Vilken hund passar mig?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag och mitt superba logiska tänkande antar att det redan finns massor med sånahär trådar, men nu vet jag faktiskt inte riktigt vad jag vill ha för ras längre.

Jag vill ha en arbetande hund. En som är samarbetsvillig och som tycker om att vara till lags.
Jag vill ha en mellanstor hund. En hund som "får plats" i en lägenhet, (en som är i storlek med en amstaff eller mindre rottweiler) men som samtidigt går att arbeta med, träna och tävla med i någon gren.
Jag vill däremot gärna ha en hund som liknar dessa två i kroppen. Dvs ett lite kraftfullt uttryck.

Finns denna hundrasen?

Jag älskar amstaffar, jag älskar deras utseende och hur de rör sig - men tempramentet gillar jag inte. De är lite för nonchalanta, om någon förstår hur jag menar med det.
Tidigare har jag varit väldigt inne på en engelsk cockerspaniel, men där är det lite tvärtom. Jag gillar tempramentet, men utseendet? Njae.
Jag gillar också Dogo Argentinos till utseendet, men jag är väldigt dåligt påläst om denna rasen, men kan tänka mig att de kan vara ganska lika amstaffen?

Vad är det jag letar efter egentligen?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hund passar mig?

dogon är nog inte det du söker om du vill ha en hund att träna och tävla seriöst med. Det är förvisso en energisk ras men dom är framavlade för storviltsjakt och är väl lite väl självständiga för det du söker.

För dina syften tycker jag att du borde kolla på dom bruksraser som redan finns representerade i det du vill syssla med, en liten bruksrottis eller boxer kanske?

cane corso kan också vara något om du vill ha en molosser att jobba och tävla med lite smått.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Hmm jag är inte så bra på detta så ta mig inte allt för seriöst.. men kanske en mellanschnauzer?

Annars förstår jag inte hur du kan ogilla cockrars utseende, och jag är INTE partisk:D
Du kan ju leta efter en black and tan för att få en aning rottiskänsla:angel:

(nyponros låter jättetöntig bland alla proffs)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Tittade lite på cane corson, men jag tycker den är lite för.. jag vet inte. Masiff-liknande i hvudet. Min estetnerv skrynklar sig ;)

Men jo. Kanske en råtta kan vara något ändå. Eller så kanske jag gör nån helrevolt och intresserar mig för fluffhundarna igen :D

cillamuffins Nja. Labradorer gillar jag inte riktigt. Har nog sett lite väl många dåliga exemplar.

nyponros Haha, nej, en schnauzer tänker jag dock inte ha :D De ser för pensionäriga ut :o
Men jo, B&T-cockrarna är ju faktiskt riktigt fina, men jag har alltid velat ha en röd cocker :angel:

---

Vad säger ni om dalmatiners? Hur är de i skallen? Också lite väl självständiga?


Usch. Det känns så veligt. Har gått i hundköpartankar i så många år nu men jag har fortfarande inte hittat någon ras jag känner "wow" för.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

frågan är hur långt du vill komma. en bra dalmatiner är en trevlig hund men ingen du normalt sett konkurrerar med i de högre klasserna.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag är inte ute efter att tävla några höga klasser i agility eller så. Jag vill ha en kompis att ha kul med, tävla lätta klasser lite allmänt allround, och eventuellt satsa på lydnad eller nåt i den stilen.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Då låter en aktiv sällskapshund som ett bättre val än en arbetande ras. De senare kan bli för aktiva för dig. Även om du inte gillar Schnauzerns utseende kan det vara värt att titta lite extra på dem. Ibland kan man inte få både perfekt utseende och perfekt mentalitet. Man kan vara tvungen att välja och då är det bättre att ta mentaliteten.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

*Kl*
Är vi ändå inne på schnauzer så har vi ju även pincher. Staffordshire Bullterrier? Alltså inte am.staff, utan den engelska varianten, har träffat många väldigt behagliga som varit följsamma.

//E
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag håller med Jadzia. Titta inte för mycket på utseendet, det är ändå mentaliteten du lever med! Dessutom tror jag att man med tiden börjar tycka att den egna hunden är finast oberoende av vilken ras man valt. Det gör iaf jag, och jag har inte valt någon av de raser jag tycker ser bäst ut, utan en vars mentalitet, storlek och hälsa bäst motsvarar det jag sökte efter!
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Vad är det för skilnad mellan amstaffarna och de engelska? Jag vet inte riktigt vad det är jag får upp när jag googlar.

chilly.jpg

Eller?

Nona: Ja, det kanske ligger något i det.

Men jag undrar fortfarande om dalmatinern? Hur är den som hund? Vad jag förstått så har det varit lite problem med mentaliteten hos dem, precis som hos collie? Eller?
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag har tyvärr inte någon stor erfarenhet av dalmisar. Har träffat två stycken som varit riktigt konstiga, vet inte hur jag ska förklara det bättre, de var bara konstiga :crazy: Sen är jag bekant med en som har en super trevlig dalmantiner tik. Problem med mentaliteten hos dalmantinerna blev väl vanligare efter filmerna (som för collien) då det avlades på allt möjligt med prickar... men är man nogrann när man väljer uppfödare kan man säkert få tag på en riktigt trevlig hund!
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag är ingen expert på området, fråga Bebben som har am.staff. Men jag upplever de engelska som betydligt lättare och mindre i kroppen, dvs mer slimmade. Upplever dem också som något följsammare än am.staff. En tjej tävlar(tävlade?) trean i agility och var med i landslaget med sin engelska staff.

Carola har en engelsk har jag för mig, men det kan du nog också fråga Bebben om, tror hon har träffat den hunden ;)

//E
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Hmm, ska läsa på lite, men de är definitivt nära släkt, sen hur lika de är...

//E
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Nu har kollat lite och kom fram till att Am.staff är några centimter större, kan upplevas som lite mer högbent.
Staffordshiren är något mindre och lite mer kompakt. Annars skiljer inte rasstandarden särskilt mycket och de har i stort sett samma bakrund som kamphundar. Inom båda raserna är man noga med att poängtera att man försöker avla bort mycket av kampen.

//E
 
Sv: Vilken hund passar mig?

jag fortsätter i den här tråden istället för att skapa en egen:

jag har två hundar (flat) varav en är 6 år och en 10 år i år dvs nästa år eller året därpå börjar det bli läge för en ny hund och ska jag ha en stor hund så vill jag ha en till flat men....

Nu kommer mitt men :) Jag tävlar agility aktivt och vill kunna konkurera men en BC är inget för mig (vill inte valla) och belgisk vallhund vill jag absolut inte ha. jag tävlar även aktivit i bruks, jakt och lydnad men hjärtat ligger helt klart i agilityn.

Kan tänka mig ev en aussi (om den inte får för mkt päls) och eller en liten hund för att prova något nytt och här kommer min fråga:

Finns det någon LITEN hund dvs under 43 cm (garanterat) i manke som påminner om en flat i tempratment och energi och vilja att göra saker som även passar för agility. Den får INTE vara för vek men behöver inte vara tuff.

Javan spekulerar LÅNGT iförväg innan nästa hund ska till.

just ja jag vill inte ha en border terrier heller. Eller någon terrier alls. Rasfördomar i mängder :) Nä men terriers egenskaper passar inte mig speciellt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hund passar mig?

Dalmatiner kan ha vissa problem med metaliteten och vara minst sagt knepiga. Det finns säkert härliga exemplar men dom är nog tyvärr få.. :crazy: Allmänt: matfixerade, stor vaktinstinkt, lättlärda, fryser lätt pga den tunna pälsen (kanske du inte är intresserad av men något vi alltid tänker på vid hundköp:angel: ). Kan ju berätta att våra gamla dalmis var nog tom för dalmatiner otroligt matfixerad, stal allt, åt allt hon kom över även oätbara saker :D
Barn och hundar var något hon inte tyckte om något, vi försökte (även med olika tränares hjälp) träna bort i början men då detta bara blev värre slutade vi för omgivningens men mest för hundens skull. Förutom detta var det en underbar hund som avgudade sin familj! Vaktinstinkten rörde familjen och tomten: ägnade knappt en blick åt "varelser" utanför tomten men kom dom innanför blev det liv på henne. Vill poängtera att hon aldrig någonsin var aggresiv och under sina 12 år bet hon inte en själ!

Tror säkert att om man är noga uppfödare (vilket vi inte var:angel: då det var enda valpen som fanns Sverige-Finland) kan man nog få en om något knepig men underbar hund. Är det förstahund kanske inte att rekomendera..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hund passar mig?

Träffade en engelsk en idag. Den var riktigt ful :o

_Netty: Hm. låter knepigt. Det är ju min första hund detta, men jag har en del hundvana sedan innan.
I och för sig är inte amstaffen någon förstahund heller direkt...

Det positiva för mig är att jag har en brukshundsklubb relativt nära, kan tänka mig att de ordnar kurser och så där.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Oj jag vet inte.. kan en cocker konkurrera? Isf tycker jag absolut en sådan:angel: :p

Annars vet jag inte ngn form av pudel kanske?
Är sheltien för vek?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 605
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 280
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 616
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp