Vilken hundras kan vara pusselbiten i mitt liv?

isabollan

Trådstartare
Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;))
Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och jag vänder mig till er i hopp om att ni kan hjälpa mig att kanske gräva fram en ny ras eller så. :) (följer forumen, men är inte så aktiv själv så "a ghost follower" visar sig nu:angel:)

Har i dagsläget en dvärgschnauzer i hemmet, som är familjens hund, och gillar den rasen. Men... Någon dvärgschnasse blir det nog inte, då de är på snäppet för små och friseringen av deras kalufs lockar inte mig så mycket.

Är 20 och ska flytta hemifrån inom en relativt nära framtid, ca.100 mil, för plugg och möjligheterna till en egen hund är stora, då en vovve som jag kan hitta på grejer med och som kan vara en trygghet gör allt lite bättre.
Har tidigare haft en finsk lapphund, som var min egen, och blev helt kär i den rasen. :love: Han fick dock, extremt motvilligt från min sida, flytta av olika anledningar..
Iallafall.. har funderat över nästa hund ett bra tag nu, å det finns ju så många raser, så kanske det inte är en finsk lapphund som är optimal för mig... :confused:

Letar efter en hundras som matchar detta, på ett ungefär..
- En mellanstor ras 40-50cm i manken-ish
- Aktiv ras, men inte en för aktiv
- En ras som kan hantera perioder med enbart "vardagsmotion" dvs promenader, mental stimulering och lek.
- En ras som kan tåla lite ruskväder utan att behöva gå med 100 täcken.
Ruskväder= kyla, snö å hård blåst etc, då jag är från Norrland och allra troligast kommer att återvända hit.
- Inte så mycket pälsvård, borstning och så är ok, men ingen trimras.
- Arbetsvillig, men ändå lite självständig och trygg i sig själv.
- Vakt, men inga jakttendenser som vår dvärschnauzer har..

Är en aktiv person, som älskar att vara ute i skog och mark, sysslar lite sporadiskt med hobby-agility, men letar främst en aktiv sällskapshund som kan hänga med mig till fjälls, i vildmark och eventuellt på någon ridtur. Intresserad av lydnad
Hunden får gärna ha vakt i sig, då jag själv har en defekt som gör att jag vid vissa tillfällen ser väldigt dåligt, och kan varna eller uppmärksamma mig på misstänksamma grejer/personer etc. :up:

Exempel på hur en 'vardag' kan se ut aktiveringsmässigt:
- promenad 30 min på morgonen
- promenad 20-60 min vid lunch
- promenad 1-2 timmar vid middagstid
- promenad 30 min på kvällen
+ mental aktivering och lek när tillfälle ges.


(Om någon undrar så ger mitt tänkta yrke möjlighet till att ha hund på jobbet, så kommer inte skaffa en hund och sedan måsta omplacera den efter jag tagit examen. Plugget är även på distans och har några släktingar, dvs hundvakter, i området så hunden kommer inte att bli lämnad ensam typ 8-16.)

Och detta är fortfarande en fundering, kommer inte att köpa på mig någon hund på impuls, utan jag ska ha tid och möjlighet att ta hand om eventuell valp/unghund.

Tack till de som orkat läsa allt babbel.. ;) hoppas ni kan ge mig lite tips! :bow:
Finns det en ras som kan vara nått för mig tror ni? Vill jättegärna höra lite tips, har ni själv en sådan hund så får ni hemskt gärna berätta om dem! (Bild är också uppskattat!:idea::love:)
 
Kanske en Pinscher? Rätt i storlek, korthårig och med vaktinstinkt. Social och pigg men inte så kraftfull som t.ex. rottweiler och boxer. Kanske fryser lite i 0-gradigt väder och spöregn, men ganska tålig och friska hundar över lag. Den är dock väldigt social och vill inte vara helt ensam för mycket.

Sedan finns ju gamla goda Golden Retriever - Aktiv, vänlig och intelligent och någotsånär självständig. Pälsen behöver inte särskilt mycket vård.
 
Tack för era svar! :)

Har funderat lite på pinscher, men hur är deras päls? Har de typ dubbel päls som schnauzern med underull..
Kommer som sagt att bosätta mig i Norrland i framtiden, och där jag kommer ifrån är det inte ovanligt att det på hösten, vintern och våren ligger på temperaturer mellan -25 och 0-gradigt, med snö och regn, klarar en pinscher av det utan att man måste täcka dem?

Labrador och golden är tyvärr lite för stora, annars hade de varit nästan perfekta :(

Och hunden kommer typ vara med mig mest hela tiden, och ibland hos hundvakter, så att hundrasen är social gör ingenting. Syftet med mitt eventuella hundköp är att ha en livskamrat som kan vara med mig, inte en "husvaktare" när jag är borta. :) kanske var lite otydlig, men det jag menar med självständig, är typ att ute i skogen så får den gärna hitta lite egna vägar och bus och inte känna att den måste vara klistrad på min stig sas :)
 
Goldentikar ska ju vara 51-56 cm i mkh, så kan du få tag i en liten tik är det ju i i den storleken du vill ha? :)

Annars tänker jag på lapphundarna faktiskt. Rätt storlek, medel i aktivitet och bra päls.
 
Ja det är möjligt, golden är ju riktigt fina :) Fast de lilla antal av mindre goldentikarna jag träffat har ändå känts lite stora och.. klumpiga(?) men det kanske bara är för att jag är van vid våran lilla energiska dvärgschnauzer :D Men får absolut kika lite närmare på golden!

Ja,, Lapphundarna känns fortfarande tyngst på vågen..
Men två andra raser jag fått upp ögonen lite för är keeshond och eurasier :idea::d även fast eurasiern ligger precis på storleksgränsen, finns kanske mindre individer där med..
Vet dock inte hur dessa raser tenderar att vara, då jag aldrig träffat någon och de bägge verkar vara ovanliga i mitt område..
 
Keeshound var en av de raser jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. De är pigga, rätt aktiva och friska. Har träffat på ett par hannar som vart i överkant på aktivitetsskalan men också träffat på några otroligt goa och trevliga hundar.
Men det är mycket päls!! Och de fäller en hel del när det är fällperiod så en bra dammsugare kan vara bra att investera i ;)
 
Keeshound var en av de raser jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. De är pigga, rätt aktiva och friska. Har träffat på ett par hannar som vart i överkant på aktivitetsskalan men också träffat på några otroligt goa och trevliga hundar.
Men det är mycket päls!! Och de fäller en hel del när det är fällperiod så en bra dammsugare kan vara bra att investera i ;)

Då kanske jag får anamma en till hobby då i samband med fällandet, man lär ju få mycket dugligt material till tjocksockar:D nä men, kanske får kolla lite närmare på dom, försöka hitta någon att bekanta sig lite med och lära känna rasen lite :)
 
BTW
Om man får för sig att korsa en Kees med en schäfer så får man det som min avatar visar.
 
Isländsk fårhund? Garanterat tålig men förvånansvärt lättskött päls, pigg, sund och långlivad :-).
Har egna idéer på spetsvis men är absolut inte omöjlig att träna med. Och så är de ju så fina...
Nackdelen är väl att de är skälliga, annars vaktar de genom att tala om att någon kommer varpå de brukar hälsa glatt på besökaren. Ingen eller liten jaktlust även om de naturligtvis behöver sedvanlig inkallningsträning.
 
Varför inte en finsk lapphund? Vi har en tik på 2 år, och hon är en otroligt lättsam och behaglig hund. Tyst och lugn, social och trygg och med en päls som inte går av för hackor. Vår hund är med lös i princip överallt- på tomten, på promenader och i stallet, och hon fixar lätt att ligga i stallet 2 h medan jag rider, även om det är -15 grader kallt. Grymt mysiga hundar, men det vet du ju redan:)
 
Ja,, Lapphundarna känns fortfarande tyngst på vågen..
Men två andra raser jag fått upp ögonen lite för är keeshond och eurasier :idea::d även fast eurasiern ligger precis på storleksgränsen, finns kanske mindre individer där med..
Vet dock inte hur dessa raser tenderar att vara, då jag aldrig träffat någon och de bägge verkar vara ovanliga i mitt område..

Eurasien upplever jag som lite "kompaktare" i kroppen än t.ex. golden även om mankhöjden kanske inte skiljer jättemycket. Tycker Eurasier(tikar) är väldigt lagom i storlek, precis som jag skulle definiera en mellanstor hund :)

Men jag skulle inte beskriva en Eurasier som särskilt arbetsvillig, och inte heller aktiv. Jag tror de allra flesta hänger med på det mesta med positiv attityd men det är ingen hund som anses tillhöra de aktiva hundraserna. Däremot skulle den nog passa dig bra ändå med tanke på vad du har att erbjuda/vill göra med din hund. Utifrån hur du beskrev din vardag så verkar du inte söka efter en aktiv och arbetsvillig hund (som du kan träna med?) utan snarare en positiv sällskapshund, om jag tolkat dig rätt? :)
 
Senast ändrad:
Skulle för övrigt säga att Keeshond generellt är piggare/mer arbetsvilliga än Eurasiern. De är också något mindre, men ganska mycket skälligare.
 
Ska kika på isländsk fårhund, Kelpie, tollare och schapendoes! :)
Pudel är jag dock lite tveksam mot, är inte deras päls-stohej ganska omfattande? (Eller är det jag som låter fördomsnisse tala nu för att jag bara sett välfriserade (typ) utsällnings pudlar härikring?:confused:)
 
Ska kika på isländsk fårhund, Kelpie, tollare och schapendoes! :)
Pudel är jag dock lite tveksam mot, är inte deras päls-stohej ganska omfattande? (Eller är det jag som låter fördomsnisse tala nu för att jag bara sett välfriserade (typ) utsällnings pudlar härikring?:confused:)

Jag röstar på Tollare!
 
Eurasien upplever jag som lite "kompaktare" i kroppen än t.ex. golden även om mankhöjden kanske inte skiljer jättemycket. Tycker Eurasier(tikar) är väldigt lagom i storlek, precis som jag skulle definiera en mellanstor hund :)

Men jag skulle inte beskriva en Eurasier som särskilt arbetsvillig, och inte heller aktiv. Jag tror de allra flesta hänger med på det mesta med positiv attityd men det är ingen hund som anses tillhöra de aktiva hundraserna. Däremot skulle den nog passa dig bra ändå med tanke på vad du har att erbjuda/vill göra med din hund. Utifrån hur du beskrev din vardag så verkar du inte söka efter en aktiv och arbetsvillig hund (som du kan träna med?) utan snarare en positiv sällskapshund, om jag tolkat dig rätt? :)


Kompaktare hur då menar du? :) har de grövre kroppsmassa/benstomme (brist på annat uttryck) eller är det för deras päls som de upplevs som kompaktare?

Jag vet faktiskt inte hur man ska definiera vilken typ av hund jag letar efter, det varierar väldigt mycket vad jag hittar på med vovven.
Men typ nånting mittemellan,,:confused: inte lika krävande som en brukshund men inte heller som en soffpotatis som bara vill gosa, gå lite promenader och sova.
Kanske var lite vag i beskrivningen av min vardag däruppe, men är ute i skog och mark minst 1 promenad där det hittas på allt möjligt, sök, lekar, lydnad, löparrundor etc. och på vintern blir det samma sak + lite skidor och skoter. Sen kanske det blir någon träning inkluderad där också beroende på vilka möjligheter som ges.

Så en någorlunda aktiv, men inte med ett lika stort aktiveringsbehov som t.ex. en border collie, vet dock inte hur jag ska definiera vilken typ det är?:confused: Medelaktiv hund? Eldig livsnjutare? Not a clue, men du förstår nog vad jag menar ändå? :)
 
Jag röstar på Tollare!

Å dom är ju helt :love: Men är inte de en väldigt aktiv jakthund?
Vet inte så mycket om dom eller jakthundar öht, hur blir de om de inte får jaga? Drar de iväg på egna jaktrundor eller är jakt något de inte saknar om de inte fått göra det?

Inte mitt område det där med jakt och jakthundar, så ställer jag dumma frågor ber jag om ursäkt. :angel:
 
Äsch, en sportklippt ska det ju vara:D
Inte för att jag i praktiken har en aning om hur ofta det behövs göras, men så värst lång tid borde det ju inte ta med en bra klippmaskin:p
Ska kika på isländsk fårhund, Kelpie, tollare och schapendoes! :)
Pudel är jag dock lite tveksam mot, är inte deras päls-stohej ganska omfattande? (Eller är det jag som låter fördomsnisse tala nu för att jag bara sett välfriserade (typ) utsällnings pudlar härikring?:confused:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 177
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 518
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp