Vilken hundras vill jag ha nästa gång (5-årsplan)?

Jag har två shetland sheepdogs. Jag tycker de är supermysiga, men nästa hund ska vara av annan ras. Men vilken?
Jag har en 5-åring och en 2 åring, så det är inte dags än på lääänge, men det är ju alltid kul att fundera och planera.

Det jag gillar med mina hundar är att de är:
-Lättlärda
-(Lagom) arbetsvilliga
-Pigga när det gäller men kan koppla av när inget händer
-Uppmärksamma på mig när vi är ute och går, kontaktsökande och vill ha kul ihop (jämfört med en hund med nosen i marken och egen agenda).
- Av lagom storlek. Jag kan plocka upp dem om jag behöver, men de kan även följa med ut och springa med mig och maken.

Der jag inte gillar med mina hundar är att de:
-Skäller
-Har en massa päls som behöver mer vård än vad jag tycker är kul

Jag tränar rally, vardagslydnad och springer i skogen. Har en massa andra djur (höns, kaniner, katt), så jakthundar funkar troligtvis inte. (Vill inte att de ska dra på djur i skogen heller).

Jag vill ha en mellanstor hund som gillar att arbeta men inte är överaktiv, gärna tyst. Finns den?
Kromfohrländer?
Är säkert olika hur arbetsvilliga de är, men de jag träffat på inom rallyn verkar supertrevliga.
Mellanpudel kanske kan vara ett annat alternativ? Det finns säkert de som skäller en del, men inte som en Skälltie 😄
Kooikerhonde? Har bara träffat en med träningsintresserad matte, men hon var nöjd.
 
Kromfohrländer?
Är säkert olika hur arbetsvilliga de är, men de jag träffat på inom rallyn verkar supertrevliga.
Mellanpudel kanske kan vara ett annat alternativ? Det finns säkert de som skäller en del, men inte som en Skälltie 😄
Kooikerhonde? Har bara träffat en med träningsintresserad matte, men hon var nöjd.
Måste googla!
 
Kooikerhonde var ju superfin! Men jag hittade den inte på SKK.

Pudel gillar jag men inte maken.

Kromfohrländer tycker jag själv inte om utseendet på. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, så jag lägger den till listan.
 
Kooikerhonde var ju superfin! Men jag hittade den inte på SKK.

Pudel gillar jag men inte maken.

Kromfohrländer tycker jag själv inte om utseendet på. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, så jag lägger den till listan.

Hela rasnamnet är Nederlandse Kooikerhonde.
 
Det tror jag! :D
@tuaphua har ju pappisar, vad tror du? :)

Och @Stinaelin :

Det går utmärkt att springa med Pappisar.
Mina har varit med på ridturer där hästarna blivit helt slut och hunden när man kommer tillbaks till stallet med jättetrötta hästar hittar en pinne och vill leka.

Jag jobbar bla som tränare(för häst). Vissa dagar kutade den mest aktiva hunden med på några ridpass per dag. Och jag brukade springa offroad i skogen runt milen några ggr i veckan. De kunde absolut vara med på såna turer.

Det är ju en lätt och atletisk kropp som är finlemmad och orkar länge och kan springa fort iom att de just är så lätta bla.

De är också lättlärda, har stor will to please, är intelligenta, har en tydlig avknapp trots att de gärna hänger på diverse aktiviteter. Iom att det är en smart ras som också gärna är något aktiv iaf kan de bli bjäbbiga i fel händer. Men de är väldigt formbara även åt andra hållet så att säga och går väldigt fort att få tysta.
Pälsvården är minimal. Man behöver typ borsta öronen 1-2 ggr i månaden. Övriga pälsen är så glatt att den sällan tovar sig.
Gosiga brukar de också vara mot sin familj. Mina brukar stalka mig dygnet runt och är gärna i knä/ligger tryckt mot en etc.
Kul ras som typ alltid är pigga och glada och med på allt.
 
Jag har två shetland sheepdogs. Jag tycker de är supermysiga, men nästa hund ska vara av annan ras. Men vilken?
Jag har en 5-åring och en 2 åring, så det är inte dags än på lääänge, men det är ju alltid kul att fundera och planera.

Det jag gillar med mina hundar är att de är:
-Lättlärda
-(Lagom) arbetsvilliga
-Pigga när det gäller men kan koppla av när inget händer
-Uppmärksamma på mig när vi är ute och går, kontaktsökande och vill ha kul ihop (jämfört med en hund med nosen i marken och egen agenda).
- Av lagom storlek. Jag kan plocka upp dem om jag behöver, men de kan även följa med ut och springa med mig och maken.

Der jag inte gillar med mina hundar är att de:
-Skäller
-Har en massa päls som behöver mer vård än vad jag tycker är kul

Jag tränar rally, vardagslydnad och springer i skogen. Har en massa andra djur (höns, kaniner, katt), så jakthundar funkar troligtvis inte. (Vill inte att de ska dra på djur i skogen heller).

Jag vill ha en mellanstor hund som gillar att arbeta men inte är överaktiv, gärna tyst. Finns den?
Kan inte staffe vara något? De är arbetsvilliga när det gäller, annars gosar de mest. Skäller mig veterligen inte. Har noll pälsvård. De jag träffat har inte varit speciellt intresserade av vilt. Relativt mellanstor?

Kan ju dock finnas viss könsaggressivitet.

@Bapelsin Hurdan är Nora?
 
Och @Stinaelin :

Det går utmärkt att springa med Pappisar.
Mina har varit med på ridturer där hästarna blivit helt slut och hunden när man kommer tillbaks till stallet med jättetrötta hästar hittar en pinne och vill leka.

Jag jobbar bla som tränare(för häst). Vissa dagar kutade den mest aktiva hunden med på några ridpass per dag. Och jag brukade springa offroad i skogen runt milen några ggr i veckan. De kunde absolut vara med på såna turer.

Det är ju en lätt och atletisk kropp som är finlemmad och orkar länge och kan springa fort iom att de just är så lätta bla.

De är också lättlärda, har stor will to please, är intelligenta, har en tydlig avknapp trots att de gärna hänger på diverse aktiviteter. Iom att det är en smart ras som också gärna är något aktiv iaf kan de bli bjäbbiga i fel händer. Men de är väldigt formbara även åt andra hållet så att säga och går väldigt fort att få tysta.
Pälsvården är minimal. Man behöver typ borsta öronen 1-2 ggr i månaden. Övriga pälsen är så glatt att den sällan tovar sig.
Gosiga brukar de också vara mot sin familj. Mina brukar stalka mig dygnet runt och är gärna i knä/ligger tryckt mot en etc.
Kul ras som typ alltid är pigga och glada och med på allt.
Jag tror att jag egentligen vill ha en pappi, men jag vill ju inte ha en hund som fäller 😅😅😅
 
Och @Stinaelin :

Det går utmärkt att springa med Pappisar.
Mina har varit med på ridturer där hästarna blivit helt slut och hunden när man kommer tillbaks till stallet med jättetrötta hästar hittar en pinne och vill leka.

Jag jobbar bla som tränare(för häst). Vissa dagar kutade den mest aktiva hunden med på några ridpass per dag. Och jag brukade springa offroad i skogen runt milen några ggr i veckan. De kunde absolut vara med på såna turer.

Det är ju en lätt och atletisk kropp som är finlemmad och orkar länge och kan springa fort iom att de just är så lätta bla.

De är också lättlärda, har stor will to please, är intelligenta, har en tydlig avknapp trots att de gärna hänger på diverse aktiviteter. Iom att det är en smart ras som också gärna är något aktiv iaf kan de bli bjäbbiga i fel händer. Men de är väldigt formbara även åt andra hållet så att säga och går väldigt fort att få tysta.
Pälsvården är minimal. Man behöver typ borsta öronen 1-2 ggr i månaden. Övriga pälsen är så glatt att den sällan tovar sig.
Gosiga brukar de också vara mot sin familj. Mina brukar stalka mig dygnet runt och är gärna i knä/ligger tryckt mot en etc.
Kul ras som typ alltid är pigga och glada och med på allt.

Låter som en idealhund! :love:
Trir dock att maken skulle vara motspänstig, han vill egentligen ha stor hund. Och han springer verkligen i terräng, inte på stigar utan rakt ut i bråten. Tom jag har svårt att se en papillion hänga med.

(Men det kan bero på att den enda referensen jag har är min syrras pappis, och hon är en fet, lat liten bitch som sitter i knät hela tiden och morrar åt alla som tittar åt min syrra. Hon är nog ingen bra referens... :angel:)
 
Låter som en idealhund! :love:
Trir dock att maken skulle vara motspänstig, han vill egentligen ha stor hund. Och han springer verkligen i terräng, inte på stigar utan rakt ut i bråten. Tom jag har svårt att se en papillion hänga med.

(Men det kan bero på att den enda referensen jag har är min syrras pappis, och hon är en fet, lat liten bitch som sitter i knät hela tiden och morrar åt alla som tittar åt min syrra. Hon är nog ingen bra referens... :angel:)
Jag har också positiva bilder av pappis som älskade att springa, när jag jobbade med travhästar så var det en tjej som hade en pappis, den hängde med på tur efter tur på motionsslingan och hon fick stänga in den när det var snabbjobb annars försökte den hänga på där också. Otroligt trevlig hund, även om jag inte gillar småhundar. ;)
 
Låter som en idealhund! :love:
Trir dock att maken skulle vara motspänstig, han vill egentligen ha stor hund. Och han springer verkligen i terräng, inte på stigar utan rakt ut i bråten. Tom jag har svårt att se en papillion hänga med.

(Men det kan bero på att den enda referensen jag har är min syrras pappis, och hon är en fet, lat liten bitch som sitter i knät hela tiden och morrar åt alla som tittar åt min syrra. Hon är nog ingen bra referens... :angel:)
Varför inte skaffa en rejäl hund då?
 
För att jag tycker det är smidigt med en hund jag lätt kan lyfta. Och vi bor i ett litet hus. Så mellanstor är det vi siktar på.
Okej en parson då? Upplever inte att alla jagar eller sticker iväg. Har själv haft en nära relation till en sådan som var världens roligaste hund som höll kontakten med mig hela hela tiden under promenader trots att jag bara var hundvakt :) oändligt med energi långa ben men liten hund :)
 
Okej en parson då? Upplever inte att alla jagar eller sticker iväg. Har själv haft en nära relation till en sådan som var världens roligaste hund som höll kontakten med mig hela hela tiden under promenader trots att jag bara var hundvakt :) oändligt med energi långa ben men liten hund :)
DEn var fin! Lägger på listan! :love:
 
Kan inte staffe vara något? De är arbetsvilliga när det gäller, annars gosar de mest. Skäller mig veterligen inte. Har noll pälsvård. De jag träffat har inte varit speciellt intresserade av vilt. Relativt mellanstor?

Kan ju dock finnas viss könsaggressivitet.

@Bapelsin Hurdan är Nora?

Nora stämmer bra in på alla TS kriterier för en bra hund. Hon är kramig och kelsjuk. Hon är arbetsvillig och tycker precis allting är jätteroligt. Hon hänger utan problem med i all typ av terräng och har noll jaktinstinkt, jag har henne alltid lös.

Staffen dras som du säger med viss könsagressivitet, även om ingen av alla de staffar jag känner har problem med det.
Det vi tränar mest på är att hejda sig själv i den omotiverat stora lyckan varje gång någon vill hälsa på en :D
 
Alltså jag är lite motvillig om att tipsa om mas då aveln är spretig men om fem år så kanske det är jämnare. Dessutom är ju inte sheltie aveln direkt jämn vad jag märkt.
Än så länge varierar de i både storlek, pälsmängd och mentalitet. Vår är mellan pälsad, systern har min drömpäls (mindre päls) och så finns de de som precis som många shelties i mitt tycke är överpälsade.

Om jag jämför med vår mas och shelties jag träffat:
Mindre päls
Skäller sällan (men rejält när hon väl får för sig det)
Stabilare/ mindre vek

Andra egenskaper som är plus:
Håller sig till flocken
Inte intresserad av jakt
Smart
Will to please
Träningsintresserad (så länge det är kul, för smart att nöta moment med men blir oftast rätt på en gång också)
Bra storlek
Gosig!
Älskar kloklipp, borstning och pyssel

minus:
Smart (Vi har lyckats lära in mindre bra grejjer av misstag såsom skälla ut folk = godis, ju tidigare man väcker matte på morgonen/natten desto tidigare frukost osv.. )
Miljökänslig/lättstörd (beroende på hur mycket man tränat, vår är väldigt bra nu när vi tagit tag i miljöträningen men den borde ha gjorts i valpåldern såhär i efterhand)
Visar inte när hon är understimulerad men börjar hitta på ofog efter ett tag

Det är dock en spretig ras som sagt men du har ju fem år på dig att kolla upp den 😉.

IMG_20191129_095831.jpg


Jag skulle gå med i ras forum på FB för att följa de raser jag tycker är intressanta under dessa år för att få lite mer hum om raserna och bestämma mig för en ras senare 😊.
 
Har inte läst alla svar du fått. Jag vill slå ett slag för bostonterrier.

Min är med ute på skogsturer med hästarna, vet flera som tränar och tävlar aktivt likväl som de är nöjda bara de får vara med och slappar gärna i soffan under filt.

Stort plus för att de inte har nära till skall. kort päls som letar sig in överallt. Tycker inte de fäller i närheten så mycket som en jack russel t.ex men efter att ha haft schnauzer och basenji som inte blir något hår alls ifrån tycker jag det är mycket. (rekommenderar INTE basenji även om de inte kan skälla :D )

Lagom storlek att plocka upp.

Ingen stor jaktinstinkt. Jag har med min lös överallt men det kräver viss passning.

Stor nackdel - de fiser ganska mycket. Missade det i rasbeskrivningen :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 190
Senast: Hedinn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 419
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 074
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp