Bukefalos 28 år!

Vilken hundras?

D

Dressyrbrud

Går och funderar litegrann på om jag ska skaffa mig en till hund och, tro det eller ej, lägga ner mina kära hästar. Frågan som jag vill ha er hjälp med är, vilken hundras?

Jag har just nu en sheltietik på snart fem år, tyvärr är hon inte någon tävlingshund i den bemärkelsen att hon saknar fart, tempo, kamp och föremålsintresse. Hennes grej är mer att ligga på soffan och bli matad med praliner, ungefär. Alltså skulle jag vilja skaffa mig en hund som jag kan använda för ordentlig träning och tävling.

Jag är intresserad utav lydnad, agility och bruks (spår, rapport ev sök) och kommer ju lägga ner alla timmar som jag förut lade i stallet, på hunden. Jag bor i en hundvan familj, jag själv är 17 om det har någon betydelse, vi har haft belgisk vallhund malinois sen 2006 och innan dess har vi haft dobermann i ca. 20 år och min pappa har tävlat några SM i både drag och bruks. Utöver min sheltie har vi en malle och så min systers dvärgpudel.

De raser jag kikat på är malle, holländare och (australisk) kelpie. Innan kollade jag också på BC och aussie men kom fram till att jag inte ville ha den huvudsakliga träningen liggandes på vallningen och enl. mina förfrågningar och efterforskningar så är aussiesarna lite mer åt det lugna hållet om man inte hittar en bra individ. Rätta mig om jag har fel. Vad kan ni säga om min rasselektering so far?

Mallarna vet jag ju redan väldigt mycket om, det som gör mig lite tveksam på dem är att dem oftast har en renoverar-period där dem i princip river inredningen, plockar gardiner, blommor, tapeter osv när dem blir lämnade ensamma. Är holländarna och kelpiesarna likadana?

Det jag vet om holländarna är att dem kommer från samma grund som schäfer och malle och att dem ska vara "ungefär" som en malle. Är dem knepiga mentalt?

Kelpiesarna då, hur funkar dem? Har läst att dem kan vara väldigt självständiga och det är ingen hit, enligt mig. I övrigt verkade dem passa mig ganska så bra, trodde dem hade någon konstig "mellan-mankhöjd" men visade sig att flera varit med på SM-rapport och blivit SEBCH osv och det borde ju vara bevis nog att dem duger till. Eller har dem bara grymma förare? ;) Senaste SM i lydnad vanns av en kelpie va, eller har jag fel? Så, hur är det med självständigheten då för det är den som oroar mig mest? Ngn skillnad (mentalt, tempo/fart, kamplust, föremålsintresse osv) mellan tikar/hanar eller mellan färgerna?

Tack :)
/Sofia
 
Sv: Vilken hundras?

Jag har mest vana av en kompis kelpie, han är SBCH, SLCH, SUCH och tävlar även agility med bra resultat samt att han kan tas in från försvarsmakten.
Så nog duger kelpien till allt minsann. Den hunden vallar även lite hemma på gården.
Han har heller inget problem att slappna av inomhus eller gå en vanlig promenad utan att träna.
 
Sv: Vilken hundras?

Det jag vet om holländarna är att dem kommer från samma grund som schäfer och malle och att dem ska vara "ungefär" som en malle. Är dem knepiga mentalt?

Kelpiesarna då, hur funkar dem? Har läst att dem kan vara väldigt självständiga och det är ingen hit, enligt mig. I övrigt verkade dem passa mig ganska så bra, trodde dem hade någon konstig "mellan-mankhöjd" men visade sig att flera varit med på SM-rapport och blivit SEBCH osv och det borde ju vara bevis nog att dem duger till. Eller har dem bara grymma förare? ;) Senaste SM i lydnad vanns av en kelpie va, eller har jag fel? Så, hur är det med självständigheten då för det är den som oroar mig mest? Ngn skillnad (mentalt, tempo/fart, kamplust, föremålsintresse osv) mellan tikar/hanar eller mellan färgerna?

Tack :)
/Sofia

Holländaren: Har min syster en (vi bodde ihop hans första år), men jag är inte superinsatt. Enligt min uppfattning är de ganska lika mallen. Han kommer iof från "malle-linjer" (pappan är inmönstrad). Mycket fart, älskar att springa, massa kamplust. Skitkass impulskontroll, snäll, men varvar fruktansvärt lätt och går då gärna i social kamp. Gärna omriktade bett i frustration. Mycket hund, stor kapacitet som hon tyvärr inte riktigt kan ta vara på än, då de fortfarande jobbar mycket på att vardagen ska fungera.

Självständig men samtidigt inte. Skiter i om matte försvinner, men kan bli vansinnig om någon skulle försöka leda iväg honom från hans matte (nej han är inte MH:ad än, ska bli spännande :grin: )


Kelpien då. Har jag ju en :) Betydligt enklare hund än holländaren. Visst, inte lika mycket ferrarri, men istället för att lägga flera år på att få hunden att fungera i vardagssituationer har jag kunnat lägga den energin på sånt som är roligt istället. (Nu inte sagt att alla holländare är lika dana).

Självständiga tycker jag inte passar in på en kelpie. På vilket sätt då menar man?

Angående storlek, den är perfekt :D De fixar allt, spår, sök, rapport, agility, drag (typ skidor mm) utan problem, de är snabba och smidiga och man kan bära dem om man behöver :p

Det var en Working Kelpie (austr stock dog) som vann Lydnads-SM.

Det är ingen skillnad mellan färg/kön, men kan vara mellan linjer.
 
Sv: Vilken hundras?

Ytterst få Aussies behöver valla. Rasen är indelad i två, utställningsavlade vs bruksavlade, av de bruksavlade så är det några få kennlar som tar hänsyn till vallanlag i sin avel.
Vad menar du med mild? De Assiesar jag träffat har haft mycket skärpa o motor.
 
Sv: Vilken hundras?

Jag kan bara instämma med vad som tidigare skrivits om Kelpie. Jag har haft Schäfer och Labbe innan, och Kelpien är den absolut lättaste på alla plan. De är väl kanske självständiga jämfört med Border Collie, men inte jämfört med andra bruksraser.

Jag tror inte man behöver vara någon expert för att komma någonstans med Kelpie, min exsambos första hund var en Kelpie, han kunde nada om hundar när han köpte den och de tog sig ändå till SM i både lydnad och spår + att de har cert i sök.
 
Sv: Vilken hundras?

KL

Vill tillägga att ovanstående om holländaren gäller korthår, de andra hårlagen har jag noll erfarenhet av :)
 
Sv: Vilken hundras?

Min kusin hade en holländare som han fick ta bort pga skott/åskrädsla eftersom det blev ohållbart till slut. Skitjobbig hund som hade enorma problem med att läsa av andra hundar och var bara en oförskämd, förväxt valp. Nu hade såklart en hel del med att göra att han var en omplacering och att husse inte riktigt kunde ta vara på hunden, men det var ingen bra hund heller. Dock väldigt snäll och jag upplevde aldrig att han var skarp eller hade några oärliga tendenser. Oerhört intensiv och spårade som en gud enligt husse, men ja... Det är ju en fördel om hunden kan vistas i möblerade rum.
 
Sv: Vilken hundras?

Okej, nej som jag förstått så ska holländarna vara en relativt ny ras i Sverige och just nu lutar det definitivt åt en kelpie. Jag vet inte riktigt på vilket sätt man menar, stod det i alla rasbeskrivningar jag hittat så jag blev lite fundersam. Såhär stod det, bland alla lovord om arbetsvillig, tillgiven, förig osv:

Den är öppen och vänlig men samtidigt ganska självständig och kan tänka själv och ofta förutse förarens önskemål.

Men inga sådana tendenser vad du vet om? :) Inte lika mycket ferrari säger du, hur menar du då? Fartmässigt? Arbetsvilligheten? :)
 
Sv: Vilken hundras?

Nej, mild sade jag aldrig. Som jag hört av aussieägare runtomkring mig så ska dem vara som en rottweiler i psyket och åt det lugnare hållet. Valldelen hörde till BC och inte aussien :)

Det jag också hört är att aussien är en väldigt trevlig hund osv osv men att vill du ha en bra hund med mycket motor, kamplust, föremålsintresse etc som du vill ha för ordentligt träning och tävling får man leta på individnivå, dvs det finns individer som har allt det här och kanske lite till men du kan inte säga överlag att aussiesarna håller det här som minimimått som man kanske skulle kunna säga att en malle har. Med mallarna är det ju ett undantag om hunden blir "seg", ingen som helst kamplust mm, medan (vad jag hört) är det mer regel än undantag för aussies. Rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Vilken hundras?

Okej, nej som jag förstått så ska holländarna vara en relativt ny ras i Sverige och just nu lutar det definitivt åt en kelpie. Jag vet inte riktigt på vilket sätt man menar, stod det i alla rasbeskrivningar jag hittat så jag blev lite fundersam. Såhär stod det, bland alla lovord om arbetsvillig, tillgiven, förig osv:

Den är öppen och vänlig men samtidigt ganska självständig och kan tänka själv och ofta förutse förarens önskemål.

Men inga sådana tendenser vad du vet om? :) Inte lika mycket ferrari säger du, hur menar du då? Fartmässigt? Arbetsvilligheten? :)


Okej! Alltså, ja, det att de tänker själva och förutser förarens önskemål stämmer. Vilket kan ge problem med att hunden tjuvstartar moment, gör först och lyssnar sedan (när jag körde Lkl 1 med min kelpie var det liksom antningen 0 eller 10 på ställande/läggande under gång, han hann liksom inte lyssna). De jobbar självständigt t ex i söket, spåret osv, men de är inga hundar som drar iväg flera kilometer och skiter i var matte är. ¨

Med inte lika mycket ferrarri menar jag dels intensiteten (dock individuellt, främst en jämförelse mellan syrrans holländare och min kelpie) men framförallt - kraschar du med en holländare har du en farlig hund, både för dig själv och allmänheten. Misslyckas du med en kelpie händer inte så mkt mer än att hunden blir jävligt enerverande :devil:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 287
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 441
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 450
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 715
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp