Vilken hundras? :P

S

smackis

Hej,
jag funderar på att skaffa hund någon gång i framtiden. Men det svåraste tycker jag är att hitta en passande ras... Någon som vill hjälpa mig? :) Jag är 16 och vi är en normalaktiv familj på fyra. Vi bor på landet (men det kommer jag ju kanske inte kunna göra hela hundens livstid)
Jag är ganska aktiv och kommer kanske vilja hålla på med agillity, freestyle eller lydnad, men bara på hobbynivå. Men jag vill inte heller ha en hund som klättrar på väggarna om den inte får springa flera mil per dag.
Vi har två ganska skygga katter och om jag ska skaffa hund så måste det givetvis fungera med dem. Vi har varit hundvakter några gånger tidigare och det har gått ganska bra, men jag måste ändå fråga om det finns någon här med erfarenheter vad det gäller krångliga relationer mellan hund och katt.
Vad det gäller storleken på hund så ska den gärna vara ganska medel. Mellan 35 och 50 cm i mankhöjd ungefär :d Måttlig pälsvård, jag föredrar korthåriga hundar som inte fäller jättemycket, men det är verkligen inte min högsta prioritet.
Till temperamentet gillar jag golden reterievern och labradoren, och i största allmänhet tycker jag att vattenhundar verkar väldigt trevliga.
Hunden får absolut inte tendera att bli skällig, alltså är inte vakthundar någonting för mig. Hunden ska i första hand bara vara en trevlig kompis och familjemedlem.
En ras som jag var väldigt nyfiken på var Gammel dansk hönsehund, men den verkade vara väldigt ovanlig tyvärr. Några andra raser jag funderat på är

Welsh springer spaniel (någon som vet om den trivs som familjehund, någon som kan berätta om hur hon eller han brukar aktivera sin welsh?)

Sussex spaniel (hur vanliga är infektioner i seriös avel? Hur vanlig är rasen, går den att få tag på i Sverige?)

Field spaniel (hur är den till temperamentet? Till hur hög grad är den reserverad?)

Lagotto Romagnolo (hur skällig är rasen i allmänhet? Hur mycket smuts drar den in i sin nallepäls?)

Australisk fårhund (hur hög är vaktinstinkten, är den mycket skällig? Fungerar den i ett vanligt vardagsliv?)

Någon som har erfarenhet av Breton?
Hoppas någon har orkat läsa igenom det här trasslet, jag vore sjukt tacksam om någon ville dela med sig av sina erfarenheter av hundraserna. Eller gärna komma med andra förslag. Tack på förhand! :D
 
Sv: Vilken hundras? :P

Vi har en Engelsk Springer Spaniel i familjen, är inne på nummer 2, hon tycker helt klart om att gå på promenader, svårt att få hon riktigt trött men hon är ju lugnare inne då hon har fått röra på sig mycket men jag upplever inte att nån av dom vi har haft har direkt "klättrat på väggarna" då man inte har haft tid.

våran förra fick på äldre dar testa på agility och verkade inte ha något emot det och vi har funderat på att köra det med våran nuvarande, hon har fått testa hoppa över hinder, hoppa upp på saker och springa genom tunnel och hon verkar tycka det är skitkul, hon verkar tycka det mesta är kul så länge hon får vara med och vill väl helst att det ska vara full fart!

Men bäst tror jag hon tycker om att bada!

Tanken var väl att hon skulle bli jakthund men hur det går med det vet jag inte riktigt!

Hon är helt klart en familjehund med fart som är med på allt och alltid vill vara med! Dessutom är hon en clown hon hittar på sina egna trick lite då och då, typ som då hon började springa genom en lektunnel för barn som valp, klättrade upp på studsmattan och hoppade redan som valp sen togs stegen bort men då hoppade hon upp på egen hand!

Pälsvård så kan dom ha ganska olika päls! Våran förra hade inte så mycket päls så den borstade vi bara med jämna mellanrum men våran nuvarande har mer päls och behöver mer pälsvård samt trimmas lite, men det kan man göra själv! Uppfödaren var hem till oss och visade oss hur hon trimmade en gång och sen dess har vi gjort det själv hemma!

38470_10150230241040181_796275180_13698782_1562617_n.jpg
 
Sv: Vilken hundras? :P

Men jisses vad söt hon var! Hur mycket fäller dom? Verkar som en underbar ras :D
 
Sv: Vilken hundras? :P

Med tanke på att vi tidigare även har haft gråhund så tycker jag inte det är så farligt, får fråga mamma som får dammsuga efter henne!
 
Sv: Vilken hundras? :P

Menar du Australian Shepherd? Så är den, namnet till trots, en Amerikansk ras.
Jämfört med fågelhundarna så klassas den nog som ganska svår, den är dessutom vaktig utav sig o kan vara ganska skarp.
http://www.australianshepherdklubben.nu/
Av vallhundarna så har du tittat på den Australiska Kelpien? Den hör till bruksraserna.
http://www.kelpieklubben.se/
Sen har du ju oxå Berger des Pyrénées som finns i två hårslag.
http://clubbergerdespyrenees.se/
Duktiga är dom på det du tänkt dig, se t ex: http://silvia.trkman.net/
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hundras? :P

Tack för svar! Är nu mest inne på labrador, någon som vill dela med sig av erfarenheter av rasen? (:
 
Sv: Vilken hundras? :P

När jag var jätte liten hade min farmor och farfar en labbe, en tjock svart gammal sak. Fy fan vad jag älskade den hunden! Hon var så snäll! :D Hon var lite över matad men.. :) Sedan har jag träffat två jakt labbar för någon månad sedan. Urmysiga och arbetsvilliga vovvar. Av den lilla erfarenhet jag fått av rasen så älskar jag den :love::love:
 
Sv: Vilken hundras? :P

Åh, jag är lite kär i labbar, men samtidigt vet jag inte riktigt om jag vill ha en så stor hund... Men det kanske inte spelar någon roll alls när de har ett så underbart temprament :D Sedan, en annan ras jag undrade över är Dansk/Svensk Gårdshund (är de skälliga?), och mellanpudel (vet inte riktigt om jag skulle orka med pälsvården...) aja, jag tar med glädje emot alla svar jag kan få :d
 
Sv: Vilken hundras? :P

Jo, deklart ;) vet du om man kan göra det själv, eller hur ofta man måste klippa?
 
Sv: Vilken hundras? :P

Jo, deklart ;) vet du om man kan göra det själv, eller hur ofta man måste klippa?

Funderar du på lagotto så är ju inte en pudel svårare att klippa :) I alla fall inte om man struntar i utställning. Jag har haft min pudel i fyra månader nu, klipper kroppen själv men hittills har jag låtit en annan rycka öronhåren och ska låta en annan klippa tassarna också, det är det svåraste tycker jag.

Här är min sötnos (fy sjutton vad svårt det är att ta bilder på en svart hund :p)
dexter.jpg


Där hade han precis blivit klippt i en "pudelfrisyr", numera är han mer jämnt klippt över hela kroppen, försökte ta en bild:
img0283j.jpg


...och en bonusbild :love:
img0278w.jpg
 
Sv: Vilken hundras? :P

Snaggade pudlar är grymt fina, pudlar är ju lättlärda också annars hade de ju inte använts som cirkushundar i så stor utsträckning som de faktiskt gör :D De dansk/svenska gårdshundar jag har träffat på har inte varit skälliga, även om de liknar jack russells så är det helt olika typer av hundar. Annars är ju Engelska Springer Spaniels trevliga hundar, den stora kraftiga utställningstypen är ofta långhårig med päls som inte är så rolig att ha och göra med (har en hund med den typen av päls, han snaggas) men det finns linjer med helt annan päls som tex min yngsta springer:

nova2.jpg


nova3.jpg
 
Sv: Vilken hundras? :P

Innan jag läst klart om dina egna funderingar på ras så tänkte jag på lagotto!
Jag tror den rasen passar dig utmärkt.
Har en sån själv och har träffat väldigt många. Tycker inte att de är skälliga. Dock har vissa uppfödare avlat på tråkig mentalitet när den var som populärast, så det gäller att vara noga när man väljer uppfödare!

Pälsen drar in en hel del, men ställer man inte ut kan man ha den relativt kortklippt. I så fall klipper man ca var 6e vecka, det lär man sig fort och tar inte så lång tid. Dock fastnar frön lätt ändå, men då tar det inte evighet att plocka bort utan det gör man i soffan framför tvn.

31161996.jpg

Min tjej, 5½år

Jag ser lagotton som pigg, glad och arbetsvillig med en stor portion humor och envishet :love:.
 
Sv: Vilken hundras? :P

Åh vilken fin Eng Springer Spaniel du hade! Är skamligt nog egentligen mest kär i dom svartvita, helst med tantecken även om jag älskar våran tokhund!
 
Sv: Vilken hundras? :P

Pst, du får ju hoppa in i pudeltråden och presentera din goding!

*kl*

TS: Även jag slår ett slag för pudeln, en riktig allround hund!
Här är min stora grabb


Och min "lilla" (m pudel pågränsen till förstor)


I en sportklippning är det busenkelt att sköta pälsen som inte drar in nämnvärt med smuts, är lukt och fällfri!

Det är pigga hundar som hänger med på det mesta, min ena söktränar jag med och den andra spårar litegrann. Annars är det lydnad, lite agility, rallylydnad och bara ute och ha kul, gå långa promenader, cykla, dra och gosa. Dom dör inte av att ligga på sofflocket en dag eller två, men kan utan problem hänga med på ordentliga turer utan att klaga, tvärtom!

Mina två är dessutom inte skälliga, vi bor i lägenhet och det sägs inte ett knysst. För den sakens skull vaktar dom trots det, idag ramlade ett fyllo in i lägenheten, då började den lilla brumma duktigt och den stora ställde sig kloss så han inte kom in i lägenheten, utan att röra honom eller säga ett pip, men förbi kom han under några omständigheter inte.

Det är hundar som har bestämda åsikter och humor under ytan, min ena släpper inte vem som helst nära medans den andra älskar allt och alla på ett retriverflamsigt vis.
 
Sv: Vilken hundras? :P

Vad grymt fina hundar alla har! :love: Tack för alla underbarabeskrivningar av era hundar. Jag tror dock att om jag skaffar hund så blir det nog en brun labrador (inte av jakttypen), jag tror att det är den ras som passar mig bäst, om det är någon som har en labbe så får du gärna berätta om den :banana:
 
Sv: Vilken hundras? :P

Några av hennes kullsyskon fick tan tecken :devil:
Fast ja håller med, tan är snyggt, brun/vit tan är finare än bara brun/vit :p Men svart/vit är snyggast :love:
 
Sv: Vilken hundras? :P

Vi fick välja mellan våran tik som är brun vit tan och en annan tik som var svart/vit tan, jag vet precis vilken av dom jag var mest sugen på men var inte jag som fick välja så! Men i slutändan visade det sig att vi fick en toppenhund!
 
Sv: Vilken hundras? :P

Hmm... Eller kanske en pudel... xD svårt asså! Nån mer som har en pudel? Är de ofta hoppiga eller skälliga eller är det bara fördomar? :p Sen handlar det ju självklart om uppfostran, men generellt... Sedan, field spaniel, någon som känner en?:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 341
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 550
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 656
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 222
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp