Vilken hundras kan passa mig?

R

Raderad medlem 148099

Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så låter inte åsikterna på nätet vettiga osv. Då jag inte planerar en hund inom kort så har jag god tid på mig och jag vill redan nu bekanta mig med potentiella hundraser, hitta rätt uppfödare och förbereda mig.

Vad jag söker:

En lugn och stabil hund som är modig och beskyddande (vaktinstinkt). Den ska vara lämplig ihop med småbarn och mindre husdjur samt ingen utpräglad jaktinsikt. Den får gärna ha en på/av knapp dvs. kan snabbt gå upp och ner i varv men jag måste inte ha en hund som raljerar på lydnadsprov (inget fel i det heller dock). Jag lägger dock störst vikt vid att hunden kan hantera både lugna och aktiva dagar, som inte är lättstressad eller nervös. Trots att jag önskar en modig och beskyddande hund så vill jag inte att hunden ska dras med aggressionsproblem eller vara olämplig med t.ex. barn.

Givetvis förstår jag att mycket handlar om träning men jag efterfrågar alltså en hund som redan från början har rätt förutsättningar. Kommer givetvis miljöträna valpen, gå i centrum och bekanta den med småbarn (uppfostrade!) och katter. Även försöka bekanta den med boskapsdjur då det är något jag drömmer om att ha i framtiden.

Ingen hundras med dålig fysik (eller mentalitet) eller allvarliga genetiska sjukdomar. Ingen trubbnos, hudveck eller långa och tunga öron osv. Tänk medel eller friskare enligt försäkringsbolag. Föredrar en vädertålig och funktionell päls. Inget emot att regelbundet borsta min hund. Däremot ointresserad av trimpäls.

Mellanstor till större hund.

Hur jag bor:

Bor i en mellanstor stad i en lägenhet på första plan med stor balkong (planen är dock att flytta till en lägenhet på markplan med mindre trädgård). Här jag bor nu finns det stora gröndområden och flera rastgårdar. Bor alltså inte mitt i smeten men ändå i stan. Inte långt ifrån havet. Tycker om att vandra i skog och natur men även röra mig ute sent på kvällen. Vill flytta utanför stan men när/hur det kommer att ske återstår att se.

För övrigt uppväxt med en finsk lapphund (hade han nästan halva mitt liv) och passar ibland schäfer.

Nyfiken på vilka förslag ni kan tänkas ha. 🐕‍🦺🦮
 
Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så låter inte åsikterna på nätet vettiga osv. Då jag inte planerar en hund inom kort så har jag god tid på mig och jag vill redan nu bekanta mig med potentiella hundraser, hitta rätt uppfödare och förbereda mig.

Vad jag söker:

En lugn och stabil hund som är modig och beskyddande (vaktinstinkt). Den ska vara lämplig ihop med småbarn och mindre husdjur samt ingen utpräglad jaktinsikt. Den får gärna ha en på/av knapp dvs. kan snabbt gå upp och ner i varv men jag måste inte ha en hund som raljerar på lydnadsprov (inget fel i det heller dock). Jag lägger dock störst vikt vid att hunden kan hantera både lugna och aktiva dagar, som inte är lättstressad eller nervös. Trots att jag önskar en modig och beskyddande hund så vill jag inte att hunden ska dras med aggressionsproblem eller vara olämplig med t.ex. barn.

Givetvis förstår jag att mycket handlar om träning men jag efterfrågar alltså en hund som redan från början har rätt förutsättningar. Kommer givetvis miljöträna valpen, gå i centrum och bekanta den med småbarn (uppfostrade!) och katter. Även försöka bekanta den med boskapsdjur då det är något jag drömmer om att ha i framtiden.

Ingen hundras med dålig fysik (eller mentalitet) eller allvarliga genetiska sjukdomar. Ingen trubbnos, hudveck eller långa och tunga öron osv. Tänk medel eller friskare enligt försäkringsbolag. Föredrar en vädertålig och funktionell päls. Inget emot att regelbundet borsta min hund. Däremot ointresserad av trimpäls.

Mellanstor till större hund.

Hur jag bor:

Bor i en mellanstor stad i en lägenhet på första plan med stor balkong (planen är dock att flytta till en lägenhet på markplan med mindre trädgård). Här jag bor nu finns det stora gröndområden och flera rastgårdar. Bor alltså inte mitt i smeten men ändå i stan. Inte långt ifrån havet. Tycker om att vandra i skog och natur men även röra mig ute sent på kvällen. Vill flytta utanför stan men när/hur det kommer att ske återstår att se.

För övrigt uppväxt med en finsk lapphund (hade han nästan halva mitt liv) och passar ibland schäfer.

Nyfiken på vilka förslag ni kan tänkas ha. 🐕‍🦺🦮
Jag tänkte direkt på någon av sennen-hundarna. Kanske inte Berner dock (den populäraste) då jag upplever den som sjukare än de andra sennen-varianterna.
 
appenzeller-sennenhund-3755002_1280.jpg

Appenzeller sennenhund 🥰
 
Jag tänkte direkt på någon av sennen-hundarna. Kanske inte Berner dock (den populäraste) då jag upplever den som sjukare än de andra sennen-varianterna.

appenzeller-sennenhund-3755002_1280.jpg

Appenzeller sennenhund 🥰
Intressant förslag. 🙂 Aldrig ägnat en tanke åt sennen-hundar (sällan träffat). Ska absolut spana in dessa. Appenzeller sennenhund har jag aldrig hört talas om ens men ser trevlig ut. Ser inte alls så tung eller klumpig ut som jag förställde mig när du skrev sennen-hundar och nämnde Berner (men söta är de!).
 
På Wikipedia stod det att Berner sennenhund är en sjukdomsdrabbad ras med kort livslängd enligt Agrias sammanställning av sjukdomsprofiler hos olika hundraser. Medellivslängden är bara 7 år. Efter 10 år lever cirka 1/3 av hundarna, jämfört med 65 procent för hundar av alla raser.

Stod inte lika mycket om Appenzeller sennenhund men ska söka mer på den. Ändå tråkig läsning om Berner sennenhund, såg verkligen ut som trevliga egenskaper. Sjukdomsdrabbad och kort livslängd är verkligen inget jag önskar. Redan jobbigt som det är att inte få ha sin bästa vän livet ut. 💔
 
En Rottweiler från bra uppfödare? Passar i princip perfekt på beskrivningen, plus att de är så välkända att folk instinktivt har respekt för dem
 
Vad är en "aktiv dag" för dig? Kommer du att vilja stimulera hunden mentalt, i så fall hur ofta och med vad? :)
Aktiv dag för mig innebär träning i hundgård, vandra i skogen och bada (finns platser där man kan ta med hund). Även att besöka vänner med barn, katter och besöka olika platser. Finns även inomhuslekar som kan vara roliga, som att gömma godis eller ge dem olika uppgifter att lösa. Beror lite på hur villig/intresserad hunden är dock.

Har inga tävlingsambitioner men skulle vara intresserad av att lära min hund personsök då jag gärna vill hjälpa till när personer eller hundar försvinner. Finns något som heter IDhund men i min stad finns ingen. Hade varit kul att kunna bistå med hjälp när nått händer. Missing People är väl mest kända men det inkluderar väl bara människor. Jag vill även hjälpa folk att hitta sin hundar då jag ibland stött på förtvivlade hundägare. Hade varit kul att hjälpa återförena hund med sin matte eller husse. :heart

I övrigt kan nämnas att jag har autism/Aspergers så min energi är väldigt upp och ner. Ibland har jag massor av energi och andra dagar är jag helt nollad. Därför är det viktigt för mig med en hund som kan acceptera mer lugna dagar utan att må dåligt, bli stressad eller börja klättra på väggarna. Som ändå är taggad på att gå ut så fort vi ska ut och vill hitta på saker. Märker enorm skillnad i mitt eget mående nu när jag inte längre har en egen hund. Isolerad på en helt annan nivå. Mådde och mår så oförskämt mycket bättre när jag har hund. Även omgivningen märker stor skillnad på mig. Vad är ett liv utan en hund känner jag...
 
En Rottweiler från bra uppfödare? Passar i princip perfekt på beskrivningen, plus att de är så välkända att folk instinktivt har respekt för dem
Att de inger respekt förstår jag men hur mycket aktivering kräver de egentligen? Har ingen erfarenhet av rottweiler. Alltid machomän som kommer gåendes med dem och särskilt trevliga ser de inte ut (kanske för att ägaren inte ser trevlig ut?).

Däremot träffat flera dobermanns och de har varit supertrevliga och härliga hundar men läser man på nätet är det krävande hundar också?

Min hund måste inte se skräckinjagande ut, min hund får gärna se ut som en gosig björn. Däremot känns det tryggare med en beskyddande hund då jag bor i ett utsatt område, och jag vill kunna röra mig överallt oavsett tid på dygnet eller utan mänskligt sällskap. Min förhoppning är att hunden aldrig ska behöva agera dock utan att hunden avskräcker nog vilket jag tänker att en lite större hund gör. Fast det finns ju större hundar som kanske ändå skulle lägga svansen mellan benen om nått händer och det skulle jag ogilla, jag vill att den står kvar vid min sida.
 
Att de inger respekt förstår jag men hur mycket aktivering kräver de egentligen? Har ingen erfarenhet av rottweiler. Alltid machomän som kommer gåendes med dem och särskilt trevliga ser de inte ut (kanske för att ägaren inte ser trevlig ut?).

Däremot träffat flera dobermanns och de har varit supertrevliga och härliga hundar men läser man på nätet är det krävande hundar också?

Min hund måste inte se skräckinjagande ut, min hund får gärna se ut som en gosig björn. Däremot känns det tryggare med en beskyddande hund då jag bor i ett utsatt område, och hag vill kunna röra mig överallt oavsett tid på dygnet eller utan mänskligt sällskap. Min förhoppning är att hunden aldrig ska behöva agera dock utan att hunden avskräcker nog vilket jag tänker att en lite större hund gör. Fast det finns ju större hundar som kanske ändå skulle lägga svansen mellan benen om nått händer och det skulle jag ogilla, jag vill att den står kvar vid min sida.
Det finns olika linjer inom rasen, både riktiga arbetshundar och mera avslappnade vardagshundar. Där får man välja nivå som man tycker men det är klart de kräver en del aktivering. Jag misstänker att Dobermann kräver mer?

Jag har nog träffat fler kvinnor än män med Rottweiler men det beror kanske på var man bor. Flera har hållit på med spår eller uppsökande och den typen av aktiviteter.
 
Det finns olika linjer inom rasen, både riktiga arbetshundar och mera avslappnade vardagshundar. Där får man välja nivå som man tycker men det är klart de kräver en del aktivering. Jag misstänker att Dobermann kräver mer?

Jag har nog träffat fler kvinnor än män med Rottweiler men det beror kanske på var man bor. Flera har hållit på med spår eller uppsökande och den typen av aktiviteter.
Olika linjer verkar vanligt inom många raser. Kan samtidigt förstå behovet då det ibland behövs nått mellanting mellan renodlad brukshund och sällskapshund. Inte lätt att urskilja linjerna som utomstående dvs. ej insatt i rasen/uppfödarna.

Dobermann kan säkert vara mer krävande även om jag har en positiv bild av dem. Måste ju inte vara lämplig hundras för mig ändå.

Jag träffade en kvinna förra året vars hund hade sprungit bort och det var en rottweiler-korsning. I övrigt tror jag inte att jag har sett kvinnor med rottweiler. Kan säkert skilja sig mellan platser. Betvivlar inte att även kvinnor kan ha rottweiler även om det är en ovanlig syn här. 🙂
 
Det låter som ett liv för en Broholmer!

Stor och robust hund, godmodig och familjär.
Det är en hund som är frisk med tanke på sin storlek.
En Broholmer trivs när den får vara med, på allt! Kräver inte men uppskattar, brukar jag säga. Vår hane är med i skogen, stallet, skidbacken, semester och hem till folk. Väldigt okomplicerad!

Det är en ras som ska vakta men helt utan aggressivitet. De vaktar med sin ”kropp” och respekt. Några skall han komma men ingen hund som skäller i onödan.

Den enda nackdelen med rasen är att de fäller kopiöst (!!) mycket. ;)

Finner du intresse i rasen kan jag tipsa om hur man lättast går tillväga för att köpa en valp. De föds inte så många kullar per år.
 
På Wikipedia stod det att Berner sennenhund är en sjukdomsdrabbad ras med kort livslängd enligt Agrias sammanställning av sjukdomsprofiler hos olika hundraser. Medellivslängden är bara 7 år. Efter 10 år lever cirka 1/3 av hundarna, jämfört med 65 procent för hundar av alla raser.

Stod inte lika mycket om Appenzeller sennenhund men ska söka mer på den. Ändå tråkig läsning om Berner sennenhund, såg verkligen ut som trevliga egenskaper. Sjukdomsdrabbad och kort livslängd är verkligen inget jag önskar. Redan jobbigt som det är att inte få ha sin bästa vän livet ut. 💔
Det var just därför jag inte rekommenderade just den. De andra (särskilt dom mindre appenzeller och entlebucher) är mer hälsosamma. Har bara träffat trevliga individer ☺️
 
Aktiv dag för mig innebär träning i hundgård, vandra i skogen och bada (finns platser där man kan ta med hund). Även att besöka vänner med barn, katter och besöka olika platser. Finns även inomhuslekar som kan vara roliga, som att gömma godis eller ge dem olika uppgifter att lösa. Beror lite på hur villig/intresserad hunden är dock.

Har inga tävlingsambitioner men skulle vara intresserad av att lära min hund personsök då jag gärna vill hjälpa till när personer eller hundar försvinner. Finns något som heter IDhund men i min stad finns ingen. Hade varit kul att kunna bistå med hjälp när nått händer. Missing People är väl mest kända men det inkluderar väl bara människor. Jag vill även hjälpa folk att hitta sin hundar då jag ibland stött på förtvivlade hundägare. Hade varit kul att hjälpa återförena hund med sin matte eller husse. :heart

I övrigt kan nämnas att jag har autism/Aspergers så min energi är väldigt upp och ner. Ibland har jag massor av energi och andra dagar är jag helt nollad. Därför är det viktigt för mig med en hund som kan acceptera mer lugna dagar utan att må dåligt, bli stressad eller börja klättra på väggarna. Som ändå är taggad på att gå ut så fort vi ska ut och vill hitta på saker. Märker enorm skillnad i mitt eget mående nu när jag inte längre har en egen hund. Isolerad på en helt annan nivå. Mådde och mår så oförskämt mycket bättre när jag har hund. Även omgivningen märker stor skillnad på mig. Vad är ett liv utan en hund känner jag...

Jag förstår, då hade jag strukit alla former av brukshundar (även "lugnare linjer", då dessa ofta kan ha dålig av/påknapp och dåligt nervpaket). Personsök kräver mycket träning. Broholmer som föreslagits kan du ju kika på, överlag raser som är mer sällskapshundar än bruksras.
 
Det låter som ett liv för en Broholmer!

Stor och robust hund, godmodig och familjär.
Det är en hund som är frisk med tanke på sin storlek.
En Broholmer trivs när den får vara med, på allt! Kräver inte men uppskattar, brukar jag säga. Vår hane är med i skogen, stallet, skidbacken, semester och hem till folk. Väldigt okomplicerad!

Det är en ras som ska vakta men helt utan aggressivitet. De vaktar med sin ”kropp” och respekt. Några skall han komma men ingen hund som skäller i onödan.

Den enda nackdelen med rasen är att de fäller kopiöst (!!) mycket. ;)

Finner du intresse i rasen kan jag tipsa om hur man lättast går tillväga för att köpa en valp. De föds inte så många kullar per år.
Din beskrivning och beskrivningar på nätet lät onekligen intressant. 🙂 Ännu en hundras jag inte hört talas om som låter vettig.

Det enda som oroar mig är livslängden. Förstår att större hundar lever kortare men har svårt för acceptera det. 😟 Man har ju hört talas om större hundar typ golden som blivit gamla men snittet är kanske inte högt hos dem heller. Golden dras väl också med cancer. Önskar att man lyckades öka större hundars livslängd.

Att den fäller (kopiöst) mycket är kanske inte kul men inget som skrämmer mig. Har redan dammsugarmani fast jag inte ens har husdjur. 😁 Rätt hund städar jag gärna extra för.

Jag får läsa på mer om rasen och återkomma. 🙂 Kommer inte kunna köpa en valp inom kort framtid då det är många saker som måste lösas först. Jag vill gärna vara ute i god tid dock då jag inte vill spontanköpa en valp som vissa gör. Jag kan vänta och åka långt för rätt hundvalp.
 
Det var just därför jag inte rekommenderade just den. De andra (särskilt dom mindre appenzeller och entlebucher) är mer hälsosamma. Har bara träffat trevliga individer ☺️
Jag förstår. Ska läsa på mer om dessa. 🙂
Jag förstår, då hade jag strukit alla former av brukshundar (även "lugnare linjer", då dessa ofta kan ha dålig av/påknapp och dåligt nervpaket). Personsök kräver mycket träning. Broholmer som föreslagits kan du ju kika på, överlag raser som är mer sällskapshundar än bruksras.
Förstår om personsök kan kräva mycket träning men jag hade gärna försökt. Kanske förbereda mig och lägga upp en lämplig träning redan från början? Kanske finns nån utbildning man kan gå också.

Ska kika mer på Broholmer och sennenhundar. 👍 Även jag tror att det finns risker med att välja "lugna linjer" hos brukshundar.

Passar ibland schäfrar, en tik och en hanvalp. Främst passat tiken och hanvalpen nån enstaka gång. De kommer från olika uppfödare och tiken kommer från en valpfabrik rent ut sagt (vissa har väldigt bråttom att skaffa hund när beslut väl har tagits). Blev chockad när jag såg uppfödarens hemsida, trodde valpfabrik bara var en myt i Sverige men icke.

Även om jag älskar hundar och så även dessa schäfrar så har jag fått inse att schäfer nog inte är min hundtyp. De är lättstressade, hoppiga och använder munnen för hårt (nafsar och valpen hugger om än inte aggressivt). Jag är visserligen orädd för dem (de är ej aggressiva) men det är ändå väldigt problematiskt och jobbigt. Ägaren har aldrig haft hund tidigare och jag vet att hon försöker men jag vet inte om hundarna är över- eller understimulerade.

Kan tillägga att jag givetvis träffat andra schäfrar också. Min förra granne hade schäfrar som var lugna som filbunkar (uppfattade dessa istället som tråkiga). Såg aldrig att han gjorde annat än tog promenader men han åkte nog i väg när han tränade eller gjorde annat för han var tidigare aktiv i SBK. Så han valde nog bra individer och hade bra kunskap. När han blev pensionär skaffade han en dvärgschnauzer (efter ett helt liv med bara schäfrar) som han ironiskt nog aldrig fick samma pli på. Han sa själv att det var en utmaning. Den var inte särskilt olydig men betydligt mer bångstyrig än hans schäfrar. Tyckte det var kul när hans hund för en gångs skull inte löd hans minsta vink. 😁
 
Senast ändrad av en moderator:
En sällskapsavlad flatcoated retriever? Jag fattar det som att du med beskyddande mest menar att den ska vara avskräckande. En stor svart hund bråkar folk inte med och flatten har ett imponerande skall om utseendet inte skulle räcka. Samtidigt är det en trygg och glad hund som är lättsam att träna och har god hälsa. En fördel med en stor ras är att det finns många uppfödare att välja på.

Jag tänkte först amstaff men har träffat alldeles för många (välavlade) bullhundar med allergier och andra hälsoproblem. Dessutom kan de ha lite svajjig mentalitet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 145
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 139
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 686
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 544
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp