Vilken hund passar mig?

Sv: Vilken hund passar mig?

En Papillon kanske? Eller har de för mycket päls?

Annars är det ju en lättlärd, aktiv, intelligent och tålig liten hund som är villig att vara till lags. Jag har två pappisar som är med mig på det mesta. Vi har även testat agility och det tyckte de var jättekul!
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Ja! pudel låter bra! :) Tycker att dom verkar ha underbart temperament :love: Tovar sig pudelpäls lätt? annars är det väl bara lite trimmning.. ;) mellan- eller storpudel, kan man väl göra det mesta med.. (om du inte vill ha småhund.) och dom verkar inte krävande fast de är arbetsvilliga :bump:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Den engelska staffen har jag fått för mig är lite energiskare än amstaffen och mer "lyhörd" men raserna är av samma hundtyp så det skiljer ju inte jättemycket.

Usteendet varierar också ganska rejält beroende på vilken linje du väljer, vissa staffar ser mer ut som "bulldoggs" medans andra är mer högställda och "terrier" aktiga i kroppen.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

nä ingen cocker - kan inte konkurera med tider eller smidighet. Tyvärr och byter jag från flat så är det för att få en ras att kunna konkurera med annars köper jag en flattik till. Sen är det inte riktigt min typ av hund det heller de är nog lite för självständiga för min smak! (jag är kräsen jag vet)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

tuaphua skrev:
En Papillon kanske? Eller har de för mycket päls?

Annars är det ju en lättlärd, aktiv, intelligent och tålig liten hund som är villig att vara till lags. Jag har två pappisar som är med mig på det mesta. Vi har även testat agility och det tyckte de var jättekul!


Pappisar har jag funderat en del kring! Men jag har lite svårt att veta hur jag ska börja leta en bra hund! Med flat vet jag precis vilka linjer och kennlar som är intressanta för mig men pappis?

Hur pass långt i förväg måste man ta kontakt med uppfödare, finns det någon uppfödare som går åt aktivitetshållet och jobbar mycket med sin pappisar?

Hur pass veka är de? Jämfört med ex sheltie som jag också kikar lite på men tror är lite för vek i tempramentet överlag? Upplever papillionen som en robustare hund men jag kan ju ha helt fel.


Javan
 
Sv: Vilken hund passar mig?

nyponros skrev:
Annars vet jag inte ngn form av pudel kanske?
Är sheltien för vek?

En mellanpudel skulle jag nog kunna tänka mig men sambon är så emot allt som har ordet pudel i sig så det är bara att glömma. Egentligen har han en regel som säger inget under knähöjd i hundväg men det tänkte jag kringgå på något vis men pudel blir svårt tyvärr.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Ska man ha pudel ska de enligt mig vara kortklippta. och då tovar sig inte pälsen;)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Engelska staffar tycker det är jättekul med alla möjliga aktiviteter, kanske inte idealrasen om man vill ha en lydnadschampion, men om man tränar för skojs skull och vill tävla lite tycker jag det är en jättebra ras. Ganska följsamma också, även om jag fått den uppfattningen att de tröttnar om man inte är riktigt bra på att motivera dem och då busar de järnet så man blir gråhårig... :D

Jag höll på med lydnad med min staff förut och hon KAN vara jätteduktig men jag har inte världens bästa fantasi så hon tycker att det är lite tråkigt, därför håller vi inte på med det längre. Men vi ska börja med agility, det tror jag passar henne perfekt. Lite mer fart :)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

har du en kille som inte är så hundkunning kan du ju köpa en mellanpudel, hålla den kortklippt och kalla det fär en lagotto:angel: :idea:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jo, håller med.. har dock inte haft så mkt med pudlar att göra.. Men hur är det? Går det bra att ställa ut en pudel som är "jämnklippt"? eller måste den ha nån sorts lejonklippning?
 
Sv: Vilken hund passar mig?

På något sätt har pudlar fått en konstig stämpel på sig.. Jag undrar varför egentligen.. så fort man nämner "pudel" börjar folk rynka på näsan och säga att "det kan man väl inte ha" men när de läst på ordentligt på rasen verkar de mer positiva. Tycker det verkar vara en ras som passar de flesta från de som bara vill ha en trevlig sällskapshund till de som satsar på riktigt, alltså en ras som man inte "växer ur". Mkt praktiskt att de finns i olika storlekar också! :banana:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag har inte särskilt stor erfarenhet av Shelties. Men de jag haft kontakt med tycker jag varit ganska veka jämfört med pappisar. Pappin är en tuff och robust liten hund, utan att för den skull ha terriermentalitet.
Alla alla småhundspessimister som kommit i kontakt med mina hundar har genast ändrat inställning, många har dessutom funderat på pappisar som nästa hund efter det. För de mer som stora hundar i små förpackningar, då de är så smarta och robusta.

Om du vill ha svar på fler av dina frågor så kan jag ge dig nummer till min uppfödare, som är mycket trevlig och väldigt kunnig. Hon är väl insatt i pappi-världen i sverige. Jag vet att en del av hennes hundar gått agility med nya sina köpare, med bra resultat.
Alla hennes hundar är fulla av livsglädje, sociala och mycket väl omskötta. De behandlas mycket väl. Och som hundar - inte soffkuddar, som kan vara lite vanligt i småhundskretsar.
Hon brukar dessutom ha kullar ganska ofta, då hon har en hel del hundar hemma och på foder.

PM:a om du undrar något mer!
/Tua
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Har läst på lite nu, och jag tycker nog de verkar trevliga! Är det väldigt svårmotiverade hundar, eller är det hundar som har "nära till lek"?
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Hej Kanske en blandis skulle vara bra . Där kan du ju få en blandning av de raser du gillar och får kanska lite mer olika teckningar som du kan välja mellan . men du kanske vill ha en renrasig inte vet jag ??
Har själv en blandis mellan schäffer , border , golden jätte söt liknar en rottis i teckningen men snäll som en golden och samarbetsvillig och pigg . LYCKA TILL !!:banana:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Tag kontakt med Aningsfull här på forumet, hon har en DP och är mer än villig att berätta mer om rasen och om den passar dig..

Tyvärr är jag för trött för att skriva något längre inlägg om rasen, men har hon inte svarat i morgon så kan jag skriva lite ( om ingen annan hunnit före så jag slipper ;) )
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Eller så får amn en hund som man absolut INTE vill ha, man kan inte komma ifrån att man köper " grisen i säcken" då man köper en blandisvalp ( oftast)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 533
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 348
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 688
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp