Vilken hundras är bäst som aktiv förstahund?

Roibos

Trådstartare
Hej

Jag vill gärna ha skaffa hund men är osäker på vilken ras som passar bäst till min livsstil. Och jag tror jag behöver hjälp. Här kommer min HELT orimliga lista på önskemål:

  • Mellanstor
  • Lättlärd/tycker lydnads träning är kul nog att orka hålla på med en del
  • Vänligt temperament
  • Orkar följa med på joggingturer, gå på topptur i fjällen och cykelturer
  • Klarar av att gå i svår terräng, typ stora stenbumlingar, stockar, djup snö och branta backar
  • Samtidigt inte bli galen och äta upp väggarna om den inte får supermycket motion några dagar i veckan. På sommarhalvåret tränar jag mest ute, så då är det inga problem, men på vintern gymmar jag gärna inomhus ett par dagar i veckan, och då kommer jag bara ha tid för kanske totalt 1h promenad dom dagarna... (plus lite mental stimulans)
  • Helst inte för krulligt eller långt hår (jag vet att man inte ska gå på utseende när man väljer ras, men kalla mig ytlig då ^^)
  • Kunna bo i lägenhet
  • Inte allt för nära till skall pga ovan nämnda lägenhet (jag har förstått att det går att jobba bort en del dock)


Vad tror ni? Går det att uppfylla alla dessa helt orimliga krav? Har ni tips?
 
Hej

Jag vill gärna ha skaffa hund men är osäker på vilken ras som passar bäst till min livsstil. Och jag tror jag behöver hjälp. Här kommer min HELT orimliga lista på önskemål:

  • Mellanstor
  • Lättlärd/tycker lydnads träning är kul nog att orka hålla på med en del
  • Vänligt temperament
  • Orkar följa med på joggingturer, gå på topptur i fjällen och cykelturer
  • Klarar av att gå i svår terräng, typ stora stenbumlingar, stockar, djup snö och branta backar
  • Samtidigt inte bli galen och äta upp väggarna om den inte får supermycket motion några dagar i veckan. På sommarhalvåret tränar jag mest ute, så då är det inga problem, men på vintern gymmar jag gärna inomhus ett par dagar i veckan, och då kommer jag bara ha tid för kanske totalt 1h promenad dom dagarna... (plus lite mental stimulans)
  • Helst inte för krulligt eller långt hår (jag vet att man inte ska gå på utseende när man väljer ras, men kalla mig ytlig då ^^)
  • Kunna bo i lägenhet
  • Inte allt för nära till skall pga ovan nämnda lägenhet (jag har förstått att det går att jobba bort en del dock)


Vad tror ni? Går det att uppfylla alla dessa helt orimliga krav? Har ni tips?

Det som kan bli svårt att kombinera och som du nog får kompromissa lite med är den stora skillnaden mellan sommar och vinter. Om du vill ha en hund som är väldigt aktiv på sommaren så kommer troligtvis vilja vara lika aktiv på vintern och behöva motion och hjärngympa då också. Finns ju raser vars behov är mindre än andras men då har du ju det året runt så att säga. Vad du än skaffar för hund så har du den hunden hela året.

Sen kanske det inte så snällt mot hunden om du på vintern först är på jobbet hela dagen, kommer hem och hunden får en kort runda och sen åker du iväg igen (till gymmet). Totalt 1 timmes promenad tycker jag låter väldigt lite. För lite faktiskt! Tänk om. Säg att man går 4 promenader per dag med hunden då blir de i snitt 15 min långa. För att hunden ska vara nöjd med det måste du nog titta på hundarna i gruppen sällskapshundar som inte kräver så mycket.

De allra flesta raser klarar av svår terräng, undantaget möjligtvis de mest extremt byggda.

De allra flesta raser klarar också av att följa med på joggingturer, toppturer i fjällen och cykelturer. Så länge man förberett den för det. Möjligtvis undantaget de mest extrema raserna.

Rekommenderar för enkelhetens skull en ras med underull så den klarar av att hålla värmen ute på vintern. Men man kan också sätta på täcke och kläder men kolla upp hur glada de olika raserna är i kyla och vinter om det är viktigt för dig att kunna vara ute länge på vintern.
 
Hej

Jag vill gärna ha skaffa hund men är osäker på vilken ras som passar bäst till min livsstil. Och jag tror jag behöver hjälp. Här kommer min HELT orimliga lista på önskemål:

  • Mellanstor
  • Lättlärd/tycker lydnads träning är kul nog att orka hålla på med en del
  • Vänligt temperament
  • Orkar följa med på joggingturer, gå på topptur i fjällen och cykelturer
  • Klarar av att gå i svår terräng, typ stora stenbumlingar, stockar, djup snö och branta backar
  • Samtidigt inte bli galen och äta upp väggarna om den inte får supermycket motion några dagar i veckan. På sommarhalvåret tränar jag mest ute, så då är det inga problem, men på vintern gymmar jag gärna inomhus ett par dagar i veckan, och då kommer jag bara ha tid för kanske totalt 1h promenad dom dagarna... (plus lite mental stimulans)
  • Helst inte för krulligt eller långt hår (jag vet att man inte ska gå på utseende när man väljer ras, men kalla mig ytlig då ^^)
  • Kunna bo i lägenhet
  • Inte allt för nära till skall pga ovan nämnda lägenhet (jag har förstått att det går att jobba bort en del dock

Vad tror ni? Går det att uppfylla alla dessa helt orimliga krav? Har ni tips?

Ett jätte-generellt svar är att lägga dig i underkant vad det gäller aktivitetsnivå och behov för du kommer ändå bli förvånad över hur kapabel den typen av hund är att följa med på den typen av aktivitet du beskriver. Jag tror att många som vill ha lättlärda hundar och hundar som är pepp på aktiviteter såsom vandring och träning siktar alldeles för högt och därför blir överraskade av att hundarna kräver så mycket. Jag tycker snarare du ska sortera bort "nedifrån" på aktivitetsskalan än "uppifrån", om du förstår vad jag menar. Så nej jag tror inte alls du har orimliga krav. Men akta dig för att fixera dig vid att hunden ska klara toppturer och charmas av rasbeskrivningar av hundar som "hänger med på allt". Det är hundar som VILL och KRÄVER att de ska få hänga med på allt :D

Jag har själv gjort "misstaget." Jag har en vallhund som visserligen är fantastisk vad det gäller både att lära sig saker och att hänga med på diverse men hon är också som många vallhundar ofta är: lätt till skall, smått neurotisk, har separationsångest, kräver massor för att hon ska vara nöjd i lägenheten. Flera timmars promenad varje dag och mental stimulans varje dag. Jag var ju beredd på det och tycker jag har en fantastisk hund, men med nästa hund tänker jag inte göra det lika svårt för mig själv.

Vad gäller specifika rastips... jag har bara ägt olika vallhundsraser och det enda jag kan säga är väl, välj inte en vallhund utifrån din beskrivning. Framför allt står det och faller på lägenheten, närhet till skall, och aktivitetsmängden under vintern.

Så, kika i sällskapshundar-genren, prioritera friska, sunda och välbyggda raser utan höftbesvär och dylikt och spana på vad rasen har för resultat i olika lydnadsgrenar osv.
 
Hej

Jag vill gärna ha skaffa hund men är osäker på vilken ras som passar bäst till min livsstil. Och jag tror jag behöver hjälp. Här kommer min HELT orimliga lista på önskemål:

  • Mellanstor
  • Lättlärd/tycker lydnads träning är kul nog att orka hålla på med en del
  • Vänligt temperament
  • Orkar följa med på joggingturer, gå på topptur i fjällen och cykelturer
  • Klarar av att gå i svår terräng, typ stora stenbumlingar, stockar, djup snö och branta backar
  • Samtidigt inte bli galen och äta upp väggarna om den inte får supermycket motion några dagar i veckan. På sommarhalvåret tränar jag mest ute, så då är det inga problem, men på vintern gymmar jag gärna inomhus ett par dagar i veckan, och då kommer jag bara ha tid för kanske totalt 1h promenad dom dagarna... (plus lite mental stimulans)
  • Helst inte för krulligt eller långt hår (jag vet att man inte ska gå på utseende när man väljer ras, men kalla mig ytlig då ^^)
  • Kunna bo i lägenhet
  • Inte allt för nära till skall pga ovan nämnda lägenhet (jag har förstått att det går att jobba bort en del dock)


Vad tror ni? Går det att uppfylla alla dessa helt orimliga krav? Har ni tips?

Vad menar du med mellanstor?
Med mellanstor tänker jag på till exempel Kromfohrländer, Pinscher, Cocker eller Springer, en större Sheltie (de varierar enormt i storlek), MAS, Berger des pyrénées, Staffordshire Bullterrier, Irländsk terrier etc.

Mellanpudel, Softie, Kerry Blue eller Pumi går väl bort då de är krullhåriga och Pumin kan vara väldigt skällig annars skulle det kanske kunna vara något?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mellanpudel, Softie, Kerry Blue eller Pumi går väl bort då de är krullhåriga och Pumin kan vara väldigt skällig annars skulle det kanske kunna vara något?
Pudeln är ju inte så krullig om man snaggar dem iofs?
Men det beror ju på vad TS menar med "Helst inte för krulligt eller långt hår".
 
Det som kan bli svårt att kombinera och som du nog får kompromissa lite med är den stora skillnaden mellan sommar och vinter. Om du vill ha en hund som är väldigt aktiv på sommaren så kommer troligtvis vilja vara lika aktiv på vintern och behöva motion och hjärngympa då också. Finns ju raser vars behov är mindre än andras men då har du ju det året runt så att säga. Vad du än skaffar för hund så har du den hunden hela året.

Sen kanske det inte så snällt mot hunden om du på vintern först är på jobbet hela dagen, kommer hem och hunden får en kort runda och sen åker du iväg igen (till gymmet). Totalt 1 timmes promenad tycker jag låter väldigt lite. För lite faktiskt! Tänk om. Säg att man går 4 promenader per dag med hunden då blir de i snitt 15 min långa. För att hunden ska vara nöjd med det måste du nog titta på hundarna i gruppen sällskapshundar som inte kräver så mycket.

De allra flesta raser klarar av svår terräng, undantaget möjligtvis de mest extremt byggda.

De allra flesta raser klarar också av att följa med på joggingturer, toppturer i fjällen och cykelturer. Så länge man förberett den för det. Möjligtvis undantaget de mest extrema raserna.

Rekommenderar för enkelhetens skull en ras med underull så den klarar av att hålla värmen ute på vintern. Men man kan också sätta på täcke och kläder men kolla upp hur glada de olika raserna är i kyla och vinter om det är viktigt för dig att kunna vara ute länge på vintern.

Det jag tänkte med en timmes motion var nog ca en morgonpromenad på en timme (har 1 timme och tjugo minuters promenad till jobbet) sen bara kortare kisspromenader resten av dagen som inte riktigt kan räknas som motion på samma sätt. Och sen som sagt bara två dagar i veckan och mer aktivitet de andra dagarna. Men jag kanske ändå bör satsa på någon lite mindre aktiv hund då i alla fall.
 
Staffe låter utmärkt tycker jag! Ser att några nämnt den redan. :)

Det finns ju några olika spetsar som kan vara lämpliga också kan jag tycka, typ mittel och kanske finsk lapphund, men det beror ju på vad du tycker om den typen av päls. Lätt till skall kan de också ha men så gott som alla jag känner med den typen av hund bor med sina spetsar i lägenhet.
 
Ja lite 🙈 annars är pudeln verkligen intressant... känner mig lite töntigt som känner så

Jag känner några som haft pudel och pälsen behöver ju skötas men de lärde sig att klippa själv och så klippte de bara ner den. De ställde inte ut så de klippte bara kort. Fördelen är ju att de inte fäller. Hundarna har dock varit väldigt olika. Den ena lugn och sansad och den andra med massor med energi som sprutar ur öronen. Båda väldigt sociala och trevliga! Storpudlar kan jag tillägga.
 
Du har många raser att välja på 😍 själv har jag nerklippta pudlar som jag tror skulle passa dig, det är orerhört skönt att ha raser som inte fäller 😅
 
Har funderat en del på golden, men känner att dom kan vara lite stora, tex om man ska åka bil med mycket packning eller så. Men annars känns det som den perfekta hunden.
Ett obs Golden är att många linjer är VÄLDIGT aktiva. Vi har 2 på klubben nu från olika uppfödare och dom kräver sin förare. Ägarna är aktiva i vår klubb och använder hundarna mycket i de flesta tävlinggrenar. Gemensamt för båda är, mycket motor, tappar lätt intresset om ägarna är "tråkiga" och ganska nära till humöret om de blir trängd (läs rädlseskärpa) samt att om de inte riktigt förstår så har dom nära till överslagshandlingar så som skall.

Så är det visserligen inom de flesta raser att en del linjer är mer aktiva än andra. Men många tänker Golden = stor luffs som hänger med på det mesta men som övrig tid är den perfekta familjehunden som kan ligga dagarna i ända ute på gården utan att göra nått större väsen av sig...
Jag har inte jätte stor erfarenhet av rasen men jag har fått en helt annan bild av rasen sedan dessa 2 kom in på klubben för 5-8 år sedan.
Men som sagt oavsett ras så är det viktigt att prata med uppfödarna för att få en bild av vad just deras mål med aveln är så att man inte automatiskt köper hund efter hur rasen "borde" vara.
 
Ett obs Golden är att många linjer är VÄLDIGT aktiva. Vi har 2 på klubben nu från olika uppfödare och dom kräver sin förare. Ägarna är aktiva i vår klubb och använder hundarna mycket i de flesta tävlinggrenar. Gemensamt för båda är, mycket motor, tappar lätt intresset om ägarna är "tråkiga" och ganska nära till humöret om de blir trängd (läs rädlseskärpa) samt att om de inte riktigt förstår så har dom nära till överslagshandlingar så som skall.

Så är det visserligen inom de flesta raser att en del linjer är mer aktiva än andra. Men många tänker Golden = stor luffs som hänger med på det mesta men som övrig tid är den perfekta familjehunden som kan ligga dagarna i ända ute på gården utan att göra nått större väsen av sig...
Jag har inte jätte stor erfarenhet av rasen men jag har fått en helt annan bild av rasen sedan dessa 2 kom in på klubben för 5-8 år sedan.
Men som sagt oavsett ras så är det viktigt att prata med uppfödarna för att få en bild av vad just deras mål med aveln är så att man inte automatiskt köper hund efter hur rasen "borde" vara.
Själv vet jag en golden som stod och morrade åt familjens barn så fort han fick chansen, var dom ensamma hemma släppte han inte ner dom från övervåningen. Så visst har även golden humör :)
 
Själv vet jag en golden som stod och morrade åt familjens barn så fort han fick chansen, var dom ensamma hemma släppte han inte ner dom från övervåningen. Så visst har även golden humör :)
Jag är absolut ingen hundexpert, men om jag ville ha en hund som TS beskriver ( och det är en sådan hund jag själv skulle vilja ha) hade jag aldrig valt en Golden. De Golden jag har haft närkontakt med har inte passat in på TS beskrivning
 
Såg ett program på TV där man listade vanliga raser utifrån olika egenskaper som familjehund och där ’vann’ storpudel! Frisk, lättlärd, stabil och vänlig om jag minns rätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej, Min sambo och jag ska skaffa hund och läser allt vi kommer över om olika raser. Men vill gärna ha lite "verklig" input också och...
Svar
16
· Visningar
1 525
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 310
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Secret Easterbunny 2024
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp