Vilken hundras passar mig?

K

Kraziva

Jag har tidigare haft Golden Retriever, men efter att hon togs ifrån mig (smärtande historia) vet jag inte om jag klarar av att äga en golden igen, utan att ständigt få upp hennes namn i hjärnan.

Så, dags för ett jättekliv in på en annan bana, En annan hundras.

Jag är aktiv av mig, gillar att vara ute och gå mycket, och känner mig inte nöjd förrens hunden verkar trött, och därmed fått så mycket motion den behöver.

Jag vill inte ha en ras som måste ha täcke på sig och fryser lätt. Utan något som klarar av Sveriges relativt hårda vintrar, och gärna vill vara med och springa i skogen.

Jag hade tänkt ha med mig hunden till stallet varje dag, och på uteritter låta den springa med lös. Så en hund som gärna springer efter alla tänkbara har - hjort eller grävlingsspår i skogen kanske inte är så praktiskt.

Hunden skall alltså vara;
Trevlig
Livlig & Lekfull, men samtidigt lyssna på sin matte.
Vilja arbeta
Djurvänlig (Jag vill ju inte ha något som hugger benen å pållarna heller ;) )

Så, några förslag, och isådanafall, länkar till kennlar är kul!
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Agillity verkar himla kul, och jag har testat på det med förra hunden, så det skulle jag nog vilja kunna "göra" med hunden. Sen lydnad å sådant är ju också himla skoj.
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

apporterande hundar är ju roliga också.
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Jag tänker på en collie när du beskriver hur du vill ha det. En korthårig är ju att föredra när du ska ha med den till stallet, den långhåriga blir ju lite mer skitig.


Varför jag rekomenderar en korthårig collie är för att jag har en och är insatt i rasen. Den är lätt lärd och lydig, bra när man ska ha den i stallet. Det finns ingen jacktinstinkt i den för det är en vallhund. Så några spår följer den inte upp och springer inte efter vilt heller. En collie är också väldigt sammarbets villig, den passar till mycket. Man kan säga att den blir det du gör den till.
Gå in på kannel klubbens hamsida och kolla lite på raser och kennlar.
Ett tips är att åka till en kennel med korthårig collie och känn dig för, då ser du om du gillar rasen.

Nu har du fått lite råd och tips. Och lycka till med hundköpet ;)
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Flat coated retriever kanske? Lättlärd och arbetsvillig och älskar motion! Trevlig familjehund är det dessutom! Min kompis tik ska ha valpar i månadsskiftet och det är 2 som ännu inte är bokade.. ifall du skulle vara intresserad dvs.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hundras passar mig?

om du är intresserad av att börja med lite bruks är ju schäfern en väldigt allround hund. lättlärda, villiga att var till lags och hänger med på det mesta (fast det har inte min hört). men, som med alla populära raser, det är viktigt att du hittar en bra kennel som avlar på mentalt stabila och kärnfriska hundar.
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Om du var nöjd med din golden tycker jag inte du skall vara rädd att köpa en ny för att du blir påmind om den förra. Valpar har den förmågan att få en att leva i nuet och de skapar nya assosiationer. Om du ändå känner att du vill byta ras pga risken för tråkiga minnen borde goldenkusinerna ligga nära till hands. Det skiljer lite mellan de olika retriverna, så läs rasbeskrivningarna noga för att hitta en som passar dig.

Själv vurmar jag ju för spaniels, mest cocker, och det är definitivt en ras som passar in på din beskrivning. Dock tillkommer det pälsvård - speciellt om du vill vara mycket ute i skogen. Det tar en stund varje dag att pinna ur, men görs med fördel framför TV och är ganska mysigt.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Eller kanske en border collie??

Fast jag tycker nog att golden är dom bästa hundarna som finns! Jag har en hane själv, en urmysig kille!!

Mvh Anna & Douglas
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Flat-coateed retriver tycker jag :) De är så underbara, lättlärda, aktiva och lyssnar väldigt bra. :love:
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

när jag läste dina "krav" så tänkte jag med en gång på schäfer-rasen. dom stämmer in på de flesta av dina "krav", men jag vet inte riktigt hur dom är i agility... annars tycker inte jag att du ska vara rädd för att köpa en ny golden, som Duvan skrev. men det kanske är något bättre att köpa en hane om din förra golden var en hona. det gör att man inte jämför dom allt för mycket.
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Border tycker inte jag är en lämplig hund om man inte kan ge den möjlighet att arbeta ORDENTLIGT och då gärna med vallning:p
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

den första hund ja tänker på är flat coated retriver (stavas?)

Schäfer är ju också ett trevligt alternativ.

Irl. setter. ,
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Jag hade tidigare en golden men skaffade en briard efter den. Är mer än nöjd med rasvalet, hon är lyhörd lugn och sansad inne vaktar lagom mycket, rasen är mkt revir bunden så hon rymmer aldrig.
Låt dej inte skrämmas av pälsen min kammas igenom en ggr/vecka eller varannan vecka om tiden saknas. Hon tappar ibland en liten tuss hår men fäller inte som en golden. Jag ´sade aldrig mer en fällande hund men detta kan jag acceptera.
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Hunden skall alltså vara;
Trevlig
Livlig & Lekfull, men samtidigt lyssna på sin matte.
Vilja arbeta
Djurvänlig (Jag vill ju inte ha något som hugger benen å pållarna heller )

Varför inte lagotto romagnolo.
Trevlig, lättlärd, vill arbeta (tex. spår eller sök, men även lydnad eller agility brukar passa denna ras).
Ingen jaktinstinkt - dvs djurvänlig.

Blir ca 40-50 cm hög (hanarna större än tikarna ;) ), krullig päls som ska klippas ner ca 2 gånger per år - dock ej borstas eller friseras som tex. pudel :p .
Mer info finns på www.lagotto.org vilket är rasklubbens hemsida.
Ska nämnas också OM man är intresserad att man ska vara noga med att hitta en seriös uppfödare som HD-röntgar sina hundar och bara avlar på HD-fria djur. Gärna även ögonlysta!
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

Tack för allla svar! Jättetrevligt :)

Jag har en allergisk i familjen just nu så hund är det inte frågan om på direkten, men om ett år eller liknande.
Jag var jättenöjd med min golden. Jag älskade/älskar henne mest i hela världen, verkligen min idealras, men dock... Jag har så många sår i min själ så nya ansikten är att föredra.

FLat coated har jag kikat på en hel del, och de verkar supertrevliga! Blir det inte golden igen, är flat högt upp på listan.
Samma med border collie. Jag bodde granne med en border kennel under den tiden jag hade min golden. Vackra hundar må jag säga!

Dalmatiner har vi nu, ingen ras för mig. Alldeles för stressad.
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

om du tycker att dalmatinern (som är en sällskapsras) är stressad kan du stryka bordercollien direkt. jag anser dessutom att en BC bör få göra det den är avlad för, nämligen att valla.

flat är det också ganska mycket fräs i, det är inte en soffhund om man säger så.

en ras som jag upplever som lite mer sansad är Welsh Springer Spaniel. de jag känner ställs ut, går viltspår, lydndad och agility. och så kan de apportera också :)
 
Sv: Vilken hundras passar mig?

En flatte är ju jakthund?!
då har den ju jaktinstinkten...en kompis till mig har tre st och hennes pappa använder dem till jakt.....bara en tanke liksom
;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 322
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 713
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp