Vilken hund passar mig?

Sv: Vilken hund passar mig?

Som någon annan redan skrivit; Dansk/svensk gårdshund. Jag har ingen egen upplevelse av dom, mer än att de ska va jättebra att ha att göra med..

Jag föredrar själv större hundar, då de flesta små jag träffat är ettriga och väldigt ouppfostrade.. :grin: Själv har jag en Vit herdehund som är jättelugn både inne och ute, men går att liva upp på en gång med om man vill det. Riktig av och på-knapp! Dock fäller han nåt kopiöst mycket, hela tiden..
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Hur är det med DSG'n och jakt?

Skulle rekomendera dvärgschnauzer eller pudel till TS beroende på hur aktiv du vill ha hunden jag ser att schnauzern är mer aktiv och mer hund plus mer tålig än pudeln men pudeln är inte heller lika envis
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Det är väl ofta mer jakt i storpudeln tror jag. Även om jag inte vill ha rasen själv så tycker jag att de verkar vara trevliga hundar, lättlärda men inte så krävande.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag har två pudlar, en mellan och en stor.

Jag tycker att pudeln är en perfekt ras till mina ändamål, de kriterier jag har ser ut ungefär som dina, om än jag har som minimimått typ mellanpudel... Alla upplever mellanpudeln väldigt liten om än han är maxad och vill du inte ha en förliten hund så skulle jag satsa på en storpudel.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag har kollat upp dsg:n lite och de verkar vara trevliga hundar som nog skulle passa mig men jag tycker nog den är lite liten faktiskt. Ska nog kolla på lite större raser iaf:)
Sådan är hovawarttiken jag har nu också, dammsuger jag inte varje dag hon har varit här har jag hår precis överallt hemma:crazy:

Tack för tipsen:)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag har kollat upp dvärgschnauzern lite o ska kolla upp mellanvarianten också.
Tack för svaret:)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Tack för infon:) Jag har också hört att det är mer jakt i den större modellen. Pudeln känns som en väldigt god kandidat faktiskt:laugh:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Det låter bra det:) Det känns som springern och pudeln är de två starkaste kandidaterna hos mig nu:laugh:
Tack för svaret!
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Nu kan jag inte så mycket om rasen, men det första som poppade upp i mitt huvud när jag läst vad du ville ha var pumi.... :)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Om du gillar springern kanske du ska kolla på welshen också. Min (och de andra i umgängeskretsen) fyller alla dina kriterier, och hon har väldigt tydlig av- och påknapp. Det är en hund som älskar att vara med men väldigt långt räcker det just att få hänga med, det behöver inte vara hänga-med-på-allvarlig-träning för att hon ska tycka det är kul.

Så upplever jag welshen som lite mindre och smidigare än den engelska, hon är lätt att ha med överallt. Fäller inte nämnvärt men kräver ju trimning som visserligen är så enkel att man fixar den själv efter några gånger med handledning.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag tror också att en pudel hade passat dig. Om du inte vill ha så mycket pälsvård så kan du alltid klippa ner den kort. Jag har själv en dvärgpudel som är helt underbar och som jag tycker passar in på många av dina önskemål. Sen beror så klart mycket på hur man uppfostrar dem. Pudeln är en pigg och aktiv ras som mår bäst av att få aktiveras och röra på sig. Om de får den stimulans de behöver så kan de lätt nöja sig att ta det lugnt någon dag om man tex är sjuk osv.Jag tränar och tävlar med min i lydnad och har även tränat agility tidigare. Han är lös för det mesta om vi inte går inne i stan-. När han var yngre ville han gärna sticka efter kaniner, katter, fåglar m.m. Men det var lätt att träna bort på honom och idag stannar han även om han ser något annat djur nära.

Titta gärna på pudeltråden.

Några bilder på min lilla kille. Jag har honom i längre frissyr

P1012360.jpg


DSC01350.jpg


DSC01194.jpg
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Bortsett från storleken så skulle jag säga golden eller labbe. :)

Superlätt pälsvård trots pälsen på golden och labben är ju nästan obefintlig.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag har kollat upp dsg:n lite och de verkar vara trevliga hundar som nog skulle passa mig men jag tycker nog den är lite liten faktiskt. Ska nog kolla på lite större raser iaf:)
Sådan är hovawarttiken jag har nu också, dammsuger jag inte varje dag hon har varit här har jag hår precis överallt hemma:crazy:

Tack för tipsen:)

Om du gillar dsg, men vill ha en lite större hund skulle jag rekommendera Terrier Braziliero. Ca 40 cm hög, har lite mindre jakt men utan ett äkta terrier humör. Underbara hundar... lite mer racermodell än dsg:n men otroligt fina o följsamma hundar vad jag förstått. Finns tyvärr inte så många i Sverige ännu... endast 2 kennlar - Sidbäcks o Sofalex.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag hade inte så stor koll på pumin så jag läste lite om den och det står att karaktärsdrag är att den är ganska skällig och "genom sin rastlöshet och
aktivitetslust verkar hunden ständigt vara i rörelse". Då är det nog inte så intressant tyvärr.
Tack för svaret iaf:)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Tack för infon, welshen låter intressant:) Jag har hört att den är lite mjukare och känsligare är eng springer spaniel. Du upplever inte att det övergår till rädsla? Är det samma problem (eller mer att det existerar kanske) med fucosidos och pra som hos eng springern?
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Pudeln låter mer och mer intressant:) Ska nog börja kolla upp lite uppfödare. Har du något tips (är nog mest intresserad av mellan- och storpudeln) på uppfödare med bra linjer får du gärna skriva det:laugh: Eller gärna pm:a om man inte får skriva ut uppfödare i tråden.
och tack för tipset om pudeltråden, ska kika lite i den!
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag har funderat på dp-varianten av golden och labbe. Jag är inte intresserad av showvarianten och dom med rena jaktlinjer skulle nog inte trivas hos mig. Jag har kollat lite löst men tycker inte det verkar vara så många som avlar med dp-mål. Eller är jag dålig på att leta:o:p
Tack för tipset:)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Welshen är i vilket fall betydligt mera livlig än den engelska springern, om inte till aktiveringsbehovet så till sitt utagerande. Welshen bibehåller sin leklust extremt länge och är den flamsigare springern av de två varianterna.

Själv har jag en rätt morsk tik (kullens tuffing), så jag är dålig på att uttala mig om lynnet men tycker inte vekheten är så uttalad inom rasen. Jag hade dock fått höra samma varning som du och var noga när jag valde linjer, och paratade med uppfödare. Dom som inte nämnde sund mentalitet och tryggt lynne som ett avelskriterie slopade jag, men det var inte många.

Welsharna är i allmänhet sunda och jag har inte upplevt problem med sjukdomar som fucosidos och pra. Det förekommer lite problem med Trichiasis och Distichiasis dock, plus hd-problem som i de fleasta raser men de brukar vara lätta, c-höfter ser man. Till ramen och vinklarna är det ju en rätt optimal ras, och vikten, under 20 kg är ju nära idealet på hund när man ser till sundhet. En liten grej jag varit tacksam över: genom att man trimmar öronen på welshen lättare och dom ska vara rätt små har de jättelite öronproblem jämfört med de engelska enligt mina erfarenheter.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

*delvis kl*

Har både en welsh och en engelsk. Och jag trivs mkt bättre med de engelska, blir sannolikt ingen mer welsh för mig även om dom som sagt är mindre krävande rent aktiveringsmässigt.

Jag tycker welshens kombination av mycket flams och en del envishet gör att de är mycket svårare att träna.

ESS är mycket "öppnare" de har den här stora lustan att samarbeta, medan welshen mest har lust att samvara. När det kommer till spårarbete är raserna sannolikt likvärdiga. Men i lydnaden har man mer gratis med en ESS

Sedan så vet jag flera som har haft problem med welshar som drar på vilt, och det beror ju till viss del på att rasen inte längre avlas på traditionella spanieljaktsegenskaper längre. Stadgan försvinner mkt lättare och fortare än jaktlusten ur aveln nämligen...

Ang öronen så är själva arbetet med att trimma dem mycket värre på welshen då dess öron måste ryckas för att hålla sig snygga medan ESS-öronen fixas till med rakapparaten. Håller man efter öronen så klarar de sig ofta bra, det är mest när man låter de bli för luddiga som de får problem..

Kort sammanfattat, så rekommenderar jag welshen som aktiv familjehund "hänga med i skog och mark hund", och ESS:en till den som vill träna och prova på olika aktiviteter i lite större utsträckning.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

+ Lady_A:
Supertack för era svar! Det är just sån här info från hundägare som är så bra:laugh: Jag har lite svårt för überflamsiga hundar så då passar nog eng springer mig bättre.
Precis som Lady_A skriver vill jag ha en hund som vill träna en hel del lydnad och prova på annat som kan tänkas passa både mig och hunden, men ingen arbetsmaskin som blir tokig av en dag utan massor träning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 624
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 423
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 507
Senast: Hedinn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 194
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp