Vilken hundras? :P

Sv: Vilken hundras? :P

Min erfarenhet är att det inte är skälligare hundar än andra, hade tidigare en m pudel och inte heller han sa mycket, brukade dock säga till när det kom folk men lugnade sig snabbt. Då jag bodde i hus då var det ingenting som jag försökte träna bort.

Båda mina är lätta, och hoppar om dom tillåts, men dom vet att det inte är ok och sätter sig sedan direkt för att hälsa om man kommer in te x.

De flesta saker så som skälla, jakt, hoppa osv är en fråga om uppfostran, visst en del raser har vissa drag starkare än andra men "en hund som inte hoppar när den hälsar" kommer det inte finnas en rasstandard om, det handlar om individerna :)

Lycka till i ditt hundletande, råkar du bo i närheten utav oss är du varmt välkommen att hälsa på mina lurviga monster (;))
 
Sv: Vilken hundras? :P

Puffar för welshen.

En tik förståss :-)

Kan inte blir fel det är en förbaskat trevlig ras, lagom stor, lagom aktiv :-)
 
Sv: Vilken hundras? :P

skulle rekommendera irish soft coated wheaten terrier :heart3 som är unnderbara :D
 
Sv: Vilken hundras? :P

Okej, nu har ni gett mig mycket att tänka på xD verkligen ett hjärtligt tack för alla svar! Welshen, hur mycket motion behöver den, räcker det med dagliga promenader på kanske 6- 7 km eller är deras behov mycket större?
 
Sv: Vilken hundras? :P

De pudlar jag har träffat (har ingen själv, sambon sa tvärnej till pudel när det var dags för hund), har ibland varit hoppiga av typen "hoppa rakt upp i luften" men inte hoppa när de hälsar. Men som sagt, uppfostringsfråga.
 
Sv: Vilken hundras? :P

Har haft min beardis nu i en månad och är störtförälskad i rasen:love:

Tycker det låter som en ras även för dig.. Älskar att springa och aktiveras, men ligger även gärna hemma och bara softar nedanför soffan emellanåt. Vi går ut långtur i skogen varje kväll, men jag har på känn att skulle jag bli sjuk är det inte katastrof om det bara skulle bli rastning på schemat en eller ett par dagar.

Otroligt smidiga, vänliga och samarbetsvilliga hundar. Hoppar högt och gärna. Min lilla hund fnkar hur bra som helst med gammelkatten. Kollade bara på honom sen väntade han bara ut honom, helt enkelt. Efter två veckor nosar dom på varandra som om dom levt ihop hela livet. Kanske värt att nämnas att jag aldrig stött på en hund gammelkatten inte har varit avvaktande eller "hörru, passa dej! det här är mitt hem!"-aktig mot förut.

Pälsen är dryyyyg, men ska du inte ställa ut är det ju bara att klippa ner! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken hundras? :P

Tack, har inte funderat direkt på rasen tidigare, men de verkar ju som jättetrevliga hundar! ^^)
Fungerar en pointer som sällskapshund eller används de bara till jakt? Någon som har en? :d
 
Sv: Vilken hundras? :P

Pointer fungerar INTE som sällskapshund enbart.
En mycket aktiv hundras som kräver att få jaga, annars går dom i taket på nolltid.

Jag har ingen renrasig pointer men väl en pointerkorsning, och känner flertalet pointrar. Min hund kräver inte att få jaga, men behöver mycket motion och stimulans i övrigt.
 
Sv: Vilken hundras? :P

Hhm... Funderade lite på whippet. Frågan är nu bara, vi bor ju på landet och det är mycket både hare och rådjur här. Det står ju överallt att whippetar har stort behov av att springa fritt, men jag vet inte riktigt var jag skulle våga göra det, det finns inga större vägar i närheten men just vilt att jaga då. Hur stark är jaktinstinkten? Och lätt har de för att lyssna på inkallning? Räcker det att låta hunden springa på tomten? Några andra tips på var man kan låta den springa av sig? :d
 
Sv: Vilken hundras? :P

Har också pudel, och det är asolut en ras jag kan rekommendera! Det är min första hund och jag blir imponerad nästan varje dag av hur smart och lättlärd han är. Clownig som få, men kan också vara världens mysknutte. Dock så hoppar han en hel del på folk, och det är nåt jag missat på i min uppfostran, tror jag. Jag tror dock även att benägenheten att hoppa/stå på bakbenen finns mer i vissa raser än andra, och pudlar verkar trivas fint på 2 ben! Skälla gör han dock aldrig, hört han skälla max 10 ggr under tiden jag haft han nu (snart ett år). Dock så behöver dom kanske lite mer mental stimulans än vissa andra hundraser, annars verkar dom lätt bli uttråkade och hittar på egna saker att göra istället (Vilket ju inte alltid är så roligt)

2 bilder på hoppjerkan min:
31329719.jpg

30941392.jpg
 
Sv: Vilken hundras? :P

Jag har funderat en hel del på pudlar... De verkar supertrevliga! :laugh:
 
Sv: Vilken hundras? :P

Sedan även engelsk staffordshire bullterrier, hur vanligt är det med hanhundsaggresivitet?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp