Vilken hundras passar?

Kooikerfnatt

Trådstartare
Hej!
Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är att byta ut mina nuvarande aktiviteter till ett aktivt hundliv med spår/sök (har inte bestämt vilken än), lydnad, nosework och k9 biathlon. Jag är ok med pälsvård även om jag föredrar att lägga tid på träning, långpromenader/vandring. Jag har haft hund tidigare som jag tränat mycket med, men har aldrig tävlat då intresset helt enkelt inte fanns då. Nu har jag helt svängt om och vill ha en hund att träna och tävla med.
Hunden kommer inte vara ensam mycket då jag själv bestämmer mina arbetstider och jobbar mycket hemifrån. När jag väl måste iväg under en längre tid, kan hunden vara hos mina föräldrar och andra pensionerade släktingar. Det är såklart fortfarande jag som motionerar och tränar hunden dessa dagar, men en och annan promenad kommer mina släktingar behöva gå med den. De har gjort väldigt klart att de inte känner sig bekväma med en alltför stor och stark ras eller en hund med exempelvis aggressivitet mot andra hundar. Utan aggressivitet kan såklart aldrig garanteras, men vissa raser har väl ändå högre risk för till exempelvis könsbunden aggressivitet än andra?
Jag har tidigare haft shelties och kooikerhondje samt en nära relation till tervuren.
Jag uppskattar sheltiens följsamhet och chilla inställning till andra hundar. Men jag tycker att den är för lättskrämd och mjuk för vad jag vill ha ut av min nya hund.
Kooikerhondje var en fantastisk ras att arbeta med på många sätt, även om jag aldrig tävlade med min. Frisk, pigg och otroligt smart och samarbetsvillig. Men jag önskar en hund som inte är lika känslig och försiktig. Min hade aldrig hängt med på k9 biathlon utan att gnälla sig fram eller stanna för att undersöka något.
Tervuren älskar jag! Är nu även intresserad av Schäfer och Kelpie. Men tänker att tervuren och schäfer kanske faller på mina släktingars krav om "inte för stor och stark". Är också fundersam på deras hälsa och risk för aggressivitet. Kanske kelpie skulle fungera då den är lite mindre?
Övriga raser jag funderar på är någon av jakttyperna labbe/ golden (helst tikar pga storleken), cocker eller springer. Och ja, då hade jag lagt till apportering och jaktprov som aktivitet. Jag hade dock inte jagat med hunden. Min erfarenhet av retrievers och spaniels är rätt begränsad men jag har tyckt om de individer jag mött som varit avlade för arbete.
Missar jag någon annan ras som passar bättre utifrån min beskrivning? En ras som räknas som frisk är ett absolut krav annars får det vara, även om jag förstås förstår att alla hundar kan råka drabbas av något... Men jag vägrar utställningsavel utan tanke på hälsa, arbetsduglighet och stabilt temperament.
 
Gillar du schäfer skulle du nog gilla Welsh corgi pembroke, jag har haft fler schäfrar och bytte till pembroke, de är väldigt lika varandra men pembroke är lite mindre hund, både i storlek och hur intensiva de är. Lite lättsammare, lättare att lämna bort till hundvakt, kräver inte fullt lika mycket som en schäfer men ändå aktiv, arbetsglad, mångsidig och rejäl. Har med mina i stallet och när jag rider men har vänner som gör allt från nose work, viltspår, agility, bruks etc. Vet flera som brukar köra Muddy Paws. Vill man eventuellt ställa ut är det inte så mycket till pälsprepp heller.
 
Hej!
Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är att byta ut mina nuvarande aktiviteter till ett aktivt hundliv med spår/sök (har inte bestämt vilken än), lydnad, nosework och k9 biathlon. Jag är ok med pälsvård även om jag föredrar att lägga tid på träning, långpromenader/vandring. Jag har haft hund tidigare som jag tränat mycket med, men har aldrig tävlat då intresset helt enkelt inte fanns då. Nu har jag helt svängt om och vill ha en hund att träna och tävla med.
Hunden kommer inte vara ensam mycket då jag själv bestämmer mina arbetstider och jobbar mycket hemifrån. När jag väl måste iväg under en längre tid, kan hunden vara hos mina föräldrar och andra pensionerade släktingar. Det är såklart fortfarande jag som motionerar och tränar hunden dessa dagar, men en och annan promenad kommer mina släktingar behöva gå med den. De har gjort väldigt klart att de inte känner sig bekväma med en alltför stor och stark ras eller en hund med exempelvis aggressivitet mot andra hundar. Utan aggressivitet kan såklart aldrig garanteras, men vissa raser har väl ändå högre risk för till exempelvis könsbunden aggressivitet än andra?
Jag har tidigare haft shelties och kooikerhondje samt en nära relation till tervuren.
Jag uppskattar sheltiens följsamhet och chilla inställning till andra hundar. Men jag tycker att den är för lättskrämd och mjuk för vad jag vill ha ut av min nya hund.
Kooikerhondje var en fantastisk ras att arbeta med på många sätt, även om jag aldrig tävlade med min. Frisk, pigg och otroligt smart och samarbetsvillig. Men jag önskar en hund som inte är lika känslig och försiktig. Min hade aldrig hängt med på k9 biathlon utan att gnälla sig fram eller stanna för att undersöka något.
Tervuren älskar jag! Är nu även intresserad av Schäfer och Kelpie. Men tänker att tervuren och schäfer kanske faller på mina släktingars krav om "inte för stor och stark". Är också fundersam på deras hälsa och risk för aggressivitet. Kanske kelpie skulle fungera då den är lite mindre?
Övriga raser jag funderar på är någon av jakttyperna labbe/ golden (helst tikar pga storleken), cocker eller springer. Och ja, då hade jag lagt till apportering och jaktprov som aktivitet. Jag hade dock inte jagat med hunden. Min erfarenhet av retrievers och spaniels är rätt begränsad men jag har tyckt om de individer jag mött som varit avlade för arbete.
Missar jag någon annan ras som passar bättre utifrån min beskrivning? En ras som räknas som frisk är ett absolut krav annars får det vara, även om jag förstås förstår att alla hundar kan råka drabbas av något... Men jag vägrar utställningsavel utan tanke på hälsa, arbetsduglighet och stabilt temperament.
Schnauzer? (Mellanvarianten). Lite tuffare attityd än sheltie och kooiker, men inte lika stor som schäfer och terv.
 
[...]
Övriga raser jag funderar på är någon av jakttyperna labbe/ golden (helst tikar pga storleken), cocker eller springer. Och ja, då hade jag lagt till apportering och jaktprov som aktivitet. Jag hade dock inte jagat med hunden. Min erfarenhet av retrievers och spaniels är rätt begränsad men jag har tyckt om de individer jag mött som varit avlade för arbete.
[...]
Vill bara informera om att bortsett från de enklaste nybörjarproven är jaktprov för spaniel riktigt jakt. Man skjuter för hunden.
 
Jag hade tittat på bruksraser. Så himla mycket roligare när man får tillbaka för den tid man lägger ner. 🙂
Det som blir det svåra är väl att hitta en hund som inte blir för stor.
 
Vill bara informera om att bortsett från de enklaste nybörjarproven är jaktprov för spaniel riktigt jakt. Man skjuter för hunden.
Tack för klargörandet, det uppskattar jag! Jag får läsa på mer. För om jag tolkar dig rätt så gäller detta spaniel och inte retrievers?
 
Jag hade tittat på bruksraser. Så himla mycket roligare när man får tillbaka för den tid man lägger ner. 🙂
Det som blir det svåra är väl att hitta en hund som inte blir för stor.
Tack för ditt svar! Jag funderar alltmer på om Kelpie skulle kunna vara något. Eller möjligtvis en bra arbetsavlad labbe eller golden, fast då bör det helst vara en tik.
 
Kelpien är en väldigt inkännande ras så tyckte du det var jobbigt med sheltien och kooikern så är nog inte kelpie rätt ras.
 
Eftersom du gillar sheltie och terv så kanske ta en ordentlig koll i vallhundsgruppen om nåt annat passar?
Kelpie är ju ett bra föreslag storleksmässigt och de jag träffat på har varit rejäla, arbetsglada hundar med mycket följsamhet.
Finns ju chodsky pes som ser ut som en liten schäfer, det är dock en liten ras och man får nog kolla på mentaliteten och hälsan. De som jag har sett på tävling har sett riktigt trevliga ut men det ju bara ett par stycken.
Alternativt om du kan tänka dig en äldre hund, så en bc som inte behöver valla (om det inget du hill göra) som är av mindre modell. Det är svårt att veta hur stora de blir, det kan variera en del i kullarna och vi har prickat in att få de som blivit störst i kullen 😁.

En lösning med större hund är kanske halti med äldre personer som ska hålla i den under förutsättning att det går ok i koppel. Samtidigt så är en stor, brötig unghund kanske lite mycket annars också och inte bara på promenaderna?
 
Kelpien är en väldigt inkännande ras så tyckte du det var jobbigt med sheltien och kooikern så är nog inte kelpie rätt ras.
Fast hon skrev att hon inte uppskattade att sheltie är så lättskrämd och mjuk. Jag uppfattar inte kelpies som lättskrämd och de linjer jag stött på har visserligen varit följsamma men inte alls lika veka som sheltien. Jag skulle ha svårt att tänka mig en sheltie just pga att merparten jag stött på har varit för veka för min smak men jag skulle absolut kunna tänka mig en kelpie.
 
Tack till alla som skriver!
Jag har lite svårt att kombinera min vilja att ha en bra träningskompis med kravet att den ska vara av mindre storlek... Jag får nog inse att en hund i storlek golden/labbe inte är aktuell i dagsläget. Jag har kvar en bra arbetsavlad Cocker spaniel och kelpie som alternativ. Det är två helt olika hundar och jag förstår att jag behöver träffa fler för att bilda mig en uppfattning.
När jag var yngre, var jag väldigt intresserad av Papillon och Dansk-svensk gårdshund. Jag har aldrig tänkt på att skaffa en egen på grund av deras "litenhet". Men nu funderar jag på om någon av dem kanske skulle passa? Liten hund (så mina släktingar blir glada) med kapacitet för arbete. Någon som har erfarenhet av att träna dessa raser i bruks och nosework? Hade dem hängt med på biathlon med glatt humör? Biathlon vill jag mest göra på skoj för att jag älskar att utmana mig själv och vill ha en glad, orädd hund med mig :)Men bruks och nosework vill jag verkligen träna för att utvecklas så mycket som möjligt, och då är kanske cocker eller kelpie att föredra?
 
Kelpien är en väldigt inkännande ras så tyckte du det var jobbigt med sheltien och kooikern så är nog inte kelpie rätt ras.
Är den inkännande likt terv eller likt sheltie? Tervuren älskar jag för att den är inkännande på ett följsamt, samarbetsvilligt sätt. Sheltien upplevde jag också som inkännande på ett följsamt, samarbetsvilligt sätt men samtidigt lättskrämd och känslig.
 
Fast hon skrev att hon inte uppskattade att sheltie är så lättskrämd och mjuk. Jag uppfattar inte kelpies som lättskrämd och de linjer jag stött på har visserligen varit följsamma men inte alls lika veka som sheltien. Jag skulle ha svårt att tänka mig en sheltie just pga att merparten jag stött på har varit för veka för min smak men jag skulle absolut kunna tänka mig en kelpie.
Det finns mjuka, veka, osäkra kelpies också. En del har även skärpa och kan nypa till. Jag älskar kelpien och har haft 2 stycken men jag håller inte alltid med om den uppfattningen som folk som inte haft kelpie har om dem.
 
Är den inkännande likt terv eller likt sheltie? Tervuren älskar jag för att den är inkännande på ett följsamt, samarbetsvilligt sätt. Sheltien upplevde jag också som inkännande på ett följsamt, samarbetsvilligt sätt men samtidigt lättskrämd och känslig.
Min senaste kelpie var väldigt känslig. Hon hade en del osäkerhet i sig och var nog mer lik en sheltie än en terv. Hon var ändå världens bästa hund och jag saknar henne varje dag ❤️

Utbildade och certifierade henne som assistanshund och det gick på bara 4 månader för hon var född till det. Mycket just pga hennes känslighet och att hon var så inkännande.
 
Gillar du schäfer skulle du nog gilla Welsh corgi pembroke, jag har haft fler schäfrar och bytte till pembroke, de är väldigt lika varandra men pembroke är lite mindre hund, både i storlek och hur intensiva de är. Lite lättsammare, lättare att lämna bort till hundvakt, kräver inte fullt lika mycket som en schäfer men ändå aktiv, arbetsglad, mångsidig och rejäl. Har med mina i stallet och när jag rider men har vänner som gör allt från nose work, viltspår, agility, bruks etc. Vet flera som brukar köra Muddy Paws. Vill man eventuellt ställa ut är det inte så mycket till pälsprepp heller.
Vill lägga till welsh corgi cardigan och västgötaspets som pigga, glada och arbetsvilliga hundar i mindre storlek.
Min cardigan var precis som en bruksschäfer i miniatyr men de flesta är mer som light variant av schäfer. Får jag i närheten av hennes arbetsegenskaper i en hund så kan jag skatta mig lycklig!

Ett gäng ur vallhundsgruppen: wcc på sidorna, miniature american shepherd och så vår bc.
20210904_122805.jpg
 
Tack för ditt svar! Jag funderar alltmer på om Kelpie skulle kunna vara något. Eller möjligtvis en bra arbetsavlad labbe eller golden, fast då bör det helst vara en tik.

Förlåt men är det så stor skillnad på storlek mellan tik/hund på labrador? Trodde de handla om 3-4 cm

DSG är ju väldigt arbetsglada hundar annars! Där har du mycket hund i liten kropp :) De vill verkligen göra saker! Min hängde på när jag red ett par timmar i skogen, vi cyklar, hon apporterar, träna dressyr är skitkul tycker hon, provat agility o hon var jätteduktig men matte var inte bra :D Vi är ute o cyklar, hon apporterar även i vatten. Har en jättebra nos och ibland klår hon jakthundarna på att upptäcka vilt.
Min förra DSG ställde vildsvin med men de tror jag inte är rastypiskt 😅
 
Det finns mjuka, veka, osäkra kelpies också. En del har även skärpa och kan nypa till. Jag älskar kelpien och har haft 2 stycken men jag håller inte alltid med om den uppfattningen som folk som inte haft kelpie har om dem.
Jo, jag har förstått det. De linjerna jag stött på har jag inte uppfattat som överdrivet veka. Sen har jag stött på mycket shelties också och tycker att man ser större problem med rädslor och vekhet inom den rasen än kelpien.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 932
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 436
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 242
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 215
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp