Vilken hundras passar mig?

Zaras

Trådstartare
Hej!

Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna", jag vet: Jag har också sett dom. Men nu är jag fast och skulle behöva lite synpunkter från ni erfarna buke-folk.

Det är så här: Jag går i seriösa valp tankar och har då, naturligtvis, börjat fundera på ras. Jag har en DP Golden hemma som verkligen är den gosigaste och trevligaste hunden jag har träffat, enkel på alla vis, bra kontrollerbar Jaktinstinkt och underbar av/på knapp. MEN jag känner att det saknas lite arbetslust, vi kan vara i stallet och skogen i timmar med full fart men kan knappt hålla motivationen uppe i 15 min när vi apport tränar, och det är ändå det hon gillar mest. Vi har varit på massor olika kurser men man ser bara att springa i skogen är det hon älskar mest.

Så, nu förstår jag att hon är lite speciell och om jag letar lite mer på jaktsidan hittar jag säkert en ordentlig arbetsnarkoman men jag är inte heller helt såld på apportering. Det är väldigt roligt, särskilt när vi kommer upp i mer avancerade grejer, men det är inte nånting jag känner att jag investera i. Jag gillar inte heller hur.. Hmm... Lättsåld hon är. Hon springer inte fram till okända människor men med dom hon har träffat åtminstone en gång är hon tydligen bästisar med, även om andra märker att hon har "valt mig" så är jag kanske lite avundsjuk?

Dom jag har tänkt på är främst i grupp 1, vallhundar, herdehundar och boskapshundar. Eftersom jag gillar hur intelligenta men fortfarande följsamma dom verkar vara, deras motor och vilja. Det verkar som en rolig utmaning. Mer specifikt har jag kollat på: Australien shepherd, långhårig collie och kelpie. Iordning av intresse. Border collie är ju lite av en dröm men då ska jag bo uppe i bergen med 250 egna får.

Det är enkelt att säga "Jag ska ta ut den på en långpromenad på fyra timmar varje dag, på det en timme lydnadsträning, två timmar spår och sen tar vi en tio timmars cykelrunda. Och det är en lugn dag." Så jag har tonat ner mig själv och baserat min plan på mitt nuvarande hundliv, vad jag saknar. Så en normal dag ser väl ut så här promenadsvis: ca 25 min morgon promenad, långpromenad på kanske 1-2,5 timme eller om vi är i stallet så antingen en promenad på 30-45 min eller så hänger hon med på ridturen. Sist och minst en kortis på kanske 10-15 minuter. Hon springer alltid lös på långpromenaden och nu när vi flyttar på morgonen också. Utöver det kör vi apport träning på relativt simpel nivå 3 gånger i veckan och något lättare godissök/lydnadsträning/trix-träning två gånger om dagen, ca 10-15 min var. Det blir också mer givande morgon och kvällspromenader när jag flyttar.

Jag skulle vilja satsa stort på lydnaden och sök, alternativt viltspår om jag får blodad tand. Så om jag skulle vara realistisk så lydnadspass ca 45 min tre dagar i veckan, sök/spår en/två gånger i veckan. Jag vill också pröva på agility, rallylydnad, freestyle och att dra så nånting sånt en dag i veckan för skojs skull. Sist men inte minst så skulle jag väldigt gärna vilja pröva på vallning (inget krav för val av ras men forfarande roligt) men om jag ska räkna något optimistiskt så kanske två gånger i månaden + kurser om jag gillar det, vilket är därför jag inte vill skaffa en BC. Jag vill inte heller stå med en hund som behöver valla och jag inte är helt såld. Så möjligheten skulle vara trevligt, men ingen som kräver det för att må bra.

Så det blev längre än vad jag trodde, förlåt och tack för att du läste igenom det! Såklart så kommer vi mixa aktiviteterna också som man gör i verkliga livet, man kanske känner för spår/agility istället för lydnad den dagen, eller kanske en vilodag. Men tillbaka till originella frågan: Skulle en Australien shepherd/Kelpie bli glad med livet av vad jag kan ge? Jag gillar ju collies också men jag är rädd att jag hamnar i samma situation som med goldisen.
 
Jag tror nog de kan bli nöjda men kelpie är ofta lika människoälskande som golden. En collie ska du inte ha, då får du nog en ännu tråkigare hund. Men kanske schäfer, hoffe eller beauceron?
 
Jag tror nog de kan bli nöjda men kelpie är ofta lika människoälskande som golden. En collie ska du inte ha, då får du nog en ännu tråkigare hund. Men kanske schäfer, hoffe eller beauceron?

Jag har faktist kollat mycket på schäfer och är väldigt sugen, nu kommer jag inte ihåg vad det var som fick mig att ändra mig. Men jag har för mig att det är rätt svårt att få en riktigt bra valp? Speciellt om man inte har tänkt att tävla, jag vill ju träna som om jag ska tävla och kan tänka mig att gå på någon symbolisk tävling här och där, men dom vill nog ha mer?

Beauceron verkar väldigt intressant nu när jag kollade lite snabbt. Ärligt talat så har jag på nått sätt missat att dom kan och aktivt används som vallhundar. Det står att dom har lite go i sig, om vi jämför det med typ aussien, är den skarpare? Mera vakt? Envisare? Vad är det som definierar "go"?

Jag är inte hundra procent med hoffe är hovawart, eller? Är inte dom stora, långsamma Berner senner syskon? Också hört dom kallas "golden deluxe." Antagligen bara fördomar men jag har ingen riktigt klar bild av vad det är för ras.
 
Det är lättare att få tag på schäfer än kelpie, de flesta kelpieuppfödare som avlar mot bruks har kölista redan innan valparna är födda.

Jag har mest träffat Beauceroner från Satchmos och Grand Lutin. Tror de senare är mer prestationsavlade. De är inte blixtsnabba i sina reaktioner utan mer arbetshästar. Men de orkar hålla på länge, de ger inte upp efter 15 min.

Hovawarts är inte helt olika Beauceronerna tycker jag. Kanske att Hoffarna har mer allvar i sig. Men välj uppfödare med omsorg så släktingarna har presterat även utanför utställningsringen.
 
Det är lättare att få tag på schäfer än kelpie, de flesta kelpieuppfödare som avlar mot bruks har kölista redan innan valparna är födda.

Jag har mest träffat Beauceroner från Satchmos och Grand Lutin. Tror de senare är mer prestationsavlade. De är inte blixtsnabba i sina reaktioner utan mer arbetshästar. Men de orkar hålla på länge, de ger inte upp efter 15 min.

Hovawarts är inte helt olika Beauceronerna tycker jag. Kanske att Hoffarna har mer allvar i sig. Men välj uppfödare med omsorg så släktingarna har presterat även utanför utställningsringen.
Kelpie var en rekommendation från en stallkamrat så jag tog med den i beaktningen, dom verkar som roliga hundar men verkar bli lätt stissiga och stressade när dom arbetar, gör före dom tänker sorten.

Jag sätter in schäfern i listan igen och kollar närmare på hoffe och beauceron.

Var används Beauceron aktivt som vallhundar? Inte ett VP i sikte o ännu färre anlagsprov
http://www.beauceronklubben.com/vall.html

Jag baserade det på skk's beskrivning, rasklubbens beskrivning och att den första bilden man ser på rassidan är en beauceron som vallar (?). Jag måste ha misstagit mitt antagande.
 
Kelpie var en rekommendation från en stallkamrat så jag tog med den i beaktningen, dom verkar som roliga hundar men verkar bli lätt stissiga och stressade när dom arbetar, gör före dom tänker sorten.

Många vallhundsraser är väldigt snabba i tanke och från tanke till handling, det är ju lite formel 1 över dem. Har träffat en del kelpar (håller själv på med annan vallhundsras) och upplever inte att de handlar innan de tänker, däremot har de många gånger tänkt klart innan matte/husse har.
 
Schäfer skulle absolut passa in. Utefter aktiveringsnivån så är det bara de mer extrema tjänstekennlarna och de segaste exteriörkennlarna som går bort.
Många i dag verkar rädda för att köpa schäfer. Antingen är bilden utställningsräkor utan arbetslust eller brukslinjer som man tror är svårstyrda och kräver 10 timmars arbete om dagen :grin:

Merparten av schäfrarna ligger mitt i mellan. Det är en bruksras och den skall vara förig, ha motor, arbetslust, nyfikenhet, föremålsintresse och kamplust.
Rasen har en rad gammalt i bagaget som folk drar sig för. Tex så tror många att HD är ett utbrett problem. Aveln har kommit långt här och det finns mycket statistik över avelsdjuren idag.

Att äga en schäfer är inte svårare än vilken annan bruksras som helst. En schäfer vill ha mental stimulans i någon form samt gott om motion. Olika linjer kräver olika mycket...men en schäfer vill jobba. En vanlig, aktiv hundmänniska ska kunna äga en schäfer. Då räknar jag inte med vissa tjänstehundslinjer som kan vara mycket hund. Men de uppfödarna har stenkoll på vad de säljer och till vem.

Hoffen skulle jag välja bort. Har många hoffar i släkten samt det finns lite uppfödning. I min smak är det en väldigt ojämn ras. Har sett allt ifrån väldigt hårda hundar till fullständigt ointresserade av arbete. Och ibland i samma linjer. Känns lite lotteri om vad man får. Personligen har jag också svårt för flamsiga raser. Upplever hoffarna som lätta att tappa fokus i arbetet och ha lite svårt med att styra impulskontroller.
 
Kan tillägga det om uppfattningen om att schäfer ska tävla. En del brukskennlar ställer sådana krav, men inte alla. De flesta som vänder sig till bruks och sport är nöjda med att köparna är aktiva och vill aktivera sin hund fysiskt och mentalt :)
 
Många vallhundsraser är väldigt snabba i tanke och från tanke till handling, det är ju lite formel 1 över dem. Har träffat en del kelpar (håller själv på med annan vallhundsras) och upplever inte att de handlar innan de tänker, däremot har de många gånger tänkt klart innan matte/husse har.
Då förstår jag bättre. Som sagt, låter som riktigt roliga hundar.

Schäfer skulle absolut passa in. Utefter aktiveringsnivån så är det bara de mer extrema tjänstekennlarna och de segaste exteriörkennlarna som går bort.
Många i dag verkar rädda för att köpa schäfer. Antingen är bilden utställningsräkor utan arbetslust eller brukslinjer som man tror är svårstyrda och kräver 10 timmars arbete om dagen :grin:

Merparten av schäfrarna ligger mitt i mellan. Det är en bruksras och den skall vara förig, ha motor, arbetslust, nyfikenhet, föremålsintresse och kamplust.
Rasen har en rad gammalt i bagaget som folk drar sig för. Tex så tror många att HD är ett utbrett problem. Aveln har kommit långt här och det finns mycket statistik över avelsdjuren idag.

Att äga en schäfer är inte svårare än vilken annan bruksras som helst. En schäfer vill ha mental stimulans i någon form samt gott om motion. Olika linjer kräver olika mycket...men en schäfer vill jobba. En vanlig, aktiv hundmänniska ska kunna äga en schäfer. Då räknar jag inte med vissa tjänstehundslinjer som kan vara mycket hund. Men de uppfödarna har stenkoll på vad de säljer och till vem.

Hoffen skulle jag välja bort. Har många hoffar i släkten samt det finns lite uppfödning. I min smak är det en väldigt ojämn ras. Har sett allt ifrån väldigt hårda hundar till fullständigt ointresserade av arbete. Och ibland i samma linjer. Känns lite lotteri om vad man får. Personligen har jag också svårt för flamsiga raser. Upplever hoffarna som lätta att tappa fokus i arbetet och ha lite svårt med att styra impulskontroller.
Tack för en väldigt bra beskrivning! Schäfern har alltid varit lite av en drömras för mig, jag hängde alltid med farfar till klubben så jag kunde se dom träna. Har du något tips på en bra mellan kennel, med hundar som skulle orka med en heldag i fullt ös men också inte bli galna av en sjukdag eller tre i sängen.

Det jag också undrar lite över är vakten eller "aggressionen". Verkligen varenda schäfer ägare jag har mött på sistone verkar ha stora problem med den, från barnfamiljer som bara går som barnvagnshund till rätt aktiva tävlingshundar på hobby nivå. Varenda en av dom går med super korta koppel (typ, lyfter upp hunden) och går tjugo meter åt sidan men gör ändå utfall. Så här kommer en antagligen rätt svår fråga: Varför? Vad "gick fel"? Jag älskar att kunna ha min hund lös, och jag förstår att det kan/kommer ta mycket tid och jobb, men vill nog ändå distansera mig själv från extrem jakt och vakt egenskaper så mycket som möjligt.
 
Då förstår jag bättre. Som sagt, låter som riktigt roliga hundar.


Tack för en väldigt bra beskrivning! Schäfern har alltid varit lite av en drömras för mig, jag hängde alltid med farfar till klubben så jag kunde se dom träna. Har du något tips på en bra mellan kennel, med hundar som skulle orka med en heldag i fullt ös men också inte bli galna av en sjukdag eller tre i sängen.

Det jag också undrar lite över är vakten eller "aggressionen". Verkligen varenda schäfer ägare jag har mött på sistone verkar ha stora problem med den, från barnfamiljer som bara går som barnvagnshund till rätt aktiva tävlingshundar på hobby nivå. Varenda en av dom går med super korta koppel (typ, lyfter upp hunden) och går tjugo meter åt sidan men gör ändå utfall. Så här kommer en antagligen rätt svår fråga: Varför? Vad "gick fel"? Jag älskar att kunna ha min hund lös, och jag förstår att det kan/kommer ta mycket tid och jobb, men vill nog ändå distansera mig själv från extrem jakt och vakt egenskaper så mycket som möjligt.
Tyvärr är många schäfrar understimulerade och verkar få uppfostra sig själva, då får man problem. Sen finns det hundar med stor integritet och mycket hund i....
Detta är det vanligaste "problemet" och det som är lättast att fixa. Ofta är det ren lathet från ägaren att inte ta tag i det från början. Sen finns det nötter som tycker det är tufft...:meh:

Ska pm lite alternativ på kennlar som föder upp brukslinjer och lägger vikt på hälsa och mentalitet och även har god suport till sina köpare.
 
Många vallhundsraser är väldigt snabba i tanke och från tanke till handling, det är ju lite formel 1 över dem. Har träffat en del kelpar (håller själv på med annan vallhundsras) och upplever inte att de handlar innan de tänker, däremot har de många gånger tänkt klart innan matte/husse har.
Spot on!
Mycket bra formulerat.
Jag kan tänka mig att TS skulle kunna trivas med ett flertal olika bruks/vallhundsraser, t ex även min nuvarande ras, Berger des Pyrénées à face rase. De har identifierat problem o kommit på lösningar långt innan vi förare ens uppmärksammat att det föreligger problem (i förhållande till vallningsobjekt benämns företeelsen som dragning, dvs de uppmärksammar vallningsobjektens tendens att välja andra utvägar än de önskade).
 
Aussien kan ha både rejält med jakt, vakt och ibland lite skärpa. De kan vara helt översociala eller lite åt det reserverade hållet. Gör först och tänker sen kan definitivt förekomma. Lite spretigt i rasen.
Tror säkert att en aussie skulle passa för de tänkta aktiviteterna, men utifrån det du skriver vidare i tråden kring olika raser blir jag tveksam till om aussie verkligen är det du söker..
 
Aussien kan ha både rejält med jakt, vakt och ibland lite skärpa. De kan vara helt översociala eller lite åt det reserverade hållet. Gör först och tänker sen kan definitivt förekomma. Lite spretigt i rasen.
Tror säkert att en aussie skulle passa för de tänkta aktiviteterna, men utifrån det du skriver vidare i tråden kring olika raser blir jag tveksam till om aussie verkligen är det du söker..
Skulle du kunna utveckla varför du tror att den inte skulle funka?

Det jag menade i inlägg #11 var att jag vill så lite "onödig" jakt som det går, t.ex vi säger att hund 1 är en utmärkt lydnads och sök hund med en bra mängd jakt och kontrollerbar vakt (för mina hundtränings färdigheter) så väljer jag hellre det än en utmärkt lydnads och sök hund med en gigantisk Jaktinstinkt och en naturlig "allt är min fiende" inställning, för det skulle vara för mycket för mig. Sen förstår jag såklart att alla hundar är individer och man kan inte garantera nånting, men förminska chanserna så mycket som möjligt och gå över den bron om vi kommer till den.

Angående vakt så tycker jag att en neutral hund är det optimala, men några snäpp åt vilket håll gör inget. Jag förstår att det är en träningssak, men igen att förbättra chanserna.

Jag är inte särskilt bra på att formulera mig i text men jag hoppas att du får en klarare bild. :bow: Jag är verkligen tacksam då jag är lite i valet och kvalet mellan just aussie och schäfer.
 
Jag är inte särskilt bra på att formulera mig i text men jag hoppas att du får en klarare bild. :bow: Jag är verkligen tacksam då jag är lite i valet och kvalet mellan just aussie och schäfer.
Jag kan inte hjälpa dig i sakfrågan, men vill kommentera att jag uppskattar dina försök att förklara vad du menar, något som ofta saknas hos nya medlemmar som slaktar allt o alla som inte stryker medhårs.
 
Skulle du kunna utveckla varför du tror att den inte skulle funka?

Det jag menade i inlägg #11 var att jag vill så lite "onödig" jakt som det går, t.ex vi säger att hund 1 är en utmärkt lydnads och sök hund med en bra mängd jakt och kontrollerbar vakt (för mina hundtränings färdigheter) så väljer jag hellre det än en utmärkt lydnads och sök hund med en gigantisk Jaktinstinkt och en naturlig "allt är min fiende" inställning, för det skulle vara för mycket för mig. Sen förstår jag såklart att alla hundar är individer och man kan inte garantera nånting, men förminska chanserna så mycket som möjligt och gå över den bron om vi kommer till den.

Angående vakt så tycker jag att en neutral hund är det optimala, men några snäpp åt vilket håll gör inget. Jag förstår att det är en träningssak, men igen att förbättra chanserna.

Jag är inte särskilt bra på att formulera mig i text men jag hoppas att du får en klarare bild. :bow: Jag är verkligen tacksam då jag är lite i valet och kvalet mellan just aussie och schäfer.
Jag kan ha missuppfattat dig, det är ju alltid svårt att veta vad någon menar när man pratar om mkt/lite av olika egenskaper :)

Aussien kan på vissa sätt vara en ganska spretig ras. Det finns absolut individer som har en väldigt hanterbar jakt, inte vaktar särskilt mycket och som är mjuka och följsamma. Men det finns också många med rejäl jakt, med rejäl vakt, med mycket skärpa osv. Det är en brukshund med bakgrund som vallhund och vakthund, med allt vad det innebär i egenskaper hos hunden.

När jag läste vad du skrev kring olika raser tänkte jag att det där kan absolut passa in på många aussies, men det finns också många som har det där som (jag uppfattade) du inte vill ha.
Med mkt efterforskningar och noga urval gällande uppfödare och kombination kan du såklart öka chanserna för att få en individ som inte har för mkt av vissa egenskaper, men du kan lika gärna stå där med en superintensiv hund som drar på vilt så fort den får chansen, som vaktar, har mkt resursförsvar, är reaktiv och med väldigt explosiva reaktioner. En aussie kan ha allt det där och fortfarande vara en väldig bra hund, dock lite besvärligare att hantera ;)

Jag tänker att man behöver vara beredd på att få ganska "mycket" i sin hund när man väljer en bra aussie, även om man såklart gör sitt bästa för att få en lite mjukare variant om det passar en bättre.

Men jag tänker att det bästa för dig är att träffa ganska många hundar och uppfödare för att bilda dig en uppfattning om rasen och om det kan passa dig!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 506
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp