Vilken hund passar mig?

Sv: Vilken hund passar mig?

Då rekommenderar jag nog den engelska till dig, för welshen ÄR flamsig och det krävs en del tålamod att träna en welsh. Inte för att den inte är smart eller inte har will-to-please för det har en bra welsh, utan för att det är så mycket leklust och ojsan hoppsan som distraherar hunden. Welshen mognar sent om någonsin och blir sällan en värdig, vuxen typ. Men jag skulle aldrig byta ras, älskar det intensiva, vilt glada som welshen har i sig :D

Däremot finns det - åtminstone i mina krokar - myket duktiga welsh som används aktivt och som fungerar utmärkt i jaktsammanhang. Nu måste jag inflika att jag inte bor i Sverige... men här godkänns inga parningar av rasklubben om inte föräldrarna avlagt anlagsprov och det läggs vikt på jaktanvändningen (inte för det finns det ju uppf som struntar i det och avlar på utseende enbart :mad: )

(Lady_A, du som har welsherfarenhet, upplever du som jag att det är mest hanarna som brister i samarbetsvillighet/idoghet, eller har jag haft turen att ha att göra med fantastiska tik-linjer?)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Ska väl erkänna att jag inte är jätteinsatt i welshen som arbetshund, min är en omplacering från en kennel som bara bryr sig om utställningmeriter, så han är väl förhoppningsvis sämre än rasen i genomsnitt (annars blir jag mörkrädd)

Dessutom så är de övriga welshar jag kännt nära hanar alla utom en och tiken jag kände var bara ren sällskapshund... Men jag har upplevt dom som relativt svårtränade, den ena var det tufft att överhuvudtaget få kontakt på "komma in i hans bubbla" lixom. Den andra var en jaktidiot och så oerhört intensiv så allt gick i 180 och ingen eftertanke alls, men kvick och kul på sitt sätt.
Min egen är supermjuk och vek, men väldigt osäker och helt utan motor för arbete, han är bara lek och bus och gos och springa runt och nosa hund, knäckt totalt av minsta prestationskrav (men han är ju som sagt en dålig individ)

Jag upplevde dock mycket när jag tittade på jaktprovsresultat och läste kennelsidor att welsharna lös med sin frånvaro, och allt alldeles för lite tonvikt las vid de ursprungliga arbetsegenskaperna, dessutom de man pratade med som jagade med sin welsh använde den bara som stöthund (eller "slaskhund" som det ibland kallas) och inte som stötande och apporterande. Så jag gav upp rasen och återvände till ESS.

Men tja generellt så är ju tikarna lite "klipskare", mognar tidigare, och har en anings mer "allvar" i arbetet. Det tycker jag gäller generellt för både spaniel och retriever-raserna
 
Sv: Vilken hund passar mig?

kl.
Superintressant tråd, letar så smått själv efter en hund med liknande kriterier som ts. Nu ska jag kolla upp lite raser!
:D
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Lady_A... Oj, vad du verkar ha haft otur med de welsh du har /känt. Blir riktigt ledsen av att läsa om kennlar som avlar fram hundar utan motor och med vek läggning och förstår bra att du ledsnat och byter ras om du vill jobba med din hund och inte bara ha sällskapshund.

"Slaskhund" som benänning hade jag inte hört förr, däremot vet jag en del folk som gör så, främst de som kanske inte har haft apporterande hund förr och inte vet vad man kan kräva att hunden "ska". Nästan alla welshar jag känner används till sök/spår mer än till fågeljakt, bland annat har min tiks mamma ett fyrtiotal skade-älgar på sitt konto. Detta kan dock bero på att det inte finns väldigt mycket fågel i trakten, själv har vi max 10-15 jaktdagar på fågel per år.

Fråga, eftersom jag inte är insatt i svenska avel/avelspolicy: måste inte en welsh sverige ha godkänt anlagsprov för att kunna bli champion / användas till avel godkänd av rasklubben? Dvs provet med apport, vatten, skottfasthet, spår? Själv tycker jag det är ett utmärkt verktyg när man kikar runt på valp, att se hur föräldrar, syskon etc klarat sig på anlagsprov.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

+ Lady_A:
Återigen tusen tack för era svar:bow:
Jag funderar lite kring springeraveln. De uppfödare jag har haft kontakt med har avlat på både utställnings- och jaktmeriter, eller åtminstone använder hundarna till både och. Kan man jämföra det lite med dp-varianter av labbe och golden? Jag blir så skeptisk när jag ser en del som bara avlar på utseende och utställningsmeriter men å andra sidan vill jag ju inte ha en jaktidiot som inte passar in i mitt liv. Ingen renodlad jaktspringer som ska vara hos jägare liksom. Täker jag rätt om jag vill att uppfödaren ska avla och använda sina hundar till både utställning och jakt? Eller finns det lagom arbetsglada "showspringrar" med bra mentalitet som kan funka med de kriterier jag har?
Nu blev det lite luddigt men om någon fattar och vill svara är jag väldigt tacksam:p

Sen har ju jag alltid tyckt att staffen verkart vara en väldigt check och glad hund, fulsöta grishundar:love:
Hur funkar en sådan in på mina kriterier? Jag vet ju att det är en terrier med allt vad det innebär men jag har fått uppfattningen att staffen är "lättare" och mindre piss off än amstaffen. Sen har jag också hört att dom är lite fullt ös medvetslös men har dom generellt dålig avknapp eller är dom bara knasiga när dom sätter igång och kan slappa när det behövs?:D

Nu ska jag sluta svamla och äta mina pannkakor istället:d
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Pmar namn på kennel som jag tycker har bra och sunda hundar
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Nu är du väl inne på den engelska springern och jag har som sagt erfarenhet av welsh, men svarar ändå. Nej, du tänker inte fel om du kollar på uppfödare som avlar för både utställning och jakt. Skillnaden mellan labbe/goldenlinjerna och åtminstone welshen är att både jaktavlade och utställningsavlade hundar ser rätt likadana ut på utsidan, du kan alltså ställa ut en jaktwelsh och kamma hem vinster med den. Skillnaden sitter mera inuti huvudet. Och ja, det föds garanterat showspringrar med precis lagom arbetsvilja och jakttalang, liksom det kan födas småfega soffpotatisar i de mest uttänkta jaktkullarna.

Jag skulle ändå vilja råda dig att allra mest titta på föräldradjurens mentalitet - mentaliteten uppfödaren avlar på - mera än vad hundarna är ämnade för specifikt. Jag har som sagt utgått ifrån att jag tar upp mentaliteten, påtalar att det kan finnas veka hundar i rasen, hundar utan motor etc. Slår uppfödaren ifrån sig och blånekar problem inom rasen, då är inte den uppfödaren intressant för mig som valpköpare. Är uppfödaren medveten och öppen om rasens svaga punkter ska hon/han kunna visa upp sina fungerande hundar och redogöra för tänket kring mentaliteten i just deras avel tycker jag. När du väl har hittat en bra uppfödare, hälsa på, kolla in hundarna, kika runt på nätet, resultat och liknande. Det finns ju en hel del data tillgänglig som man kan kolla runt på.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Bra då är jag på rätt spår:)

Ja precis, mentaliteten är det första jag tittar på och jag kollar alltid upp resultat på hunddata. Tycker du att det är viktigast att båda föräldrarna är mentalbeskrivna och har ett tillfredställande och rastypiskt resultat på det? Jag kommer med tusen frågor känner jag:D Jättetacksam för era svar! Tack för tipset om att prata om rasens negativa sidor med uppfödaren. Tycker en del bara tar upp att det kan finnas sjukdomar och att just deras hundar inte är bärare av något men inte lika mycket om mentaliteten hos hundarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 671
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 453
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 764
Senast: Hedinn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tälta med hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp