Vilken hund passar mig?

mathilhill

Trådstartare
Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D

Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen hund och känner mig redo att ta hundägarsteget.
Jag har i dagsläget en 4-årig hovawarttik på halvtid. Jag tränar lydnad och sök med henne och jag älskar att träna hund! Hon passar mig individsmässigt men jag skulle inte vilja ha en hoffe själv. Jag har även hundvana innan hoffetiken kom in i bilden och har varit extramatte/hundvakt åt ett flertal olika hundar och är uppvuxen med hundar i släkten (dock inga i min egen familj).

•För det första vill jag ha en mindre hund (men ingen chihuahua, min. runt 35-40 cm kanske) med relativt kort päls som inte kräver massor pälsvård. Jag kan tänka mig en trimras men ingen jättelånghårig sak.

•Jag vill absolut inte ha en arbetsnarkoman som river huset efter ett par dagar utan träning, utan en hund som tycker det är kul att träna men som gärna slappar ett par dagar med ”bara” promenader om jag till exempel har tentaperiod.

•Jag vill först och främst träna lydnad med sikte mot tävling. Jag vet dock med mig själv att jag inte kommer träna varje dag och inte vilja ge mig ut och tävla så fort som möjligt så ingen ren brukshund. Trickträning och vardagslydnad ser jag som självklart och ingen del i själva aktiveringen men jag tränar lite sök nu och skulle gärna syssla med spår också. Kan även tänka mig att testa agility men det är lydnaden jag tycker allra mest om och vill lägga fokus på. Jag vill ha en ganska förarbunden hund som tycker det är kul att vara nära mig och träna, sen hur mycket självständighet hunden har beror väl på individen i varje ras också men ingen vinthund kanske. Det skulle vara ett stort plus om hunden har en del föremålsintresse och tycker att en leksak/kamptrasa är en kul belöning istället för bara godis hela tiden.

•Jag vill inte ha en hund med så mycket jaktlust att det är dötid att träna den i att vara lös. Jag vill inte bara kunna släppa hunden i rastgårdar för att vara säker på att den inte drar sin kos utan vill kunna släppa hunden på lämpligt ställe på skogspromenaderna. Lite jakt har ju alla hundar men ni förstår nog hur jag menar:)

•Jag vill gärna ha en hund med tydlig av- och påknapp. Jag älskar ”min” tiks förmåga att slappna av i dom allra flesta situationer. Det är ju också en träningssak men visst måste det vara lite rasbundet också?

•Hunden får gärna älska alla den känner men inte vilja springa fram till vareviga okända människa på promenaderna. Men den här är absolut inte den viktigaste punkten.

Jag bor i lägenhet med jättefina promenadstråk vid en å precis utanför dörren. Jag har bil och vill och kan ta mig ut till skogsområden ofta. Jag är student med mycket hemstudier och skulle kunna lösa valpperioden utan alltför mycket krångel. Har kollat utbudet av hunddagis och dagmatte och kan tänka mig det om det i framtiden skulle krävas. Ekonomin för inköp och andra utgifter har jag givetvis tänkt på och jag har en ganska rejäl buffert undansatt om något oförutsätt skulle inträffa.

Så vilken ras tror ni skulle passa mig?:laugh:
Jag vet att det finns massor kunniga bukare som har bra koll på många raser så jag är jättetacksam om någon ville komma med förslag. Även om den rasen du tänker på kanske brister i någon av mina punkter vore det intressant att höra. Jag har mina funderingar själv men det vore kul att höra era!
Bring it on:bump:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Utan att ha läst din tråd jättenoga men kanske en Jack Russell? Liten och behöver inte mycket till pälsvård.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Lite större och lite mer pälsvård än vad du önskar men annars så tror jag verkligen att du skulle trivas med en springer! (engelsk springer spaniel)

Jag har en ettårig hane som är inköpt för jakt viltspår och tävlingslydnad och hund som är mer allround är svårt att hitta.

Blir det mest promenader ett par dar nöjer han sig gott med ett smarrigt ben och lite klickerträning i köket.

Samtidigt funkar det lätt att köra ett krävande apporteringspass ena dagen spåra nästa och åka till bruks och träna lydnad den tredje. Nu har jag dock tatt det lite lugnt då han är så ung...

De är lätta att ha lösa, de älskar att sammarbeta och de har ett stoort föremålsintresse, ibland får man dock lära in kampen lite då de är avlade för att aldrig bita hårt.
Jag har löst det så att min hund kampar i saker som är smala (tuggrep och så) men stora saker bär man fint.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Nu när jag läste din tråd blev jag allt mer säker på att en Shetlandsheepdog säkert skulle vara en ras för dig.
Tyvärr fixar den inte riktigt alla kriterier.
-pällsvård är en sådan. men trots sin stora fluffiga pälls krävs det ändå ganska lite. Den behöver inte trimmas, inte så överdrivet lång tid går åt till borstning, det är ca 2 ggr / år det går åt endel tid för badning, men det ta tycker iaf jag är helt ok.

men det är en rellativt liten hund, dom uppskattar aktivering i de flesta former själv har jag tränat och tävlat en hel del Agility, men har även startat i Apellspår och gjort MH-Test dock utan skott mest för att jag själv är skotträdd och vill undvika att föraöver detta till hunden. Att träna på plötsliga ljud är bra att göra för alla raser i ett tidigt stadium. men trots att sheltien gärna jobbar så har den lätt att komma till ro då tillfäle ges. Jag har själv 3st Shelties och har inte ångrat valet av ras, utom möjligtvis då dom kan ha lite väl stora öron och gärna vaktar.
Det är så klart mkt individuellt men sheltien kan vara "Blyg" tillbakadragen för främlingar så det kan vara en mkt bra idé att träna detta i ett tidigt stadium av hundens liv. bra erfarenheter är aldrig dumt.
Sheltien är i grunden en vallhund vilket gör att den är mkt flockmedveten och kontaktsökande, och i stortsett utan jakt.
min älsta drog dock från stugtomten 1 gång som tonnåring, Han hade utvidgat sitt "Revir" så att även lägdan framför stugan ingick. och då det var en inkräktare (Ett rådjur) på lägdan så skulle den självklart jagas därifrån. Den lilla tussen for skällandes ut på lägdan och satte av efter rådjuret, men vände stolt och mallig då rådjuret skuttat in i skogen igen ;)
Hoppas du hittar en passande hund
oavsett om det råkar bli en sheltie eller ej ;)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jack russlen är tyvärr inte en hund som tilltalar mig. Dom jag har träffat har varit ettriga och jäkligt skälliga. Sen är den på gränsen till för liten för min smak.
Men tack så mycket för ditt förslag:laugh:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Oki! Jag förstår vad du menar med skälligheten och det. Men jag hoppas du någondag får träffa min JRT som skällt en gång på 11 månader :D

Jo just det varför inte en King Charles cavalier spaniel? "eller hur det stavas" ska tydligen vara goa hundar.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag tror kanske en Dansk/svensk gårdshund :laugh: Jättetrevlig hund som håller sig nära sin matte eller husse. Tycker om att följa denne överallt men kräver inte alldelses för mycket.

Min mamma har en och det är en riktigt bra allround hund! :D

Kan tillägga att denna är lite högre och något grövre än jack russeln!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hund passar mig?

Vad roligt att du säger springern för det är faktiskt den ras som jag har fastnat mest för:laugh:
Jag har haft lite kontakt med en del uppfödare med intressanta linjer och även varit och besökt några av dom som gärna säljer en valp till mig. Jag tycker det verkar vara väldigt trevliga hundar som hänger med på det mesta:)
Det är just det där med pälsen som gör att jag tvekar en promille och att jag har fått uppfattningen att många har svårt att slappna av när inget händer. Hur är din med av- och påknapp? Nu var väl bara din runt året och säkert lite valpig fortfarande:D men du kanske har en uppfattning av vad du tycker om passiviteten i allmänthet hos springern?:laugh:
Sedan är det ju det där med nervsjukdomen fucosidos och ögonsjukdomen pra och höfter såklart men det gäller ju att kolla upp föräldrar och bakåt i tiden.
Tack för ditt svar:laugh:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Tack så mycket för ditt svar! Jag har inte så stor koll på sheltien så jag ska kolla upp rasen lite mer:laugh:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

En gång på 11 månader var bra gjort, är du säker på att han/hon kan skälla?:D
Hm, jag har träffat en del cavalierer och dom verkar vara trevliga hundar. Dock har jag hört att hjärtproblem är ett stort problem hos rasen. Men tack för tipset:laugh:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Är inte dsg:n väldigt lik jack russeln i temperamentet? Eller det kanske jag bara fått för mig för att dom är ganska lika utseendemässigt:p Sen är den lite för liten för min smak men jag ska absolut kolla upp den.
Tack för tipset:)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag tyckte att jag prickade av alla dina punkter med tanke på (åtminstone min) dvärgschnauzer.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Är inte dsg:n väldigt lik jack russeln i temperamentet? Eller det kanske jag bara fått för mig för att dom är ganska lika utseendemässigt:p Sen är den lite för liten för min smak men jag ska absolut kolla upp den.
Tack för tipset:)

Enligt min erfarenhet så skiljer sig dessa två raser ganska mycket åt. Jag har varit hundvakt en del åt en jack russel, och jag och många andra anser att dsg är mycket mildare i sitt sätt. Sen är dom faktiskt inte sååå lika i utseendet :laugh: Dsg är ingen terrier och har inte strävhårig päls.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag tror du skulle passa bra med en DSG som någon annan skrev. Tycker inte du ska ha en sheltie :p.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Aha okej, då har jag lite mer koll:) Jag är fortfarande lite tveksam, tycker den är lite för liten som sagt var.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Boxern tycker jag tyvärr är alldeles för barnslig och flamsig och så är den väl inte världens friskaste ras heller som jag förstått det. Men tack iaf:)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag har funderat lite på mellan- eller storpudeln. Någon som har erfarehet av någon utav av dom eller båda? Är det stor skillnad i mentalitet eller finns det något annat som skiljer dom båda varianterna åt?
Jag tycker dom verkar vara glada, hyfsat friska hundar som hänger med på det mesta och kan ta en slappardag i soffan om det behövs. Pälsen är ju ett problem men jag skulle hålla den nerklippt och det vore ju väldigt praktiskt med en hund som knappt fäller:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
Svar
16
· Visningar
301
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 886
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp