lasandos, Lancier, är några av företrädarna. Ädla hästar, med hopp presationsstam :)

Själv har jag använt Santa Cruz och Lasandos i år.... Väntar spänt på nästa års bebisar!!! :bump:
 
Eftersom hon har Stanford bakomsig så vill jag inte ha en för för grov hingst. Storlek har jag ingenting emot om den inte är för tung.
 
Feliciano var väl inget att rekomendera. Han är ju lång som en ubåt!
 
har själv ett sto e Feliciano hon är lågställd men bra i huvet. en klippa på att hoppa
 
Vi betäckte vårat Bernstain sto (mkt långlijerad, rakt kors! 167 cm hög, ganska ädel för att vara så stor som hon är)
med Elmshorn (tror tyvärr inte han är kvar i Sverige, men det fins sperma).

Sto fölet som kom fick en fin välformad rumpa, lagom lång (inte för kort eller för lång) långbenad, högrest och smäcker.
Har fått bra poäng på fölvisningen och champinatet och ska åka till riks den 11 okt!
Du kan gå in på min hemsida och klicka på hästar och sedan Leading Elms Lady, där kan du se bilder och poängen + omdömena hon har fått!
http://www.fly.to/hillan

Elmshons far Lord har lämnat bra dressyr och hopphästar, Emlshorn själv har bra steg och hoppteknik.
 
Ja jag skulle inte använda mig av varken Robin Z eller Feliciano på ett Stanford sto, särskilt inte med lång rygg.
Bägge dessa är relativt grova, och har dessutom lite tyngre hästar i stammen.

Elmshorn är inget dumt alternativ, en hingst som jag anser ha fått alltför dåligt med uppmärksamhet i Sverige.

Vi har ett sto e. Lasandos, och ett e.Cortus. Bägge är högresta och mycket ädla. Hoppar mkt bra, och har bra gång.
Coruts rekomenderar jag verkligen, de avkommor jag har sett har varit oerhört trevliga, de kan inte bara hoppa utan rör sig överlag bra. (Givetvis spelar mödernet också in)
 
Kan bara hålla med om Elmshorn!
Och så är han ju lugnet själv!

Men han har ju hela tiden varit dessto mer poppis i Holland!

Vid hingstproven/visningen sist, skrev en ledande internationell tidning, att den stora behållningen var att se de imponerande avkommorna e. Elmshorn!

Det är väl som vanligt! Vi fattar inte vad vi har, när de finns här!
Och när vi väl har fattat det, finns de inte kvar!

Jag sa det om Bugatti Hilltop, och ett halvår senare var han på väg..
I höstas fick jag för mig att Prestige inte kommer vara kvar här länge till...
Och vi får väl se när han drar!

mvh
 
Finns det någon hemsida där man kan få bra info och bilder på Elmshorn?
Andra förslag?
 
Elmshorn kan ge lite tuffa avkommor, men kanske passar han bra på ditt Stanfordsto. Chess är också fin.
jag tänkte faktiskt på Fortus e. Cortus, han är kvadratisk.
Det finns ju så oerhört många fina hingstar, ta god tid på dig att välja!
Om du är rik skall du ta Quidam de Revel förstås, han är top of the tops, finns ingen bättre hingst, och han passar super till ett långryggat sto!!!
/P
 
Jo tänk om man var gjord av pengar :smirk:. Men damen skulle ev. ha blivit betäckt med Quidam om hon inte blev såld till mig.. Synd att hon inte råååkade ha en Qudiambebis i magen när hon kom till mig :D
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 574
Senast: Fetaost
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 390
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp