Bukefalos 28 år!

Vilken hundras skulle passa mig?

elfi

Trådstartare
(vet inte om detta är rätt prefix :o)

Nu är det så att jag har funderat lite på att skaffa hund. Kommer inte göra det förrän jag vet hur ekonomin och tiden ligger till, men vill höra med er lite om raser som kanske skulle passa mig? Ni är lite mer erfaren än vad jag är gällande hundraser..
(Jag kan ju tillägga att dom raser ni tycker skulle passa mig kommer jag läsa mycket mer om, ta reda på all sorts fakta, ev kontakta några uppfödare för mer information osv innan jag bestämmer mig för att köpa..)

Jag har haft Golden Retriver en gång i tiden, samt en Tibetansk spaniel så lite hundvana har jag..

Har haft tankar på Border Collie, men eftersom jag ej har får så tycker jag att det kanske är lite onödigt att köpa hund som vill valla och som jag förstått kräver mycket motion osv.

Det jag är ute efter är en hund som vill följa mig ut på ridturer i skogen, en kompis att motionera med och träna lydnad med. Inte en för liten hund, eller en hund som kräver enormt mycket motion utan en hund som kan som jag sa följa med på ridturer i skogen, gå på promenader osv.

Har funderat lite på finsk lapphund - kan det vara nåt?
Har även funderat på Grand Danois, Leonberger, Berner Sennen, Boxer.. Tror ni nån av dom raserna skulle passa? Som ni ser vill jag helst ha en lite större hund. Den får ej heller vara för skällig.

Så, vad tror ni? Vilken hundras skulle passa mig?
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Finsk lapphund tycker jag verkar vara en väldigt trevlig och "lagom" ras, jag har dock ingen erfarenhet av den. Tittade själv lite på den när jag skulle välja ras.

Berner Sennen och Leonberger känns spontant lite för tunga för att följa med på ridturer, åtminstone i lite högre tempo.
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

om du tänkt träna lydnad för tävling så kan du nog stryka leonberger, grand danois och berner sennen. visst finns det en och annan berner som tävlar lydnad, men de är nog undantagen som bekräftar regeln. finsk lapphund och boxer passar bättre till det du vill ha dem till, men de är ju väldigt olika typer av hundar! hur vill du att din drömhund ska vara? ska den älska allt och alla eller bara dig? ska den vara utåtagerande och clownig eller mera sval och återhållsam? vill du ha en hund som lyder blint eller en med egen vilja?
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Eftersom jag tycker att vinthundar av alla de slag är de mest underbara och personliga hundar man kan ha...skulle jag lätt rekommendera en sådan:)

Har själv whippet, som enligt mig är en hund i perfekt strl(ca 50 cm mankhöjd), som man kan göra allt med. En underbar ras som har kort lättskött päls, som älskar att motionera och sträcka ut...MEN som även nöjer sig med promenader och mysa under täcket. EN aktiv soffpoatis:D Frisk hundras med mycket vänligt lynne som tyr sig mycket till flocken! Är mycket lugn inomhus, min whipp sover mest när han är inne för att alltid vara pigg och på alerten utomhus,perfekt:)

Vill du ha en modell större kanske sloughi kan vara något?? Det är en ras som vi själva funderat på och verkar vara en underbar ras. Eller greyhound kanske:)

Gillar vinthundar för att de är värdiga hundar som är vänliga och tyr sig mycket till familjen!
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

det är ju bra att du tycker om din hund och så, men när TS säger att hon vill träna lydnad så kan man nog stryka alla typer av vinthundar direkt.
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Fast det tycker inte jag! Vet flera som tränar/tävlar lydnad med deras whippar, och som jag förstod det ville hon väl göra annat än att bara träna lydnad? Ville ju ha en kompis som kunde hänga med i stallet och på ridturer också!

Vinthundar är inte dumma på något sätt, bara det att man inte kan vara lika hård och direkt i sättet som med bruksraserna.
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Vill du träna lydnad (kanske spår också?) och vill ha en hund med päls i en hygglig storlek så kan en Hovawart vara något. Trevliga hundar, inga problem att hänga med en häst på ridturer. Jag skulle rekommendera en tik som förstaval då hoffen är en vakthund i grunden och jag upplever tikarna som mindre vaktiga än hannarna.
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Finsk lapphund tycker jag verkar vara en väldigt trevlig och "lagom" ras, jag har dock ingen erfarenhet av den. Tittade själv lite på den när jag skulle välja ras.

Berner Sennen och Leonberger känns spontant lite för tunga för att följa med på ridturer, åtminstone i lite högre tempo.

Jag tyckte med den verkade vara en trevlig hund i bra storlek, vill helst inte ha mindre hundar.

Det var det jag tänkte, att dom kunde bli för tunga för att hänga på på ridturerna. Får kika vidare! :)

cillamuffins
om du tänkt träna lydnad för tävling så kan du nog stryka leonberger, grand danois och berner sennen. visst finns det en och annan berner som tävlar lydnad, men de är nog undantagen som bekräftar regeln. finsk lapphund och boxer passar bättre till det du vill ha dem till, men de är ju väldigt olika typer av hundar! hur vill du att din drömhund ska vara? ska den älska allt och alla eller bara dig? ska den vara utåtagerande och clownig eller mera sval och återhållsam? vill du ha en hund som lyder blint eller en med egen vilja?

Jag vet inte om jag vill tävla, kanske prova på någon gång. Jag söker en trevlig vän att ha med som sällskap på ridturerna, gå på långa mysiga skogspromenader och träna lite lydnad, gå på kurser med osv. Min drömhund ska vara snäll, lugn men ändå lite framåt. Den ska trivas med folk, men den får ej vara för skällig. Den bör vara lydig eftersom jag vill som sagt kunna ta med den på ridturer och då är det inte så kul om den inte lyder. Ej för vaktande heller, och absolut inte för "mammig" (känner en som hade en grand danois som h*n inte kunde lämna hemma ensam eftersom den var så "mammig" och ville vara med personen hela tiden). Är lite inne på boxer nu faktiskt men jag vet inte om den skulle passa mig.

Långnos
EN vinthund vet jag inte, har träffat på Borzoi (är det vinthundar förresten? :o) och Greyhound. Greyhounden var väldigt skygg, men det är kanske bara ett undantag men den var livrädd för mina hästar, såg ganska rädd ut så fort man körde förbi med en bil och verkade lite "skvättig".. Nu är säkert inte alla sådär, men det var ingen ras som tilltalade mig tyvärr. Likaså Borzoi, jag känner en uppfödare och dom kräver ganska mycket motion (om jag förstått rätt?) samt dom borzoierna jag träffat har varit lite skygga för annat folk, men som sagt det kanske inte alla hundar är.

Berin
En Hovawart har jag inte hört talas om :o
Fast är dom vaktiga vet jag inte riktigt om det är en sådan jag vill ha. Ska kolla upp rasen ändå :)
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Lapsk vallhund!
Jag tycker de verkar vara jättehärliga hundar som hänger med på allt.
En frisk ras som går att träna det mesta med. :laugh:
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

ja borzoi är en vinthund, du får gärna låna min:angel:

Jag köpte honom för att ha med på ridturer, gosa med i soffan, ha en hund som älskar sovmorgon, och som hänger med på ALLT! och så älskar jag stora hundar (och vinthundar speciellt)

Jag gillar att träna tricks och vardagslydnad men inte tävla, då passar borzoien perfekt! Den är intelligent och lär sig oerhört snabbt, men vill inte träna flera timmar på raken utan är nööööööjd efter en kvart och sover resten av dagen:) Men när vi går på kurser hänger han på allt och är en otroligt rolig kurshund!

Visst kräver den mycket motion! Den blir inte lycklig om den inte får springa lös och rejsa av sig ordentligt varje dag! Men jag upplever det inte som den behöver 3timmar varje dag. Min får dagligen springa lös på ett fält eller fårhage, och stressiga dagar med ont om tid räcker en timmes promenad + lite kontaktövningar som tröttar ut och han håller sig lugn. På lediga dagar brukar jag gå ut längre men jag älskar att vara utomhus också.

Hur dem är med andra människor beror nog mycket på hur dem växer upp, min vill hälsa och kela med alla han ser, vilket jag hoppas växer bort;)

Ska berätta att en dag när jag var sjuk somna jag och idefix kl18på kvällen, vakna kl11 dagen efter och gick ut och kissa, sen in och somna om, vakna igen kl17 och ut och kissa snabbt, sen in och somna om och vaknade kl 8på morgonen dagen efter igen. Och han lämnade inte min sida i sängen!:love:

aktiva soffpotatisar kan man lugnt säga att dem är:laugh: Och inga rasbundna sjukdomar:laugh:

Men det finns många andra raser också! Lapsk vallhund verkar riktigt trevliga, dalmatiner finns ju också! Jag har träffat trevliga collies också som håller sig nära.
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

inom säkert alla raser så finns det ett och annat exemplar som presterar på ett område där de normalt är rätt dåliga, så jag tror dig när du säger att du känner en whippet som tävlar lydnad. men att rasen generellt skulle vara en bra tävlingslydnadshund köper jag INTE. det finns andra betydligt lämpligare raser.

lydnad handlar inte bara om intelligens, det handlar om förighet, uthållighet, motor, föremålsintresse, vädertålighet osv. min hund är dummare än tåget men funkar okej till lydnaden (ännu bättre till bruks) för att han vill och vill och vill. vinthundar överlag vill eventuellt litegrann och bara om förhållandena är perfekta. det kommer man ingenstans på.
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Berin
En Hovawart har jag inte hört talas om :o
Fast är dom vaktiga vet jag inte riktigt om det är en sådan jag vill ha. Ska kolla upp rasen ändå :)

Titta på rasklubbens hemsida www.hovawartklubben.se Hoffen är inte mer vaktig än andra raser som har vakt i sig. De kan vara reserverade mot främlingar men min tjej har inte läst rasstandarden och älskar alla och vill kela med både främlingar och de hon känner.

Lovar att du har missat det underbaraste i hundväg! :D
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Vinthundar har väl ganska stark jaktinstinkt och kan kanske vara svåra att ha lösa med på en ridtur i skogen. Risken är stor att de drar efter hare eller nåt istället.

TS, jag slår ett slag för eurasier. :)

Boxern är trevlig men är nog ganska så "flamsig och tramsig". Om du vill ha just en lugn kompis så är oddsen ganska små att få det i en boxer. Där får du räkna med mera fart och fläkt och en och annan käftsmäll... (enligt min erfarenhet :angel:).
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

attityden? jag förklarar varför jag skriver som jag skriver och då ska jag skippa attityden? jag har läst att du rekommenderar din ras till de mest skilda önskemål och det är en trevlig och underskattad sällskapsras, det håller jag med om (rekommenderade rasen till min kompis, hon köpte en basenji istället, blir säkert lika bra), men de fungerar inte särskilt bra när man vill jobba lite med sin hund. rätt ras till rätt person, inte en ras till alla. så tänker jag.
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Det jag är ute efter är en hund som vill följa mig ut på ridturer i skogen, en kompis att motionera med och träna lydnad med. Inte en för liten hund, eller en hund som kräver enormt mycket motion utan en hund som kan som jag sa följa med på ridturer i skogen, gå på promenader osv.

Allt beror ju på hur mycket du vill göra det så att säga.. Om man vill ha en hund som kan hänga med längre galopprundor är ju urvalet direkt mkt avsmalnat.. men personligen skulle jag känna att jag hade dålig koll på hunden då. Lugnare turer är ju en annan sak :) Lydnad likaså, vill man kunna tävla mer seriöst eller kunna hobbyträna.. Herregud, jag har gått kurser på brukshundklubben med min ena chi, funkar utmärkt även om jag inte skulle ha honom till lydnad, han har inte motor nog..

Är ju ägare till en leonberger och snabba ridturer- nja. Lydnad på högre nivå- nja. Rolig päls efter ett dopp i en lerpöl? Absolut :D;) Lejon är underbara hundar, vansinnigt snälla de jag mött (men viss skärpa på en del, man får kolla linjerna helt enkelt, min tik har en dumsnäll pappa men mamma som kan vara mer skarp och hon har fått 95% pappa men ibland sticker mammas trots igenom). Bra med barn, bra med andra hundar överlag. Fattar inte överhuvudtaget att de är stora.. knähund, javisst! :angel: Man ska inte underskatta att de tar plats. Och att de äter mycket. Sen att de som alla tunga raser har en del hd/ad problematik får man ju ha i bakhuvudet när man väljer kennel, min tjejs pappa har enbart lämnat fria valpar, hur skönt som helst. Men vill man ha en nallebjörn med gott hjärta som gärna sitter i knäet, och som kan hänga med på mycket men kan ta det lugnt utan minsta problem, då är lejon bra.
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Nu puttar jag upp denna tråd då jag nu lite smått börjat kika efter en vovve! :laugh:

Kraven har dock ändrats lite;

Jag vill ha en ganska lugn hund, som kan följa med ut på långa promenader och ev kortare ridturer i lugnt tempo. Inte för vaktande då jag kommer bo i lägenhet (mina grannar har vaktande hundar i lägenhet, vilket innebär massa skällande så fort någon går förbi lägenheten :crazy:) och inte så mkt pälsvård. Storleken spelar ingen roll, men chihuahua går bort för min del då jag vill ha en lite större hund.

Min syster har en shih-tzu som jag brukar låna, helt underbar hund! Bild :love:
Skulle den rasen passa mig?

Jag kommer att bo i samma stad som min syster så våra hundar kommer få leka massa tillsammans och jag planerar även på att gå några lydnadskurser. Inte intresserad av att tävla öht, jag vill ha en lugn o trevlig kamrat helt enkelt som kan följa mig till stallet, på promenader osv.

Så, fram med fler förslag om vad som skulle passa mig! :laugh:
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Vilken som helst av sällskapsraserna skulle jag säga.

Varför tvekar du på shih-tzu? Vad är det som gör att du är osäker?
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Vilken som helst av sällskapsraserna skulle jag säga.

Varför tvekar du på shih-tzu? Vad är det som gör att du är osäker?

Pälsvården ffa, iofs så klipper min syster hennes hund själv så hon kan ju hjälpa till med den biten. Men jag upplever shih-tzun som ganska skällig? Eller har jag uppfattat det fel? Har som sagt bara träffat på en shih-tzu.. Men det är härliga hundar! :laugh:
 
Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Puttar upp tråden lite..

Har hittat några raser som jag är intresserad av;

* Shih-Tzu
* Golden Retriver
* Finsk Lapphund
* Boxer

Inte allt för krävande pälsvård, följa med på långa promenader o ridturer i lugnt tempo. Ej vaktande/skällig.

Har ni något annat tips vad jag kan kolla på? :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 062
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 521
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 062
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 795
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp