Vilken hundras kan vara pusselbiten i mitt liv?

Å dom är ju helt :love: Men är inte de en väldigt aktiv jakthund?
Vet inte så mycket om dom eller jakthundar öht, hur blir de om de inte får jaga? Drar de iväg på egna jaktrundor eller är jakt något de inte saknar om de inte fått göra det?

Inte mitt område det där med jakt och jakthundar, så ställer jag dumma frågor ber jag om ursäkt. :angel:
Det är en retriever precis som labrador, golden, flatte m fl. som också är jakthunfar. Läs på rasklubbens hemsida om du är intresserad! Jag upplever att Tollarna är lagom aktiva och likaväl kan ta det lugnt ett par dagar. De har en del skärpa i sig och är inte alltigenom genomsnälla som övriga retrievrar oftast är.
 
Kompaktare hur då menar du? :) har de grövre kroppsmassa/benstomme (brist på annat uttryck) eller är det för deras päls som de upplevs som kompaktare?

Jag vet faktiskt inte hur man ska definiera vilken typ av hund jag letar efter, det varierar väldigt mycket vad jag hittar på med vovven.
Men typ nånting mittemellan,,:confused: inte lika krävande som en brukshund men inte heller som en soffpotatis som bara vill gosa, gå lite promenader och sova.
Kanske var lite vag i beskrivningen av min vardag däruppe, men är ute i skog och mark minst 1 promenad där det hittas på allt möjligt, sök, lekar, lydnad, löparrundor etc. och på vintern blir det samma sak + lite skidor och skoter. Sen kanske det blir någon träning inkluderad där också beroende på vilka möjligheter som ges.

Så en någorlunda aktiv, men inte med ett lika stort aktiveringsbehov som t.ex. en border collie, vet dock inte hur jag ska definiera vilken typ det är?:confused: Medelaktiv hund? Eldig livsnjutare? Not a clue, men du förstår nog vad jag menar ändå? :)

Syftade nog främst på att de är kortare i kroppen, var nog lite vag med vad jag menade med kompakt.

Jag tror få hundraser kan definieras som "soffpotatisar som bara vill gosa, sova och gå lite promenader". De allra flesta hundraser skulle nog hänga på (med glädje!) på det du beskriver, skillnaden skulle jag säga ligger i vad de kräver som minimum.

Om du vill ha en eldig hund med lite glöd är nog inte Eurasiern rätt. Citerar kennelklubbens första mening om den: "Eurasier är en självsäker, lugn hund med en hög retningströskel." Det stämmer in perfekt på mitt ex, men detta betyder INTE att hunden är en soffpotatis som mest vill gosa och sova. Min följer mer än gärna ut på långa powerwalks eller hela dagar i skogen, inlinesturer, agilityträning, lära sig kantarellsök och nya trix (snabblärd är hon också, bara man hittar rätt motivation) men hon är inte "eldig". Hon är just lugn och självsäker och "brusar sällan upp". Det är ingen hund där det spritter i hela kroppen av energi i allt de tar sig an, men de är fortfarande hundar som klarar av och med glädje tar sig an en aktiv vardag.

Jämför med Keeshond där första meningen på kennelklubben är: "Rasen är lättlärd, intelligent, livlig, nyfiken men kan samtidigt vara något avvaktande mot främlingar, och fungerar idealiskt som larmande vakthund.". Jag kan inte väldigt mycket om Keeshond men den lilla erfarenhet jag har tycker jag det låter som ett ganska passande val utifrån vad du söker? :)
 
Kompaktare hur då menar du? :) har de grövre kroppsmassa/benstomme (brist på annat uttryck) eller är det för deras päls som de upplevs som kompaktare?

Jag vet faktiskt inte hur man ska definiera vilken typ av hund jag letar efter, det varierar väldigt mycket vad jag hittar på med vovven.
Men typ nånting mittemellan,,:confused: inte lika krävande som en brukshund men inte heller som en soffpotatis som bara vill gosa, gå lite promenader och sova.
Kanske var lite vag i beskrivningen av min vardag däruppe, men är ute i skog och mark minst 1 promenad där det hittas på allt möjligt, sök, lekar, lydnad, löparrundor etc. och på vintern blir det samma sak + lite skidor och skoter. Sen kanske det blir någon träning inkluderad där också beroende på vilka möjligheter som ges.

Så en någorlunda aktiv, men inte med ett lika stort aktiveringsbehov som t.ex. en border collie, vet dock inte hur jag ska definiera vilken typ det är?:confused: Medelaktiv hund? Eldig livsnjutare? Not a clue, men du förstår nog vad jag menar ändå? :)

Syftade nog främst på att de är kortare i kroppen, var nog lite vag med vad jag menade med kompakt.

Jag tror få hundraser kan definieras som "soffpotatisar som bara vill gosa, sova och gå lite promenader". De allra flesta hundraser skulle nog hänga på (med glädje!) på det du beskriver, skillnaden skulle jag säga ligger i vad de kräver som minimum.

Om du vill ha en eldig hund med lite glöd är nog inte Eurasiern rätt. Citerar kennelklubbens första mening om den: "Eurasier är en självsäker, lugn hund med en hög retningströskel." Det stämmer in perfekt på mitt ex, men detta betyder INTE att hunden är en soffpotatis som mest vill gosa och sova. Min följer mer än gärna ut på långa powerwalks eller hela dagar i skogen, inlinesturer, agilityträning, lära sig kantarellsök och nya trix (snabblärd är hon också, bara man hittar rätt motivation) men hon är inte "eldig". Hon är just lugn och självsäker och "brusar sällan upp". Det är ingen hund där det spritter i hela kroppen av energi i allt de tar sig an, men de är fortfarande hundar som klarar av och med glädje tar sig an en aktiv vardag.

Jämför med Keeshond där första meningen på kennelklubben är: "Rasen är lättlärd, intelligent, livlig, nyfiken men kan samtidigt vara något avvaktande mot främlingar, och fungerar idealiskt som larmande vakthund.". Jag kan inte väldigt mycket om Keeshond men den lilla erfarenhet jag har tycker jag det låter som ett ganska passande val utifrån vad du söker? :)
 
Om Tollare skulle jag vilja säga att de behöver mer hjärngympa och motion än vad många tror för att inte bli understimulerade och nervösa. Just rädslor är något man bör titta nog på när man letar valp.
Jag skulle inte vilja jämföra Tollaren rätt av med Golden och Labbe även om det är n retriver. Aveln gick lite för fort fram för rasens bästa under nittiotalet.
 
@cherie absolut, får kolla närmare på rasklubbens hemsida! :)
Ska även försöka hitta en kennel eller ägare till de hundraser jag funderar på för att få höra lite mer om raserna. För mig är det ju rätt okända raser, så vill vara säker på att jag kan erbjuda det som vovven behöver för att må bra.

Förutom lapphunden finns nu keeshond på listan samt "liten golden". Tack hörni! :bow:

Pudel utesluts pga trimningen, har inte planerat in att behöva lämna hunden på trimning och skulle jag ge mig på det själv.. ja då skulle det bli en, väldigt, spännande frisyr med min syn å klippartalang :D

Tollare, kelpie, shapendoes tror jag inte att jag kan erbjuda vad de behöver för att må bra, kanske har jag fel, men just nu tror jag att de får hamna inom parentes. Hur fina de än verkar va..
Jobbigt att det är så många hundar som man blir helt :love: när man ser dem.. Hade man låtit hjärtat styra hade man nog stått med en av varje vid det här laget!
 
Pudel utesluts pga trimningen, har inte planerat in att behöva lämna hunden på trimning och skulle jag ge mig på det själv.. ja då skulle det bli en, väldigt, spännande frisyr med min syn å klippartalang :D
Alltså.. Det är ju bara att ta en klippmaskin och köra med den över hela hunden, det är så dom är snyggast :up::D
 
Aha ja du menar så, ja det är ju en annan femma då :D Men hur ofta måste man snagga/trimma dem?

Man trimmar näsan, tassarna och svansen ca. 1 gång i månaden, har du hunden kortklippt så kan du klippa kroppen med 2-3 månaders mellanrum.

Fördelen är att du kommer spendera mycket mindre tid med att dammsuga. Nackdelen för dig är att pudeln inte har någon underull så särskilt när de är kortklippta blir de väldigt frusna vilket innebär att täcke behövs vid ganska varma temperaturer.
 
Hoppas du vill ha fler förslag....
Norsk Buhund, spets som lapphunden.
Trevlig social och som vill vara med överallt.
Har en själv som fyller 15 på söndag, så dom är långlivade.
Älskar snö och vinter, orkar vara ute på långa promenader, älskar att mysa.
Storlek som keeshound men med mindre päls.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 177
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 516
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp