Vilken hundras kan passa oss?

E

Esperanza_1980

Har nu ett bra tag gått och småsneglat på alla dessa söta mindre hundar och börjar bli lite sugen på att skaffa en. Sambon däremot är inte riktigt lika övertygad om att det skulle finnas nån vovve som passar in i familjen. Har i vilket fall som helst inte tänkt skaffa nån utan att vara mer påläst. Men eftersom jag inte alls är kunnig inom området raser och deras egenskaper så ber jag om lite expertishjälp ;)

En hund med följande egenskaper skulle passa oss bra:

Lättlärd och vaken
Inget "vasst" temperament
Tillgiven
Inte skällig
Relativt lättskött
Fungerar bra i barnfamiljer med små barn
Inte stressad

..och sen bör det vara en hund, modell mindre från chihuahua till typ Shetland sheepdog. Ingen större hund alltså. Ska även vara en bra nybörjarhund.

Sååå..vet ni nån bra ras som stämmer någorlunda in på min beskrivning?
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Shi tsu, Lhasa apso och tibetansk spaniel är alla trevliga och (oftast) lätta hundar som är poplulära inom barnfamiljer.
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Vet du hur det är med pälsen på de olika raserna, dvs lättskött? hårar mkt? Har varje ras speciellt utmärkande egenskaper som du känner till?

Funderar över en sak till, har vänner som har/har haft hund. En del säger att hunden sover natten igenom tills matte/husse går upp och vill först då gå ut och kissa, medan vissa säger: Skaffar du hund måste du gå upp halv fem på morgonen å rasta den. Isf är jag inte sugen på hund :crazy: ;)
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

En cavalier tycker jag passar in bra på den beskrivningen. Skulle dock gissa att de kan fälla rätt mycket emellanåt.

Har du en valp måste du absolut ut och kissa den tidigt på morgonen, men en vuxen hund brukar hålla sig. Rastar jag min hund runt kl 00 så sover han snällt till 9-10 dagen efter.
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Har du en valp måste du absolut ut och kissa den tidigt på morgonen, men en vuxen hund brukar hålla sig. Rastar jag min hund runt kl 00 så sover han snällt till 9-10 dagen efter.

Oki, men valpstadiet är iaf övergående så det kan man stå ut med. Nu är vi ändå uppe tidigt eftersom vi har en bebis som tycker att det är dags att gå upp 5.30 :crazy: Men så kommer det ju inte allltid att vara. Kan vovven hålla sig till 7-8 nån gång så är det ju helt okej.
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Shi tsu är trevliga hundar. Jag har en korsning som är helt underbar.
Den fäller inte och om du håller den nerklippt har du nästan ingen pålsvård förutom att du måste klippa den ungefär var 6:e vecka för att den inte ska bli väldigt långhårig och dra med sej en massa smuts in.
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Oki, låter ju bra. Är inte sugen på att ha hela huset fullt av hundhår så en hund som inte fäller speciellt mycket bör det oxå vara.

Hur är de i psyket? Krävs mkt aktivering? Skäller de mkt?
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

image.php


Min är en korsning så jag är inte säker på hur dom renrasiga är.
Men min fäller inte, skäller inte, jagar inte, går alltid lös och är väldigt trevlig och lätt hund att ha.
Men hon var ganska jobbig ett tag som valp så lite erfarenhet och fast hand måste man nog ha.
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Var medveten om att oavsett vilken ras du skaffar så kräver den sitt första tiden. Olika lång tid beroende på ras, små hundar mognar i regel snabbare.
Jag har en schipperke, en tik. Hon var mkt livlig tills hon blev drygt 2 år, så small det till och hon blev "vuxen" i sitt sätt om än hon alltid kommer att ha mkt krut. Efter ett år var hon vuxen i kroppen så att säga, men det tog två år för huvudet ;)

Första året får man lägga ner mkt tid på hunden, gå på valpkurs, fortsättningskurs osv. Det tycker jag att man har igen sedan i hundens liv.

Vad jag funderar på är om ni är beredda på det arbete och tid det tar med en valp och unghund, när ni har ett litet barn..?

Vidare kan jag beskriva min hunds rutiner under en vanlig tråkig vardag ;)

8-10 går vi ut och kissar och bajsar på en promenad som tar 10 minuter eller så går vi långrundan på fm och är borta 1-2 tim. Det beror på om jag är ledig eller har skola på morgonen.

På em går vi ut en kissrunda till, tar 5 min (eller tar långrundan om vi inte gjort den på fm).

På kvällen går vi en promenad som tar allt från 15-40 min beroende på sysslor och tidigare aktiviteter under dagen.

Sedan går vi ut och kissar innan nattning, då brukar klockan vara 22-24.

Min hund sover hela natten, jag får väcka henne på morgonen om vi ska ut tidigt. Helst sover hon till 10 och somnar 20-21. Ska vi kissa senare får jag väcka henne då med :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Shih tzu! Har själv två stycket. Mycket trevlig hundras. Om du klipper ner den ungefär var tredje månad är pälsvården i stort sett obefintligt, och som någon skrivit innan så fäller dom inte. Dock så kan man ju inte ställa ut hunden när man har klippt ner den, om utställning är något du är intresserad av.

Dom hänger gärna med på allt man hittar på, men kan också ta det väldigt lugnt hemma och nöja sig med rastningspromenader om man t ex skulle vara sjuk någon dag. Min ena hund har jag gått nybörjarkurs i agility och tränar lite då och då (väntar på att fortsättningskursen ska börja!) och han tycker det är jättekul och är riktigt duktig. Den andra hunden har jag börjat allmänlydnad 1 nu och han tycker det är kul med lydnadsträning och lyssnar otroligt bra. Jag upplever shih tzu som en bra nybörjarras.

Men det där att du inte vill gå upp jättetidigt på morgonen lät ju inte så bra.. I början när du har valp så får du ofta rasta den sent på kvällen och gå upp TIDIGT på morgonen (beroende lite på hur länge valpen håller sig). Detta får man räkna med som valpägare att det kan bli så. Nu när mina hundar är vuxna så brukar dom väcka mig mellan 7-9 och då är det bara att gå upp och rasta dom. Men kan ju iofs gå hyffsat korta promenader och gå och lägga sig sen igen ;). Men du kanske ska fundera lite mer.

Här är mina hundar.

Börjar bli lite långhåriga
29425312.jpg


29425324.jpg
[/IMG]

Hyffsat nyklippta
29075110.jpg

28747134.jpg


Och min ena hund som ca 7-8mån valp innan jag hade klippt ner honom någon gång.
20290722.jpg


Trött efter första utställningen :p
20290842.jpg
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Jag förstår att ni säkert bara vill väl, men om det blir ett problem för oss med småbarn och hund, tidiga morgnar osv är nåt vi självklart tar med i vårt övervägande om/när vi skaffar hund och något bara vi kan avgöra. Jag förstår att det inte är nån leksak ;) Man måste ju heller inte skaffa en valp, utan en äldre, lydigare hund. Är mest nyfiken på vilken ras som kan vara intressant om det blir aktuellt :)

Svarar flera; Shih Tzu verkar vara en trevlig ras som jag får kika lite mer på. Himla söta bilder på olika små vovvar oxå :love:

Ni som har såna, klipper ni själva?
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Toy- eller dvärgpudel?

Jag har själv blivit tipsad om den i en annan tråd som handlar om lämplig ras till min sambo som är nybörjare. Men den går bort för att jag vill kunna ställa ut hunden och då måste en pudels päls klippas och fixas och det har jag inget intresse av. Har man inget utställningsintresse är det tydligen bara att raka dom med maskin, och de hårar inte.
Pudel sägs ju generellt vara bra och lättsamma förstahundar :)
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Jag röstar också på shih-tzu, har levt med rasen i hela mitt liv och det är underbart goa hundar om man bortser från pälsvården. Ska ni klippa så gäller det att vänja hunden/valpen tidigt att klippas och göra det hela till en positiv upplevelse, och se till att ha en bra rakmaskin!

Jag säger som många andra här, det är hundar i lagom storlek och ett härligt temperament som gärna är med familjen på allt! Vakna, relativt lättlärda, dock har de inte det där "jag-gör-allt-för-dig-matte" utan vill gärna se vad de har att vinna på det också. Men det är en hel del av charmen med dem! Kelgoa som gärna vill vara nära och bli kliade på magen.

Jag som är uppväxt på kennel med dessa hundar kommer aldrig kunna byta. Det är inte en ras jag vill ställa ut eller avla på (pälsvården! HUGA!), och inte heller träna då jag vill ha lättmotiverade hundar men det kommer alltid springa omkring en shih-tzu som sällskapshund i mitt hus! :love:
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Måste ju tipsa om Dansk-Svensk Gårdshund ....

Lättlärd och vaken I allra högsta grad
Inget "vasst" temperament Inte de gårdshundar jag har haft i alla fall
Tillgiven Otroligt tillgiven
Inte skällig Uppfostringssak ...
Relativt lättskött Kan fälla något, för övrigt otroligt lättskött
Fungerar bra i barnfamiljer med små barn Älskar barn - och vuxna - och djur
Inte stressad Inte stressad normalt. Går dock lätt att hetsa upp .... men lugnar sig lika kvickt igen

Det finns många trådar här om DSG - leta runt så hittar du mer info. Det är en synnerligen trevlig liten hund :laugh:
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Tack snälla ni för tipsen! :)

Försöker läsa på så mkt vi bara kan. Det känns lite lättare om man har vissa raser att hålla sig till.

Min sambo säger att han gärna vill ha med hunden ut och springa. Orkar t ex en Shih Tzu eller Lhasa Apso springa 7-8 km i hyfsat tempo?
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Jag har ingen koll på de raserna, men jag kan tänka mig att de inte springer så jättefort några längre sträckor p g a de korta benen. Vill han ha hunden med sig ut på löprundor ofta kanske det är bättre att satsa på en hund som är bättre på det, t ex en italiensk vinthund eller en whippet. Själv springer jag med min Russkiy Toy (som är i storlek med en chihuahua) utan problem, men jag håller nog snarare "lågt tempo" än "hyfsat tempo".

Tänk på att ingen hund ska vara med på löprundor eller liknande före ett års ålder.
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Med tanke på kroppsformen så är det väl antagligen inte den optimala hunden för just det, men som Krax säger så tar det lång tid innan hunden kan följa med på sånt oavsett ras.

Men håller han ett "lagom" tempo och hunden får bygga upp sin kondition ordentligt innan, så ser jag väl inga större problem. Springer han över stock och sten kan det bli lite klurigare, men håller han sig på plan mark är det nog lugnt.
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Fast vi har tänkt oss en mer "gullig" hund än t ex whippet eller vinthund.

Naturigtvis tar han inte ut en liten valp och springer med, utan en hund som vi tränat upp konditionen på innan. Funderar mest över om det går att träna t ex Shih Tzu att orka med en löprunda. :) Läste att de iaf har en unik lungkapacitet som gör att den nästintill outtröttlig på promender.

Finns det nån annan ras som passar bra in på våra kriterier, som är gullig ;) och med lite lägre ben? :rofl:
 
Sv: Vilken hundras kan passa oss?

Vart läste du det där om lungkapaciteten? Det har jag då aldrig hört talas om :p.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 474
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 169
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 850
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp