Vilken hund?

E

Elvis

Hjälp mig att hitta rätt vovve, tack! :) Borde väl vara en som har samma intressen som jag! som älskar att bada och simma, sova ut ibland på morgonen, mysa m.m. Helst inte enmanshund dvs. en som bara tyr sig till en person.

Tycker även att agility verkar jättekul! Eller utställning, viktigaste att man gör ngt kul tillsamans.

Raser jag funderar på: en till rottweiler, flatcoated retriver, chow-chow, svensk lapphund, cocker (eng. eller amerikansk), labrador!
 
Hur pass stor hundvana har du sedan tidigare?

Rottweilern är en bruksras som lämpar sig ypperligt för att träna lydnad/bruks med ( dock är den stark i psyket )

Flat,labrador och cocker är jakthundar och bör få arbeta med sin gren för att må ypperligt.

Chow Chow och Lapphunden har jag inte mycket information om.

Det som är viktigt är att du inte väljer ras efter utseende utan efter de mål du har med en hund.

Som jag ser det så skulle en hundras som tillhör Sällskapshundar passa dig bättre än en jakthund.

Lycka till
 
Okej, tack! De hundar jag skrivit som förslag är inte bara efter utseendet, utan jag fick för mig att de kunde passa mig :banana: ! :) Men, nån idé på sällskapsh.?
 
shäfer,den är ju kanon,om man hittar rätt temperament,jag har den och sibirian husky som favvo ras,dom går bra agility,arbete i skog och snö,bada,gosa och långa mys turer,tålmodiga och smarta.
 
En hund som älskar att bada måste ju helt klart innebära retriever.

Kanske funderat på tollare?
annars tycker jag labrador och eng cocker kan stämma in.
 
Hm..

Hur pass stor hundvana har du?

Vilken storlek på hund är du ute efter?

Hur bor du ?

Några enkla frågor som hjälper till att finna rätt ras :)
 
jag har en labbe som inte jagar eller tränar apportering och han mår hur bra som helst. de är mycket mångsidiga men passar nog inte personen ifråga då de inte är enmanshundar :D
 
Haha

Läs trådskrivarens inlägg engång till, hon vill INTE ha en enmanshund :D

Nej alla Labbar kräver inte den träningen, men många!

Tycker att man ska vara medveten om att det är en jakthund man köper och att den kan bli en hund med mycket jakt i( trots att alla inte är det )

Men är hon villig att träna apportering m.m ( psykisk aktivering i massor ) så är kanske labben en bra ras som hon skall titta mer på?! :)
 
Eng. cocker tycker jag är en trevlig hund. Den passar till det mesta men man bör ha i tanken att den i grunden är en jakthund och att det är ganska mycket pälsvård.
Tycker mycket om vatten,är nästan alltid glad och en ganska populär utställnings och familjehund.
 
visst är de jakthundar, dock uppdelade..
Istället för att välja rena performance linjer kan man ju istället kolla på utställningsavlade hundar..
 
mmm, men en utställningsapa inom labben kan knappt röra sig så det skulle jag absolut INTE rekommendera, dessutom så är HDfel alldeles för vanligt...

Jag har själv labbe av jaktvariant och en som hon är skulle jag inte rekommendera till någon, visst är hon underbar, men totalt jaktidiot. Utställningslinjerna ska vi ju inte ens snacka om... DP, visst kanske det, men du bör veta att det är en jakthund alltid oavsett vilken "kostym" du väljer.

//E- labbeägare, som bytte ras
 
Jag tror inte att HD skiljer så mycket mellan jaktlabbarna och de övriga. Det är en gammal myt tycker jag att de skulle ha mindre HD bara för att de är lättare. HD är ärftligt och har inte så mycket med tyngden på den vuxna hunden att göra. De flesta kennlar för jaktlabbar ligger kring 20% med sin HD och det är ungefär resgenomsnittet.
 
schäfer är INTE kanon som sällskapshund, det är en bruksras
ut i klotopparna och ska jobba!!
 
Okej, när jag läste igenom vad du skulle ha hunden till så tänkte jag direkt ENG. COCKER SPANIEL. :)

Sen att du hade det som ev val också gjorde ju saken ännu bättre!

Vet inte om cockrar är så bra som första hund egentligen, men du kanske har haft hund innan?

Min familj har iaf. haft fyra stycken eng. cockrar och två kullar, och det har varit otroliga hundar allihop! :love:
Glada och energiska!! Perfekta sporthundar som älskar att jobba men också ligga o mysa! :bow:
 
aj tusan, såg det nu :o .men då är ju labben den perfekta hunden. det går att hitta blandningar av jaktlabbe och showlabbe som är jättefina (har naturligtvis en sån :cool:). de är jätteroliga och jättetrevliga om de får lov att vara det. naturligtvis kräver de motion och hjärnarbete, som de flesta energiska hundar, men inte överdrivet. det jag uppskattar mest med hundägandet förutom gos, är långa sköna avslappnande promenader och det plus lite lydnadsträning och lek är tydligen fullt tillräckligt för min labbe. och faktiskt alla andra jag träffat (end ett 20-tal dock)
 
Instämmer i att cocker och labrador kan vara rätt val.
Tollaren behöver nog lite mer träning än vad trådskrivaren verkar vara aillig att erbjuda... men vem vet?
/
 
jag har, ack tyvärr ( :smirk: ), inte orkar läsa igenom alla inlägg men om du vill ha en hund oms gillar o bada, o som är aktiv så borde väl en tollare eller nån slags retriever passa perfekt? :)
 
Fast ( som redan skrivet ) retrivers och tollare är jakthundar och bör få mer aktivering än promenader och lite simmning...

Läs tråden ( den är inte så lång )
 
De behöver massvis mer... De är riktiga gangters som ungundar även om de är snälla :) Vi har bott med en Tollare hela sommaren och fast hon var nästan 3 år så nog ville hon ha sitt. Tränade vi inte lite då och då så blev hon väldigt "på".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Jag är en roliga människa jag..Ena sekunden vill jag ha häst, andra sekunden vill jag ha hund. Jag tror det handlar om att jag vill...
Svar
12
· Visningar
1 128
Senast: kackle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp